Vraag

• MakaveliX3
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 03-03 10:17
Ben naar een RTX 5080 aan het zoeken en zag op Galaxus.nl een MSI GeForce RTX 5080 GAMING TRIO OC WHITE voor 1369,- en de zwarte versie kost 1699,- maar de specs zijn identiek. Iemand enige idee waarom?

Beste antwoord (via MakaveliX3 op 18-02-2026 17:17)

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:39
De specificaties van alle RTX 5080 modellen afgezien van de koelers zijn exact hetzelfde. Waarom bij deze winkel de zwarte MSI Gaming Trio kaart duurder is dan de witte is een keuze van de winkel of wellicht is de zwarte versie later ingekocht met een hogere inkoopprijs. Het zegt verder niks over het product, deze zijn op kleur na inderdaad identiek.

Als je interesse hebt in een RTX 5080 dan is mijn advies om simpelweg voor het goedkoopste model te gaan die je kan vinden, ze presteren allemaal vrijwel exact hetzelfde. De meer fancy modellen hebben hooguit een betere koeler maar er zijn geen RTX 5080s op de markt waarbij de koeler niet voldoet. Dit is dus alleen relevant als je per se een stillere kaart wil of een bepaalde kaart gewoon mooier vind.

Alle reacties

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:24

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

NVM

[ Voor 83% gewijzigd door TTommie op 18-02-2026 00:16 ]

Mr. T.

Acties:
  • Beste antwoord

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:39
De specificaties van alle RTX 5080 modellen afgezien van de koelers zijn exact hetzelfde. Waarom bij deze winkel de zwarte MSI Gaming Trio kaart duurder is dan de witte is een keuze van de winkel of wellicht is de zwarte versie later ingekocht met een hogere inkoopprijs. Het zegt verder niks over het product, deze zijn op kleur na inderdaad identiek.

Als je interesse hebt in een RTX 5080 dan is mijn advies om simpelweg voor het goedkoopste model te gaan die je kan vinden, ze presteren allemaal vrijwel exact hetzelfde. De meer fancy modellen hebben hooguit een betere koeler maar er zijn geen RTX 5080s op de markt waarbij de koeler niet voldoet. Dit is dus alleen relevant als je per se een stillere kaart wil of een bepaalde kaart gewoon mooier vind.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

De prijzen voor kleurverschillen weleens fluctueren op basis van de vraag. Heb zelf ook heel lang een witte RTX 3080 in de pc gehad in tijden waarin het misschien nog wel lastiger was aan een GPU te komen dan nu, enige die ik te pakken kon krijgen.

Maar denk overigens wel dat er ook van andere merken zwarte gpu's te krijgen zijn rond de €1300-1400?

youtube.com/@hisrep

• MakaveliX3
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 03-03 10:17
Top. Bedankt voor het advies!

Nog een vraagje..is Galaxus een betrouwbare bedrijf, nooit van gehoord.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

youtube.com/@hisrep

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:47
Ik lees hier van verschillende mensen dat de gpu's hetzelfde zijn en de koeler anders en dat het weinig uit maakt allemaal. Ik snap het punt, ja de power/ performance ofwel hoe spellen lopen zal bij veel kaarten hetzelfde zijn maar onderschat de verschillen niet. Onderschat niet dat geluid/ acoustic echt wel een "dingetje" kan zijn.

Sommige aftermarket modellen zoals onder andere MSI en ASUS scoren al over verschillende generaties goede cijfers omdat zij bijvoorbeeld een goede balans hebben tussen koeling en "stilte". Ik ben bereid tot wel drie honderd euro extra te betalen voor een GPU als ik zonder aanpassingen daarna jaren kan genieten van een stuk hardware die én sterk is én stil.

Ik laat het geluid van de games afspelen via mijn Edifier speakers, ik geniet van de muziek en het geluid. Ik wil dan niet constant het geblaas van mijn systeem horen. Voor mij is de meerprijs het makkelijk waard. Mocht je nou spelen met een koptelefoon of staat het geluid van je speakers zo hard dat je verder toch niks hoort dán ben ik het eens dat het verder niks uit maakt welk model je koopt en dan kies je gewoon de goedkoopste.

Voor iemand begint over "ja maar je kan ook een Zotac of PNY kaart kiezen en die undervolten. Ja dat klopt en dan worden die kaarten ook stiller, maar dan kan je eerst een tijd undervolten/ kloten met instellingen. Doe je dat te enthousiast dan is je kaart mogelijk 20% slomer doe je het te weinig dan is er nauwelijks verschil. Een computer of gpu update verder en misschien zijn al je instellingen weer op standaard/ default en dan kan je weer opnieuw beginnen.
Pagina: 1