Audio van tv via HDMI/Optisch naar DAC

Pagina: 1
Acties:

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:43
Ik heb een kastje voor hoorapparaten die via een DAC is aangesloten op de tv.
De tv stuurt het signaal via de optische verbinding naar de DAC, die dan weer met tulp is verbonden met het (hoortoestel) kastje.

Tevens heb ik een HDMI-ARC verbinding van de tv naar mijn versterker.

Helaas lijk ik te moeten kiezen of het tv signaal via de optische of de hdmi verbinding loopt. beiden tegelijk schijnt niet te kunnen. Ik heb een LG C1 tv.

Is er een andere manier om het geluid van de tv en bij de versterker te krijgen en bij de DAC voor mijn hoortoestellen?

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:59
Als je er een versterker aan hebt hangen, kan je dan daar niet het geluid aftappen? Het idee is vaak dat je je versterker als middelpunt van alle aansluitingen gebruikt. Hoe komt bijvoorbeeld je TV signaal binnen? Loopt dat ook via de versterker? Het zou erg helpen als je meer informatie toevoegt, zoals de specifieke types van alle apparaten en een overzicht van hoe het aangesloten zit.

• Piet400
Op dit moment gaat het geluid van de TV via HDMI-ARC naar een Pioneer VSX-933 versterker. Aan de versterker hangen 5 speakers.
Ik heb tot op heden geen kans gezien om hier het geluid af te tappen zodat deze ook naar de DAC gaat.

Nu ben ik voornemens om mijn versterker met speakers te vervangen voor een Soundbar(set) van Samsung, de Q990F.

De TV gaat dan ook via HDMI-ARC naar de Soundbar. Er zit wel en optische aansluiting op de soundbar, maar dat is alleen een ingang en geen uitgang.

Als het via m'n versterker wel zou lukken, dan overweeg ik hem te houden.

Suggesties zijn welkom.

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-02 22:57
Normaal gesproken kan je hier de zone 2 voor gebruiken die de Pioneer VSX-933 ook heeft. Dus eerst in de settings aanpassen dat de zone 2 ook output levert dan daar het gehoor kastje op aansluiten.

Zone 2 vind je zowel als speaker aansluitingen als tulp.

• Piet400
KernelPanic schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:19:
Normaal gesproken kan je hier de zone 2 voor gebruiken die de Pioneer VSX-933 ook heeft. Dus eerst in de settings aanpassen dat de zone 2 ook output levert dan daar het gehoor kastje op aansluiten.

Zone 2 vind je zowel als speaker aansluitingen als tulp.
Ok, dat is mooi, ga het testen.

Maar die functionaliteit raak ik dan kwijt als ik die Samsung soundbar set koop. Heb begrepen dat er tegenwoordig tv's zijn die 2 outputs ondersteunen, maar ben niet van plan een nieuwe tv te kopen.

Zijn er met die soundbar set mogelijkheden om het kastje aan te sluiten en beide (soundbar + kastje) van signaal te voorzien? Als ik daar nog wat voor moet kopen (behalve een nieuwe tv :)) dan is dat prima.

Update: Zone 2 werkt alleen voor sommige signalen, zo kreeg ik wel het geluid van de radio te horen, maar zodra ik als bron TV selecteer, dan komt dat geluid niet door naar zone 2.

Kijkende naar de gewenste situatie met soundbar, dan zoek ik daar een oplossing om het signaal naar beide apparaten te sturen. (soundbar + kastje voor hoortoestel)

[ Voor 17% gewijzigd door Piet400 op 18-02-2026 18:51 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In principe zou ik zeggen dat je met een hdmi audio extractor tussen je tv en soundbar een heel eind zou moeten komen qua aansluiting gehoorapparaat.
Wat niet gegarandeerd is, is hoe zo'n extractor met allerlei meerkanaals signalen om gaat. Als in: kan zijn dat je dan alleen links en rechts te horen krijgt, maar niet de rest.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• KernelPanic
Piet400 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:28:
[...]

Ok, dat is mooi, ga het testen.

Maar die functionaliteit raak ik dan kwijt als ik die Samsung soundbar set koop. Heb begrepen dat er tegenwoordig tv's zijn die 2 outputs ondersteunen, maar ben niet van plan een nieuwe tv te kopen.

Zijn er met die soundbar set mogelijkheden om het kastje aan te sluiten en beide (soundbar + kastje) van signaal te voorzien? Als ik daar nog wat voor moet kopen (behalve een nieuwe tv :)) dan is dat prima.

Update: Zone 2 werkt alleen voor sommige signalen, zo kreeg ik wel het geluid van de radio te horen, maar zodra ik als bron TV selecteer, dan komt dat geluid niet door naar zone 2.

Kijkende naar de gewenste situatie met soundbar, dan zoek ik daar een oplossing om het signaal naar beide apparaten te sturen. (soundbar + kastje voor hoortoestel)
Met hdmi is dat iets lastiger omdat deze is ontwikkeld voor zowel beeld en geluid en andere beperkingen.

De optische route lijkt me dan makkelijker door bijvoorbeeld:
https://marmitek.com/en/p...litter-1-in-2-out-toslink

• Piet400
Dat zou kunnen. Wat ik ook zie is dat de soundbar een hdmi out heeft. Als ik die aansluit op een hdmi naar tulp converter, ben ik er ook, toch?

https://www.officecentre....dapter-nedis-nlk170108321

Dan sluit ik m'n tv via hdm-arc op de soundbar aan en via de hdmi-out naar de hdmi naar tulp converter.

Kan dat ook werken?

[ Voor 14% gewijzigd door Piet400 op 18-02-2026 21:00 ]

• KernelPanic
Piet400 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:00:
Dat zou kunnen. Wat ik ook zie is dat de soundbar een hdmi out heeft. Als ik die aansluit op een hdmi naar tulp converter, ben ik er ook, toch?

Dan sluit ik m'n tv via hdm-arc op de soundbar aan en via de hdmi-out naar de hdmi naar tulp converter.

Kan dat ook werken?
Heb het zelf nooit zo gebruikt maar ja ook dat zou gewoon moeten werken lijkt me, dan heb je in ieder geval twee goede opties.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:14

FeaR

In GoT we trust

Piet400 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:00:

Kan dat ook werken?
De HDMI Out is ook HDMI ARC, dat is één HDMI en geen twee zoals in bovenstaande nodig is.

Edit:
Tevens, aanname, zie ik een soundbar niet geluid produceren én signaal doorgeven naar een andere uitgang.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 19-02-2026 02:46 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Piet400
Ok, dan zou ik dat moeten testen. Ik ben niet zo thuis in de audio, maar als ze het een uitgang noemen, dan denk ik dat hij het signaal doorstuurt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:14

FeaR

In GoT we trust

Piet400 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 05:43:
Ok, dan zou ik dat moeten testen. Ik ben niet zo thuis in de audio, maar als ze het een uitgang noemen, dan denk ik dat hij het signaal doorstuurt.
Je mist het belangrijkste punt van mijn post: je hebt geen HDMI Out voor naar een DAC, op de HDMI Out sluit je de TV (ARC) aan.

Ik zou het advies van @The Eagle, de HDMI eARC extractor (wel eentje met split functie) checken. Denk dat dat de goedkoopste oplossing is. Device plaats je, in de huidige setup, tussen de TV en de Pioneer.

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 19-02-2026 09:56 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1