• lootjes
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-02 15:40
Ik overweeg om part time te werken en daarnaast part time te studeren, allebei ongeveeer ~20 uur per week.
Ik zie op tweakers veel vraag of 40+40 haalbaar is maar ik weet al dat dit voor mij niet haalbaar is. zijn er ook mensen met ervaring van 2x 20?(mischien dat hier wel een topic voor was maar die kon ik zelf niet vinden)
Vriendelijke groet.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dat ligt wel helemaal aan je eigen studietempo, hoeveel tijd je erin moet steken. als je al enigsins bekend bent met de lesstof zal je minder tijd nodig hebben dan wanneer je je compleet laat omscholen. en je kunt ook weer tijd winnen door opdrachten voor je opleiding op je werk uit te voeren. en daarnaast ligt het eraan hoeveel privé tijd je hebt om in te ruilen voor studietijd. ik heb zelf 36 uur gewerkt plus 18 uur studietijd per week, dat was erg pittig.
en dan is er nog de financiële component, als jij 20 uur gaat werken, kun je dan je studie/woning/etc nog betalen.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:29
Ja, dat is haalbaar. Er zijn er zat die naast hun fulltime baan een deeltijdstudie doen. Veel studies zijn daar ook op gericht.

Kost een hoop vrije tijd en doorzettingsvermogen, maar is voor velen wel te doen. Parrtime 20u werken en daarnaast een studie moet dan ook te doen zijn lijkt mij.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:54
20u naast studie moet makkelijk kunnen, ik heb ooit 32u (2 banen a 16u) naast studie gewerkt en dat was niet vol te houden (kom je eigenlijk makkelijk op 60u-70u+ per week uit wat je "kwijt aan verplichtingen" bent, want extra uurtje hier, extra uurtje daar, plus iets moeilijkere opdracht vanuit de studie), was gelukkig maar een half jaartje. Was er echt he-le-maal kapot aan dus kan het sterk afraden -- maar elk mens is anders. Wat ik deed was wel officieel een full-time studie dus misschien met part-time dat het anders is, maar ik kan mij ook voorstellen dat een part-time studie ook (bijna) evenveel moeite kan kosten als een full-time studie.

[ Voor 32% gewijzigd door grasmanek94 op 19-02-2026 08:54 ]

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:27
Er zijn genoeg deeltijdstudies, dus ja tuurlijk is dit mogelijk. Zelf heb ik naast mijn voltijdbaan een deeltijd HBO gedaan. Dikke prima, met veel medestudenten die ook een goede motivatie hebben. Let wel.op evt. Stages e.d. die moeten veelal op het niveau van je studie zijn. Dus deeltijdstudie naast bijvoorbeeld. vakkenvullen zal op een gegeven moment kunnen gaan wringen als je geen tijdelijk stagewerk kunt doen.

Ik vond het fijn om op deze.manier mijn opleiding te doen. Ik kon op het werk leuke projecten doen die samen vielen met opdrachten voor mijn school. Maar ik werkte daarvoor ook al enkele jaren voor deze werkgever. De opleiding paste destijds in een soort.ontwikkelplan.

Wel moet je er rekening mee houden dat bij meerdere jaren en wel wat roofbouw op je sociale omgeving kan plaatsvinden. Mijn ervaring is dat sommige mensen het na een paar jaar lastiger gaan vinden dat je aangeeft even geen tijd te hebben ivm studie.

En het is soms pittig, maar plannen is dan wel het toverwoord.

[ Voor 18% gewijzigd door TooTall_NL op 19-02-2026 09:00 ]

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:09
Hangt voor een groot gedeelte van je prive situatie af denk ik.
Ik heb zelf jaren 32 uur gewerkt en een deeltijd master gedaan aan de OU.
Was wel vrij pittig omdat de studie vaak minimaal 20 uur in de week was. Voordeel was toen wel dat ik nog thuis woonde.
Pagina: 1