Vraag

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:56
Mijn vraag
Ik wil minder afhankelijk worden van Amerikaanse tech. Privé e-mail van mijn vrouw en mij loopt - net als bij vele anderen - al jaren via Gmail. We hebben ook nog een gezamelijke account voor verzekeringen, aankopen, etc. Inlog bij bijvoorbeeld de bank loopt ook via Gmail, maar ook inloggen heel veel apps op mijn telefoon gaat via gmail. Bevalt prima, maar gezien alle internationale ontwikkelingen wil ik naar een Europese aanbieder die zich aan Europese wetgeving houdt. Maar welke?

Eisen:
- Gebruik van mijn eigen domeinnaam
- Minimaal 3 mailboxen met minimaal 10 Gb opslag per box
- Bedrijf uit Europa die zich aan Europese wetgeving houdt.
- Goed bereikbare helpdesk
- Mogelijkheid om de mail in te stellen op de Outlook of Thunderbird app (IMAP)
- Niet te complex. Wat ik wil is redelijk simpel en ik wil me niet in een moeilijk dashboard moeten verdiepen. Het is geen hobby.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn vrouw heeft een laptop met Windows 11, ik gebruik Linux Mint. En we hebben allebei een Samsung S25 Ultra. Maar uiteindelijk is dit denk ik niet zo relevant.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb mail bij mijn huidige provider VDX. Voldoet al redelijk, maar die biedt maar 5Gb ruimte voor alle mailboxen. Verder al proefaccounts genomen bij Proton (geen eigen domeinnaam, meer veiligheid dan ik nodig heb, prijzig bij een Duo account), Mailbox (gratis account is niet erg functioneel) en Infomaniak (veel mogelijkheden en lijkt nogal complex). Ik had min of meer besloten voor het aanbod van Cloud86 te gaan. Een contract van 3 jaar is gunstig, maar kan daar op dit moment niemand telefonisch bereiken (ziekte en onderbezetting) en ik kan het niet uitproberen (of binnen twee weken annuleren als het niet bevalt),

Kortom, wie heeft een praktische en heldere aanbeveling. Of misschien ben ik te huiverig om over te stappen en is Cloud86 een prima keuze.

PS Wellicht heb ik dit uit onkunde in het verkeerde topic geplaats. Dan hoor ik wel of het verplaatst wordt.

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05
Wat mag het kosten?

Spel en typfouten voorbehouden

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
www.site.eu, recent zelf naar overgestapt en bevalt tot nu toe uitstekend.

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-03 14:22
Zelf ben ik voor Mailbox.org gegaan. Wel heb je hiervoor meerdere accounts nodig als je drie mailboxen wil gebruiken.

Hoi

• coenox
Rond de 75 Euro per jaar.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
TheBrones schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:45:
Zelf ben ik voor Mailbox.org gegaan. Wel heb je hiervoor meerdere accounts nodig als je drie mailboxen wil gebruiken.
heel erg nieuwsgierig naar wat meer info...

hoe is de performance, krijg je mail snel genoeg binnen (inclusief notificaties), is er degelijke support staf en krijg je op tijd antwoord. zijn er andere dingen waar je rekening zou moeten houden

wat betreft prijs zijn ze volgens mij wel heel interessant vergeleken met google apps. nu ik mijn gapps free account niet meer kan gebruiken was ik ook al even op zoek naar een vervanger. en mailbox org is zeker een kandidaat.

• coenox
Ik ben voor een mailservice bij Infomaniak gegaan. Overdracht van de domeinnaam van mijn huidige provider ging supersnel. Instellen van users en mailboxen was frustrerend, maar ik ben er uitgekomen. En het lijkt nu allemaal soepel te werken voor iets van 30 euro per jaar.

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-03 14:22
i-chat schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:25:
[...]
heel erg nieuwsgierig naar wat meer info...

hoe is de performance, krijg je mail snel genoeg binnen (inclusief notificaties), is er degelijke support staf en krijg je op tijd antwoord. zijn er andere dingen waar je rekening zou moeten houden

wat betreft prijs zijn ze volgens mij wel heel interessant vergeleken met google apps. nu ik mijn gapps free account niet meer kan gebruiken was ik ook al even op zoek naar een vervanger. en mailbox org is zeker een kandidaat.
Performance is voor mij prima, ik gebruik zelf Thunderbird als mail client. Contacten en agenda synchroniseren is wat lastiger, maar Mailbox.org heeft hier goede tutorials voor geschreven en ze helpen met hun support hier goed bij. Zo had ik een probleem met de MFA in het begin omdat ik wat zaken door elkaar haalde welke ze goed hebben opgelost. Hun spamfilter lijkt ook enorm goed te werken, ik krijg geen gekke berichten meer binnen terwijl dat voorheen op Office365 wel zo was.

Hoi

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Weboke is een goede partij en die hebben ook een mail only pakket
https://www.weboke.nl/emailpakket

sneller usenet? tips en tricks

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mr-D. schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:49:
Weboke is een goede partij en die hebben ook een mail only pakket
https://www.weboke.nl/emailpakket
het idee is cool (ook omdat ze managed nextcloud aanbieden) maar wel jammer dat het zo ongelofelijk intransparant is. ik heb na 3 minuten klikken bijvoorbeeld niet kunnen vinden.

of er combinatie-accounts bestaan tussen nextcloud en email...
in de nogal vage beschrijving van mail only staat dat je onbeperkt aantal mailboxen kunt aanmaken
dat zou betekenen dat je 5 accounts (voor het hele gezin) van elk 1gb zou kunnen maken voor maar 2 euro per maand. (terwijl ze vermoedelijk eerder 5 aliassen zullen bedoelen?)
bovendien kun je 'zonder in te loggen' niet zien wat de meerprijzen voor een groter opslag pakket zullen zijn. op de pagina staat vrolijk begin klein en groei als dat nodig is tot wel 100gb aan mailspace (maar ze zeggen er niet bij dat de prijs voor die 100gb misschien wel 130 euro per maand is). op zo'n manier lok je klanten natuurlijk wel lekker naar je platform terwijl we allemaal wel weten dat weer weg verhuizen voor heel wat mensen echt niet zo makkelijk is.

voor het zelfde geld is die 100gb maar een 10tje per maand en kun je inderdaad onbeperkt (of desnoods maximaal 99) losse accounts maken en is dit daadwerkelijk een pracht-deal. maar met de huidige website en beschikbare informatie wekt het voor mij totaal geen vertrouwen. iets dat ik van mailbox.org (zeker ook na de reactie van @TheBrones juist wat meer heb.

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

i-chat schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:25:
[...]

het idee is cool (ook omdat ze managed nextcloud aanbieden) maar wel jammer dat het zo ongelofelijk intransparant is. ik heb na 3 minuten klikken bijvoorbeeld niet kunnen vinden.

of er combinatie-accounts bestaan tussen nextcloud en email...
in de nogal vage beschrijving van mail only staat dat je onbeperkt aantal mailboxen kunt aanmaken
dat zou betekenen dat je 5 accounts (voor het hele gezin) van elk 1gb zou kunnen maken voor maar 2 euro per maand. (terwijl ze vermoedelijk eerder 5 aliassen zullen bedoelen?)
bovendien kun je 'zonder in te loggen' niet zien wat de meerprijzen voor een groter opslag pakket zullen zijn. op de pagina staat vrolijk begin klein en groei als dat nodig is tot wel 100gb aan mailspace (maar ze zeggen er niet bij dat de prijs voor die 100gb misschien wel 130 euro per maand is). op zo'n manier lok je klanten natuurlijk wel lekker naar je platform terwijl we allemaal wel weten dat weer weg verhuizen voor heel wat mensen echt niet zo makkelijk is.

voor het zelfde geld is die 100gb maar een 10tje per maand en kun je inderdaad onbeperkt (of desnoods maximaal 99) losse accounts maken en is dit daadwerkelijk een pracht-deal. maar met de huidige website en beschikbare informatie wekt het voor mij totaal geen vertrouwen. iets dat ik van mailbox.org (zeker ook na de reactie van @TheBrones juist wat meer heb.
ik heb hier toevallig al een paar jaar een website staan en ik gebruik ook hun nextcloud. maar over de mail zelf weet ik niet veel want al mijn mailservers staan thuis.
nextcloud gebruik ik alleen voor de off site backup. en die website is nog van oudsher en nooit zin gehad om die te verhuizen.

sneller usenet? tips en tricks

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Ik zet eigenlijk voor veel kleine bedrijven en ook particulieren met deze wens een Mailcow omgeving op. Het bevat alles, en juist ingericht werkt het perfect. Je bent maandlasten kwijt voor de server, maar verder kan je voor 5 tot 8 euro per maand klaar zijn, en dan vaak zelfs een grote hoeveelheid opslag beschikbaar.

Automatische meldingen voor Marktplaats, 2dehands en vinted? MarktAlert.nl

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-03 00:36
Tuta.com. Bied geen IMAP (heeft een eigen protocol), maar wel een thunderbird addon https://addons.thunderbir...nderbird/addon/tuta-mail/ en je betaald per mailbox en eigen domein instellen gaat vloeiend in de app. Je kunt ook gedeelde mailboxen en calendars instellen, dat vind ik een voordeel.
Pagina: 1