Radiator wordt anders warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-02 20:20
Hoi,
Ik heb 2 radiatoren die anders warm worden dan de rest. Een radiator (1) is net nieuw geplaatst op een bestaand aansluiting die al onder de vloer zat en de andere radiator (2) zat er altijd al. Wat me altijd al eens was opgevallen is dat radiator 2 niet altijd goed warm wordt. Hij zit in de hal dus niet veel aandacht aan besteed. Nu radiator 2 op dezelfde string is geplaatst valt me op dat ook deze niet heel warm wordt. Wat ik zie is dat de radiator 1 warmer wordt aan de afvoer kant. De radiator is bovenin gewoon warm maar niet overdreven. De radiator 2 vertoond hetzelfde gedrag, de aanvoer (rechts) wordt minder warm. Deze radiatoren wordt ook veel warmer aan de aanvoerzijde dan de rest van de radiator. Ook hier is de aanvoer 1 a 2 graden kouder dan de afvoer. Ik heb de installatie waterzijdig ingeregeld omdat ik dacht dat er niet genoeg flow was. Maar ik begin te vermoeden dat de aansluiting onder de vloer misschien wel zijn omgedraaid. Of kan dit gedrag toch komen door te weinig flow?
In dezelfde string zit ook een radiator die wel goed werkt. (8 graden verschil tussen aan en afvoer). Ik heb een xtend hybride warmtepomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Z5lYlqEOMjvK0Rjj9P20NozTkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8NeHyTLVzNmA4zjsLgRk6BK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJL7VPzdpdmYLd1th3NfJ3H2Vaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFWmffLKVSp5KjLyhJARWhS7.jpg?f=fotoalbum_large
In de uiterste hoeken van beide radiatoren is het in beide gevallen 41 graden boven als onder. De rest van de radiator is 25/30 graden

[ Voor 27% gewijzigd door debruina16 op 19-02-2026 17:28 ]

Beste antwoord (via debruina16 op 19-02-2026 20:38)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:36
Het gedrag lijkt inderdaad sterk op verwisselde aanvoer en retour. Knop dicht draaien, radiator laten afkoelen, knop open en je voelt het direct.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• hesselbeertje
Het gedrag lijkt inderdaad sterk op verwisselde aanvoer en retour. Knop dicht draaien, radiator laten afkoelen, knop open en je voelt het direct.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-02 20:20
hesselbeertje schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:42:
Goed idee, radiator uitgedraaid en gewacht tot deze is afgekoeld. Daarna de kraan weer opengezet en de afvoer onderaan wordt inderdaad meteen warm. Dan lijkt het er inderdaad op dat onder de vloer de string is gewisseld voor deze 2 radiatoren

• hesselbeertje
Nu ff kijken waar je kunt wisselen. Als je geluk hebt komen de leidingen van deze 2 ergens samen, dan kun je daar wisselen. Anders wordt het per stuk in de kruipruimte.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:30
Er bestaan ook kruisende onderblokken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Het kan zijn dat de retour zo geknepen is dat hij door vuil in het systeem verstopt is geraakt.
Het even open draaien van de retour met inbus sleutel,(slagen tellen) en met een kunstof hamertje op de onderkant van de radiator kloppen.
Bij voelbare goede flow weer het aantal slagen terug draaien, eventueel via voet ventiel opnieuw waterzijdig inregelen.
Daar genoeg over te vinden op YouTube.

Suc6

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Pagina: 1