Vraag

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:51
Ik heb een instap model Laser graveer apparaat gekocht. Werkt perfect alleen ondanks een ventilator die ik erboven heb gehangen stinkt het behoorlijk.
Maar nu zit er op dit apparaat iets wat lijkt op een aansluiting voor lucht afvoer? (zie foto)
Die aansluiting is niet standaard want op de foto's van Bol.com waar ik hem gekocht heb staat die aansluiting er niet op. In de handleiding staat ook niets er over vermeld. En ook wanneer ik Google zie ik nergens die aansluiting bij mijn model.
Weet iemand mij meer hierover te vertellen?
Het gaat dus om deze machine: Mecpow x3 5WAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9XRWYi04FVudZSnr7WJP5niBcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NbFRv7QydpQYJj7jeTZWLKe7.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:23
Lijkt mij op een WiFi antenne of ander draadloos protocol.

Volgens deze site: https://www.facebook.com/...w/posts/1342705786686969/ moet je de FW updaten en kun je met de MKS app op je telefoon het apparaat bedienen

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:02
Artwido schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:48:
Ik heb een instap model Laser graveer apparaat gekocht. Werkt perfect alleen ondanks een ventilator die ik erboven heb gehangen stinkt het behoorlijk.
Maar nu zit er op dit apparaat iets wat lijkt op een aansluiting voor lucht afvoer? (zie foto)
Die aansluiting is niet standaard want op de foto's van Bol.com waar ik hem gekocht heb staat die aansluiting er niet op. In de handleiding staat ook niets er over vermeld. En ook wanneer ik Google zie ik nergens die aansluiting bij mijn model.
Weet iemand mij meer hierover te vertellen?
Noch bij Bol, of de site van Mecpow zie ik dezelfde aansluiting terug. Ook zie ik aan die zijde geen aansluiting op de foto's van de fabrikant of van externe reviews De X5 heeft daar wel iets zitten, maar er zijn geen detail foto's van, elders wel gevonden: Afbeeldingslocatie: https://the-gadgeteer.com/wp-content/uploads/2024/05/Mecpow-33W-Engraver-6-900x1200.jpg

Nu lijkt dat "geval" in jouw foto meer op een antenne, van de X5 is ook een model met wifi. Heb je misschien dat model gehad? Ik herken die aansluiting op jouw foto in elk geval niet als een lucht aansluiting, misschien geeft een foto meer in detail betere inzichten.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Zonder kast volledig om je snijoppervlak zal een laser altijd stinken. Je bent natuurlijk materiaal aan het verdampen.
Zorg dus voor een goed geventileerde ruimte, PBM of maak een ombouw met afzuiging of filtering.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Artwido
nodri2000 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:14:

Volgens deze site: https://www.facebook.com/...w/posts/1342705786686969/ moet je de FW updaten en kun je met de MKS app op je telefoon het apparaat bedienen
Okee. Geen voordeel want ik heb een bedrade verbinding met mn laptop en werkt goed.

• Artwido
nodri2000 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:14:

*oeps dubbel*

[ Voor 12% gewijzigd door Artwido op 18-02-2026 09:20 ]

• Artwido
dragonhaertt schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:24:
Zonder kast volledig om je snijoppervlak zal een laser altijd stinken. Je bent natuurlijk materiaal aan het verdampen.
Zorg dus voor een goed geventileerde ruimte, PBM of maak een ombouw met afzuiging of filtering.
Ik ben al bezig met een ombouw. De ventilator zuigt de rook met een flexibele slang naar buiten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58MJ2gMtn43uDqm4Y6_WkMmUivw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PC8QLU9QSxPKBaXI9vSETkc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Artwido op 18-02-2026 09:30 ]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:58
Artwido schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:28:
[...]
Ik ben al bezig met een ombouw. De ventilator zuigt de rook met een flexibele slang naar buiten.
Niet van boven laten afzuigen. Zeker als je geen airassist op je apparaat hebt. Je wilt dat de rook niet blijft hangen bij de kop om de laserstraal te beïnvloeden.

Zorg ervoor dat je werkstuk hoger ligt en dat de rook van onderen / achteren afgezogen worden. De inlaat van de lucht zo positioneren dat deze over het werk stroomt dat de rook en deeltjes van het werkstuk af gaan.

Zorg voor een groot debiet afzuiging. Dat gaat je ontzettend helpen met luchtjes in de kamer. En zorg dan dat er genoeg aanvoer van verse lucht is.Als het zo lijkt gebruik je niet meer dan een "badkamerafzuiger". Je zal merken dat bij veel snijden dat je lang mag wachten wil alle rook e.d. uit de kast zijn. Ter vergelijking: hier bij een werkoppervlakte van 600x400mm minimaal 500 m3/uur en doorvoer naar beneden afzuiging om een beetje rook kwijt te kunnen :)

Daarnaast liefst niet in huis laseren maar in een schuur of bijgebouw. Je zal merken dat na een tijdje het hele huis naar rook gaat ruiken en zit je in de slechte lucht. Bij het snijden en graveren verbrand je materiaal. En wel in hele kleine deeltjes. Dat wil je niet echt in ademen. Daarom zorgen voor een goed geventileerde ruimte en een dichte kast met afzuiging voor de lasersnijder. Als voorbeeld: Iedere 8 uur laseren maak ik de laserkop schoon (CO2-laser), het messenbed, de machine zelf. Minimaal 4 keer per jaar de afzuiging. Kwam er laatst achter dat de terugslagklep ook maar eens gedaan moest worden. Dat was na 2 - 3 jaar. Er zit zoveel smurrie van houtdeeltjes en lijm/harsdeeltjes op de onderdelen dat het echt schoongemaakt moet worden. Met de huidige afzuiging van 500m3/uur hoeft dat minder dan bij de oude machine en 200 m3/uur. De rook en deeltjes worden nu beter uit de machine getrokken.

Zie ook dit Het laser- graveer- en snijhoekje voor veel informatie.

[ Voor 30% gewijzigd door RonnieKo op 18-02-2026 11:33 ]

• Artwido
@RonnieKo
tnx voor de tips.
Ik doe het nu in de kelder. Daar is ook genoeg aanvoer van verse lucht.
Het is maar een lichte 5W diode laser. Je zou er mee moeten kunnen snijden door 8 mm hout maar zo ver ben ik nog niet. Ik gebruik hem nu alleen om leuke afbeeldingen op hout te branden.
Ik ben aan het experimenteren hoe sterk hij moet branden voor nog steeds goed resultaat.
Met ChatGpt maak ik de voor de graveermachine geschikte plaatjes.
Ik was inderdaad aan het denken om het apparaat achter in mijn tuin onder de overkapping neer te zetten. Want ondanks dat ik nu in kelder met een afzuiger graveer, ruik je het soms wel.
Maar het is een leuke nieuwe hobby.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:58
Artwido schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:09:
Het is maar een lichte 5W diode laser. Je zou er mee moeten kunnen snijden door 8 mm hout maar zo ver ben ik nog niet.
De zwaarte maakt niet zoveel uit. Het blijft "branden" (graveren) van je materiaal. Dat is nooit echt fijn binnenhuis te doen. Vooral de kleine deeltjes zoals lijm e.d. van MDF geeft zooi in de ruimte.
Artwido schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:09:
Want ondanks dat ik nu in kelder met een afzuiger graveer, ruik je het soms wel.
Je afzuiging heeft dan nog niet voldoende volume. Daarnaast zal je het altijd wel blijven ruiken. Zeker als je de werkstukken in de ruimte bewaart. Hoeft maar een paar kleine dingen te zijn en je kan het al in de ruimte ruiken. Je kan er afkomen door de boel te schilderen of een dag of drie in de vriezer te leggen. Dan raak je de brandlucht voor 95% wel kwijt.
Pagina: 1