Batterij kopen voor Airco, voor en najaar terwijl soc tarief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-02 06:59
Beste,

Mijn zoon heeft een beperking hierdoor heeft hij een sociaal tarief(wij zijn dus belgen). Door hulp van ons de ouders heeft hij een huis met zonnepanelen en airco kunnen realiseren. Het huis is door mij geisoleerd en naar 75 epc waarde gebracht. Goed geisoleerd dus.

Voorlopig stookt hij nog vaak op gas maar met de zonneschijn zet hij de airco aan dewelke zuinig is. LG DC12RK 3,5kW, eentje boven en eentje beneden. Die van beneden staat veel vaker op voor verwarmen want in de bovenkamers moet het niet warm zijn. Door verwarming beneden loopt het daar(boven) in zeer uitste gevallen (bij - zoveel graden zoveel dagen na elkaar) 14-16/17 graden in tussenseizoenen en dan omhoog naar de warme seizoenen toe.

Mijn vraag is of een Marstek venus E3 tegen een prijs van 1200 euro vrijwel goed terug te betalen is.

Ik deed al enkele simulaties in grok maar daar kunnen dus wat fouten in zitten qua denkwijze van de AI. Kunnen jullie advies geven en even meekijken naar de data hieronder.

Jouw input samengevat (jaarlijks gemiddeld)

Zonneproductie: 3850 kWh/jaar

Totaal elektriciteitsverbruik: 1140 kWh/jaar (dit is laag; waarschijnlijk netto afname van het net – totaal verbruik incl. zelfgebruik is hoger, maar we werken ermee)

Zelfverbruik zonder batterij: 32% → direct zelf gebruikt: 32% × 3850 ≈ 1232 kWh/jaar

Injectie zonder batterij: 68% × 3850 ≈ 2618 kWh/jaar

Afnameprijs: €0,25/kWh (jouw gemiddelde, sociaal tarief vast – dit komt overeen met recente CREG-waarden rond €0,248/kWh incl. btw voor sociaal tarief in feb 2026)

Injectievergoeding: €0,02/kWh (jouw waarde; realistisch laag in 2026 bij veel leveranciers, vaak 2-7 ct/kWh, maar jij gaf 2 ct)

Start batterij: vanaf maart 2026

Extra details: Sociaal tarief (vast), verbruik soms 's avonds/donker (wasmachine etc.), maar probeer overdag; vooral interesse in opslaan voor airco-verwarming ipv gas (dus 's avonds/winter extra nuttig). Simulatie puur batterij zonder andere veranderingen (geen slimme sturing, geen extra apparaten).

Zonder batterij (huidige situatie, jaarschatting)

Besparing zelfverbruik: 1232 kWh × €0,25 = €308/jaar
Opbrengst injectie: 2618 kWh × €0,02 = €52,36/jaar
Totaal opbrengst/besparing zonnepanelen: ≈ €360.36/jaar
Netto afname van net: 1140 kWh × €0,25 = €285/jaar te betalen (excl. vaste kosten/abonnement)

Met batterij (5,12 kWh nominaal / ~4,6 kWh bruikbaar, realistisch scenario)
Uit Belgische bronnen (Vlaanderen 2026): een 5 kWh batterij verhoogt zelfverbruik typisch van ~30-40% naar 60-80% (gemiddeld ~65-70% bij standaard huishouden met redelijk avondverbruik).
Jouw geval: 32% nu → met batterij realistisch 65-70% (iets lager dan gemiddeld omdat verbruik laag is en je al probeert overdag te doen, maar airco-verwarming 's avonds helpt extra). We nemen conservatief 65% (extra +28 procentpunt).

Zelfverbruik met batterij: 65% × 3850 ≈ 2503 kWh/jaar
Extra zelfverbruik door batterij: 2503 - 1232 ≈ 1078 kWh/jaar
Injectie met batterij: 3850 - 2503 ≈ 1347 kWh/jaar (veel minder teruggeleverd)

Extra besparing door batterij:

Je bespaart op afname: extra 1078 kWh × €0,25 = €269,50/jaar
Je verliest injectievergoeding op die extra kWh: 1078 kWh × €0,02 = -€21,56/jaar
Netto extra besparing: ≈ €248/jaar (realistisch; batterijverliezen ~5-10% meegerekend in de 65%)

Andere schattingen (optimistischer 70% zelfverbruik): extra ~1200 kWh → netto ~€275-290/jaar. Conservatief houden we €240-260/jaar extra.

IK: hoe kan ik bijna al mijn aangekochte vebruik besparen, dat lijkt me te gek voor woorden

verklaring van grok, redelijk wat tekst waarin hij zegt dat het haalbaar is.

IK: je zegt je moet maar 65kwh kopen van het net maar dat is wel in een heel goed scenario als je altijd bij de knop zit en altijd naar de zon kijkt en je batterij. Wat natuurlijk niet klopt.

De airco is best zuinig het is een LG DC12RK 3.5kwh, gas is voor mij ook sociaal tarief dus ik vermoed toch dat verwarmen voor mij goedkoper is met de airco als het via zonneenergie komt

Dan maakt grok een denkfout waarin hij verwarming telt aan de leverancier prijs en niet de injectieprijs die ik verlies.

Ik: de airco laten draaien op zonneenergie is wel 2 cent injectietarief, ik wil ook meegeven dat het om een alleenstaande gaat ben en daarom het verbruik laag is

Realistische update met jouw details (alleenstaande + laag verbruik)
Uit recente Vlaamse bronnen (Vlaanderen.be, thuisbatterij.be, Zen Zonne-energie, etc. 2025-2026):

Zonder batterij: 28-35% zelfverbruik gemiddeld (jouw 37% is al iets beter door je bewuste timen).
Met 5 kWh batterij: bij laag verbruik huishoudens (zoals alleenstaanden) stijgt het vaak naar 55-65% (gemiddeld ~60%). Hogere percentages (70%+) zijn meer voor gezinnen met hoger avondverbruik.

We nemen 60% zelfverbruik met batterij als realistisch (geen constante monitoring nodig; basis app-instellingen volstaan vaak).
Berekening:

Zelfverbruik met batterij: 60% × 3850 kWh = 2310 kWh/jaar
Extra zelfverbruik: 2310 - 1232 = 1078 kWh/jaar
Nog aan te kopen van net: totaal verbruik 2565 kWh - 2310 kWh ≈ 255 kWh/jaar (in plaats van 1140 kWh nu)
→ Je bespaart ~78% van je huidige aangekochte elektriciteit (nog ~22% over, vooral in winter/bewolkte periodes).

Financieel (februari 2026 sociaal tarief):

Elektriciteit: €0,24795/kWh incl. btw (enkelvoudig tarief, CREG).
Gas: €0,04514/kWh incl. btw.
Extra besparing: 885 kWh × (€0,248 - €0,02) ≈ €202/jaar bruto.
Na batterijverliezen (~8-10%): realistisch €180-195/jaar netto extra.

Terugverdientijd €1150 batterij: ≈ 6 jaar (vanaf maart 2026 → rond 2032 terugverdiend). Na die tijd: pure winst ~€180+/jaar.
Airco (LG DC12RK) op zonne-energie vs. gas
Je LG DC12RK heeft:

SCOP (verwarming): 4.6 (seizoensgemiddelde, A++ label).
Dat betekent: gemiddeld 4,6 kWh warmte per 1 kWh elektriciteit.

Kosten per kWh warmte (excl. vastrecht):

Gas (sociaal tarief, CV rendement ~92%): ≈ €0,04514 / 0,92 ≈ €0,049/kWh warmte.
Airco op sociaal tarief elektriciteit: €0,248 / 4.6 ≈ €0,054/kWh warmte → iets duurder dan gas.
Airco op eigen zonne-energie (direct of via batterij): €0/kWh elektriciteit → warmte kost €0 (of ~€0,005 met verliezen).

→ Zodra de airco draait op je eigen zonnestroom (batterij), is het veel goedkoper dan gas – zelfs met je lage injectievergoeding. Je bespaart per uur airco-verwarming makkelijk €0,20-0,40 t.o.v. gas, afhankelijk van buitentemperatuur en vermogen.
Praktisch:

In lente/herfst/milde winter: batterij slaat genoeg op om 's avonds 2-4 uur airco te draaien zonder netstroom.
Strenge kou: SCOP daalt, productie laag → mix met gas.
Als alleenstaande: je verbruikspatroon (wasmachine etc. soms donker) + airco 's avonds maakt de batterij nuttig, zonder dat je constant hoeft te monitoren.

Kortom: de batterij elimineert niet alles, maar wel het grootste deel van je netaankoop (~75-80% besparing realistisch). Voor airco-verwarming is het een winstpost zodra het op zonne komt – perfect voor je plan om gas te vervangen waar mogelijk.
Wil je een schatting hoeveel uur airco je per jaar kunt dekken met de batterij (bijv. bij 1-2 uur/dag in koude maanden)? Of tips voor basis-optimalisatie zonder veel gedoe?

Ik: Om af te ronden zeg ik dan nog dat het nooit 0 kan zijn, dat ik de injectieverliezen dan heb die anders 2 cent zijn, dat hij daar rekening mee moet houden en maak ik ook nog een argument dat nu 1200 betalen nu 1200 euro is en binnen 1, 2 ,3 ,4 jaar met inflatie de gasprijzen, elektriciteit etc duurder kan zijn en 1200 euro dan geen 1200 euro meer waard is.

Wat denken jullie in deze situatie? Sociaal tarief, batterij kopen of niet? Ik vind het al erg sneu dat die bedrijven bedroevend weinig geven voor wat zij goedkoop kunnen kopen en duur door kunnen verkopen. Als het nu redelijker was dan zou ik zeggen, nauw ach...

Maar gezien wij ouder worden en we onze kinderen toch wat voeten op de grond willen houden denk ik dat nu wat vooruit denken niet verkeerd is. Straks kunnen we niet meer zo helpen als vandaag, of zijn we er niet meer.