Vraag

• NerdFury2020
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Ik heb een Canon R6 II met een onwijs goeie lens set waar ik echt heel erg blij mee ben. Maar toch, nadat ik heel kort een oude SLR 35mm film camera heb mogen gebruiken heb ik de behoefte om ook een extra tweedehands camera te kopen met veel manuele draaiknoppen en een manuele lens.

Ik denk er over na om de Fujifilm X-T1 tweedehands te kopen, voor 500 euro. Dit is een lekkere compacte camera met alle knoppen er op, en het ziet er ook nog eens retro uit.

Ik voel me er alleen een beetje vreemd bij. Heb ik wel een tweede camera nodig? Mijn R6 II heeft veel geld gekost maar ik neem dat ding overal mee naartoe als het moet, hij is alleen wel zwaar en de camera doet alles automatisch voor mij. Wat handig is als ik echt zeker wil weten dat ik een foto scherp heb, maar ik heb niet het idee dat dit mij zelf een betere fotograaf maak.

Ik zie graag jullie mening tegemoet!

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Ik lees niet echt een goede reden in je post om een tweede camera te nemen. Ook aangezien het huidige formaat/gewicht je niet belemmert om je camera mee te nemen. Als je minder op de automatische stand wil gaan fotograferen dan kan je dat ook met je Canon.

Echter kan je het altijd proberen. Mocht je er te weinig gebruik van maken kan je het waarschijnlijk wel weer doorverkopen zonder al te veel verlies.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• NerdFury2020
  • Nu online
g0tanks schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 00:32:
Ik lees niet echt een goede reden in je post om een tweede camera te nemen. Ook aangezien het huidige formaat/gewicht je niet belemmert om je camera mee te nemen. Als je minder op de automatische stand wil gaan fotograferen dan kan je dat ook met je Canon.

Echter kan je het altijd proberen. Mocht je er te weinig gebruik van maken kan je het waarschijnlijk wel weer doorverkopen zonder al te veel verlies.
De fuji film simulaties hebben mij altijd wel aangesproken. Maar je hebt wel gelijk, in principe geen dringende reden om een 2e camera te kopen, behalve waarschijnlijk de vintage uitstraling en het lichtere gewicht en kleinere formaat.

Al denk ik wel dat het handig is voor wanneer ik bezig ben met wildlife fotografie en ik wil een landschapsfoto schieten, of wanneer mijn neefje mee is en ik schiet een portretje van hem.

Meer een luxe probleem denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door NerdFury2020 op 19-02-2026 00:48 ]

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:59
Je hebt het juiste aantal camera's nodig om aan de behoeftes van je hobby te voldoen. Meestal is dat aantal te berekenen via [(huidig aantal) + 1].
Maar even serieus, het klinkt niet alsof je dit nodig hebt, maar wel alsof je misschien iets mist bij je huidige setup. Ik zou eens goed kijken waarom je nu tegen beperkingen aanloopt en misschien is wat experimenteren met een ander model dan een optie, zodat je kan evalueren wat je fijner vindt werken. Zelf heb ik alleen ooit twee body's gebruikt wanneer ik tegelijkertijd twee verschillende lenzen paraat wilde hebben, komt niet heel vaak voor. Het kan dan juist prettig zijn om twee vrijwel identieke body's te gebruiken zodat je makkelijk kan schakelen. De bottom line is ook dat de camera jouw fotografiebehoeftes niet in de weg moet zitten. Je kan een betere fotograaf worden door je apparatuur goed te kunnen inzetten en wanneer deze je creatieve keuzes niet in de weg zit. Succes verder met de keuze! ;)

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:25
500 euro voor een XT1 is ook redelijk duur. Heb je er een in Mint conditie gevonden? Ze zijn al redelijk oud, houd daar rekening mee.
Ik ben begonnen met de XT2 voor precies de redenen die je benoemt en het bevalt mij goed :)

• NerdFury2020
  • Nu online
Archer_VC10 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:04:
[...]

Je hebt het juiste aantal camera's nodig om aan de behoeftes van je hobby te voldoen. Meestal is dat aantal te berekenen via [(huidig aantal) + 1].
Maar even serieus, het klinkt niet alsof je dit nodig hebt, maar wel alsof je misschien iets mist bij je huidige setup. Ik zou eens goed kijken waarom je nu tegen beperkingen aanloopt en misschien is wat experimenteren met een ander model dan een optie, zodat je kan evalueren wat je fijner vindt werken. Zelf heb ik alleen ooit twee body's gebruikt wanneer ik tegelijkertijd twee verschillende lenzen paraat wilde hebben, komt niet heel vaak voor. Het kan dan juist prettig zijn om twee vrijwel identieke body's te gebruiken zodat je makkelijk kan schakelen. De bottom line is ook dat de camera jouw fotografiebehoeftes niet in de weg moet zitten. Je kan een betere fotograaf worden door je apparatuur goed te kunnen inzetten en wanneer deze je creatieve keuzes niet in de weg zit. Succes verder met de keuze! ;)
Mijn huidige setup is super fijn en ik mis niks, alleen zou ik soms wel willen dat al die power in een kleiner pakketje zat. Ik wil het liefst heel de dag door fotograferen. Maar er zijn soms momenten dat ik bijvoorbeeld gewoon ergens op bezoek ga, of naar een café ga of in de stad winkelen, dat ik niet direct een Canon mee wil nemen. Niet alleen omdat het natuurlijk een dure camera is en iedereen die het ziet dat weet: het is ook niet super praktisch en hangt niet lekker om je nek of aan je pols heel de dag.

Dus vandaar mijn neiging naar de Fuji. Die combineren met een handmatige lens, voelt het alsof je een film camera hebt, waar de ervaring wat trager, meer intentioneel is. Dat in combinatie met film simulaties enzo, ook dat je monochrome door de viewfinder kan zien, zo leer je ook in zwart-wit denken en dat helpt weer bij het leerproces denk ik?
Altamyr schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:39:
500 euro voor een XT1 is ook redelijk duur. Heb je er een in Mint conditie gevonden? Ze zijn al redelijk oud, houd daar rekening mee.
Ik ben begonnen met de XT2 voor precies de redenen die je benoemt en het bevalt mij goed :)
Klopt. Het is een (bijna!) mint Silver Graphite en die zie je eigenlijk nergens meer te koop, dus dat is waarschijnlijk de reden dat ie zo duur is. En alle accessoires + originele verpakking zit er ook nog bij. Daar ben ik als autist toch best blij mee.

Maar goed om te horen dat het je goed bevalt! Ik heb die van mij besteld, dus ik ga het ervaren. Anders heb ik nog 2 weken bedenkt tijd, of verkoop ik hem weer door op ten duur.

• Altamyr
NerdFury2020 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:33:
Klopt. Het is een (bijna!) mint Silver Graphite en die zie je eigenlijk nergens meer te koop, dus dat is waarschijnlijk de reden dat ie zo duur is. En alle accessoires + originele verpakking zit er ook nog bij. Daar ben ik als autist toch best blij mee.

Maar goed om te horen dat het je goed bevalt! Ik heb die van mij besteld, dus ik ga het ervaren. Anders heb ik nog 2 weken bedenkt tijd, of verkoop ik hem weer door op ten duur.
Gaaf! Als je maar niet verwacht dat het een snelheidsbeest is :P
Heb je al een idee welk (handmatige) glas je er mee wil combineren?

• NerdFury2020
  • Nu online
Altamyr schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:57:
[...]

Gaaf! Als je maar niet verwacht dat het een snelheidsbeest is :P
Heb je al een idee welk (handmatige) glas je er mee wil combineren?
Absoluut niet! Deze camera is juist bedoeld (voor mij tenminste) om het juist trager aan te doen. Ik doe al zat wildlife en sport fotografie met mijn R6 II. :*)

Ik heb voor nu een manual focus 50mm TT Artisan 1.8 besteld. Het is niet de beste lens, maar voor 50 euro is het niets. Misschien dat ik op een gegeven moment een Voigtlander koop, als dit experiment allemaal bevalt. Het fijne aan deze TT Artisan 1.8 is dat ie lekker compact is en hij zit een beetje rond de zelfde range als dat ik normaal gesproken schiet als ik zomaar random ergens loop met mijn Canon.

[ Voor 13% gewijzigd door NerdFury2020 op 19-02-2026 15:19 ]

• Altamyr
NerdFury2020 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:16:
[...]
Ik heb voor nu een manual focus 50mm TT Artisan 1.8 besteld. Het is niet de beste lens, maar voor 50 euro is het niets. Misschien dat ik op een gegeven moment een Voigtlander koop, als dit experiment allemaal bevalt. Het fijne aan deze TT Artisan 1.8 is dat ie lekker compact is en hij zit een beetje rond de zelfde range als dat ik normaal gesproken schiet als ik zomaar random ergens loop met mijn Canon.
Ik heb een TTartisan 50mm f1.2 gehad, als beginner toch een krappe beeldhoek om mee te leren. Verder zijn de TTartisan/7artisans lenzen veel waar voor je geld! Zit nog te koekeloeren naar de 7Artisans 35mm f0.95..... Ik heb nu 1 prime, de Viltrox 13mm f1.4. Die is wel groter en zwaarder tho

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

NerdFury2020 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 00:44:
[...]Al denk ik wel dat het handig is voor wanneer ik bezig ben met wildlife fotografie en ik wil een landschapsfoto schieten, of wanneer mijn neefje mee is en ik schiet een portretje van hem.
Als ik tussen het fotograferen door even zo'n snapshotje wil maken pak ik gewoon mijn smartphone. Idem voor je andere voorbeelden van meer casual gebruik van een camera. Zijn dat ook daadwerkelijk momenten waarop je lekker wilt prutsen met handmatige instellingen / handmatige lens etc.?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• NerdFury2020
  • Nu online
Altamyr schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:38:
[...]

Ik heb een TTartisan 50mm f1.2 gehad, als beginner toch een krappe beeldhoek om mee te leren. Verder zijn de TTartisan/7artisans lenzen veel waar voor je geld! Zit nog te koekeloeren naar de 7Artisans 35mm f0.95..... Ik heb nu 1 prime, de Viltrox 13mm f1.4. Die is wel groter en zwaarder tho
Die 7Artisans 35mm f0.95 is ook mega interesant! Ik overweeg dat ook wel, ik ben vooral benieuwd naar de bokeh en de low light prestatie.
Orion84 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:49:
[...]

Als ik tussen het fotograferen door even zo'n snapshotje wil maken pak ik gewoon mijn smartphone. Idem voor je andere voorbeelden van meer casual gebruik van een camera. Zijn dat ook daadwerkelijk momenten waarop je lekker wilt prutsen met handmatige instellingen / handmatige lens etc.?
Ik heb totaal niks met fotograferen met mijn telefoon. Ik wil juist prutsen met handmatige instellingen, ik vind dat geweldig. Natuurlijk vind ik het fijn dat mijn Canon R6 II alles voor mij doet op gebied van autofocus, iso en alles aanpassen als het nodig is. Maar ik wil ook een soort van verbinden met mijn opa, die vroeger stadsfotograaf was bij ons in de stad en vrijwel altijd op handmatige camera's schoot. Maar film ontwikkelen vind ik gewoon te duur op termijn, ik zou het zelf wel kunnen maar daar heb ik ook de ruimte niet voor.
Pagina: 1