Op vrijdag 21 september 2001 08:25 schreef dusty het volgende:
[..]
Als je een CMS gemaakt hebt, heb je een "produkt" liggen,
Elke CMS systeem hoort toch op een bedrijf afgesteld te worden, een standaard CMS systeem zal NOOIT alle functionaliteiten bieden die een bedrijf wilt hebben.
Ware woorden.
Een CMS is ook meer een technologie die je inzet om een (groot) deel van de bouw van je dynamische site te vervangen, zodat er weinig werk over blijft om te voltooien.
Sommige CMS-en zijn puur op code gericht, en verlangen ontworpen HTML pages waar de CMS code 'ingehangen' wordt op plaatsen waar dynamische content geplaatst moet worden, anderen bevatten ook complete pagina designers waar je EN de layout EN de dynamische content mee kunt editen.
Vooral de veelgebruikte (en erg dure) CMS pakketten zoals Smartsite (van Pointer uit Delft) bevatten die designers en deze systemen zijn vooral geschikt voor situaties waarbij EN design EN de contentvoorziening door de site-owner worden gedaan. Echter in veel gevallen worden designs aangeleverd. Als je goed kijkt naar de resultaten van de analyses van wat een site moet bevatten en hoe de structuur er uit moet zien, dan is daar zelden een dynamische structuur in te ontdekken. Wel dynamische content, geen dynamische sitestructuur.
Dit houdt in dat, wanneer je menus ziet op een site, die niet wijzigen. Je hebt bv wel pagina's die een grote hoeveelheid verschillende informatie laten zien. Maar de pagina is hetzelfde. Zodoende kun je een CMS maken waarbij de pagina-structuur hetzelfde blijft, maar de INHOUD veranderbaar is. Dit is de strategie die gevolgd wordt door de systemen die zich meer richten op de back-end van een site, meer op de dynamische content voorziening dan de site structuur.
Daarnaast kun je nog een ander onderscheid maken tussen CMS-en: 1) pagina inkleurders vs 2) gegevensviewers.
Pagina inkleurders bedoel ik niet negatief. Ze 'kleuren' de pagina in met content. Een editor vult dus ook de pagina's in alsof hij de pagina voorziet van content. Dit is semantisch ANDERS dan de 2e groep: de gegevensviewers. Hierbij maak je op een page een link naar een blok gegevens die bv elders in de organisatie te vinden is, bv ordergegevens bij transactiecontrole, ik noem maar wat.
Om nu de juiste keuze te kunnen maken wel CMS geschikt is voor je organisatie, moet je dus 2 dingen sowieso gaan analyseren:
1) Ga ik zelf allerlei pagina's aanmaken met verschillende layouts etc etc, zonder een analyse/plan? Of ga ik dat niet doen en gebruik ik een vooraf gedefinieerd framework met pagina's. (voorbeeld: deze site, tweakers.net veranderd niet in aantal pagina's, wel in hoeveelheid content.)
2) Ga ik grote blokken data 'viewen', of ga ik gegevens invoeren zoals ze op de pagina's gaan verschijnen?
Ik ben eigenaar van Solutions Design (
http://www.sd.nl ) en we hebben de afgelopen 8 maanden gewerkt aan ons eigen Content Management System, CESys, wat binnenkort op de markt verschijnt (voor IIS4/5, ASP, MTS/COM+, NT4/Win2k, SQLserver7/2000, MSXML3). Vooraf hebben we goed geanalyseerd wat nu eigenlijk belangrijk is voor de MEESTE websites, hoe worden de meeste websites nu gebouwd: ad hoc of met een vooraf gedefinieerd plan, gebaseerd op gedegen analyse?. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat werken met vooraf gedefinieerde pagina frameworks + 'pagina inkleuren', de beste benadering was. Omdat we het systeem als 'technologie' en niet als 'shrinkwrapped' product hebben ontwikkeld, is het in te passen in bv delen van sites, maar hoef je niet alle delen van de site ermee te maken. Ook kun je het uitbreiden met normale ASP/COM programmatuur, zodat je bv delen van een pagina toch kunt voorzien van 'gegevensviewers', naast de 'pagina inkleuring'.
Jackinabox: ik zou je willen adviseren: doe analyse naar die 2 punten hierboven en ga dan goed kijken wat je zelf in huis hebt aan kwaliteit en kennis, wat die mensen zouden kunnen. Wat overblijft is dan bv aan te vullen met een CMS of een CMS-achtige technologie.
Als laatste wil ik nog toevoegen dat ik veel dingen genoemd zie in deze thread die belangijker lijken dan ze zijn. Security is belangrijk, zowel ter bescherming van de eigen content ivm (onbedoelde) wijzigingen als ter bescherming tegen derden, maar role based security is ook op andere manieren te implementeren. Dit hangt af hoe het CMS met zn content omgaat: is het gericht op pages of op blokjes (items) ? Wij richten ons bv op Items, die hebben een bepaald type en users kunnen wel/niet iets doen met een Item van een bepaald type. Zodoende kun je typen Items uitsluiten voor bepaalde mensen. Version control is een ander punt wat genoemd is. Als je werkt met 'gegevensviewers', heb je geen version control nodig, immers, je viewt gegevens. Kleur je pagina's in, dan wil je dat wijzigingen aan de bron van de content niet direct vertalen naar wijzigingen op de site. Echter, omdat je pagina's inkleurt, en bv de 'publisher' een wijziging goedkeurt en zo op de site plaatst, kleurt die publisher daarmee wel die pagina in en is oude content verloren, immers de bezoeker ziet de oude content niet. Er zijn weinig CMS-en met version control dat je kunt terugrollen naar elke willekeurig moment, dit omdat het veel resources vergt en zelden wordt gebruikt (alleen indien een publisher een fout maakt. Aangezien de wijziging al gedaan is, kan de publisher bij een gemaakte fout ook het gewraakte Item even offline halen, wijzigen en opnieuw publiceren.). Elke feature die gelaagdheid in de workflow biedt, kost veel geld. Interwoven's teamsite kost 5 ton dacht ik, maar dan heb je ook wat. Bedenk echter wel dat veel van de ingebouwde features ook organisatorisch kunnen worden opgelost, of niet nodig zijn in veel gevallen. De beslissing welke features WEL en welke NIET van belang zijn moet komen vanuit a) een analyse hoe er gewerkt MOET worden binnen de organisatie en b) welke hulpmiddelen nodig zijn om die werkwijze in goede banen te leiden.