Warmtewisselaar Intergas Xtreme 30 aan de kook?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Guusneus
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-02 08:39
Vrienden,

Onze Xtreme 30 geeft bij langere warmwatervraag (bad vullen, douchende tieners) een melding, n150. Dit is geen fout- of bedrijfscode maar een "notificatie". Dat wil zeggen dat de software een niet-kritische storing heeft gesignaleerd.

Bij het uitlezen van de bedrijfsparameters zag ik tot mijn verbazing dat de temperatuur in de warmtewisselaar (s0) opliep tot 120° terwijl de warmwater temperatuur (s3) max 60° werd. Terugschroeven van het vermogen leidde ertoe dat de s0 nog maar 100° werd, maar de s3 ook nog maar 48°.

Nog raarder werd het toen ik zag dat de ketel 37 kW weggaf, wat ver boven het maximaal SWW vermogen van een Xtreme 30 ligt. Zelfs boven dat van een Xtreme 36! Verklaart wel de oververhitting natuurlijk, de Xtreme 30 geeft max 9 liter van 60° per minuut weg en daar kan hij die 37 kW nooit in kwijt.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? De sensor kan het probleem niet zijn, want in CV bedrijf geeft hij normale waarden. En de ontluchter wordt ook echt bloedheet als de sensor 100° in de warmtewisselaar aangeeft.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Intergas Xtreme 30, bouwjaar 2020, firmware versies 1.81 respectievelijk 1.21
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Wat is het werkelijke gasverbruik op dat moment op de gasmeter?
Als dat te hoog is, is er iets mis met de brander(aansturing).
Als dat normaal of laag is, gaat er iets mis met uitlezen en berekenen van waardes.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Guusneus
Zal ik binnenkort even testen, goed punt!

• Guusneus
Ionisatiestroom uitgelezen: 8 uA. Dat wijst dan weer helemaal niet op een normale hooglast, laat staan op 37 kW. Schiet mij maar lek.

Ketel is april 2025 nog onderhouden door een erkende CO vrij installateur.