Samsung Ecotrouble op zwart, na vv pcb.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brownie-1991
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:46
Goedenavond,

Betreft een WD70K5400OW was-droog combi van Samsung.

Tijdje terug bleef de pomp voor het afwateren hangen met foutcode 5S tot gevolg. Pomp vervangen, problemen verholpen.

Afgelopen week, wasje handdoeken erin, min of 5 later stopt de machine. Geen display meer en pas nadat de de stekker een half uurtje uit het wcd was begon de machine weer iets te doen,.. een tik, of eigenlijk een klik. Klik komt van het relais op de pcb. Na het lezen dat deze vaak kapot gaan, de behuizing van de print losgehaald en met 12volt het relais bekrachtigd, deze klikte sna een paar pulsen weer als vanouds en toen ik deze terug monteerde in de machine ging in ieder geval het deurtje open en het display aan.

Besloten de volledige print maar te vervangen, aangezien ik geen zin had om alle puntjes na te lopen met een soldeerbout.
Nieuwe print er in, display gaat aan, machine start en alles lijkt goed te gaan. Tot na een minuut of 5 de machine weer op zwart gaat en enkel het relais op de inmiddels dus nieuwe pcb weer hetzelfde klik heeft als daarvoor.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
*Water sensor onderin werkt goed.
*230v komt binnen en gaat door de ontstoorder door naar de pcb.
*Groene ledjes knipperen gelijktijdig op pcb tezamen met het relais. Zowel de 12v als 230v zijde.
*Geen lekkages.
*Verschillende wcd/groepen geprobeerd.

Hoewel ik mij ervan bewust ben dan een eco bubble misschien het repareren niet waard is ben ik toch voornemens het te fixen. Ik woon alleen, machine is 9 jaar oud en heeft mijn inziens niet veel te lijden gehad. De rest ziet er keurig uit en het pcb is volgens mij het duurste onderdeel om te vervangen, die kosten zijn al gemaakt.

Ben in bezit van bergen gereedschap en multimeter etc dus zou ieder voorstel kunnen uitvoeren of controleren. Alle tips zijn welkom.