WOZ nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-03 23:07
We hebben zojuist onze WOZ aanslag ontvangen van ons nieuwbouwhuis waar we sinds midden vorig jaar wonen. Ik weet dat ze bij nieuwbouw huizen naar toestands datum kijken en niet naar de peildatum aangezien dit te veel achterloopt op de werkelijke situatie. Maar ik vraag me af of het nu bij ons correct gaat.. situatie als volgt:

Start bouw woning april 2024
Oplevering woning maart 2025
Bewoont sinds mei 2025
WOZ beschikking ontvangen september 2025 met toestandspeildatum 1-1-2025
Dus ozb belastingen en dergelijke met toestandsdatum 1-1-2025

Nu hebben wij zojuist onze nieuwe WOZ aanslag ontvangen met daarop waardepeildatum 1-1-2025, en toestandspeildatum 01-01-2025 met een nieuwe vastgestelde WOZ waarde die
30% hoger ligt als de aanslag welke we in september 2025 hebben ontvangen.

Het bedrag wat daar als WOZ waarde staat vermeld lijkt meer op de toestand peildatum 1-1-2026

Ik ging er eigenlijk vanuit dat de OZB belasting en dergelijke welke we in 2026 moet betalen worden gebaseerd op de toestandspeildatum van 01-01-2025?

En volgens mij zou in de WOZ beschikking moeten worden aangepast dat dit gaat over een toestandspeildatum 01-01-2026 en niet 2025?

Buiten dit alles ws de WOZ waarde wel erg hoog :X
(bijna 50% meer als waar we het huis voor hebben gekocht)

Alle reacties

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:00
WOZ nieuwbouw is de uitzondering; die pakt de meeste recente tijdens de bouw of de eerste na oplevering volgend jaar. Daarna gaat dat jaar terug in. Tenminste dat was mijn eigen ervaring.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Los van het datumverhaal, daar kan ik niets over zeggen, maar als de waarde zoveel afwijkt, even het volledige WOZ rapport opvragen, naast de referentiewoningen staat er ook allerlei basisinfo in zoals oppervlakte, bijgebouwen etc.

In mijn geval hadden ze e.e.a verkeerd gerekend en had het veel meer woonoppervlakte dan in werkelijkheid, bezwaar gemaakt en aangegeven, en 11 maanden (ja het duurde even..) later hebben ze het gecorrigeerd.
Oppervlaktes aangepast en WOZ ging omlaag.