Vier keer defect aan schoen, winkel wil alleen repareren

Pagina: 1
Acties:

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:11

ep667

It doesn't hurt to help

Topicstarter
Een goed jaar geleden heb ik een paar dure wandelschoenen gekocht bij een grote schoenwinkel in de regio. Bij een schoen van dit paar raakte al snel na aankoop de buitenzool los van de tussenzool. Dit is toen gerepareerd, maar na één vakantiedag trad vervolgens hetzelfde defect op. Opnieuw gerepareerd en enkele maanden later hetzelfde probleem.

De winkel wil telkens alleen maar repareren, want zij zien slechts een losse zool. Dat is zo gemaakt. Er wordt geen servicegeschiedenis bijgehouden dus er is ook geen beeld van wat er allemaal al gedaan is. Ik heb de voorlaatste keer aangegeven dat ik liever een andere oplossing zie dan telkens repareren. Toen de zool vervolgens toch weer (binnen 200 meter dit keer) losraakte en ik terugging, bleek de winkel overmurwbaar: dit is een reparatie.

De interne schoenmaker heeft toen de zool gerepareerd en de hiel en voorkant van de schoen ook versteld (strakker gemaakt), zodat de voet beter aansluit. HIj dacht dat dit het zou voorkomen. Dat bleek niet zo: na een korte wandeling zat de zool alweer los én had ik pijn aan beide voorvoeten omdat de schoen nu te strak zat.

Ik wil nu best voor een vijfde keer teruggaan, maar nu zit ik met een schoen die telkens kapot is én niet meer goed zit. Ik ken het antwoord van de winkel nu al zo'n beetje en ben dus benieuwd wat mijn rechten zijn. Op zich zijn het fijne schoenen, dus vervanging zou helpen maar mijn vertrouwen in dit model is niet heel groot dus nóg liever zou ik ontbinden. Maakt dat enige kans en hoe moet ik zoiets aanpakken?

tl;dr: Dure wandelschoenen vertonen telkens hetzelfde defect. Verkoper heeft al 4 keer gerepareerd, maar het komt telkens terug. Wat nu?

EP

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Koop ontbinden.

Ik ga er vanuit dat je alle datas nog weet/bewijsbaar zodat je niet in die discussie loopt.

Maar is het 1 winkel. Of is het een keten van winkels. Met een organisatie daar weer achter?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
ep667 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:54:
tl;dr: Dure wandelschoenen vertonen telkens hetzelfde defect. Verkoper heeft al 4 keer gerepareerd, maar het komt telkens terug. Wat nu?
Een andere verkoper vinden en geen schoenen meer kopen van hetzelfde merk... Ik ben om soortgelijke redenen gestopt met het kopen van Ecco schoenen, de zolen braken bij meerdere schoenen horizontaal door dus voor mij geen ecco's meer (wel nog zelfde verkoper trouwens, want die gaven mij gewoon steeds nieuwe schoenen)

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Topicstarter
jack zomer schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:58:
Koop ontbinden.

Ik ga er vanuit dat je alle datas nog weet/bewijsbaar zodat je niet in die discussie loopt.

Maar is het 1 winkel. Of is het een keten van winkels. Met een organisatie daar weer achter?
Alle data heb ik nog. Lastige is dat zij zelf geen servicegeschiedenis aan lijken te houden.

Het is een zelfstandige ondernemer die wel samenwerken met andere zelfstandige schoenwinkels. Grote winkel, maar kleine organisatie.

EP

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Na 3x reparatie is het tijd om de verkoop te ontbinden.
U mag er niet te veel last van hebben

De verkoper moet het probleem binnen een redelijke tijd oplossen. U mag er niet te veel last van hebben. Als een reparatie lang duurt, kan de verkoper u bijvoorbeeld een product te leen geven.
Geld terug

Soms krijgt u geen goede oplossing. Dan hebt u recht op geld terug. Bijvoorbeeld als:

repareren of vervangen niet goed lukt
u moet betalen voor de reparatie
het probleem zo erg is dat u niet op een oplossing kunt wachten
het onredelijk lang duurt
het weer kapot gaat
de verkoper u alleen een tegoedbon wil geven
het duidelijk is dat de verkoper het niet gaat oplossen
https://www.consuwijzer.n...oduct%20te%20leen%20geven.

Aangezien de verkoper waarschijnlijk niet gaat meewerken en weer reparatie gaat afdwingen zou je een officiële ontbindingsbrief kunnen gaan gebruiken:
https://www.consuwijzer.n...enkomst-product-ontbinden

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
ep667 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Alle data heb ik nog. Lastige is dat zij zelf geen servicegeschiedenis aan lijken te houden.

Het is een zelfstandige ondernemer die wel samenwerken met andere zelfstandige schoenwinkels. Grote winkel, maar kleine organisatie.
Dat is niet jou probleem, maar van hun.
Zou zelf persoonlijk ook niet meer iets kopen in die winkel en laat je niet afschepen met een tegoedbon, want dat zie ik ze ook nog wel doen.

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Topicstarter
NicoHF schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:08:
Na 3x reparatie is het tijd om de verkoop te ontbinden.

https://www.consuwijzer.n...oduct%20te%20leen%20geven.

Aangezien de verkoper waarschijnlijk niet gaat meewerken en weer reparatie gaat afdwingen zou je een officiële ontbindingsbrief kunnen gaan gebruiken:
https://www.consuwijzer.n...enkomst-product-ontbinden
Ik twijfelde, maar met die informatie van Consuwijzer heb ik ook de conclusie getrokken dat ik genoeg kansen heb gegeven. De mail is er zojuist uitgegaan, dus ik ben benieuwd.

EP

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Topicstarter
Het antwoord heeft even op zich laten wachten en is iets ruimhartiger dan ik had gedacht. Wel verwijzen ze naar brancheorganisatie InRetail die stelt dat van ontbinden geen sprake kan zijn omdat nog niet alle mogelijkheden zijn verkend.

De winkel wil (nu wel) de mogelijkheid bieden om de schoenen te vervangen, met eender welk model en merk wandelschoenen. Dat is natuurlijk wat ik vooraf wenste en werd afgewezen, maar inmiddels voor mij een gepasseerd station is.

Vooral ook omdat ik dan bij problemen weer aan deze winkel vastzit. Ik ga dus nog even bedenken hoe ik hier goed op reageer.

EP

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:34
ep667 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:27:
Het antwoord heeft even op zich laten wachten en is iets ruimhartiger dan ik had gedacht. Wel verwijzen ze naar brancheorganisatie InRetail die stelt dat van ontbinden geen sprake kan zijn omdat nog niet alle mogelijkheden zijn verkend.

De winkel wil (nu wel) de mogelijkheid bieden om de schoenen te vervangen, met eender welk model en merk wandelschoenen. Dat is natuurlijk wat ik vooraf wenste en werd afgewezen, maar inmiddels voor mij een gepasseerd station is.

Vooral ook omdat ik dan bij problemen weer aan deze winkel vastzit. Ik ga dus nog even bedenken hoe ik hier goed op reageer.
Dat is toch een hele nette oplossing van de winkel?
Waarom zou je niet gewoon een ander paar (merk/model) uitzoeken? Als er wat mis mee is weet je dat de winkel je klachten serieus neemt.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:49

m-vw

Dus?

Smobbo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:34:
[...]

Dat is toch een hele nette oplossing van de winkel?
Waarom zou je niet gewoon een ander paar (merk/model) uitzoeken? Als er wat mis mee is weet je dat de winkel je klachten serieus neemt.
Omdat ze dat pas deden toen het ze geld ging kosten.
Want een schoenmaker die er toch al loopt en een klodder lijm kost niets.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:41
Het kunnen twee dingen zijn, of de in-house schoenmaker is een enorme prutser of jij doet heel bijzondere dingen met je schoenen.

Zou het aanbod aannemen om een ander merk te proberen, wellicht is dit type schoen niet helemaal geschikt voor wat je er mee doet.
Pagina: 1