hardware raid of zfs? knutsel project

Pagina: 1
Acties:

• fenrirs
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-02 12:06
Vooropgesteld, ik heb weinig verstand van opslag hardware, dus op zoek naar zinnige info (geen AI geblaat): wat te doen met een redelijk stevige server (donatie, in soort van knutsel project) . Doel:
  • Lekker veel ruimte maar max niet noodzakelijk, redelijk snel.
  • Mix van grote en kleine bestanden. beperkt random access, veel er op en weer er af
  • Als er een disk stuk gaat mag een rebuild best een dag (of twee) duren,
Er staat niks essentieels op, maar liever niet alles kwijt want alleen backup van input en uiteindelijk output data, maar daartussen kan zomaar een paar weken zitten

Het gaat om een server met 20 disks, 8 TB op een broadcom sas controller, 3908. Via de bios kan je hardware raid opzetten. Ik wordt gek van de adviezen wat hiermee te doen.

Teveel disks in b.v. een raid 60 config wordt afgeraden i.v.m. herstel tijd, mocht er een disk crashen. Raid 5 is helemaal uit den boze. Meerdere Raid6 en dan LVM, of toch maar ZFS raidz2. (het ding draait Fedora)?
Wat zou een gebalanceerde configuratie zijn? Nogmaals, er staan geen super belangrijke data op, het is puur werk ruimte voor berekeningen.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:02
Hoeveel Ram/CPU heeft het ding? Zou zelf iets met ZFS raidz2 doen, klassieke raid met grote disken is vragen om problemen tijdens rebuild.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Inderdaad, als je maar genoeg RAM hebt, is ZFS > RAID. Maar mogelijk dat je tegenstrijdige adviezen krijgt doordat je te weinig context geeft. Alles heeft zo zijn nuance en mitsen en maren.

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• fenrirs
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-02 12:06
Het ding heeft 128 GB geheugen en 24 cores

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:02
Met die hoeveelheid zou ik dan lekker ZFS raidz2 instellen en gebruiken binnen je favoriete linux distibutie. Alleen even kijken of je die 3908 sas controller op IT mode kan instellen/flashen. :)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:19

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zult voor de it mode firmware het exacte model van de kaart moeten opzoeken. Dit staat op de silkscreen normaliter. Sas 3908 is alleen de chip. Daar red je het niet mee.

Wel een leuke trouwens, sas, sata en nvme support :)

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 18-02-2026 21:41 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Pagina: 1