Automaat code op rijbewijs ontbreekt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16:15
Mijn vrouw is recentelijk geslaagd voor dr rijbewijs na 2 jaar lessen *O* . Super trots dat ze heeft doorgezet.

Nu ontbreekt echter de code 78 voor het automaat rijbewijs. Wij kunnen zowel bij het CBR als de RDW niets terugvinden over deze code. Zou daar iets moeten staan in een van deze databases of op het rijbewijs zelf?

Ze heeft altijd in een automaat gelest. En bij haar tussentijdse toets staat wel een aantekening over dat deze in een automaat is afgenomen. Is dat genoeg? Ze heeft in dezelfde auto ook haar examen gedaan. Is dit een nogal knullige administratieve fout vanuit de examinator?

Ze wilt gewoon graag autorijden en we zouden het erg zuur vinden als ze maanden moet wachten als dit administratief aangepast moet worden. Kan iemand hier advies over geven?

[ Voor 5% gewijzigd door Chrisuu01 op 18-02-2026 17:41 ]

Beste antwoord (via Chrisuu01 op 18-02-2026 17:51)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Chrisuu01 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:43:
[...]

Ze heeft nu een rijbewijs gekregen waar deze niet op staat.
Onethisch edoch correct advies vanuit mij:
Niet over beginnen bij het CBR dan. Waarschijnlijk verkeerd aangevraagd door de rijschool en door de examinator van het CBR niet opgevallen. Die weet daar inmiddels niets meer van en het hele proces is afgerond. Omdat er geen aantekening op het rijbewijs staat is ze ook verzekerd mocht ze in een handschakelauto rijden, of je dat wilt is natuurlijk een tweede.

Waarom is het correct advies? Omdat het CBR er een handje van heeft relatief eenvoudige procedures ontzettend complex te maken terwijl je daar zelf niets aan kunt doen. Dit is echt een kwestie slapende honden wakker maken.
Eventueel kun je een keer een agent vragen (op straat als je die tegenkomt) of hij/zij kan vertellen waar normaal de code op het rijbewijs moet staan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

Alle reacties

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:06
De code 78 zou achter op het rijbewijs moeten staan naast de voertuigcategorie (B voor auto). Heeft ze nu een roze pasje waar dit niet op staat gekregen, of loop je bij het aanvragen vast?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23

BCC

Klinkt alsof je een gewoon rijbewijs hebt gekregen ipv een met een automaat aantekening. Fout maar niet onhandig voor je vrouw toch? Behalve als ze toch handgeschakeld gaat rijden

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Gaat ze ook enkel automaat rijden?
Dan zou ik me er niet al te druk om maken. Er is bewezen dat ze capabel genoeg is om te rijden (examen) en heeft daadwerkelijk een roze pasje.

Kan me niet bedenken waarom dit een probleem zou zijn zolang ze niet stiekem in een schakelauto gaat rijden, want dat mag dan weer niet.

• Chrisuu01
I_IBlackI_I schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:41:
De code 78 zou achter op het rijbewijs moeten staan naast de voertuigcategorie (B voor auto). Heeft ze nu een roze pasje waar dit niet op staat gekregen, of loop je bij het aanvragen vast?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:48

Speedmaster

Make my day...

Wat staat er in je MijnCBR bij behaalde resultaten. Daar zou in principe alles moeten staan

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik zou het toch laten aanpassen (belletje naar CBR en/of RDW), want je wil niet het potentiële gezeik hebben als er een keer iets gebeurt en een verzekeraar moeilijk doet over een mogelijk ongeldig rijbewijs....

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• Chrisuu01
Speedmaster schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:45:
Wat staat er in je MijnCBR bij behaalde resultaten. Daar zou in principe alles moeten staan
Daat staat deze code niet vermeld

Acties:
  • Beste antwoord

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Chrisuu01 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:43:
[...]

Onethisch edoch correct advies vanuit mij:
Niet over beginnen bij het CBR dan. Waarschijnlijk verkeerd aangevraagd door de rijschool en door de examinator van het CBR niet opgevallen. Die weet daar inmiddels niets meer van en het hele proces is afgerond. Omdat er geen aantekening op het rijbewijs staat is ze ook verzekerd mocht ze in een handschakelauto rijden, of je dat wilt is natuurlijk een tweede.

Waarom is het correct advies? Omdat het CBR er een handje van heeft relatief eenvoudige procedures ontzettend complex te maken terwijl je daar zelf niets aan kunt doen. Dit is echt een kwestie slapende honden wakker maken.
Eventueel kun je een keer een agent vragen (op straat als je die tegenkomt) of hij/zij kan vertellen waar normaal de code op het rijbewijs moet staan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• Chrisuu01
Mijn dank voor de goede en ook nog eens mega snelle antwoorden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Chrisuu01 kun je zien bij de aanvraag voor de tussentijdse toets en het examen of bij de TTT wel automaat bij de aanvraag stond? Geen idee of de leerling ook iets van een aanvraag in de mail krijg of iets per brief krijgt.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:57
Het RDW en CBR kennende zou ik dit inderdaad vooral lekker niet ter sprake brengen. Die weten het nog zo in 't vat te gieten dat je 2 maanden zonder rijbewijs zit terwijl ze 't uitzoeken, en daarna moet je herexamen doen & nogmaals voor je pasje betalen.

• Chrisuu01
True schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:00:
@Chrisuu01 kun je zien bij de aanvraag voor de tussentijdse toets en het examen of bij de TTT wel automaat bij de aanvraag stond? Geen idee of de leerling ook iets van een aanvraag in de mail krijg of iets per brief krijgt.
Er stond bij de uitslag formulier van de tussentijdse toets dat deze in een automaat is afgenomen. Verder in de dingen die je bij mijn CBR kan zien geen verdere verwijzing naar automaat of code 78

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou er niet over moeilijken maar ook zeker niet in een handbak gaan rijden.

Iemand in mijn prive kring heeft na zijn militaire dienst een burgerrijbewijs aangevraagd en daar is per ongeluk A naast B bij afgegeven. Die persoon heeft nog nooit op een motor gezeten maar al wel N (N>40) jaar een motorrijbewijs.

• Chrisuu01
Boudewijn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:07:
Ik zou er niet over moeilijken maar ook zeker niet in een handbak gaan rijden.

Iemand in mijn prive kring heeft na zijn militaire dienst een burgerrijbewijs aangevraagd en daar is per ongeluk A naast B bij afgegeven. Die persoon heeft nog nooit op een motor gezeten maar al wel N (N>40) jaar een motorrijbewijs.
Dat is ze ook niet vanplan. En ik ook niet wanneer ik die van mij haal

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:33
XelaRetak schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:04:
Het RDW en CBR kennende zou ik dit inderdaad vooral lekker niet ter sprake brengen. Die weten het nog zo in 't vat te gieten dat je 2 maanden zonder rijbewijs zit terwijl ze 't uitzoeken, en daarna moet je herexamen doen & nogmaals voor je pasje betalen.
Precies dat ja, ik zou er ook niets meer aan doen.
Gefeliciteerd!

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:10

JuG

Gewoon lekker rijden, niet teveel bij stilstaan. Ze heeft haar rijbewijs en dat daar achterop niet het juiste staat aangeduid kan haar niet aangesmeerd worden. Ik zou wel gewoon enkel in een automaat rijden uiteraard, maar het laten rechtzetten op dit moment? Daar zou ik geen energie in stoppen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien staat het toch ergens geregistreerd in hun systemen en krijgt ze bij het verlengen van het rijbewijs alsnog de juiste code op het rijbewijs. Zou me er verder niet druk om maken en het zeker niet melden (met risico op opnieuw examen doen). Maar uiteraard niet met een schakelauto gaan rijden natuurlijk.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:24

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Nou, maar even advocaat van de duivel spelen.

Mooi voor haar dat ze een rijbewijs heeft, maar dit is natuurlijk wel gedaan in een automaat. Er is een reden waarom normaal gesproken dit wordt vermeld op het rijbewijs.

Ik vermoed dat ze niet eens in een schakel auto wil en kan rijden, maar stel, en dit is hypothetisch ze komt onder druk om een bepaalde reden en besluit toch in een handgeschakelde auto (want dit mag volgens het rijbewijs) te rijden en ze veroorzaakt een ongeluk want niet gewend aan een schakelbak wat dan?

Als we nu zouden zouden horen van een bestuurder met een rijbewijs voor een automaat en die rijd in een handgeschakelde auto, een kind in de kreukels dan kan ik de reacties hier wel raden denk ik. Dan is de wereld ook te klein.

Food for thought

Mr. T.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Kennis heeft ooit na het verlengen van z’n rijbewijs in de jaren 90 een rijbewijs gekregen met alles aangevinkt. Inmiddels is het merendeel verlopen vanwege een medische keuring die nodig is voor verlengen, maar het motorrijbewijs en aanhangerrijbewijs wordt nog altijd verlengd.

Als het eenmaal in het systeem staat kijkt niemand er meer naar.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:15
TTommie schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 00:16:

Mooi voor haar dat ze een rijbewijs heeft, maar dit is natuurlijk wel gedaan in een automaat. Er is een reden waarom normaal gesproken dit wordt vermeld op het rijbewijs.

Ik vermoed dat ze niet eens in een schakel auto wil en kan rijden, maar stel, en dit is hypothetisch ze komt onder druk om een bepaalde reden en besluit toch in een handgeschakelde auto (want dit mag volgens het rijbewijs) te rijden en ze veroorzaakt een ongeluk want niet gewend aan een schakelbak wat dan?

Als we nu zouden zouden horen van een bestuurder met een rijbewijs voor een automaat en die rijd in een handgeschakelde auto, een kind in de kreukels dan kan ik de reacties hier wel raden denk ik. Dan is de wereld ook te klein.

Food for thought
Ik heb een T op mijn rijbewijs. Ik ben ervaren bestuurder en mag met 2 glazen bier rijden. Denk je dat ik in zo'n grote machine kruip en over de openbare weg rijd omdat het rijbewijs dat toestaat? Of dat ik met drank op ga rijden omdat 2 glazen toegestaan is?

Ken je grenzen en gebruik je verstand.
Vrouw van TS heeft niet voor niks 2 jaar gelest in een automaat, die gaat echt niet in een schakelbak kruipen vanwege een ontbrekende code op het pasje.

Mijn vriendin is ook aan het lessen in een automaatbak. Schakel heeft ze geprobeerd, dat was keer op keer paniek en zo erg dat de instructeur na 3 lessen de rest van het lespakket gecrediteerd heeft en haar gevraagd heeft te stoppen. Nu een andere rijschool met automaat, dat gaat gewoon goed en ze heeft er plezier in. Misschien dat ze met mes op de keel in een schakelbak achter het stuur gaat zitten, maar anders echt niet.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:24

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

_JGC_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 01:02:
[...]

Ik heb een T op mijn rijbewijs. Ik ben ervaren bestuurder en mag met 2 glazen bier rijden. Denk je dat ik in zo'n grote machine kruip en over de openbare weg rijd omdat het rijbewijs dat toestaat? Of dat ik met drank op ga rijden omdat 2 glazen toegestaan is?

Ken je grenzen en gebruik je verstand.
Vrouw van TS heeft niet voor niks 2 jaar gelest in een automaat, die gaat echt niet in een schakelbak kruipen vanwege een ontbrekende code op het pasje.

Mijn vriendin is ook aan het lessen in een automaatbak. Schakel heeft ze geprobeerd, dat was keer op keer paniek en zo erg dat de instructeur na 3 lessen de rest van het lespakket gecrediteerd heeft en haar gevraagd heeft te stoppen. Nu een andere rijschool met automaat, dat gaat gewoon goed en ze heeft er plezier in. Misschien dat ze met mes op de keel in een schakelbak achter het stuur gaat zitten, maar anders echt niet.
Ken je grenzen en gebruik je verstand….

Mooi man, als iedereen dit zou doen, zou de politie en het hele justitiële apparaat overbodig zijn.
Ik denk dat de mensheid wel heeft bewezen dat wij daar niet toe in staat zijn.

En let wel hè, mijn geval was puur hypothetisch. Uiteraard doe jij en je familie dit niet en de vriendin van TS ook niet.

Mr. T.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:44
TTommie schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 00:16:

Food for thought
En uiteindelijk worden de meeste ongelukken veroorzaakt door mensen die hun rijbewijs hebben maar bewust niet goed rijden (alcohol, te snel, niet aan de regels houden e.d.). Dan heb ik liever iemand die nu iets extra's mag en het niet doet dan iemand die het zou moeten kunnen maar het niet doet.

In dit geval weet je dat als je er over begint je weer in een lange mallemolen terecht komt met een grote kans dat er weer andere dingen fout gaan. Gewoon lekker zo laten dus en niet in een schakelbak gaan rijden (of desnoods over een jaartje of zo als er meer ervaring met de weg zelf is alsnog een paar lessen in een schakelbak volgen)

[removed]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Stel dat je een rijbewijs hebt voor schakelauto, en je rijd 30 jaar enkel in automaat; dan gaat het vast ook niet meer zo vlotjes in een schakelauto. Ik heb zelfs m'n moeder de eerste keer (sinds haar rijproef) weten achteruit inparkeren toen ik leerde rijden (is toch niet moeilijk, probeer het gewoon).

Niet druk in maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het hele 'automaatrijbewijs' is er voor mensen die geen 2 dingen tegelijk kunnen doen en eigenlijk beter helemaal geen auto kunnen rijden. Als ze een gezond stel hersenen heeft kan ze prima leren rijden in een gewone handgeschakelde auto, dat kost hooguit een kwartiertje uitleg en een half uurtje oefenen.

Zou er allemaal niet te moeilijk over doen. Lekker auto rijden. Er rijden nog steeds mensen op de weg die vroeger de weg op gingen zonder rijbewijs en het toen heel vroeg hebben gehaald zonder daar veel te moeten doen, en die mogen vaak zelfs met een grote aanhanger e.d. rijden.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Oon schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:14:
Het hele 'automaatrijbewijs' is er voor mensen die geen 2 dingen tegelijk kunnen doen en eigenlijk beter helemaal geen auto kunnen rijden.
Lekker kort door de bocht. Genoeg mensen met een medische aandoening in hun linkerbeen/voet waardoor men geen koppelingspedaal kan bedienen. Dat wil niet zeggen dat deze mensen niet prima kunnen rijden in een automaat...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:09
Het hele 'automaatrijbewijs' is er voor mensen die geen 2 dingen tegelijk kunnen doen en eigenlijk beter helemaal geen auto kunnen rijden. Als ze een gezond stel hersenen heeft kan ze prima leren rijden in een gewone handgeschakelde auto, dat kost hooguit een kwartiertje uitleg en een half uurtje oefenen.
Een kwartiertje oefenen? De meeste personen hebben daar wel wat meer tijd voor nodig.
Daarnaast, als je niet meer hoeft te schakelen kan je meer aandacht bij de weg houden. Zou voor iedereen beter zijn, al duiken de meeste dan meer in telefoon in :X

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wat een opvallende reacties hier, die vooral zeggen laat maar, gewoon rijden

Er is een rijbewijs uitgegeven dat niet klopt met het afgelegde examen. Neem gewoon contact op met rdw en regel het netjes, zo lastig is dat niet

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:19
42erik schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:27:

Er is een rijbewijs uitgegeven dat niet klopt met het afgelegde examen. Neem gewoon contact op met rdw en regel het netjes, zo lastig is dat niet
Zo lastig is dat dus wel, want het CBR is alles behalve een simpele organisatie.

Weken lang geen rijbewijs, een potentieel her-examen (op eigen kosten) en een nieuwe pas aanvragen zouden zomaar de gevolgen kunnen zijn voor iets waar de vrouw van de TS niet voor gekozen heeft.

Dan is gezond verstand gebruiken niet eens zo'n slecht idee. Ik denk ook niet dat de vrouw van de TS zit te wachten om in een handgeschakelde auto te rijden, code 78 op haar pasje of niet.

K to the KillaZ

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik ben begonnen met een schakelauto, dat ging redelijk maar examen lukte niet. Aantal keer gestopt met lessen, maar de 2 of 3e keer dat ik begon ook in een automaat.

Conclusie: zo veel fijner. Ondanks dat het schakelen na een tijdje ook automatisch gaat en je er dus niet echt bij nadenkt, kun je meer aandacht aan het verkeer besteden wat vooral in het begin goed is voor de veiligheid.

Hybrides en batterij EV's zijn sowieso automaat dus het wordt toch een overbodige vaardigheid. Over deze auto's gesproken: er zijn legio bestuurders die altijd hebben geschakeld en dat dus niet meer doen. Haar rijbewijs is geldig en daar gaat het om. De meest ethische oplossing is natuurlijk om die aantekening wel te hebben omdat ze nu éénmaal niet heeft afgereden in een schakelauto en dat dus ook niet mag, maar dat wordt pas belangrijk als ze ook daadwerkelijk in een handgeschakelde auto gaat rijden. Iemand die 2 jaar doorgezet heeft voor een automaat zal dat niet snel doen lijkt mij.

Mijn advies is ook om het rijbewijs gewoon te laten zoals het is.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:47
42erik schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:27:

Vrijwillig iets met de RDW of het CBR gaan regelen, dat vind ik pas een opvallende reactie! Het advies van True is simpelweg het beste, en wat is het probleem als de vrouw van TS in een automaat rijdt? Wat zou er dan mis moeten gaan volgens jou?

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ga nooit iets wijzigen bij de CBR , hier was mijn code voor mijn bril er af gevallen, een belletje deed hun besluiten om een keuring te doen met alle bijkomende kosten op mijn rekening.
Ik heb echter nooit meer terug gereageerd, gevolg niets, alleen dat ik bij het ophalen van mijn nieuwe rijbewijs alle rijbewijzen A-T-B-E op dezelfde dag had gehaald 🤣🤣🤣.

Ze kunnen daar helemaal niks, behalve de boel verklooien.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:35
Als je wel in een schakel auto gaat rijden terwijl je weet dat je alleen automaat rijbewijs hebt en je krijg een ongeluk en ze komen er achter, dan heb je een heel groot probleem. Want je weet zelf ook dat je hebt afgereden voor automaat.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:46
tmtx schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:53:
Als je wel in een schakel auto gaat rijden terwijl je weet dat je alleen automaat rijbewijs hebt en je krijg een ongeluk en ze komen er achter, dan heb je een heel groot probleem. Want je weet zelf ook dat je hebt afgereden voor automaat.
"Computer says".... Uiteindelijk is de CBR registratie leidend. Geen aandacht meer aan schenken. Gefeliciteerd met het rijbewijs!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als je een beetje peace of mind wilt, en het gaat niet om een fysieke beperking, dan kun je overwegen om over een jaartje of iets dergelijks wanneer auto rijden helemaal ingesleten is eens naar de rijschool te gaan voor een paar lessen schakelen. Tot die tijd ver weg van de schakelbak blijven en gewoon doen wat je hebt geleerd.

• redwing
LordSinclair schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:23:
[...]

Een kwartiertje oefenen? De meeste personen hebben daar wel wat meer tijd voor nodig.
Daarnaast, als je niet meer hoeft te schakelen kan je meer aandacht bij de weg houden. Zou voor iedereen beter zijn, al duiken de meeste dan meer in telefoon in :X
Zodra je hebt leren schakelen kost dat helemaal geen tijd/aandacht meer en gaat dat automatisch. De 1e paar keer schakelen in een andere auto is hooguit weer even wennen, maar daarna hoef je er echt niet meer bij na te denken. Dus dat je het moet leren klopt, maar dat het daarna nog invloed heeft op je aandacht op de weg is onzin.

Hoe dan ook gaat dat schakelen toch steeds minder worden. Je krijgt steeds meer auto's met automaat en steeds minder waarbij je nog kunt schakelen.

[removed]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:34
tmtx schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:53:
Maar het punt is, daar komen ze dus niet achter. Want de registratie bij het CBR is de single source of truth. De verzekeraar kan bij het CBR opvragen of het een geldig rijbewijs is en welke codes erop staan. Daar komt nu uit dat het rijbewijs geldig is en er geen codes op staan. That's it. Geen verzekeraar gaat vervolgens de rijschool bellen om te vragen of ze nu wel of niet in een automaat examen heeft gedaan.

Ik vind het een heel bijzondere situatie, het zou eigenlijk niet voor mogen komen. De examinator heeft vermoedelijk de papieren niet goed ingevuld of niet goed opgelet wat er nu precies door de rijschool is aangevraagd. Of de rijschool heeft per ongeluk toch een normaal rijbewijs aangevraagd en de examinator heeft er verder niet op gelet. Ik zou het advies van @True volgen en me er niet druk over maken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08

Zou er allemaal niet te moeilijk over doen. Lekker auto rijden. Er rijden nog steeds mensen op de weg die vroeger de weg op gingen zonder rijbewijs en het toen heel vroeg hebben gehaald zonder daar veel te moeten doen, en die mogen vaak zelfs met een grote aanhanger e.d. rijden.
Deze reactie zegt meer over de ongezondheid van jou stel hersenen, dan over anderen...

Bij het leren autorijden is er enorm veel wat je gelijktijdig moet in de gaten houden (tot het geautomatiseerd is), vandaar dat je vaak geen radio aan hebt als onervaren chauffeur. Het eerste jaar dat je met rijbewijs op weg bent, ben je nog volop aan het bijleren en verbeteren.
Als je na dat eerste jaar rondrijden opnieuw zou gaan voor je rijexamen dan mogen ze er in steken dat je op de tast de radio aanpast terwijl je een druk kruispunt oversteekt en gaat dat vanzelf...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Gemeente produceert het rijbewijs. Zij zijn de code vergeten over te nemen.
Bij vernieuwing komt het er alsnog op te staan vermoed ik.

d:)b :henk d:)b

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:59

Nogal kort door de bocht met " even een kwartietje oefenen ".

Moderne auto's komen nagenoeg enkel in automaat uit, waarom zou je nog hand schakelen? Ik heb in mijn studententijd een handgeschakelde mini gereden, leuk ding. Maar zou nu nooit ooit meer een handgeschakelde auto nemen. Dat doe je vooral vanuit budgetredenen lijkt me.

Ik snap best goed waarom mensen het niet nemen, zeker als ze het makkelijker vinden, dat is het ook. Ook met auto's huren in het buitenland wordt alles automaat.

• redwing
Inverted_World schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:50:
[...]

Moderne auto's komen nagenoeg enkel in automaat uit, waarom zou je nog hand schakelen? Ik heb in mijn studententijd een handgeschakelde mini gereden, leuk ding. Maar zou nu nooit ooit meer een handgeschakelde auto nemen. Dat doe je vooral vanuit budgetredenen lijkt me.

Ik snap best goed waarom mensen het niet nemen, zeker als ze het makkelijker vinden, dat is het ook. Ook met auto's huren in het buitenland wordt alles automaat.
Automaat is handiger, handgeschakelt is gewoon veel leuker :P Mij maakt het dan ook geen bal uit wat voor auto het is en ook bij huren kijk ik wat de leukste auto is die ik kan meekrijgen ongeacht of het automaat of handbak is.

[removed]

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:38
Mijn oma (uit 1928) heeft nog een rijbewijs uit het jaar kruik en die mag in praktisch alles rijden. Gelukkig heeft ze al jaren geleden besloten dat dat niet meer hoeft...

• Chrisuu01
[...]

Alle occasions die we aan het budgeteren zijn allemaal elektrisch of een VAG DSG auto

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:11
[...]

Dus alleen rijke mensen rijden een handgeschakelde auto? Of arme sloebers? Wat probeer je de wereld duidelijk te maken met die budget opmerking?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
dehardstyler schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:27:
[...]

Vrijwillig iets met de RDW of het CBR gaan regelen, dat vind ik pas een opvallende reactie! Het advies van True is simpelweg het beste, en wat is het probleem als de vrouw van TS in een automaat rijdt? Wat zou er dan mis moeten gaan volgens jou?
Het feit dat ze met een niet kloppend rijbewijs rondrijdt? Dat is geen ding volgens jou...? Vind je het dan ook geen probleem als er bijvoorbeeld opeens per ongeluk een vrachtwagenrijbewijs aan iemand zijn rijbewijs is toegevoegd?

[ Voor 13% gewijzigd door 42erik op 19-02-2026 13:49 ]

• brutusl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:27
Als code 78 niet op het pasje staat, is de beperking waarschijnlijk wel geregistreerd bij het CBR.

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:35
brutusl schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:52:
Als code 78 niet op het pasje staat, is de beperking waarschijnlijk wel geregistreerd bij het CBR.
Inderdaad. De gemeente heeft een fout gemaakt bij de aanvraag.
Zeer grote kans dat het wel geregistreerd is bij het CBR.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:59
No Hands schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:44:
[...]

Dus alleen rijke mensen rijden een handgeschakelde auto? Of arme sloebers? Wat probeer je de wereld duidelijk te maken met die budget opmerking?
:?

Oudere auto's zijn vaak handgeschakeld, omdat nieuwe niet handgeschakeld uitkomen. Heeft niks te maken met rijke mensen vs " arme sloebers " (jouw woorden). Ik bedoel dat de reden waarom je bewust handgeschakeld zou rijden vermoedelijk te maken heeft met het segment auto waar je naar kijkt. Als jonge bestuurder zal dit lager liggen, dan wanneer je wat ouder bent.

Het is dus logisch dat er een verschuiving plaats vindt naar automaten, want ook automaten worden telkens beter betaalbaar, en handgeschakeld houdt op met bestaan. Dit maakt de keuze voor een automaat-only rijbewijs telkens logischer voor mensen. Het scheelt vermoedelijk zelfs lessen.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:54

ralpje

Deugpopje

Voor iedereen die meldt dat de gemeente een foute aanvraag heeft gedaan en het bij de eerste verlenging wel gecorrigeerd wordt:
Chrisuu01 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:46:
[...]

Daat staat deze code niet vermeld
Blijkbaar staat de code uberhaupt niet geregistreerd bij het CBR.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

ralpje schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:33:
Voor iedereen die meldt dat de gemeente een foute aanvraag heeft gedaan en het bij de eerste verlenging wel gecorrigeerd wordt:

[...]

Blijkbaar staat de code uberhaupt niet geregistreerd bij het CBR.
Sowieso ook, alsof de gemeente hier iets handmatigs aan doet? Gemeente is puur identificatie en betaling, mag ik hopen, en zet de informatie van het CBR via een API-call door naar de pasjesdrukker? Toch? TOCH?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Als iemand met een automaat-rijbewijs en dit ook vroeg bij het ophalen. Als het goed is staat 78 linksonder achterop, onder het RDW logo. Achter het voertuig staat alleen de geldigheid.

• redwing
42erik schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:47:
[...]

Het feit dat ze met een niet kloppend rijbewijs rondrijdt? Dat is geen ding volgens jou...? Vind je het dan ook geen probleem als er bijvoorbeeld opeens per ongeluk een vrachtwagenrijbewijs aan iemand zijn rijbewijs is toegevoegd?
Het zal niet de eerste zijn bij wie dit gebeurt, en als diegene geen vrachtwagen gaat rijden zie ik het probleem inderdaad niet zo. Daarbij is het verschil automaat/geen automaat wel een heel stuk kleiner dan die naar een vrachtwagenrijbewijs.

[removed]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:09

Reptile209

- gers -

Bliksem B schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:01:
Als iemand met een automaat-rijbewijs en dit ook vroeg bij het ophalen. Als het goed is staat 78 linksonder achterop, onder het RDW logo. Achter het voertuig staat alleen de geldigheid.
Op deze afbeelding zie ik het alleen in de rechter kolom:
Afbeeldingslocatie: https://www.leeuwopleidingen.nl/wp-content/uploads/2023/09/rijbewijs-automaat-code-78.png
Maar die kolom heeft in de kop 'veldcode' 12 staan, en die staat ook onder het RDW-logo. Dus beiden een ruimte voor aanvullende codes/beperkingen/enz.

Zo scherp als een voetbal!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:58
[...]
Vind je het dan ook geen probleem als er bijvoorbeeld opeens per ongeluk een vrachtwagenrijbewijs aan iemand zijn rijbewijs is toegevoegd?
Nee zolang de persoon niet in een vrachtwagen gaat rijden wat is het probleem dan ?

Random WTF

• No Hands
Inverted_World schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:19:
[...]

:?

Oudere auto's zijn vaak handgeschakeld, omdat nieuwe niet handgeschakeld uitkomen. Heeft niks te maken met rijke mensen vs " arme sloebers " (jouw woorden). Ik bedoel dat de reden waarom je bewust handgeschakeld zou rijden vermoedelijk te maken heeft met het segment auto waar je naar kijkt. Als jonge bestuurder zal dit lager liggen, dan wanneer je wat ouder bent.

Het is dus logisch dat er een verschuiving plaats vindt naar automaten, want ook automaten worden telkens beter betaalbaar, en handgeschakeld houdt op met bestaan. Dit maakt de keuze voor een automaat-only rijbewijs telkens logischer voor mensen. Het scheelt vermoedelijk zelfs lessen.
O dus het is niet per se het budget maar de leeftijd van een auto.
Ik ben intens gelukkig met mijn handgeschakelde oldtimers en ik vind het doodzonde dat alle nieuwe elektrisch auto's automaten zijn. Dat heeft niets met budget te maken, ik heb oldtimers die meer waard zijn dan een moderne elektrische auto. Lekker zelf schakelen vergroot het rijplezier en het is jammer dat auto's vanalles zelf gaan doen en mensen niet meer in staat zijn te rijden zonder al deze moderne hulpmiddelen die in moderne auto's zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 19-02-2026 15:36 ]

• No Hands
Spasm schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Nee zolang de persoon niet in een vrachtwagen gaat rijden wat is het probleem dan ?
Je ik snap ook de ophef in dit topic niet, het is pas een probleem als de persoon die automaat heeft leren rijden toch geschakeld gaat rijden. Dat mag namelijk niet. Als je gewoon alleen automaat rijdt omdat dat is wat je geleerd hebt dan is het toch gewoon klaar zo.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:13
Chrisuu01 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:37:
Mijn vrouw is recentelijk geslaagd voor dr rijbewijs na 2 jaar lessen *O* . Super trots dat ze heeft doorgezet.
Nu ontbreekt echter de code 78 voor het automaat rijbewijs. Wij kunnen zowel bij het CBR als de RDW niets terugvinden over deze code. Zou daar iets moeten staan in een van deze databases of op het rijbewijs zelf?
Als de code niet zichtbaar is op mijn RDW is die niet geregistreerd.
Doe ermee wat je wil, maar gewoon gaan rijden in een automaat is geen enkel probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door gerritjan op 19-02-2026 15:46 ]

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:47
[...]

Dat is natuurlijk heel wat anders. Dit is gewoon dezelfde voertuig categorie. En TS gaat in een automaat rijden. TS krijgt een normale auto niet eens van de oprit af waarschijnlijk. :+ En als dat wel gewoon lukt, zie ik niet in waarom die persoon nu ineens een gevaar op de weg is.
Ze hebben net het rijbewijs van mijn oma van 86 ook weer voor 5 jaar verlengd. Geloof mij, jij hebt om je heen op de weg veel gekkere situaties rondrijden, dan iemand die met een normaal rijbewijs rondrijdt, die alleen op automaat is afgereden en die vervolgens ook gewoon met een automaat gaat rijden.
Om daarvoor nou vrijwillig met een van de meest slecht draaiende overheidsonderdelen te gaan praten, met alle risico's van dien, dacht het niet.
Pagina: 1