Furion2000 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:51:
[...]
Prima toch? Dan mik je op bedrijven dat hier niet doorheen prikt. Het fake it till you make it kwam ook van iemand die een product bij gemeenten verkocht. Dat lijkt mij groot genoeg.
(vanuit andere forumposts weet ik dat jij bij gigantische bedrijven werkzaam bent (geweest). Ik noem een bedrijf van 500 personen al groot

)
Ik vind die insteek wel gevaarlijk. Denk dat je voor jezelf moet bedenken wat je wil; wil je bij de vlugge kleine start-ups met vibe-coded apps met datalekken als core business horen, of wil je een echte softwareleverancier voor de zakelijke markt zijn?
Dat eerste is waar je nu naar neigt; geen ISO certificering, er maar vanuit gaan dat alles van onder naar boven bubbelt, en je bij voorbaat focussen op doen alsof je betrouwbaarder bent dan de realiteit onderbouwt.
Als je hier echt een toekomst in wil zou ik je aanraden om meteen nu de basis goed op orde te hebben. Je hoeft dan niet ISO-gecertificeerd te zijn (dure grap waar heel veel manuren in gaan zitten), maar je kunt wél zorgen dat je een interne Sharepoint of Dropbox hebt met al je processen uitgeschreven. Expliciet maken van alle keuzes, zorgen dat je eigenlijk een ISO-audit al met een 'net niet genoeg' doorkomt in plaats van dat zo'n auditor na 5 minuten weggaat omdat er niks te controleren valt. Zelfde voor je sales strategie; in plaats van als ZZPer mensen voorliegen kun je ook een BV opstarten, zorgen dat je de nodige connecties hebt om op te schalen (genoeg partijen die binnen een paar dagen 10 FTE kunnen leveren voor onbepaalde tijd, zeker als je gaat nearshoren en al helemaal als je verder gaat zoeken in bijv het verre Oosten).
Als je dan alles daadwerkelijk op orde hebt hoef je niet te 'faken', dan kun je gewoon alles daadwerkelijk onderbouwen. Kost je een paar weken tijd om te regelen, maar dan sta je wel veel steviger in het sales proces, en al helemáál als het dan daadwerkelijk een keer fout gaat.
De rest is dan gewoon het hebben van een goed product waar veel vraag naar is, en het aanbieden hiervan bij bedrijven. Als je echt moet gaan verkopen dan is het al niet interessant, het product zou zichzelf moeten verkopen en jij zou alleen moeten hoeven zorgen dat er geen frictie is tussen eerste contact en ingebruikname.
[
Voor 7% gewijzigd door
Oon op 17-03-2026 11:17
]