Continuïteitsregeling software applicatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-04 21:30
We zijn een bedrijf van 2 personen en we lopen ertegenaan dat grote bedrijven twijfel hebben omdat we te klein zijn. Legitiem argument, maar we proberen het te tacklen en zorgen weg nemen.

Zijn hier software devs die een product hebben ontwikkelt die hetzelfde probleem hebben gehad?

Zelf dachten we aan een escrow partij, jaarlijkse overdachtstest rapport (a.d.h.v. documentatie software neerzetten), backup zzp'ers zoeken. Maar we blijven een klein bedrijf. De software die we ontwikkelen is klein en niet complex (angular frontend, kotlin backend, db - draaiende in containers in azure)

Alle reacties

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:18

TeeDee

CQB 241

Klein, middelgroot whatever. Sommige grote klanten willen dit. Escrow is de meest gangbare oplossing imho.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-04 17:19
Je stelt dat er twijfel is omdat jullie klein zijn, maar waar zit die twijfel dan in? Als je dat kan achterhalen kan je een oplossing zoeken.

Twijfels die ik voorbij heb zien komen:
  • geen doorontwikkeling want geen resources
  • niet genoeg expertise (tech of business wise) waardoor de boel boven het hoofd groeit
  • teveel support nodig/ geen mankracht voor
  • risico op claims die direct de tent omtrekken
En soms idd data of code, maar vaker data dan code. Een grote organisatie gaat geen tijd stoppen om jouw app zelf te draaien, dan hadden ze het in eerste instantie wel zelf ontwikkeld.
Data ontsluiten kan b.v. met een API en dan de verantwoordelijkheid voor periodieke exports bij de klant leggen.

• Furion2000
Je het is plat gezegd; als jullie 2 geen zin/ziekte/overlijden (random zaken waardoor het ineens stopt) dan zijn wij de sjaak.

BIj oplevering is het nagenoeg feature complete en dus hebben we inderdaad nu gereageerd met Escrow, jaarlijkse toets of de spullenboel op en schone omgeving kan draaien volgens documentatie en eventueel een zzp'er zoeken die in nood de boel wil overnemen (aanvullende technische terugvalcapaciteit).

• whatyoudoing
Geen zin/ stoppen omdat jullie dat willen kan je regelen door een meerjarenovereenkomst te maken natuurlijk. Dat is commitment van hen en van jullie.

Onvrijwillig stoppen is inderdaad lastiger. Je kan er een continuiteits-stichting tussen zetten, evt. met regeling dat code en data beschikbaar wordt gesteld bij faillisement/ overlijden van beide eigenaren ofzo.

• Furion2000
whatyoudoing schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:30:
Geen zin/ stoppen omdat jullie dat willen kan je regelen door een meerjarenovereenkomst te maken natuurlijk. Dat is commitment van hen en van jullie.

Onvrijwillig stoppen is inderdaad lastiger. Je kan er een continuiteits-stichting tussen zetten, evt. met regeling dat code en data beschikbaar wordt gesteld bij faillisement/ overlijden van beide eigenaren ofzo.
Thanks, ja de Escrow zou de code overdracht regelen maar die continuiteits-stichting is een goede inderdaad als ze het graag officieel geregeld willen hebben ipv. in de overeenkomst een derde zzp'er als backup vastleggen.

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-03 09:46
Ik heb ook een klant, waar ik verschillende stukken software voor gemaakt hebt. Zij hadden dezelfde 'twijfels'. Ik heb voorgesteld om een jaarlijks 'contract' af te sluiten, waarbij zij (op hun verzoek) toegang tot de broncode krijgen van de laatst opgeleverde versie.

Uiteraard met de nodige uitsluitsels erin, zoals 'niet zomaar naar andere partij mogen' of 'alleen als ontwikkelaar langer dan 60 dagen niet reageert' of 'indien ontwikkelaar komt te overleg of failliet verklaard wordt'. Dat soort zaken. Daarnaast is de broncode NOOIT van hen, maar mogen ze het gebruiken voor continuïteit.

Ik ben een éénpitter, dus ik snap de zorgen wel. En hoop ze met zo'n contract als deze te overtuigen.

• Furion2000
Ja het blijft een terechte zorg, we zijn nu ook fingers crossed aan het wachten of we een potentiele klant genoeg ontzorgt hebben.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Er schijnen bedrijven te bestaan die een escrow dienst aanbieden. Verder geen ervaring mee, maar kan interessant zijn voor jullie. Hoef je zelf niets op te tuigen.
https://www.escrow4all.com/kosten-escrow-regeling/#Escrowlator

https://duckduckgo.com/?t=ftsa&q=software+escrow+vereniging+tussenpersoon&ia=web

Zou je eventueel als extra dienst/optie aan klanten kunnen aanbieden tegen meerprijs....ofzo...

[ Voor 18% gewijzigd door eheijnen op 19-02-2026 15:30 ]

Wie du mir, so ich dir.

• KM Teijgeler
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:27
Hier heb ik een beetje hetzelfde probleem.
Heb een eenmanszaak en een heel mooi software pakket voor netwerk en radius beheer.
Maar ja, "je bent maar in je eentje".

Ik loop ook een beetje tegen het probleem aan dat het project eigen te groot aan het worden is maar zonder grote klanten die de applicatie willen afnemen kan ik er natuurlijk geen team omheen bouwen.

Heb eigenlijk voor mezelf maar besloten om er mee te gaan stoppen, want de CBW / NIS2 en mogelijk ISO27001 komt er ook nog bij en dat gaat teveel tijd kosten als je dat er ook nog bij moet doen.

• Furion2000
KM Teijgeler schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:37:
Hier heb ik een beetje hetzelfde probleem.
Heb een eenmanszaak en een heel mooi software pakket voor netwerk en radius beheer.
Maar ja, "je bent maar in je eentje".

Ik loop ook een beetje tegen het probleem aan dat het project eigen te groot aan het worden is maar zonder grote klanten die de applicatie willen afnemen kan ik er natuurlijk geen team omheen bouwen.

Heb eigenlijk voor mezelf maar besloten om er mee te gaan stoppen, want de CBW / NIS2 en mogelijk ISO27001 komt er ook nog bij en dat gaat teveel tijd kosten als je dat er ook nog bij moet doen.
Ik heb wat mensen uit mijn netwerk gesproken en het is vooral fake it till you make it wat ik hoor. Je niet voordoen als een eenpitter en opschalen wanneer het kan. Dus je bent bedrijf x wat mensen inhuurt voor het opschalen. Niks aan gelogen als je dat ook kunt waarmaken.

ISO hoeft geen probleem te zijn heb ik later nog gevonden. Misschien nu vloeken in de kerk, maar zet je spullenboel op azure/aws en je krijgt ISO 27001 er (gratis) bij. Dan nog wat standaard security toevoegen en je hebt een enterprise product.

Hoop dat het je helpt.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Furion2000 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:29:
[...]

ISO hoeft geen probleem te zijn heb ik later nog gevonden. Misschien nu vloeken in de kerk, maar zet je spullenboel op azure/aws en je krijgt ISO 27001 er (gratis) bij. Dan nog wat standaard security toevoegen en je hebt een enterprise product.
Offtopic, maar mensen met beetje kennis van ISO 27001 trappen niet in dit argument.

Ik lees het vaak bij aanbestedingen en in offertes: "Onze data wordt gehost in een ISO 27001-compliant datacenter". Ja, leuk. Ook belangrijk. Maar het gaat me over de certificering van het bedrijf waarmee ik zaken doe. En zelfs dan is de scope nog belangrijk (en vraag ik dus om een verklaring van toepasselijkheid).

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 16-03-2026 21:46 ]

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:00

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

[...]
ISO gaat over jouw bedrijf he. Dat een AWS of Azure of True een ISO certificering heeft geloof ik meteen. Maar 27001 gaat over jouw bedrijfsprocessen, van basale "wij locken onze computer als we er niet zijn", tot procedures over datalekken tot nog heel, heel veel meer. Ik wil zeggen ask me how I know, maar 27001 is een lachtertje vergeleken met (het idee van) 18308 waar ik mee heb moeten dealen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

kan je de twijfels niet vertalen naar extra klantspecifieke clausule in de SLA? Een oplossing in de richting van @Massiefje als dat werkt.

d:)b :henk d:)b

• Furion2000
@MueR & @sOid
VvT kan dan toch nog steeds waarin je beschrijft dat het platform 27001 heeft en jij je product en security verder beschrijft? Platform is op technisch vlak al een erg groot component.

Daarnaast denk ik dat je binnen MKB best vaak te maken hebt met mensen die weinig kennis hebben van 27001 of security. Als ze dat wel hebben en je kunt het in een VvT uitgebreid beschrijven is het dan een probleem?

Maar jullie hebben een terecht punt. Ik heb alleen ook bij bedrijven gelopen waar security een lachertje was maar telkens ISO 27001 binnenharkten. :? Misschien dat jullie mee willen denken hoe je die kosten kunt omzeilen (10k?) ?

[ Voor 6% gewijzigd door Furion2000 op 16-03-2026 22:26 ]

• whatyoudoing
[...]

Nee, dit helpt 'm niet ;) ISO hoeft geen probleem te zijn maar zoals @MueR zegt is de scope je eigen toko.

Er zitten best wat dingen in die je daadwerkelijk als 'lachtertje' kan classificeren (1x per jaar je backup-routine testen...), maar ook genoeg waar je wel even wat tijd en moeite in moet stoppen om je proces goed te regelen.

Tegelijkertijd kom je vaak een heel eind zonder certificering. De vraag is: does it make business sense? Hoeveel tijd/geld kost zo'n certificering je, en hoeveel verwacht je dat het oplevert? En kan je ook klanten zoeken die de certificering niet als eis hebben?

Om je een idee te geven: Moneybird is in 2008 opgericht en pas sinds 2021 ISO gecertificeerd.

• whatyoudoing
Furion2000 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:23:
@MueR & @sOid
VvT kan dan toch nog steeds waarin je beschrijft dat het platform 27001 heeft en jij je product en security verder beschrijft? Platform is op technisch vlak al een erg groot component.

Daarnaast denk ik dat je binnen MKB best vaak te maken hebt met mensen die weinig kennis hebben van 27001 of security. Als ze dat wel hebben en je kunt het in een VvT uitgebreid beschrijven is het dan een probleem?

Maar jullie hebben een terecht punt. Ik heb alleen ook bij bedrijven gelopen waar security een lachertje was maar telkens ISO 27001 binnenharkten. :? Misschien dat jullie mee willen denken hoe je die kosten kunt omzeilen (10k?) ?
ISO !== security. Het is een systeem waarin je processen beschrijft en bewijst.

Met een platform als Sprinto ben je voor de helft ongeveer klaar, zeker in de eerste jaren.

• MueR
  • Laatst online: 14:00

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

@MueR & @sOid

Mijn lokale kroeg heeft een alcoholwetvergunning en een verklaring sociale hygiene, dus ze mogen mij biertjes tappen. Dat ik die biertjes bij ze afneem, maakt niet dat ik ineens beschik over die papieren.

Basically, als jij een ISO 27001 certificering wil, zul je eenmalig die pijn moeten nemen. Vanaf dat moment is het relatief makkelijk updaten, bijna met je ogen dicht, voor een paar honderd euro per jaar aan consultants die je even helpen met de plooien gladstrijken voor een audit. Nu kan je soms een auditor treffen die dat jaar permanent met het verkeerde been uit bed is gestapt en dan kost het je meer. Dat is de "cost of doing business". Als jij met bedrijven moet/wil werken die dergelijke eisen opleggen, dan zul je daar in mee moeten.

[ Voor 21% gewijzigd door MueR op 17-03-2026 00:37 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

@MueR & @sOid

Het hele punt van ISO certificering is dat je al je processen expliciet hebt gemaakt. Geen impliciete 'we doen ons best', maar een expliciete 'wanneer X, dan Y, daarna pas Z'. En dat gaat best ver, van kleine dingen zoals dat je niet zomaar root toegang geeft en je persoonsgebonden private key met niemand deelt, tot dingen als change management op je infrastructuur. Dat laatste hoort dan ook weer bij ISO 9001 en is een reden dat die vaak tegelijk worden gedaan, want zéker als leverancier is kwaliteit vaak sterk verbonden met security.
Het stukje dat je hebt ingedekt is hoe je data is opgeslagen, maar een ISO auditor zou jou alsnog vragen om te laten zien wie er toegang heeft tot die data in Azure/AWS en waar je bijvoorbeeld de backups laat.

Security kan dan nog vrij slecht zijn, zeker als er vaak om de processen heen gewerkt wordt, maar in de basis heb je het dan wel omschreven en dat is heel belangrijk.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
[...]
ISO hoeft geen probleem te zijn heb ik later nog gevonden. Misschien nu vloeken in de kerk, maar zet je spullenboel op azure/aws en je krijgt ISO 27001 er (gratis) bij.
Het is niet alleen vloeken, het is verstrekking van onjuiste informatie.

ISO27001 gaat niet over een product, maar over een bedrijfsproces en de management processen daaromheen. Geen enkel technisch product kan jou ISO27001 certificering garanderen, net zo min als dat een Lamborghini op de oprit jou de nummer één op Assen garandeert.

Als de klant eist dat de leverancier een ISO27001 certificering heeft dan is dat vaak voor een bepaalde scope van diensten die men levert. De certificering betreft alle security processen die daaromheen zijn opgebouwd. En dan heb ik het niet over techniek.

EDIT: ai, dat zal me leren om meteen te reageren en niet eeest verder te lezen :D

[ Voor 21% gewijzigd door Liegebeest op 17-03-2026 05:36 ]

Liege, liege, liegebeest!

• gorgi_19
  • Laatst online: 03-04 19:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hoop dat het je helpt.
Het hoeft idd geen probleem te zijn. Sommige bedrijven verwachten dan als alternatief dat je een vragenlijst invult, al dan niet met toelichting of bewijs, waarbij ze (een aantal) belangrijke aspecten van ISO al coveren. Die vragenlijst zal je dan per bedrijf moeten invullen, en niet alle bedrijven zullen tijd willen besteden aan die vragenlijst. Het zal ook deels afhangen van het belang van de applicatie en de bijbehorende risico's.

ISO maakt het proces wat eenduidiger en voor de klant eenvoudiger, maar het is een wat groter circus aan je eigen kant.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Liegebeest
ICT Waarborg had laatst nog een webinar samen met de lui van t CCV, over een keurmerk voor MKB dienstverlening, dat je in kan zetten als ISO27001 te zwaar en onnodig is.

• Furion2000
Oke dank voor de antwoorden (het was na de 1e correctie ook al wel duidelijk - dat dan weer wel :D )

Conclusie pak de pijn voor de certificering of zorg dat je het heel goed beschrijft met een mogelijkheid dat je een klant niet binnenhaalt. Voor mijzelf mag ik dus nog wel wat huiswerk doen om vragen beter te kunnen beantwoorden om de wens voor die certificering minder snel te horen :+

[ Voor 59% gewijzigd door Furion2000 op 17-03-2026 09:01 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Professionaliseer - begin een BV, huur wat externen in zodat de toko ook in de vakantie doorloopt en pak bijvoorbeeld een iso27001 op van instant27001 oid. Een iso27001 zonder personeel en zonder pand is best te behappen voor 2 personen.

Klanten vragen dit alleen als ze echt serieuze twijfel hebben of je bedrijf er over 2 jaar nog wel is.

Escrow is complex en duur en voegt voor jezelf niets toe dus ik zou m’n geld anders inzetten.

[ Voor 25% gewijzigd door BCC op 17-03-2026 08:58 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Furion2000
BCC schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:56:
Professionaliseer - begin een BV, huur wat externen in zodat de toko ook in de vakantie doorloopt en pak bijvoorbeeld een iso27001 op van instant27001 oid. Een iso27001 zonder personeel en zonder pand is best te behappen voor 2 personen.

Klanten vragen dit alleen als ze echt serieuze twijfel hebben of je bedrijf er over 2 jaar nog wel is.

Escrow is complex en duur en voegt voor jezelf niets toe dus ik zou m’n geld anders inzetten.
Ik denk wel dat er verschillende starters zijn in dit geval. Velen zullen ook elke euro omdraaien voordat ze hem uitgeven en in de avonduurtjes alles doen, andere hebben een startkapitaal en geven zich een jaar.

Ik ben bijvoorbeeld na 3 random probeersel saasjes pas gestart met marktonderzoek en interviews en kreeg het vervolgens niet verkocht ondanks de market fit (skill issue). Nu is de interesse een stuk concreter door vertrouwen vanuit het netwerk. Elke keer leer ik weer bij zullen we maar zeggen :+

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Ik heb wat mensen uit mijn netwerk gesproken en het is vooral fake it till you make it wat ik hoor. Je niet voordoen als een eenpitter en opschalen wanneer het kan. Dus je bent bedrijf x wat mensen inhuurt voor het opschalen. Niks aan gelogen als je dat ook kunt waarmaken.
Elke inkoopafdeling van een groter bedrijf prikt hier dwars doorheen. Als je groot genoeg bent om hen te bedienen zijn je gegevens (jaaromzet, aantal FTE e.d.) bekend. Een simpel KVK-verzoekje en je weet waarmee je praat.

• Furion2000
pagani schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Elke inkoopafdeling van een groter bedrijf prikt hier dwars doorheen. Als je groot genoeg bent om hen te bedienen zijn je gegevens (jaaromzet, aantal FTE e.d.) bekend. Een simpel KVK-verzoekje en je weet waarmee je praat.
Prima toch? Dan mik je op bedrijven dat hier niet doorheen prikt. Het fake it till you make it kwam ook van iemand die een product bij gemeenten verkocht. Dat lijkt mij groot genoeg.

(vanuit andere forumposts weet ik dat jij bij gigantische bedrijven werkzaam bent (geweest). Ik noem een bedrijf van 500 personen al groot ;) )

• Oon
  • Niet online

Oon

Furion2000 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Prima toch? Dan mik je op bedrijven dat hier niet doorheen prikt. Het fake it till you make it kwam ook van iemand die een product bij gemeenten verkocht. Dat lijkt mij groot genoeg.

(vanuit andere forumposts weet ik dat jij bij gigantische bedrijven werkzaam bent (geweest). Ik noem een bedrijf van 500 personen al groot ;) )
Ik vind die insteek wel gevaarlijk. Denk dat je voor jezelf moet bedenken wat je wil; wil je bij de vlugge kleine start-ups met vibe-coded apps met datalekken als core business horen, of wil je een echte softwareleverancier voor de zakelijke markt zijn?

Dat eerste is waar je nu naar neigt; geen ISO certificering, er maar vanuit gaan dat alles van onder naar boven bubbelt, en je bij voorbaat focussen op doen alsof je betrouwbaarder bent dan de realiteit onderbouwt.

Als je hier echt een toekomst in wil zou ik je aanraden om meteen nu de basis goed op orde te hebben. Je hoeft dan niet ISO-gecertificeerd te zijn (dure grap waar heel veel manuren in gaan zitten), maar je kunt wél zorgen dat je een interne Sharepoint of Dropbox hebt met al je processen uitgeschreven. Expliciet maken van alle keuzes, zorgen dat je eigenlijk een ISO-audit al met een 'net niet genoeg' doorkomt in plaats van dat zo'n auditor na 5 minuten weggaat omdat er niks te controleren valt. Zelfde voor je sales strategie; in plaats van als ZZPer mensen voorliegen kun je ook een BV opstarten, zorgen dat je de nodige connecties hebt om op te schalen (genoeg partijen die binnen een paar dagen 10 FTE kunnen leveren voor onbepaalde tijd, zeker als je gaat nearshoren en al helemaal als je verder gaat zoeken in bijv het verre Oosten).

Als je dan alles daadwerkelijk op orde hebt hoef je niet te 'faken', dan kun je gewoon alles daadwerkelijk onderbouwen. Kost je een paar weken tijd om te regelen, maar dan sta je wel veel steviger in het sales proces, en al helemáál als het dan daadwerkelijk een keer fout gaat.

De rest is dan gewoon het hebben van een goed product waar veel vraag naar is, en het aanbieden hiervan bij bedrijven. Als je echt moet gaan verkopen dan is het al niet interessant, het product zou zichzelf moeten verkopen en jij zou alleen moeten hoeven zorgen dat er geen frictie is tussen eerste contact en ingebruikname.

[ Voor 7% gewijzigd door Oon op 17-03-2026 11:17 ]

• Furion2000
@Oon het probleem hier lijkt een beetje te worden dat er vanuit gegaan word dat het houtje touwtje (vibe coding komt nu om de hoek kijken) software is. Wellicht doordat ik developer ben en nog niet heel veel kaas heb gegeten van het stukje sales en certificeringen. Who knows wat zo triggert.

Enige wat ik hierop kan zeggen is dat ik mij niet zo aangesproken voel. Ik denk dat een ondernemer die met nearshoring wat gaat bouwen eerder tegen de lamp aan gaat lopen zoals jij het omschrijft. Althans dat is mijn ervaring met dev teams uit Polen en Roemenie. Gelijk leveren van mensen? Ja. gelijk leveren van waarde?Absoluut niet.

On topic filter ik er nu uit wat je 2 voorgangers ook zeiden: grote enterprises verwachten een BV met medewerkers en alles (ook de ISO) op orde op een zeer professionele manier.

Kunnen we het ook on-topic houden? Toegespitst advies voor een bedrijf van 2 personen met beperkte middelen die MKB targeten. Opschalen gebeurt reactief (die middelen zijn er niet). Fake it till you make it kun je lezen als klein bedrijf dat enterprise software levert maar het doet met 2 mensen. Met alle beperkingen die daarbij horen.

[ Voor 43% gewijzigd door Furion2000 op 17-03-2026 12:00 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:27

Blokker_1999

Full steam ahead

pagani schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Dat is zeer afhankelijk van wat je koopt en wat voor bedrijf je bent. Kan me inbeelden dat vele bedrijven dat niet nakijken wanneer je een aanbieder van een specifiek product zoekt waar er niet veel van zijn. Bijkomend kan ik uit ervaring zeggen dat schaalvoordeel ook niet alles. Zelf al meegemaakt dat je een ZZPer inwisselt voor een grotere firma maar de kwaliteit en dienstverlening net achteruit gaat.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Oon
  • Niet online

Oon

Furion2000 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:32:
@Oon het probleem hier lijkt een beetje te worden dat er vanuit gegaan word dat het houtje touwtje (vibe coding komt nu om de hoek kijken) software is. Wellicht doordat ik developer ben en nog niet heel veel kaas heb gegeten van het stukje sales en certificeringen. Who knows wat zo triggert.
Ik heb vibe coding alleen genoemd omdat je veel startups ziet tegenwoordig die even vlug wat gebouwd hebben maar hun processen niet op orde hebben. Ik zeg niet dat jij even vlug wat gebouwd hebt of AI hebt gebruikt, maar je processen zijn niet op orde, en dat is wél wat heel belangrijk is om je af te zetten van die groep.
Enige wat ik hierop kan zeggen is dat ik mij niet zo aangesproken voel. Ik denk dat een ondernemer die met nearshoring wat gaat bouwen eerder tegen de lamp aan gaat lopen zoals jij het omschrijft. Althans dat is mijn ervaring met dev teams uit Polen en Roemenie. Gelijk leveren van mensen? Ja. gelijk leveren van waarde?Absoluut niet.
Mwah, ik heb met veel teams uit Pakistan gewerkt en ook veel developers uit Roemenië en daar is vaak niks mis mee. Ik zou ze niet zonder enige controle een product laten bouwen, maar een beetje de boel draaiende houden en meewerken aan goed uitgeschreven nieuwe features kunnen ze wel. Kwaliteit kun je managen met goede processen (code reviews, gebruik maken van pull requests, etc). Als het puur om continuïteit gaat is zo'n partij in je achterzak hebben geen slecht idee.
On topic filter ik er nu uit wat je 2 voorgangers ook zeiden: grote enterprises verwachten een BV met medewerkers en alles (ook de ISO) op orde op een zeer professionele manier.

Kunnen we het ook on-topic houden? Toegespitst advies voor een bedrijf van 2 personen met beperkte middelen die MKB targeten. Opschalen gebeurt reactief (die middelen zijn er niet). Fake it till you make it kun je lezen als klein bedrijf dat enterprise software levert maar het doet met 2 mensen. Met alle beperkingen die daarbij horen.
Grote bedrijven verwachten zekerheid, tenzij je 100 werknemers gaat hebben ben je altijd een risico. Hoe je die risico's indekt en garanties geeft is wat uiteindelijk het verschil gaat maken.
Je wil advies over hoe je grote klanten kunt overtuigen dat jij het risico waard bent; je processen op orde hebben en zorgen dat je snel kunt opschalen wanneer nodig is daar een goede manier voor.

En uiteindelijk, als je de middelen niet hebt om continuïteit te garanderen en niet geïnteresseerd bent in het expliciet maken van je processen, dan zijn grote klanten niet jouw doelgroep. Ook prima, maar dan val je dus wel tussen de kleine startups die ik eerder noemde.

• Furion2000
@Oon Ik ga het meenemen in mijn overwegingen, ik redeneer alleen minder zwart/wit. Vibe - perfect , klein - groot is erg relatief aan de persoon/situatie merk ik zelf en lees ik hier ook wel terug.

Ik merk vooral dat als je klein bent zoals wij nu zijn dat je snel moet kunnen schakelen om een fit te kunnen zijn. Neem zeker mee dat processen professioneler mogen en idee popte op om certificering als leidraad te gebruiken. Dan is de daadwerkelijke certificering een minder grote stap of puur een formaliteit.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-04 23:51
Ben zelf een zzp'er die voorheen met een companion de software verzorgde voor vrij essentiële processen binnen de overheid. We hebben daar altijd wel vragen over gehad zoals je ze nu ook krijgt. Voor ons lag de oplossing om samen te werken met een grote partij die onze software dan als het ware doorverkoopt. Maar goed, het had best wel wat voeten in de aarde om met zo'n grote partij aan tafel te komen, laat staan dat ze voor ons gingen gaan hollen. De basis is je product, inmiddels wel de ervaring dat klanten best wat dingen kunnen buigen intern als ze je software dolgraag willen. Projectleiders en inkopers willen hun risico's afdekken, als je daar een pasklaar antwoord op hebt dan is dat een non-issue geworden.

We hebben nu klanten waarbij wij zelf de meest stabiele factor zijn. Een klant waar ik al 20 jaar kom, is iedereen al meermaals vervangen. Ander team, andere directeur, andere projectleider. Al drie keer. En nog blijven ze vragen hoe wij onze continuïteit borgen. Vorig jaar zijn ze overgestapt naar een andere partij, want wij voldeden niet meer volgens hun. Helemaal prima, als de projectleider over een paar maanden weer is vervangen komen ze wel weer terug, deden ze de vorige keren ook, want uiteindelijk weten wij beter hoe hun processen draaien dan zei zelf.

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:18
Wellicht doordat ik developer ben en nog niet heel veel kaas heb gegeten van het stukje sales en certificeringen
Zou het kunnen dat jullie de klant ook deze indruk geven, en die daardoor aanvullende vragen stelt?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• Furion2000
P1nGu1n schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Zou het kunnen dat jullie de klant ook deze indruk geven, en die daardoor aanvullende vragen stelt?
Integendeel, zeer veel vertrouwen en het enige wat ze noemen heb ik in de eerste reacties uitgelegd. Zelfde verhaal als @barbarbar eigenlijk. Ze kunnen kiezen voor een BV partij, maar wij weten precies wat er gedaan moet worden en hoe (zelf weten ze het ook niet). In dit geval faken we niets, het is een duidelijke keuze voor die partij en onze nadelen hebben we proberen te verzachten.

[ Voor 11% gewijzigd door Furion2000 op 17-03-2026 14:20 ]

• gorgi_19
  • Laatst online: 03-04 19:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Furion2000 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:06:
[...]

Integendeel, zeer veel vertrouwen en het enige wat ze noemen heb ik in de eerste reacties uitgelegd. Zelfde verhaal als @barbarbar eigenlijk. Ze kunnen kiezen voor een BV partij, maar wij weten precies wat er gedaan moet worden en hoe (zelf weten ze het ook niet). In dit geval faken we niets, het is een duidelijke keuze voor die partij en onze nadelen hebben we proberen te verzachten.
Als je met grote klanten werkt, waarom zou je dan niet werken met een BV? Het is vrij eenvoudig opgericht.
Je mist weliswaar een aantal voordelen als startersaftrek, maar die worden de komende jaren toch verder verminderd.

En met een BV kan je je persoonlijk risico verder verminderen

Met een BV is ook niet meer direct zichtbaar hoe groot of hoe klein je bent. Met de AI generatoren kan je ook vrij vlot een professioneel ogende website maken.

Hoe wordt de software qua risico en impact beoordeeld door de bedrijven? Dat speelt ook mee in de discussie.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Liegebeest
Toegespitst advies voor een bedrijf van 2 personen met beperkte middelen die MKB targeten.
Wat ik zei: CCV heeft een certificering voor de veiligheid van diensten die jij als MKBer aan andere MKBers levert. Dat is al wat. Laagdrempelig en op zich te betalen.

Voor bedrijfscontinuïteit bewijzen zal je een andere oplossingen moeten verzinnen. Goede contracten, documentatie over voorgaande jaren, goede gesprekken.

• Liegebeest
Furion2000 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:06:
[...]

Integendeel, zeer veel vertrouwen en het enige wat ze noemen heb ik in de eerste reacties uitgelegd. Zelfde verhaal als @barbarbar eigenlijk. Ze kunnen kiezen voor een BV partij, maar wij weten precies wat er gedaan moet worden en hoe (zelf weten ze het ook niet). .
Wordt dan gewoon een BV! Ik bedoel, ik ben in mijn eentje en al sinds het begin een BV. Heb je doorslaggevende redenen om het niet te doen?

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:58
Hier ook een BV, twee zelfs (holding en werkmaatschappij). Vanaf een bepaalde omzet heeft een BV zelfs belastingtechnische voordelen, en het verlaagt inderdaad het risico.

• Furion2000
@Liegebeest ik neem het allemaal ten harte, maar op dit moment is certificering niet het probleem en was 'BV partij' in de context van eerdere comments. Met BV partij bedoel ik grotere partij met meerdere werknemers die niet tegen het 'wat als jullie 2 dood neervallen' argument aanlopen.

@TobyW dat is mij bekend en ook hierin weer reactief. Voor hetzelfde geld faalt het aanbod en zit ik over een jaar weer ergens in loondienst. BV staat er in principe zo als de klant over de brug komt.
Pagina: 1