Gat dichten ventilatiekanaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:27
Vanwege de plaatsing van een nieuwe keuken is de er een nieuw ventilatiekanaal geboord. Het oude gat wil ik graag dichten.

Vanaf de buitenkant kan ik er helaas niet bij, dus ik wil het van binnenuit doen en het oude roostertje laten zitten. Hoe kan ik dit het beste dichtmaken?

Van het nieuwe gat heb ik wat baksteen, isolatiemateriaal en kalkzandsteen. Dus ik dacht dat er zo met wat zandcement en aan de binnenzijde roodband erin te zetten. Of moet ik de buitenzijde anders oplossen?

Beste antwoord (via Japsuh op 18-02-2026 07:24)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:33
Ik zou een afsluitkap/insteekdop op de buis kan doen, liefst verlijmd. Je hebt ze ook met rubber randen die gaan ook vrijwel niet meer los. Terugslagklep doet hoe dan ook niets als de buis is afgesloten, die werkt alleen met overdruk van binnenuit. Stuk steenwol erin, evt. een afstand houder erop en muurtje opvullen met wat je hebt. Evt. kan je hem ook totaan de afsluitklep nog opvullen met een (rond gesneden) blok styrofoam als extra isolatie.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 17-02-2026 14:35 ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
als jij alles wat eruit geboord is weer terug kan zetten in het oude gat dan is dat mooi natuurlijk. baksteen rondom insmeren met specie en in je buitenste gat duwen, dan isolatie erin en dan je kalkzandsteen met een kwak roodband in je binnenste gat, afsmeren en klaar

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Japsuh
Dank voor je antwoord, helaas gaat dit toch niet.

Dit is het rooster: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOe4-hC5J-uaX_QdRVY2iYelhqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NxmMIJm9jaGhEoDZKS5bVEp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit rooster is vanaf de buitenzijde geschroefd, maar ik ka daar niet bij (hoog en water). Kan ik de terugslagklep op de een of andere manier dichtmaken met iets, dan isolatie en dan binnenzijde afwerken?

Acties:
  • Beste antwoord

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:33
Ik zou een afsluitkap/insteekdop op de buis kan doen, liefst verlijmd. Je hebt ze ook met rubber randen die gaan ook vrijwel niet meer los. Terugslagklep doet hoe dan ook niets als de buis is afgesloten, die werkt alleen met overdruk van binnenuit. Stuk steenwol erin, evt. een afstand houder erop en muurtje opvullen met wat je hebt. Evt. kan je hem ook totaan de afsluitklep nog opvullen met een (rond gesneden) blok styrofoam als extra isolatie.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 17-02-2026 14:35 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:06
Passende buis insteken die goed aansluit tegen het rooster evt. met verloopstuk. Dan rondom de buis met purschuim volspuiten. Als dit na 1 uurtje is uitgehard dan het het overtollige schuim wegsnijden en wat extra schuim uitkrabben. Dan afsmeren met vulgips.
Door de pur zit de buis muurvast en is tegelijk prima geïsoleerd.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Japsuh schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:38:

Vanaf de buitenkant kan ik er helaas niet bij,
Japsuh schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:24:
Dank voor je antwoord, helaas gaat dit toch niet.
Waarom niet? pleinvrees? te hoog?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
jack zomer schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:34:
[...]

[...]

Waarom niet? pleinvrees? te hoog?
hoog en water, een ladder op een bootje is nooit een goed idee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:25:
[...]

hoog en water, een ladder op een bootje is nooit een goed idee.
Mm. Of ik las er overheen of die info kwam later.

Rope access is idd een betere oplossing in dit geval.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Japsuh
Inderdaad, hoogte en in het water. Dus erg lastig bereikbaar.

Ik heb het nu opgelost op de manier van Dukebox. Eventueel kan ik het altijd nog vanuit de buitenkant (laten) verbeteren. Dank voor het meedenken!

• fep
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:03

fep

Wij hebben ook een extra gat, die groter is dan het origineel. Het nieuwe gat zit op 2m30 hoogte en de oude zit achter een keukenkast op 2m. In het nieuwe gat zit een buis. Deze loopt door de spouwmuur.
Ondanks dat wij isolatie in de spouw hebben, hadden we vorig jaar een muis die aan de buitenkant van de nieuwe buis aan het trippelen was (dit zegt iets over de staat van de isolatie (jaren 80).

In het andere oude gat zit hopelijk ook een buis, maar dat kan ik niet zien, omdat het gat zit volgespoten met pur. Dit kan ik zien als ik door het rooster kijk. Het rooster (met klepjes ervoor) zit vast door de pur en kan ik niet zonder geweld verwijderen.

Aan de binnenkant hangen keukenkastjes, die ik niet weg kan halen. Ondanks de pur heb ik het idee dat er veel kou uit het gat komt. Hoe de vorige eigenaar dit aan de binnenkant gedaan heeft weet ik niet, maar het kastje dat ervoor hangt is steenkoud in de winter. Ik heb van bovenaf isolatiefolie laten zakken en dat heeft geholpen (de chocopasta is weer smeerbaar, zeg maar).

Met dit in het achterhoofd, zou ik een rond stuk dik plastic tegen het rooster drukken en eventueel afkitten. Daarna een buis er in stoppen en rondom en binnenin dichtpurren. Aan de binnenkant, afhankelijk of er een kastje voor hangt, zou ik daar een plankje in maken of een rond stuk gips en dan stucen.
Pagina: 1