• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Hoi, een familielid van mij had zich een paar weken/een maand geleden ziekgemeld vanwege de griep. Na een week was hij weer beter en is hij weer aan het werk gegaan. Een paar weken later is hij opnieuw ziek geworden. Hij heeft zich vandaag ziekgemeld en ze hebben hem laten weten dat er iemand langskomt om met hem te praten.

Is dit normaal? Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ben hier erg verbaasd over. De persoon die langskwam was geen arts; hij vroeg wat hij had, wat zijn symptomen waren en wanneer hij denkt weer te kunnen werken.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:27

BoAC

Memento mori

Lijkt mij geen probleem toch? Zolang hij gewoon ziek is, is dat zo. Stel dat er werk gerelateerd wat aan de hand is (zoiets als stress, incidenten whatever), wil je dat als werkgever weten zodat daar wat aan gedaan kan worden.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Lijkt mij wel een probleem. Je werkgever mag helemaal niet vragen wat je hebt of wat de symptomen zijn. Dat ze vragen of je verwacht binnen een paar dagen terug te zijn kan ik me nog enigszins voorstellen; al zou ik het zelf al hebben aangeven als ik me ziek meldt als het langer dan een “gewoon griepje” is. De rest van de vragen zijn voor de bedrijfsarts.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-02 18:57

watercoolertje

Untertitel

Mij wel, een werkgever mag dat niet doen namelijk. Wat ie wel mag doen is zorgen dat iemand met een bedrijfsarts in gesprek komt zodat die een indicatie kan geven wanneer iemand (mogelijk) weer zou kunnen werken. Een werkgever hoeft helemaal niet te weten wat je hebt, enkel wanneer die je weer kan verwachten op de zaak/aan het werk...

https://www.arboned.nl/nieuws/dit-mag-u-vragen-bij-een-ziekmelding

[ Voor 13% gewijzigd door watercoolertje op 18-02-2026 17:09 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:20
@UltraInstinct
Mag alleen als die persoon in opdracht van de bedrijfsarts deze informatie ophaalt.
Deze informatie mag niet door de werkgever worden gevraagd.
In NL ben je enorm goed beschermd als het om dit soort zaken gaat.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De persoon die langskwam was geen arts;
Maar wie of wat was die persoon dan wel?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07:47
Orion84 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:13:
[...]

Vermoedelijk een praktijkondersteuner. Maar dan nog, kan je aangeven enkel met de bedrijfarts te willen spreken.

• UltraInstinct
  • Nu online
Orion84 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:13:
[...]

Goeie vraag.
https://www.remplooi.nl/verzuimmelding/

Verzuimmelding
De eerste actie in onze procedure
De start van onze verzuimaanpak is de verzuimmelding. De werknemer doet zijn verzuimmelding telefonisch bij Remplooi. De verzuimmelding moet altijd door de werknemer zelf worden gedaan. We vinden het namelijk belangrijk om met de verzuimende medewerker zelf contact te hebben. Een verzuimmelding door een partner, ouders, broer of zus is alleen bij calamiteiten toegestaan. Na deze telefonische verzuimmelding start onze procedure. De werkgever wordt direct en automatisch per mail geïnformeerd, de verantwoordelijke arbeidsdeskundige beoordeelt en bepaalt de in te zetten actie. Op de dag van de verzuimmelding wordt de werknemer thuis bezocht. Altijd! Dat doen we niet uit wantrouwen maar als onderdeel van onze standaard procedure. Dit doen we dus bij iedereen. Duidelijk en eerlijk! Wilt u meer informatie? Klik dan hier.

Maar mag dit dus ook? Als ik dit zo lees komt er dus iedere keer iemand langs als hij zich ziekmeld..

[ Voor 4% gewijzigd door UltraInstinct op 18-02-2026 17:20 ]

• UltraInstinct
  • Nu online
BoAC schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:03:
Lijkt mij geen probleem toch? Zolang hij gewoon ziek is, is dat zo. Stel dat er werk gerelateerd wat aan de hand is (zoiets als stress, incidenten whatever), wil je dat als werkgever weten zodat daar wat aan gedaan kan worden.
IMO van niet. Als ze hem willen ondersteunen doen ze dit via een bedrijfsarts. Hij heeft heel de dag niet kunnen slapen omdat er iemand langs zou komen. Beperkt zijn herstel enorm.

• VrolijkeFrans!1
UltraInstinct schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:19:
[...]
Maar mag dit dus ook? Als ik dit zo lees komt er dus iedere keer iemand langs als hij zich ziekmeld..
Ja dat mag, gebeurt vaker bij werkgevers die handelen uit wantrouwen..... Ook al beweren ze van niet. En voor veel mensen is het een net hogere drempel om zich ziek te melden, dus lopen ze maar ziek rond op werk ;)

[ Voor 14% gewijzigd door VrolijkeFrans!1 op 18-02-2026 17:22 ]

• UltraInstinct
  • Nu online
VrolijkeFrans!1 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:21:
[...]

Ja dat mag, gebeurt vaker bij werkgevers die handelen uit wantrouwen..... Ook al beweren ze van niet. En voor veel mensen is het een net hogere drempel om zich ziek te melden, dus lopen ze maar ziek rond op werk ;)
Hij kan dit dus niet weigeren en aangeven dat hij liever dit via de bedrijfsarts wilt bespreken?

• VrolijkeFrans!1
UltraInstinct schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:23:
[...]

Hij kan dit dus niet weigeren en aangeven dat hij liever dit via de bedrijfsarts wilt bespreken?
Vermoedelijk is er een praktijkondersteuner of iets dergelijks langsgekomen, maar je kan altijd aangeven enkel met de bedrijfarts zelf te willen praten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

UltraInstinct schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:19:
[...]

Goeie vraag.
https://www.remplooi.nl/verzuimmelding/

Verzuimmelding
De eerste actie in onze procedure
De start van onze verzuimaanpak is de verzuimmelding. De werknemer doet zijn verzuimmelding telefonisch bij Remplooi. De verzuimmelding moet altijd door de werknemer zelf worden gedaan. We vinden het namelijk belangrijk om met de verzuimende medewerker zelf contact te hebben. Een verzuimmelding door een partner, ouders, broer of zus is alleen bij calamiteiten toegestaan. Na deze telefonische verzuimmelding start onze procedure. De werkgever wordt direct en automatisch per mail geïnformeerd, de verantwoordelijke arbeidsdeskundige beoordeelt en bepaalt de in te zetten actie. Op de dag van de verzuimmelding wordt de werknemer thuis bezocht. Altijd! Dat doen we niet uit wantrouwen maar als onderdeel van onze standaard procedure. Dit doen we dus bij iedereen. Duidelijk en eerlijk! Wilt u meer informatie? Klik dan hier.

Wat een lompe club joh :F
Gaan we de gemiddelde verzuimfrequentie in Nederland vergelijken met (Westerse) landen met een minder sociaal vangnet dan blijkt onze conclusie juist. We hebben in onze verzuimbegeleiding altijd een gezond wantrouwende houding en ook dit is gebaseerd op onze eigen en landelijke verzuimcijfers. Weerstand van werknemers op onze werkwijze is verwaarloosbaar. Slechts degene die met onze aanpak teveel vrijheden moet inleveren uit zijn ongenoegen. Vaak zijn dat de frequent verzuimers.
Ik zou hem bij zo'n werkgever peren.

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11:02
VrolijkeFrans!1 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:26:
[...]

Vermoedelijk is er een praktijkondersteuner of iets dergelijks langsgekomen, maar je kan altijd aangeven enkel met de bedrijfarts zelf te willen praten.
En dan wordt de ziekmelding nog minder vertrouwd al sta je volledig in je recht.

[ Voor 64% gewijzigd door Erebos op 18-02-2026 17:31 . Reden: Quote toegevoegd ]

• VrolijkeFrans!1
Erebos schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:29:
[...]

En dan wordt de ziekmelding nog minder vertrouwd al sta je volledig in je recht.
Blijkbaar zit jij ook vol wantrouwen, daarnaast is het echt de grootste onzin die je deelt.

• UltraInstinct
  • Nu online
Boudewijn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:28:
[...]

Wat een lompe club joh :F

[...]

Ik zou hem bij zo'n werkgever peren.
Bizar, ik had dit niet eens gelezen. Ik ga even kijken wat zijn rechten zijn en hem adviseren dat hij ander werk moet zoeken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hopelijk heeft je familielid niet 20 minuten onafgebroken het gesprek gevoerd met de verzuimcontroleur :o
De verzuimcontroleur die nog dezelfde dag op bezoek gaat mag plaatsnemen aan tafel en stelt de medewerkster vragen ten behoeve van de rapportage. Na 20 minuten vertrekt de verzuimcontroleur weer en laat een afschrift van de rapportage bij medewerkster achter.
De rapportage die via het webbased systeem van Remplooi dezelfde dag nog bij de arbeidsdeskundige terechtkomt, kent twee opvallende zaken:

medewerkster heeft zonder onderbreking aan tafel gezeten
er liepen bij de medewerkster thuis twee peuters rond
Op basis van deze rapportage is er vermoeden van ongeoorloofd verzuim en besluit de arbeidsdeskundige van Remplooi op de tweede dag een bezoek af te leggen bij de medewerkster. De arbeidsdeskundige stelt daarin niet de klachten van de medewerkster ter discussie, maar gaat in op de vraag waarom zij wel in staat is om zo lang de verzuimcontroleur te woord te staan maar niet zou kunnen werken. Ook wordt de aanwezigheid van de twee peuters besproken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 19-02-2026 08:30 ]

• UltraInstinct
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:42:
Hopelijk heeft je familielid niet 20 minuten onafgebroken het gesprek gevoerd met de verzuimcontroleur :o

[...]

[...]

[...]
???? Is dit wel legaal?? Dit is gewoon pesten

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:23

Illusion

(the art of)

https://www.remplooi.nl/vacature-verzuimcontroleur-m-v/
Op afroep beschikbare verzuimcontroleurs

In deze functie bezoek u werknemers op de eerste ziektedag en maakt u daarvan een rapportage.

Bent u in het bezit van een auto, een internetverbinding, bent u representatief en beheerst u de Nederlandse taal?
En die verzuimcontroleur heeft dus 0 opleiding. Enige eis is een rijbewijs. Zo iemand zou ik dus niet binnenlaten.

Goed om te weten, als ik ooit weer eens moet solliciteren is remplooi een red-flag.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42
Iets willekeurigs van de Remplooi site quoten heeft natuurlijk niets met dit topic te maken en vertroubeld de discussie alleen maar.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Illusion schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:46:
https://www.remplooi.nl/vacature-verzuimcontroleur-m-v/

[...]

En die verzuimcontroleur heeft dus 0 opleiding. Enige eis is een rijbewijs. Zo iemand zou ik dus niet binnenlaten.

Goed om te weten, als ik ooit weer eens moet solliciteren is remplooi een red-flag.
Zo iemand heeft 0 bevoegdheden en kan helemaal geen oordeel vellen of iemand ziek is, dat is een taak van de Arbo arts.

https://www.autoriteitper...vers-bij-zieke-werknemers
U mag de volgende informatie registreren over uw zieke werknemer:

Het telefoonnummer waarop uw werknemer te bereiken is en het (verpleeg)adres.
Hoe lang uw werknemer denkt dat de ziekte gaat duren.
Wat de lopende werkzaamheden en afspraken van uw werknemer zijn.
Of de ziekte van de werknemer verband houdt met een arbeidsongeval.
Of er sprake is van een verkeersongeval met regresrecht (verhaalrecht). Dat houdt in dat u de kosten van het ziekteverzuim en de re-integratie mogelijk kunt verhalen op de veroorzaker van het ongeval.
Of uw werknemer onder 1 van de 4 vangnetregelingen valt op grond van de Ziektewet. Uw werknemer is daarbij niet altijd verplicht om te melden om welke regeling het gaat.

• Wolly
  • Niet online
vassago schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:50:
[...]

Iets willekeurigs van de Remplooi site quoten heeft natuurlijk niets met dit topic te maken en vertroubeld de discussie alleen maar.
Het geeft wel een beeld van de werkwijze die wordt gehanteerd. Van enige goodwill hoef je niet uit te gaan, zij starten vanuit wantrouwen.

• UltraInstinct
  • Nu online
vassago schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:50:
[...]

Het wel relevant. Dus een 'arbeidsdeskundige' van Renplooi kan dus bepalen of je wel of niet kunt werken. Puur vanwege dat je een gesprek van 20 minuten hebt kunnen volhouden. Daarnaast gaat hij ook je huis analyseren want hij kijkt ook of je kinderen hebt? :+ :+ :+

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11:02
VrolijkeFrans!1 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:32:
[...]

Blijkbaar zit jij ook vol wantrouwen, daarnaast is het echt de grootste onzin die je deelt.
Ik wil je graag nog eens horen als je zelf zo’n idiote werkgever hebt gehad. Geloof mij vooral niet maar er zit naar mijn mening toch wel iets mis in een bedrijf waar je direct iemand op je dak gestuurd krijgt als je een ziekmelding doet. En mogelijk is het van mij ook wel een stukje wantrouwen na een werkgever te hebben gehad van het type Donald Trump maar ook dat is vast allemaal onzin.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:33
Voor velen hier een ver van het bed show, maar het is in veel branches heel normaal en wordt gewoon gedaan. Wat is het probleem hier? Oeh en aaah wat is die werkgever toch slecht of is de werkgever gebonden aan een bepaald soort werknemer die nou eenmaal de tendens heeft om zich fake ziek te melden?

Ik begrijp de werkgever wel als ik terugkijk naar mijn bijbaan in de staalbouw waar nogals eens "de beste wet is de ziektewet" werd geroepen

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-02 21:30
UltraInstinct schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:21:
[...]

IMO van niet. Als ze hem willen ondersteunen doen ze dit via een bedrijfsarts. Hij heeft heel de dag niet kunnen slapen omdat er iemand langs zou komen. Beperkt zijn herstel enorm.
Dat snap ik dan weer niet zo goed.
Ziek is ziek, als iemand dan even wil komen praten hoe het gaat en je bent gewoon eerlijk, dan is er (nog) niets aan de hand toch :?
Ik snap de stress niet zo goed. Tenzij sprake van tijdelijk contract/geen spaarpot enz.

Een hoop werkgevers doen dingen die niet mogen, maar vaak onbewust. Dat wil ik hierbij niet goedpraten maar mogelijk komt er gewoon iemand langs om te informeren hoe het gaat uit goed fatsoen met een fruitschaal?

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:04

Felyrion

goodgoan!

Furion2000 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:05:
Voor velen hier een ver van het bed show, maar het is in veel branches heel normaal en wordt gewoon gedaan. Wat is het probleem hier? Oeh en aaah wat is die werkgever toch slecht of is de werkgever gebonden aan een bepaald soort werknemer die nou eenmaal de tendens heeft om zich fake ziek te melden?

Ik begrijp de werkgever wel als ik terugkijk naar mijn bijbaan in de staalbouw waar nogals eens "de beste wet is de ziektewet" werd geroepen
Gelukkig is dit een ver van mijn bed show. Ik zou nooit willen werken voor een werkgever die mij bij voorbaat niet vertrouwt. Dat is toch helemaal geen gezonde relatie? Jammer genoeg zal niet iedereen zich kunnen veroorloven weg te gaan bij zo'n werkgever, maar ik mag hopen dat ze van een koude kermis thuiskomen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Furion2000 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:05:

'heel normaal'? Zoiets is niet normaal.
Hoe verwacht een werkgever dat zoiets bijdraagt aan het herstel van de werknemer?

Dit is puur wantrouwen, niets meer en niets minder.

Gelukkig heb ik dit zelf nog nooit meegemaakt en speelt dit ook niet in onze organisatie.

• UltraInstinct
  • Nu online
ybos schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:15:
[...]

Ziek is ziek, als iemand dan even wil komen praten hoe het gaat en je bent gewoon eerlijk, dan is er (nog) niets aan de hand toch :?
Ik snap de stress niet zo goed. Tenzij sprake van tijdelijk contract/geen spaarpot enz.

Een hoop werkgevers doen dingen die niet mogen, maar vaak onbewust. Dat wil ik hierbij niet goedpraten maar mogelijk komt er gewoon iemand langs om te informeren hoe het gaat uit goed fatsoen met een fruitschaal?
Nee, ze zitten blijkbaar ook te toetsen of je echt ziek bent en dat doet een medewerker zonder relevant diploma. Je kan iemand na een paar dagen opbellen en vragen hoe het gaat. Op de 1e dag gelijk langskomen vind ik wel heel erg ver gaan.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 21:57
Als je echt alleen een hardnekkige griep hebt waarom die achterdocht? Waarschijnlijk HR die wil weten of het wel goed met je gaat.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• UltraInstinct
  • Nu online
hoevenpe schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:25:
Als je echt alleen een hardnekkige griep hebt waarom die achterdocht? Waarschijnlijk HR die wil weten of het wel goed met je gaat.
Dit kan toch telefonisch..?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:20

Wokschotel

Op 6 wielen

Dat kan. Maar deze werkgever kiest daar niet voor.

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• UltraInstinct
  • Nu online
Wokschotel schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:28:
[...]

Dat kan. Maar deze werkgever kiest daar niet voor.
Vandaar ook mijn topic vraag; mag dit wel allemaal? Ze sturen een persoon zonder relevant diploma naar iemand zijn huis om te kijken of hij wel echt ziek is en daarna sturen ze een vragenlijst naar een 'arbeidsdeskundige' die gaat beoordelen of die wel echt ziek is.

zie voorbeeld op hun website Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzuo7s5jC2veF6atv_DZ0WIWmoA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gCjJTJhwc3332Uv5bZLX66ny.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door UltraInstinct op 18-02-2026 18:33 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
UltraInstinct schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:00:
Hoi, een familielid van mij had zich een paar weken/een maand geleden ziekgemeld vanwege de griep. Na een week was hij weer beter en is hij weer aan het werk gegaan. Een paar weken later is hij opnieuw ziek geworden.
het zou kunnen dat ipv 2 ziekte meldingen, en nu 1 lange in het systeem staat.
Mijn oude werkgever verwerkte het zo als er 2 meldingen binnen x tijd binnen kwamen.

Mijn oude werkgevers had een soortgelijkend beleid. Maar ik was koppige genoeg om te te doen inzien dat het verspilling van hun tijd was. welk heb ik mijn gehele 15 jaar elke 3 maanden frequent verzuimgespreken gevoerd met verzuim en HR.//

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ybos schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:15:
[...]

Ik kan me voorstellen als je bijvoorbeeld de griep hebt dat je vooral in bed wil blijven liggen, maar ik zie idd niet echt waarom je een dag niet kan slapen omdat iemand langs komt als je ziek bent.

Overigens als dit gebeuren afgelopen maandag was geweest na een weekend carnavallen snap ik de werkgever weer wel :P . (En ja, ik weet volgens de wet dat de werkgever verantwoordelijk is als je zoveel hebt gezopen dat je de dag erna niet kan werken).

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ze zijn in ieder geval heel transparant en eerlijk over wat ze doen en wat ze vinden van onze wetgeving. En zo lang die verzuimcontroleur die langs komt geen medische conclusies trekt, lijkt me er niet zo veel aan de hand. Aangezien ze volgens eigen zeggen al sinds 2003 bestaan lijkt het me te ver gaan om te concluderen dat wat zij doen, niet zou mogen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:47
Wokschotel schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:39:
Ze zijn in ieder geval heel transparant en eerlijk over wat ze doen en wat ze vinden van onze wetgeving. En zo lang die verzuimcontroleur die langs komt geen medische conclusies trekt, lijkt me er niet zo veel aan de hand. Aangezien ze volgens eigen zeggen al sinds 2003 bestaan lijkt het me te ver gaan om te concluderen dat wat zij doen, niet zou mogen.
Nee, maar om iemand langs te sturen die met net zoveel plezier een glasvezelabonnement van Delta aan je verkoopt, vind ik dubieus. Je mag van zo iemand op zijn minst verwachten dat hij of zij een gedegen vooropleiding heeft gehad.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja dit is den situatie die ergens tussen "goed werkgeverschap" en Amerikaans/fout kapitalisme inzit. En dan aan de ene zijde van die balans.

Persoonlijk zou ik denk ik de bedrijfsarts tewoord staan maar zo iemand verder niet. Ze schrijven ook eigenlijk op dat het hele doel van dat bezoek drempelverhoging is.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Joris748 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:43:
[...]

Nee, maar om iemand langs te sturen die met net zoveel plezier een glasvezelabonnement van Delta aan je verkoopt, vind ik dubieus. Je mag van zo iemand op zijn minst verwachten dat hij of zij een gedegen vooropleiding heeft gehad.
BEN JE ZIEK BROER OF BEN JE FAKER WAT WIL JE DAN BROER

Maar ik ken die mensen niet en ik weet niet wat voor eisen dat bedrijf stelt.

• Joris748
Wokschotel schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:48:
[...]

BEN JE ZIEK BROER OF BEN JE FAKER WAT WIL JE DAN BROER

Maar ik ken die mensen niet en ik weet niet wat voor eisen dat bedrijf stelt.
Zie Illusion in "Langs komen voor een gesprek na ziekmelding" Zoveel eisen worden er niet gesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door Joris748 op 18-02-2026 18:56 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Joris748 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:55:
[...]

Zie Illusion Zoveel eisen worden er niet gesteld.
Dat zegt natuurlijk niets over de mensen die ze aannemen en op pad sturen. Wie weet is er een heel streng assessment proces. Ik denk niet dat de eisen heel hoog liggen, maar je kunt obv die vacature ook niet concluderen dat er incapabele mensen op pad worden gestuurd.

• Joris748
Wokschotel schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:58:
[...]

Dat zegt natuurlijk niets over de mensen die ze aannemen en op pad sturen. Wie weet is er een heel streng assessment proces. Ik denk niet dat de eisen heel hoog liggen, maar je kunt obv die vacature ook niet concluderen dat er incapabele mensen op pad worden gestuurd.
Als er genoeg mensen zijn die dit werk willen doen, kan een bedrijf best specifieker zijn in de wervingstekst. Nu vissen ze met een sleepnet.

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:31
Sinds wanneer moet je werkgever weten waar je ziek bent? Wat als je ziek wordt ergens anders dan je eigen huis? Dat is een privé situatie en zeker op de eerste dag.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:38

m-vw

Dus?

Ik lees vooral een heleboel aannames en suggestieve opmerkingem waar TS niets aan heeft.

Even praktijk ons bedrijf:
Bij een eerste ziekmelding volgt er zeker geen bezoek. Duurt het langer informeert de leidinggevende wel eens, maar mag nooit medisch inhoudelijke vragen stellen.

Bij langdurige ziekte wordt de bedrijfsarts ingeschakeld. Deze rapporteert aan HR, maar algemeen.

Verder is het samenvoegen van meerdere meldingen tot één niets iets wat een bedrijf verzint, zie UWV.

En als laatste mogen ze inderdaad iemand langssturen.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:48

Speedmaster

Make my day...

Vroeger…. Werd de ziektewet uitgevoerd door het UWV en kreeg je standaard dezelfde dag of de dag erna een controleur aan de deur die kwam kijken of je echt ziek was. Hij/zij rapporteerde naar de werkgever in 2 termen, ziek of situatief ziek…. Je mag zelf invullen wat die 2e is.

Tegenwoordig wordt dit door de arbo diensten gedaan in opdracht van de werkgever. Het hangt af van de werkgever en de branche waarin je werkzaam bent of je wel of geen controle krijg. Je moet ten alle tijden iemand toe laten om te beoordelen of je ziek bent.

Het is vervolgens aan de arbo dienst of de werkgever om een bezoek bij een bedrijfsarts in te plannen.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wokschotel schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:58:
[...]

Een streng assessment in de vorm van een beroepsopleiding tot bedrijfsarts, toegankelijk voor mensen met een artsendiploma en een BIG-registratie zou bijvoorbeeld voldoende zijn om vast te kunnen stellen of iemand ziek is. Dus ja, wie weet doen ze een dergelijk assessment, maar het kan evengoed dat ze alleen de eis stellen dat je een rijbewijs hebt en B2 Nederlands spreekt.

Dus ik denk eigenlijk wel dat de mensen die ze sturen incapabel zijn om vast te stellen of iemand ziek is.

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-02 23:24
3x keer ziekmelden in korte periode is meer dan je mag verwachten in een bedrijf waar de sfeer normaliter goed is en mensen lekker in hun vel zitten is. Een goede leidinggevende checkt even in bij de medewerkers wat er speelt: is het echt pech met griep of speelt er iets anders? Geen oordeel, geen verwijt, maar nieuwsgierigheid.

Dat komt niet voort uit wantrouwen, maar juist aandacht voor je medewerkers. Misschien blijkt dat er andere dingen spelen waardoor een medewerker overbelast raakt en zich ziek meldt (mantelzorg ofzoiets). Goed werkgeverschap is willen begrijpen waarom iemand bovengemiddeld vaak 'zieker' is gemeld, wellicht kan je als bedrijf helpen en bijv. meer tijd geven om prive zaken op orde te krijgen.

Als je gecontroleerd wordt uit wantrouwen of iemand echt wel ziek is, dan zegt dat veel over je eigen leidinggevende en je bedrijf. Welkom terug in de jaren '60.

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:59
Bedrijfsartsen zijn duur. Vandaar dat er tegenwoordig veel arbodiensten zijn waarbij een arbeidsverpleegkundige (die onder taakdelegatie van de bedrijfsarts werkt) je eerste contactpersoon is.

https://www.arboportaal.n...legatie+februari+2019.pdf
https://www.paradigma.nl/...gkundige-in-de-spotlight/

Huisbezoek is in sommige branches (of bij sommige arbodiensten) doodnormaal. En dat is de reden waarom men vraagt of je elders bent tijdens je ziekmelding (bijvoorbeeld bij je ouders/vrienden die jou verzorgen).

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mathy_ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:15:
Sinds wanneer moet je werkgever weten waar je ziek bent?
Sinds er klaplopers zijn die er misbruik van maken, de ene beroepsgroep heeft er daar meer van dan de ander. (vast een beetje kip-ei verhaal) Nieuwe auto ophalen maar je kan geen vrije middag krijgen? Ziek. Concertkaartjes willen bestellen maar je kan onder werktijd niet een uur naar een beeldscherm staren? Ziek. Het regent maar je vrouw heeft de auto nodig? Ziek.
Deze figuren hebben er ook voor gezorgd dat de eerste ziekte-dag soms onbetaald is

Meest debiele wat ik ooit meemaakte was iemand die regelmatig, zeg 10x per jaar, ziek was op maandag. Dan ga je al snel uit van de ziekte van Heineken maar het bleek nog een stukje erger. Meneer vloog namelijk zo goed als elk weekend naar een grote stad in Europa om daar een heel weekend te feesten en meldde zich ziek als de vlucht van maandagochtend significant goedkoper was.
Per SMS zichzelf ziek melden en dan snel de telefoon uit zetten omdat je zogenaamd graag wilt slapen, terwijl je in werkelijkheid geen bereik hebt op 10km hoogte. :+ Die viel door de mand toen zijn leidinggevende een keer vroeg wakker was en na de SMS gelijk opbelde, op de achtergrond was nog net 'passengers for flight 934, please proceed to gate D21' te horen. :D

[ Voor 37% gewijzigd door jadjong op 19-02-2026 07:10 ]

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:05

[...]

[...]

[...]
Damn. Je wilt natuurlijk niemand de griep toewensen, maar daar lijkt het risico van het vak…

Ik zou als werknemer hier weinig woorden aan vuilmaken, duidelijk maken aan werkgever dat dit soort praktijken niet gewenst zijn, en dat de ARBO-arts verder prima mag bellen. Gaat de werkgever geen ene hol aan zoals al genoemd, meer zeggen dan “ik ben ziek en niet in staat om mijn werkzaamheden uit te voeren” is echt een recept voor ellende.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:39

Thompson

Beeromaniac

Wat deze werkgever / dat zogenaamde controle bedrijf doet gaat natuurlijk veel te ver. Maar ergens begrijp ik het helaas wel.

Bij mijn werkgever, 120 FTE, is er een afdeling van zo'n 40 FTE waar het ziekteverzuim bij vlagen bijna 3x landelijk was, terwijl de rest van het bedrijf juist ver onder landelijk zit.
Ja, dat was ook ten gevolge van een slechte sfeer op de afdeling maar die kwam juist daardoor. Een paar mensen die echt misbruik maakten van de situatie waardoor anderen er ook de pis in kregen. En dan bedoel ik dus inderdaad ziek melden, zo min mogelijk aan info geven, zelfs tegenover bedrijfsarts raar doen en intussen wordt je wel gezien op de kermis, sportschool etc. en dat weken zo niet maanden volhouden. Dat heeft altijd netjes via de bedrijfsarts en officiële instanties gelopen maar ik weet dat dit extreem veel geduld heeft gevraagd en frustratie opgeleverd omdat je voor 99% zeker besodemieterd wordt.

We zijn er eindelijk onderuit aan het geraken, mede door een aantal tijdelijke contracten die niet verlengd zijn.

Maar ze bestaan helaas, mensen die gewoon echt het onderste uit de kan slepen met nep ziekmeldingen en het systeem misbruiken. En daar kun/mag je heel weinig tegen doen en het kan wel je bedrijf om zeep helpen. Ik weet dat ik makkelijk heb praten als iemand die nooit echt ziek is, dat is heerlijk.

Beeromaniac

• Wolly
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:07:
Lijkt mij wel een probleem. Je werkgever mag helemaal niet vragen wat je hebt of wat de symptomen zijn. Dat ze vragen of je verwacht binnen een paar dagen terug te zijn kan ik me nog enigszins voorstellen; al zou ik het zelf al hebben aangeven als ik me ziek meldt als het langer dan een “gewoon griepje” is. De rest van de vragen zijn voor de bedrijfsarts.
Kende het ook niet, maar zo'n verzuimcontroleur kan dus werken in naam van de verantwoordelijke bedrijfsarts.

Onderstaande case bevat naast een stuk over bedreigingen en geweld tegen de controleur wel een mooie uiteenzetting van het beroep.
Een verzuimcontroleur werkt echter onder de (eind)verantwoordelijkheid van de bedrijfsarts, de zogenaamde taakdelegatie of verlengde arm. Als dat niet zo zou zijn, dan had de verzuimcontroleur ook niet naar de klachten van de werknemer mogen vragen en ook geen terugkoppeling mogen geven van het gesprek.

Er vanuit gaande dat de verzuimcontroleur dus in naam van de verantwoordelijke bedrijfsarts het huisbezoek heeft afgelegd, valt de verzuimcontroleur onder het (afgeleide) beroepsgeheim van de bedrijfsarts. En daar lijkt het niet goed gegaan te zijn. Het beroepsgeheim strekt zich immers uit tot alles wat er tussen de bedrijfsarts c.q. de verzuimcontroleur aan informatie is uitgewisseld en wat zich tussen hen heeft afgespeeld. Doorbreking van dat beroepsgeheim mag alleen als er bijvoorbeeld een wettelijke grondslag bestaat zoals de noodzakelijke informatie die de werkgever nodig heeft voor de verzuimbegeleiding.
@UltraInstinct Het is dus zaak om als eerste te vragen op basis van welke (eind)verantwoordelijkheid de controleur langskomt. Daarnaast mag het rapport dus niet zomaar alles bevatten.

• Furion2000
NicoHF schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:17:
[...]

'heel normaal'? Zoiets is niet normaal.
Hoe verwacht een werkgever dat zoiets bijdraagt aan het herstel van de werknemer?

Dit is puur wantrouwen, niets meer en niets minder.

Gelukkig heb ik dit zelf nog nooit meegemaakt en speelt dit ook niet in onze organisatie.
Je leeft in een bubbel denk ik. Zoiets is nodig in bepaalde branches en het wantrouwen is in veel gevallen terecht. Waarom is dit zo raar voor iedereen vraag ik mij af? Als iemand niet te vertrouwen is dan mag dat toch gewoon gezegd worden en actie op ondernomen worden? Het is ook niet zo negatief, het helpt die mensen om hun baan te behouden. Zelf denken ze er ook helemaal niet zo negatief over of staan er nog geen eens bij stil.

Een kennis zweert bij het inhuren van Poolse mensen omdat die willen overwerken en er gewoon altijd staan. Zoek Nederlandse mensen voor een simpel productiewerk en je kunt 100% zo'n bureau inhuren. Ervaring leert.

Dat is het probleem op tweakers ook wel een beetje. We zitten allemaal als coach/manager op kantoor te neuzelen over vegan/niet vegan opties voor de lunch en als we dit horen vallen we bijna van de stoel. Even vergeten dat elk land nog steeds voor het grootste deel bestaat uit mensen met beperkte scholing of praktische beroepen die een hele andere werkvloer hebben. Sjaantje bij de gemeente zit huilend bij de manager omdat er geen vegan optie was, Piet in de haven van Rotterdam werd met ducktape in de hijskraan gebonden voor een uur en kon er om lachen. Het zijn verschillende werelden.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Furion2000 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:37:
[...]

Je leeft in een bubbel denk ik. Zoiets is nodig in bepaalde branches en het wantrouwen is in veel gevallen terecht. Waarom is dit zo raar voor iedereen vraag ik mij af? Als iemand niet te vertrouwen is dan mag dat toch gewoon gezegd worden en actie op ondernomen worden? Het is ook niet zo negatief, het helpt die mensen om hun baan te behouden. Zelf denken ze er ook helemaal niet zo negatief over of staan er nog geen eens bij stil.

Een kennis zweert bij het inhuren van Poolse mensen omdat die willen overwerken en er gewoon altijd staan. Zoek Nederlandse mensen voor een simpel productiewerk en je kunt 100% zo'n bureau inhuren. Ervaring leert.

Dat is het probleem op tweakers ook wel een beetje. We zitten allemaal als coach/manager op kantoor te neuzelen over vegan/niet vegan opties voor de lunch en als we dit horen vallen we bijna van de stoel. Even vergeten dat elk land nog steeds voor het grootste deel bestaat uit mensen met beperkte scholing of praktische beroepen die een hele andere werkvloer hebben. Sjaantje bij de gemeente zit huilend bij de manager omdat er geen vegan optie was, Piet in de haven van Rotterdam werd met ducktape in de hijskraan gebonden voor een uur en kon er om lachen. Het zijn verschillende werelden.
Wat ook vaak vergeten wordt (en nee dit is geen goedpraten van alle dingen die alle werkgevers doen) dat je als werkgever in Nederland formeel niets met de zieke mag (alles via bedrijfsarts etc) maar wél twee jaar lang mag doorbetalen (en vanaf 50 medewerkers krijg je bij langdurige zieken die uit dienst gaan ook nog een hogere sociale verzekering premie). Of de ziekte nu wel of niet arbeidsgerelateerd is. Dit kost al snel direct tienduizenden euro's en als je vervanging mee neemt nog veel meer.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:18

Dido

heforshe

Furion2000 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:37:
Ja, ervaring leert dat het erg makkelijk is om buitenlandse werknemers dingen te laten doen die volgens het Nederlandse arbeidsrecht verboden zijn.
Heb je je wel eens afgevraagd waarom dat arbeidsrecht er is? Ik zal je een hint geven: niet om die self-made topmaganer te beschermen, maar juist om de lager opgeleide arbeider te beschermen tegen uitbuiting en oneerlijke concurrentie.
Even vergeten dat elk land nog steeds voor het grootste deel bestaat uit mensen met beperkte scholing of praktische beroepen die een hele andere werkvloer hebben.
En juist die mensen gaan zich dus door dat wantrouwen minder snel ziekmelden en ziek naar hun werk. Niet alleen is dat slecht voor hun eiegen gezondheid, maar ze kunnen dan ook lekker hun collega's besmetten. Heel fijn allemaal.
Werkgevers die het fijn vinden als hun werknemers ziek naar hun wek komen verdienen het dat hun halve personeelsbestand in de lappenmand ligt als de deadline van een belangrijk project eraan komt.
Sjaantje bij de gemeente zit huilend bij de manager omdat er geen vegan optie was, Piet in de haven van Rotterdam werd met ducktape in de hijskraan gebonden voor een uur en kon er om lachen. Het zijn verschillende werelden.
Toch zijn die regels die jij zo onzinning vindt er juist om Piet te beschermen als ie zich ziek meldt. Zolang Sjaans grootste probleem is dat ze te besodemieterd is om d'r eigen vegan lunch mee te nemen, mag ze niet echt klagen.
Maar als Piet weet dat ie het risico loopt zijn baan te verliezen als ie dat soort ongein niet accepteert - of godbetere, een keer te vaak echt ziek wordt! - dan wordt het tijd dat Piets werkgever zich aan de wet gaat houden.

Wat betekent mijn avatar?

• Furion2000
@Dido Je doet net alsof de buitenlandse werknemers hier niet vrijwillig zijn. Ze komen hier om lange dagen te maken en geld te verdienen, ze doen dat werk met plezier omdat ze er goed voor betaald krijgen. Die Griekse mensen die hier de glasvezel graven maken lange dagen om daarna lang vrij te zijn. Ik zou niet weten waardoor je er van uit gaat dat werkgevers zich hier niet aan de regels houden. Voor veel ondernemers die ik ken werkt het goed van beide kanten. Seizoensarbeiders die jaren achter elkaar terugkomen.

Je woordkeuze bij de 'besmetting alinea' toont dat je niet weet hoe het er bijvoorbeeld op de bouw aan toe gaat. Die zitten lekker in een keet met elkaar te snotteren en lopen buiten (zijn over het algemeen ook vaker herstelt van griepjes dan de kantoor mensen). Ik zie je probleem dus niet echt terug.

Je weet het ook makkelijk te extrapoleren naar 'de regels' - ik zeg dat er niets mis is met een controleur ziekte laten controleren als je in een branch zit waar dat werkt en nodig kan zijn. Voor de Pietjes zijn werkgevers genoeg, maar de meeste Pietjes vinden het contract wel prima en denken niet zo moeilijk na over dingen.

Wat ik al zei heel dit topic lijkt wel een soort van onbegrip van 2 verschillende werelden. "oeh dat kan echt niet bij ons op kantoor" - dat klopt en is daar ook niet aan de orde. "oeh we moeten die mensen beschermen tegen die werkgevers" - nee je maakt van iets wat geen probleem is voor Piet een probleem. Zien we wel vaker de laatste jaren in landen waar we het TE goed hebben. Bekommeren om mensen waarvan we vinden dat ze het slecht hebben, maar helemaal niet kijken of ze dat wel zelf vinden en uiteindelijk het alleen maar slechter maken.

@PolarBear Inderdaad en ook exact de reden waarom een vriend met genoeg werk eenpitter blijft omdat hij te bang is om mensen aan te nemen. Het zijn allemaal zzp'ers die samen klussen doen.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Wellicht nog wat achtergrond info wat wel de plichten zijn bij ziekmelding voor de werkgever en werknemer.
https://www.arboportaal.n...-verbetering-poortwachter

En het stappenplan via het UWV ( https://www.uwv.nl/nl/zie...appenplan-zieke-werknemer ):
Dag 1: Ziek melden De werknemer die ziek is geworden geeft dit zo snel mogelijk door aan de werkgever. De werkgever meldt de ziekmelding dan meestal bij de bedrijfsarts of arbodienst.

Week 6: Probleemanalyse
Als de werknemer bijna 6 weken ziek is, dan heeft die een gesprek met de bedrijfsarts of arbodienst. De arts of arbodienst stelt vast wat de werknemer nog wel kan en wat niet.

Week 8: Plan van aanpak
Uiterlijk in de 8e week maken de werkgever en de werknemer het Plan van aanpak. Daarin staat wat zij samen gaan doen aan de re-integratie zodat de werknemer zo snel mogelijk weer kan werken.
Langs gaan in de eerste weken is geen onderdeel van de plichten van de werkgever. Het straalt wel heel veel wantrouwen uit. Maar wel ideaal om veel druk te zetten op je werknemers, en "bewijs" te verzamelen waarmee je de werknemers zonder morren de deur mee wijst. Dat dit natuurlijk geen standhoud in een daadwerkelijke procedure mag duidelijk zij, maar als jij daar als werknemer mee akkoord gaat, tja dat is pure winst voor de ondernemer.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1