Aanschaf nieuwe radiatoren

Pagina: 1
Acties:

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:30
Hallo,

Wij zijn aan het kijken voor nieuwe radiatoren op de slaapkamers.
Nu zijn er diverse calculators die de benodigde wattage berekenen door middel van het aantal m3 in de slaapkamer.
Hoe heilig zijn deze calculators en is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden?

Het is een jaren 70 huis en geen spouwmuurisolatie. Wel kunstofkozijnen en gebruik van cv ketel

[ Voor 3% gewijzigd door Exterminator op 18-02-2026 21:26 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kijk voor de gein dan ook welk vermogen de oude radiatoren hadden. Vaak werkte men toen nog met een berekende aanvoer van 75 graden.
Tegenwoordig werken we natuurlijk liever met lagere temperaturen omdat dat efficiënter is. Bijvoorbeeld 55 of 35 graden.

Ik vond de calculator online niet heel waardevol.
Voor een slaapkamer had ik bijvoorbeeld een berekend vermogen van 750-1000 watt nodig. Uiteindelijk een Jaga radiator opgehangen die bij 55 graden 700 watt levert. Echter, we hebben een warmtepomp, en dan zou hij 220 watt leveren bij 35 graden aanvoer.
De aanvoer komt niet boven de 36 uit. En de slaapkamer blijft goed op temperatuur (als in: termostaatknop zo ingesteld dat het rond de 18.5 is) terwijl de berekende capaciteit dus 3-4x zo hoog was.

Voldoende capaciteit is belangrijk, zeker als je in de toekomst met een warmtepomp gaat werken, maar kijk vooral wat je op een fatsoenlijke/mooie manier kwijt kunt is mijn advies.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:49
Je kan niet te groot gaan. Dus ik zou zo groot pakken als je kan/wil. Zeker als je ooit naar een warmtepomp over wil.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:38
Vroeger rekenden ze niet met 75 graden maar met 90 70 en later in de jaren 80 met 80 60.
Neem tegenwoordig de radiatoren zo hoog, breed en dik mogelijk.
Dus minimaal T22 liever T33 om zo toekomstbestendig en efficient te zijn en ook direct instelbare kranen kopen
En hierna het hele huis waterzijdig inregelen, dit zal het comfort verhogen en kosten verlagen.

[ Voor 22% gewijzigd door Kees85 op 18-02-2026 23:38 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:48
T22 of T33 pakken. En dan gewoon over de volle breedte van de vensterbank minus plek voor de thermostaatknop. Qua hoogte zorgen dat je onder en boven 10cm overhoudt, dan kan de lucht er ook goed doorheen.