Nieuwe leidingen aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Singh20
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10:32
Mijn vraag
Hoi ik wil nieuwe Leidingen aanleggen thuis.
Ik heb nu met henco flexible leidingen gewerkt
1 wc en badkamer, vaatwasser en wasmachine op de begane grond
1de etage wc badkamer
2de etage wc badkamer en komt nieuwe atag.i36 cv ketel.

We hebben nu vanaf de koudwater hoofdkraan een T geplaatst met 20mm henco direct naar de ketel geplaatst en 16 mm naar keuken kraan en wasmachine en vaatwasser.

20mm henco onderweg op begane grond vertakken van 16mm naar wc en badkamer.
Op de 2de etage hebben we 16mm naar ketel vertakt en 1x 16 mm naar beide badkamers en beide wc.
Dus uit 20mm 1x16mm en daaruit weer 2x 16mm naar beide badkamers.
Verder heb ik 20mm cv leiding naar de 11 groep vloerverwarrming geplaatst.
Alles ligt nog open. Dus ik kan het nog wijzigen.
Warm water is via 1x16mm leiding uit cv ketel vertakt.
-1x16mm naar de 2 badkamers geplaatst.
-1x 16mm naar de begane grond badkamer en keuken.
Is de goed. Kunnen jullie mij adviseren.

Nu kreeg ik het volgende advies van een cv monteur.
Hij raade aan de gasleiding van 20mm naar 25mm te veranderen.
Verder werd geadviseerd om 1x 32mm koud water naar de cv ketel plastsen met alle vertakking hierop.
Alleen is de leiding achter de watermeter van de gemeente maar 20mm koper. Maakt dit uit?
Of kan ik beter nog 1 leiding apart van 20mm naar de cv ketel plaatsen.
Graag jullie kijk hierop?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toEmsvqCU5V3kPMoG1NGy8FbfNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKA8xSBlWAhJgOzKu8DVGVV9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_JAgfQIRCeybuGrMTv-2xywI-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVf5YgAkXUw0LkVBc44TfidT.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Bartjeuhz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:02
Dit is prima hoor. Het heeft geen zin om na 20mm een 32mm te zetten. Dan moet je hem vanaf de meter vervangen.
Gas naar 25 kan ik me wel in vinden. Heb ik hier ook gedaan vanuit een oud 20mm koper.

Steam: CatBearCow

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:45

Asteroid9

General Failure

Ik zou altijd vanaf de meter in elk geval 25mm pakken, ook al ligt er nu misschien nog een relatief dunne leiding van het waterbedrijf.
Elke meter dunne leiding geeft drukverlies, het is niet zo dat na een vernauwing het geen nut meer heeft om dikkere leiding te plaatsen.

20mm kunststof hoofdleiding voor het hele huis is vergelijkbaar met 20mm koper, dat houdt echt niet over.
Helemaal in jouw geval met 3 badkamers en 3 toiletten vind ik dat heel erg krap, dat advies van de CV monteur komt ook niet uit de lucht vallen.

Gaat het zo werken? Vast wel, maar dunne klotestraaltjes uit je kranen zou ik niet blij van worden.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waterleiding zal 15mm koper zijn, dat is 13mm binnendiameter. Een 20mm meerlagenbuis is 16mm binnendiameter, gaat nog 2-3mm af voor de koppeling die je erin duwt, zit je ook op 13-14mm binnendiameter.

Je hebt het over een 11 groeps verdeler en dan 20mm ernaartoe, dat is te dun. Daar wil je 25mm of liever nog 32mm naartoe leggen. Alternatief is werken met 22mm staal.

25mm buis is 20mm binnendiameter, 2-3mm koppeling eraf, is 17-18mm. Een 22mm stalen CV buis is 19,6mm binnendiameter. Een 11 groeps verdeler lust wel wat, die zou ik niet voeden via een 20mm rietje.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Van CV naar vloerverwarrming zou ik proberen dikker uit te voeren.
Kun je in de toekomst makkelijker overstappen naar WP oid.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten