Vier keer defect aan schoen, winkel wil alleen repareren

Pagina: 1
Acties:

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:28

ep667

It doesn't hurt to help

Topicstarter
Een goed jaar geleden heb ik een paar dure wandelschoenen gekocht bij een grote schoenwinkel in de regio. Bij een schoen van dit paar raakte al snel na aankoop de buitenzool los van de tussenzool. Dit is toen gerepareerd, maar na één vakantiedag trad vervolgens hetzelfde defect op. Opnieuw gerepareerd en enkele maanden later hetzelfde probleem.

De winkel wil telkens alleen maar repareren, want zij zien slechts een losse zool. Dat is zo gemaakt. Er wordt geen servicegeschiedenis bijgehouden dus er is ook geen beeld van wat er allemaal al gedaan is. Ik heb de voorlaatste keer aangegeven dat ik liever een andere oplossing zie dan telkens repareren. Toen de zool vervolgens toch weer (binnen 200 meter dit keer) losraakte en ik terugging, bleek de winkel overmurwbaar: dit is een reparatie.

De interne schoenmaker heeft toen de zool gerepareerd en de hiel en voorkant van de schoen ook versteld (strakker gemaakt), zodat de voet beter aansluit. HIj dacht dat dit het zou voorkomen. Dat bleek niet zo: na een korte wandeling zat de zool alweer los én had ik pijn aan beide voorvoeten omdat de schoen nu te strak zat.

Ik wil nu best voor een vijfde keer teruggaan, maar nu zit ik met een schoen die telkens kapot is én niet meer goed zit. Ik ken het antwoord van de winkel nu al zo'n beetje en ben dus benieuwd wat mijn rechten zijn. Op zich zijn het fijne schoenen, dus vervanging zou helpen maar mijn vertrouwen in dit model is niet heel groot dus nóg liever zou ik ontbinden. Maakt dat enige kans en hoe moet ik zoiets aanpakken?

tl;dr: Dure wandelschoenen vertonen telkens hetzelfde defect. Verkoper heeft al 4 keer gerepareerd, maar het komt telkens terug. Wat nu?

EP

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Koop ontbinden.

Ik ga er vanuit dat je alle datas nog weet/bewijsbaar zodat je niet in die discussie loopt.

Maar is het 1 winkel. Of is het een keten van winkels. Met een organisatie daar weer achter?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:24
ep667 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:54:
tl;dr: Dure wandelschoenen vertonen telkens hetzelfde defect. Verkoper heeft al 4 keer gerepareerd, maar het komt telkens terug. Wat nu?
Een andere verkoper vinden en geen schoenen meer kopen van hetzelfde merk... Ik ben om soortgelijke redenen gestopt met het kopen van Ecco schoenen, de zolen braken bij meerdere schoenen horizontaal door dus voor mij geen ecco's meer (wel nog zelfde verkoper trouwens, want die gaven mij gewoon steeds nieuwe schoenen)

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Topicstarter
jack zomer schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:58:
Koop ontbinden.

Ik ga er vanuit dat je alle datas nog weet/bewijsbaar zodat je niet in die discussie loopt.

Maar is het 1 winkel. Of is het een keten van winkels. Met een organisatie daar weer achter?
Alle data heb ik nog. Lastige is dat zij zelf geen servicegeschiedenis aan lijken te houden.

Het is een zelfstandige ondernemer die wel samenwerken met andere zelfstandige schoenwinkels. Grote winkel, maar kleine organisatie.

EP

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Na 3x reparatie is het tijd om de verkoop te ontbinden.
U mag er niet te veel last van hebben

De verkoper moet het probleem binnen een redelijke tijd oplossen. U mag er niet te veel last van hebben. Als een reparatie lang duurt, kan de verkoper u bijvoorbeeld een product te leen geven.
Geld terug

Soms krijgt u geen goede oplossing. Dan hebt u recht op geld terug. Bijvoorbeeld als:

repareren of vervangen niet goed lukt
u moet betalen voor de reparatie
het probleem zo erg is dat u niet op een oplossing kunt wachten
het onredelijk lang duurt
het weer kapot gaat
de verkoper u alleen een tegoedbon wil geven
het duidelijk is dat de verkoper het niet gaat oplossen
https://www.consuwijzer.n...oduct%20te%20leen%20geven.

Aangezien de verkoper waarschijnlijk niet gaat meewerken en weer reparatie gaat afdwingen zou je een officiële ontbindingsbrief kunnen gaan gebruiken:
https://www.consuwijzer.n...enkomst-product-ontbinden

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
ep667 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Alle data heb ik nog. Lastige is dat zij zelf geen servicegeschiedenis aan lijken te houden.

Het is een zelfstandige ondernemer die wel samenwerken met andere zelfstandige schoenwinkels. Grote winkel, maar kleine organisatie.
Dat is niet jou probleem, maar van hun.
Zou zelf persoonlijk ook niet meer iets kopen in die winkel en laat je niet afschepen met een tegoedbon, want dat zie ik ze ook nog wel doen.

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Topicstarter
NicoHF schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:08:
Na 3x reparatie is het tijd om de verkoop te ontbinden.

https://www.consuwijzer.n...oduct%20te%20leen%20geven.

Aangezien de verkoper waarschijnlijk niet gaat meewerken en weer reparatie gaat afdwingen zou je een officiële ontbindingsbrief kunnen gaan gebruiken:
https://www.consuwijzer.n...enkomst-product-ontbinden
Ik twijfelde, maar met die informatie van Consuwijzer heb ik ook de conclusie getrokken dat ik genoeg kansen heb gegeven. De mail is er zojuist uitgegaan, dus ik ben benieuwd.

EP

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Topicstarter
Het antwoord heeft even op zich laten wachten en is iets ruimhartiger dan ik had gedacht. Wel verwijzen ze naar brancheorganisatie InRetail die stelt dat van ontbinden geen sprake kan zijn omdat nog niet alle mogelijkheden zijn verkend.

De winkel wil (nu wel) de mogelijkheid bieden om de schoenen te vervangen, met eender welk model en merk wandelschoenen. Dat is natuurlijk wat ik vooraf wenste en werd afgewezen, maar inmiddels voor mij een gepasseerd station is.

Vooral ook omdat ik dan bij problemen weer aan deze winkel vastzit. Ik ga dus nog even bedenken hoe ik hier goed op reageer.

EP

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-03 10:51
ep667 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:27:
Het antwoord heeft even op zich laten wachten en is iets ruimhartiger dan ik had gedacht. Wel verwijzen ze naar brancheorganisatie InRetail die stelt dat van ontbinden geen sprake kan zijn omdat nog niet alle mogelijkheden zijn verkend.

De winkel wil (nu wel) de mogelijkheid bieden om de schoenen te vervangen, met eender welk model en merk wandelschoenen. Dat is natuurlijk wat ik vooraf wenste en werd afgewezen, maar inmiddels voor mij een gepasseerd station is.

Vooral ook omdat ik dan bij problemen weer aan deze winkel vastzit. Ik ga dus nog even bedenken hoe ik hier goed op reageer.
Dat is toch een hele nette oplossing van de winkel?
Waarom zou je niet gewoon een ander paar (merk/model) uitzoeken? Als er wat mis mee is weet je dat de winkel je klachten serieus neemt.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-03 21:50

m-vw

Dus?

Smobbo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:34:
[...]

Dat is toch een hele nette oplossing van de winkel?
Waarom zou je niet gewoon een ander paar (merk/model) uitzoeken? Als er wat mis mee is weet je dat de winkel je klachten serieus neemt.
Omdat ze dat pas deden toen het ze geld ging kosten.
Want een schoenmaker die er toch al loopt en een klodder lijm kost niets.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-03 17:56
Het kunnen twee dingen zijn, of de in-house schoenmaker is een enorme prutser of jij doet heel bijzondere dingen met je schoenen.

Zou het aanbod aannemen om een ander merk te proberen, wellicht is dit type schoen niet helemaal geschikt voor wat je er mee doet.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:13

Juridisch kun je niet veel anders dan hier in mee gaan.

Ontbinden kan pas als de verkoper geen passende oplossing biedt. Schoen vervangen lijkt me een prima oplossing.

Eind goed, al goed :)

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:48

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Als de winkel weer had willen repareren was zeker grond geweest voor ontbinden van de koop, 4 reparaties is verre van conform en zeker in zo'n korte tijd van in gebruik. Nieuwe schoenen is wel iets wat ze mogen doen en kun je niet weigeren (tenzij zelfde merk type dan heb je simpel weg vertrouwen verloren in de kwaliteit)

Tuurlijk is het niet leuk maar winkel werkt wel mee en denkt mee en lost het nu wel op met nieuwe schoenen, iets wat misschien bij een grote winkel niet was geweest en grote bedrijven weet ook wel gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen en moet je veel meer energie insteken om je gelijk te halen.

Si vis pacem, para bellum

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

jip_86 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:51:
Het kunnen twee dingen zijn, of de in-house schoenmaker is een enorme prutser of jij doet heel bijzondere dingen met je schoenen.
Waarom kan het niet liggen aan gewoon een slecht product, of aan een verkeerde combinatie van schoen+voet, om maar wat voor de hand liggende oorzaken te noemen?

Als de basis van de schoen gewoon stuk is krijgt een schoenmaker dat echt niet meer gerepareerd. Ik heb ook wat schoenen (wel een stuk ouder) met inmiddels wat zwakke plekken, met een reparatie houdt dat weer een paar maanden vol maar daarna is die plek weer stuk. Bij een nieuwe schoen is dat niet acceptabel.
Blommie01 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:55:
Juridisch kun je niet veel anders dan hier in mee gaan.

Ontbinden kan pas als de verkoper geen passende oplossing biedt.
De winkel heeft eerder in het proces, na meerdere reparaties, geweigerd de schoen te vervangen. Je zou kunnen betogen dat de TS toen al recht had op ontbinding, omdat de geboden oplossing niet passend was - te veel overlast voor de TS om om de haverklap weer terug te moeten. En anders is het totaal van vier reparaties + vervanging wel te veel overlast. Ze kunnen niet verwachten dat de TS maar keer op keer terug blijft komen.

Als het recht op ontbinding er is en de TS beroept zich er op, dan ben je als verkoper, strikt juridisch gezien, te laat door daarna alsnog een passende oplossing te bieden. De koop is dan immers al ontbonden.

Of die vier reparaties plus weigering om te vervangen halverwege ook daadwerkelijk genoeg reden is om te ontbinden is juridisch vaag, maar ik verwacht van wel.

Alleen is een complete rechtsgang waarschijnlijk de moeite niet waard. Pragmatisch is het natuurlijk gewoon een optie om door te drammen om je geld terug te krijgen, met desnoods een blafbrief erbij als ze voet bij stuk houden. Dat kost op zich niks, het is alleen wat vervelend gedoe.

[ Voor 17% gewijzigd door bwerg op 24-02-2026 16:06 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• jip_86
bwerg schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:55:
[...]

Waarom kan het niet liggen aan gewoon een slecht product, of aan een verkeerde combinatie van schoen+voet, om maar wat voor de hand liggende oorzaken te noemen?

Als de basis van de schoen gewoon stuk is krijgt een schoenmaker dat echt niet meer gerepareerd. Ik heb ook wat schoenen (wel een stuk ouder) met inmiddels wat zwakke plekken, met een reparatie houdt dat weer een paar maanden vol maar daarna is die plek weer stuk. Bij een nieuwe schoen is dat niet acceptabel.
Vandaar ook het advies om een ander merk te proberen.
Een beetje schoenmaker heeft trouwens ook wel door of het te repareren is of niet. In dat geval kan je beter gewoon eerlijk zijn en duidelijk aangeven. Vandaar dat mij verbaasd dat ze het vier kier blijven proberen. Mijn opa/oom waren schoenmaker en mijn moeder verkoopt nog steeds schoenen dus weet er wel wat vanaf.

• Alexander4753
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-03 09:05
Om wat voor wandelschoenen gaat het? Welk merk en model? Heb je al is gekeken op Internet of dit bekend kwaaltje is bij dat ene model? Eventueel zou je kunnen informeren is bij de fabrikant of jouw problemen normaal zijn binnen 1 jaar. En dat vervolgens mee terugnemen naar de winkel en eventueel geld terug of gewoon nieuw paar schoenen oid.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:13
Alexander4753 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:46:
Om wat voor wandelschoenen gaat het? Welk merk en model? Heb je al is gekeken op Internet of dit bekend kwaaltje is bij dat ene model? Eventueel zou je kunnen informeren is bij de fabrikant of jouw problemen normaal zijn binnen 1 jaar. En dat vervolgens mee terugnemen naar de winkel en eventueel geld terug of gewoon nieuw paar schoenen oid.
Ik zou zeggen: lees eerst het topic even door en zie dat de winkel al een hele mooie oplossing heeft aangeboden.

• Alexander4753
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-03 09:05
Blommie01 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:56:
[...]

Ik zou zeggen: lees eerst het topic even door en zie dat de winkel al een hele mooie oplossing heeft aangeboden.
Oops. Blijkbaar heb ik over dat ene stukje heen gelezen.

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Topicstarter
jip_86 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:51:

Zou het aanbod aannemen om een ander merk te proberen, wellicht is dit type schoen niet helemaal geschikt voor wat je er mee doet.
Het gaat om halfhoge categorie B wandelschoenen van Meindl. Dus gemaakt voor medium dagtochten in de heuvels en het middelgebergte. Dat is ongeveer wat ik ermee doe. En al met al is er ongeveer 400 kilometer mee gelopen. Dat is wat beperkt voor zo'n paar.

Mijn vorige wandelschoen was een categorie A/B van Meindl. Die lopen op zich nog prima, maar de schoen zelf is na een paar duizend kilometer wel ver op. Zulke gekke dingen doe ik er dus niet mee.

Als de schoen niet geschikt is, dan ligt dat overigens ook bij deze winkel want die hebben een voetmeting gedaan en op basis van het gebruik onder meer deze schoen geadviseerd.
bwerg schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:55:
[...]

Ik vermoed dus dat er een productiefout in zit, maar dat ze zolang zijn doorgegaan met repareren terwijl de schoen gewoon al vrij vlot vervangen had moeten worden. Fun fact: als ik de reviews op Google lees, dan is het maar blijven repareren iets waar meer mensen tegenaan lopen. Stukje bedrijfscultuur denk ik.
[...]

De winkel heeft eerder in het proces, na meerdere reparaties, geweigerd de schoen te vervangen. Je zou kunnen betogen dat de TS toen al recht had op ontbinding, omdat de geboden oplossing niet passend was - te veel overlast voor de TS om om de haverklap weer terug te moeten. En anders is het totaal van vier reparaties + vervanging wel te veel overlast. Ze kunnen niet verwachten dat de TS maar keer op keer terug blijft komen.

Als het recht op ontbinding er is en de TS beroept zich er op, dan ben je als verkoper, strikt juridisch gezien, te laat door daarna alsnog een passende oplossing te bieden. De koop is dan immers al ontbonden.

Of die vier reparaties plus weigering om te vervangen halverwege ook daadwerkelijk genoeg reden is om te ontbinden is juridisch vaag, maar ik verwacht van wel.

Alleen is een complete rechtsgang waarschijnlijk de moeite niet waard. Pragmatisch is het natuurlijk gewoon een optie om door te drammen om je geld terug te krijgen, met desnoods een blafbrief erbij als ze voet bij stuk houden. Dat kost op zich niks, het is alleen wat vervelend gedoe.
En dat is dus direct mijn spagaat. Kijk, puur pragmatisch: mijn wens was (al langer) om te gaan voor een ander paar schoenen. Hetzij van hetzelfde model, het zijn een heel ander model. Feit is dat dit met name door het personeel in de winkel iedere keer tegengehouden is, want nog maar eens repareren. Want "we hebben een hele goede schoenmaker".

Nu het ze geld dreigt te gaan kosten, kan die oplossing ineens wel en dat steekt natuurlijk een beetje. Het is de kortste weg naar hopelijk wel een goed paar, maar ik heb geen zin om weer door alle hoepels heen te springen als er per ongeluk toch weer iets aan dat andere paar schoenen is. Dat maakt het lastig.

Dus ja, spagaat: pragmatisch gezien is de geboden oplossing prima. Principieel gezien heb ik liever weinig meer met dit bedrijf te maken omdat ik het vertrouwen dat ze een klacht naar wens oplossen een beetje weg is.

EP

• jip_86
Als je er niets meer mee te maken wil hebben kan je nog een andere schoenmaker zoeken voor in ieder geval een second opinion. Anders zou ik gewoon dat aanbod aannemen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:35
ep667 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:54:
[...]

En dat is dus direct mijn spagaat. Kijk, puur pragmatisch: mijn wens was (al langer) om te gaan voor een ander paar schoenen. Hetzij van hetzelfde model, het zijn een heel ander model. Feit is dat dit met name door het personeel in de winkel iedere keer tegengehouden is, want nog maar eens repareren. Want "we hebben een hele goede schoenmaker".

Nu het ze geld dreigt te gaan kosten, kan die oplossing ineens wel en dat steekt natuurlijk een beetje. Het is de kortste weg naar hopelijk wel een goed paar, maar ik heb geen zin om weer door alle hoepels heen te springen als er per ongeluk toch weer iets aan dat andere paar schoenen is. Dat maakt het lastig.

Dus ja, spagaat: pragmatisch gezien is de geboden oplossing prima. Principieel gezien heb ik liever weinig meer met dit bedrijf te maken omdat ik het vertrouwen dat ze een klacht naar wens oplossen een beetje weg is.
Ik snap de emotie maar dat lijkt me niet persé hoe het in elkaar steekt voor de winkel. Het heeft de winkel immers al 4x tijd en geld gekost. Verder maakt de winkel de schoen niet dus een eventueel productiefout is wel het probleem van de winkel maar ze zijn niet automatisch de oorzaak. Daarmee bedoel ik dat je via andere winkel theoretisch ook dit probleem product ook had kunnen krijgen.

Wat ik kan in algemene zin in dit soort gevallen zelf doe is proberen van te voren afspraken maken. Dus bij de eerste reparatie aangeven van goh dat is prima maar als deze reparatie het niet oplost, dan wil ik een vervangend paar.

Nu nog ontbinden ipv iets anders uitzoeken lijkt mij 100% emotie. Je kunt het ook proberen om te draaien, laat ze maar een iets luxer model leveren zonder dat je hoeft bij te betalen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1