Vraag

• Wappie123
  • Registratie: Februari 2026
  • Nu online
Hallo,

Wij hebben een nieuwe keuken zelf geinstalleerd en alles ging goed (wel vaker gedaan). Nu moeten wij de Bora nog aan de praat krijgen.
Ons huis is voorzien van 1-fase 35A.
Hebben apparte kookgroepen in de groepenkast.

Nu doet de Bora het wel met verhitten.. maar zodra wij de afzuiging aanzetten komt de foutcode E in beeld.. wie kan ons helpen in dit verhaal?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwKCrK578qafPx5hkeEgPpzDD0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGOvcGPGjUzz7SlQBfqbxNOd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTW7Jy3iGwwo5rwsDi58xTyFdd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQyWCpn13rsAWgvD3q8tKE6z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdMO1WnMB4TazuqehCvPPmZpg6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMV8C5HG7EgQ2JuC2uTGIqfq.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:47

Cheezus

Luiaard

Je mist de brug tussen L2 en L3.

• Wappie123
  • Nu online
Ah proberen we die. Bedankt!

• Wappie123
  • Nu online
Die L3 is voor de ventilator?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:53

m-vw

Dus?

Dat zie je wel op afbeelding 11.27, maar gemakshalve bij de overige afbeeldingen weggelaten.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:47

Cheezus

Luiaard

Dat staat vast niet ergens beschreven (hoe het apparaat intern precies werkt is niet voor de consument van belang), maar dat zou kunnen. Je moet in ieder geval alle fases ('L') aansluiten.

/edit:
m-vw schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:09:
Dat zie je wel op afbeelding 11.27, maar gemakshalve bij de overige afbeeldingen weggelaten.
Oh, het staat er dus wel letterlijk in :P

[ Voor 28% gewijzigd door Cheezus op 17-02-2026 08:12 ]

• royjn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:15
Cheezus schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:10:
[...]

Dat staat vast niet ergens beschreven (hoe het apparaat intern precies werkt is niet voor de consument van belang), maar dat zou kunnen. Je moet in ieder geval alle fases ('L') aansluiten.
Staat in het plaatje van 11.27 ;-) . L1 en L2 voor kookgedeelte en L3 voor afzuiging.
Je mist iinderdaad de brug tussen L2 en L3 (plaatje 11.29).

Was net te laat :-)

[ Voor 3% gewijzigd door royjn op 17-02-2026 08:13 ]

• Wappie123
  • Nu online
Ah super ! Gaan we vanmiddag weer verder met aansluiten.. tot zover bedankt!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:05
Let er ook op dat je geen isolatie onder de schroef draait.
Dat is dikker dan de huls die er wel onder hoort waardoor de huls niet meer goed contact maakt en je warmteontwikkeling kan krijgen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je dit niet weet , en je ook isolatie onder je schroef doet... Moet je dit wel zelf willen doen?

Ik wil niet betuttelen maar dit kan een heel goede manier zijn van forse warmteontwikkeling , met worst case een meterkastbbrand tot gevolg.

Dat is een serieus nare gebeurtenis. Ik raad je aan iemand met meer verstand hiervan te bellen.

• Wappie123
  • Nu online
Komt goed. Dankje. We gaan de isolatie buiten de contactpunten houden.

• Wappie123
  • Nu online
Nog een laatste vraag, het bruggetje tussen N1 en N2 zoals is aangegeven in afb. 11.27, is die nog nodig?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Wappie123 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:34:
[...]Ons huis is voorzien van 1-fase 35A.[...]
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oYff1h8.png
m-vw schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:09:
Ben ik nu gek? Afbeelding 11.27 is niet 1-fase, maar drie-fase èn bevat dan ook geen brug in de tekening (gelukkig).

Dit komt van een andere Bora, maar bij gebrek aan type aanduiding kunnen we het niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat voor deze plaat hetzelfde geldt en alleen met een 32A groep op één fase kan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X6RLcvO.png

Er zit dus geen schema voor een 1fase kookgroep bij!

Post eerst eens die tabel uit je handleiding of 't model kookplaat.

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:54
PROnline schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:39:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ben ik nu gek? Afbeelding 11.27 is niet 1-fase, maar drie-fase èn bevat dan ook geen brug in de tekening (gelukkig).

Dit komt van een andere Bora, maar bij gebrek aan type aanduiding kunnen we het niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat voor deze plaat hetzelfde geldt en alleen met een 32A groep op één fase kan.
[Afbeelding]

Dit is inderdaad het enige juiste. De kookgroep heeft 2x een fase (dezelfde fase) en 2x een nul draad.

Dit wordt nergens genoemd in het schema. Je hebt de mogelijkheid om hem op een enkele fase aan te sluiten maar daarbij geld een maximaal vermogen van ±3700watt (indien je de mogelijkheid hebt om dit aan te passen in de plaat) of ±7400watt als je een 32A automaat gebruikt met idem dikke draden (4mm2), dit is nu niet aanwezig en zal veranderd moeten worden.

edit: het kan zo zijn dat de 2 nullen die je ziet niet gelijk verdeeld zijn. 1tje voor de kookplaat en 1 voor de afzuiging bijvoorbeeld. In dat geval kan er over een enkele nul, 32A lopen, en daar is je huidige aansluiting niet voor gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakG5 op 17-02-2026 10:51 ]

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
Als ik naar de blauwe draad kijk, heb ik het idee dat deze vertind is. Klopt dat?

Zo ja, iemand met een adereindhulstang langs laten komen.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013

m-vw

Dus?

PROnline schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:39:
[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

Je bent niet gek, maar L3 is het contactpunt voor de afzuiging. Daar veranderd een 1/2/3 fase niets aan.
Enkel hoe het gevoed wordt.

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:54
Raling schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:52:
[...]

Als ik naar de blauwe draad kijk, heb ik het idee dat deze vertind is. Klopt dat?

Zo ja, iemand met een adereindhulstang langs laten komen.
Dit ziet er meer uit als een gewoon ingekochte Perilex kabel met voorgekrompen huisjes.
Pagina: 1