Master-master met bestaande OpenTherm thermostaten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:42
Mijn ouders hebben een ander huis gekocht. Daarin zit vloerverwarming op de benedenverdieping met gas en (als ik het goed heb) een buffervat op zonnecollectoren.

Nu werkt die vloerverwarming op zich prima, maar qua zone-regeling is het praktisch onmogelijk om tot een goed resultaat te komen. Het grote probleem is dat de woonkamer+keuken goed geïsoleerd zijn. Maar de serre op het zuiden met veel glas een stuk minder.

De thermostaat (iSense) hangt momenteel in de woonkamer. Dat zorgt ervoor dat overdag de temperatuur in de serre overdag veel te hoog oploopt, en 's avonds juist te veel afkoelt. Er zijn momenteel geen elektronische afsluiters op de vloerverwarming.

Maar elektronische afsluiters hebben niet echt zin als je niet ook de warmtevraag beter kunt controleren. Als 's avonds de woonkamer op temperatuur is ga je nooit de serre nog kunnen verwarmen omdat er geen warmtevraag is. Omgekeerd zou je de thermostaat in de serre hangen, maar dan krijg je de woonkamer overdag niet warmgestookt.

klopt deze redenatie?

Voor zover ik heb kunnen vinden ben ik op zoek naar een master-master oplossing. Maar ik vind daar verschrikkelijk weinig over om dat in een bestaande installatie toe te voegen.

Iets als een OpenTherm Gateway met twee thermostaten erachter lijkt me ook een oplossing. Waarbij de OpenTherm Gateway voor 99% transparant is, maar de hoogste setpoint van de twee thermostaten pakt om aan de ketel door te geven. Echter de OpenTherm gateway is daar voor zover ik weet niet persé voor gemaakt? Hij heeft niet een 3e OpenTherm aansluiting toch? Op zich ben ik niet tegen een custom oplossing met zelfbouw. Tegelijkertijd moet het wel 99.99% betrouwbaar zijn. Is dat haalbaar?

Of is er gewoon een "standaard" oplossing / product?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zoneklep(pen) toevoegen en tado / evohome of iets dergelijks de serre als zone laten regelen.