1440p Development en Game desktop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• undernown
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn arme oude gaming laptop, oorspronkelijk gekocht voor mijn studie is aan het einde van z'n leven naar meer dan 7 jaar.
Heb zelfs al één van de GPU fan vervangen omdat die het begaf. De oude Pavilion is echt niet meer geschikt om mijn Steam library te ondersteunen.

De twee voornaamste doelen die ik heb met mijn nieuwe desktop systeem zijn: development/programeer werkzaamheden en gamen.

Qua gamen doel ik niet op 4K, ik heb al een redelijk 144hz 1440p scherm en vind vaak stabiele prestaties belangrijker dan max graphics.

Qua development werkzaamheden ga ik zoon beetje alle kanten op; van full-stack, tot game development.
Ook ben ik van plan mijn tenen een beetje te dippen in AI development met mogelijk experimentatie met zelf-hosting op kleine schaal, maar verwacht niet gigantische models te draaien op de PC zelf. Als het daar op aankomt denk ik dan wel verder over een dedicated systeem.

Daarnaast ben ik als game dev soms ook wel wat bezig met wat graphics gebeuren. Voor nu nog 2D, maar de deur open houden voor Blender en 3D werk is ook niet gek. Ook is het dan handig als ik het ene en ander kan opnemen van mijn scherm zonder al te veel moeite.

Doe ook veel met muziek het opnemen en bewerken van muziek, maar verwacht in eerste instantie niet dat dit een bottleneck zal zijn. Heb al een externe Focusrite 2i4 die als audiokaart dient hiervoor. Maar tips of kleine aanpassing die hier voordeel kunne opleveren zijn altijd welkom.

Misschien ook van belang om te weten dat dit mijn eerste diepe duik in Linux zal zijn als operating system. Heb hier al wel ervaring mee als dev, maar nog niet als home-PC gehad.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen keihard limit, maar probeer het wel tussen de 2000 en 3000 euro te houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb al:
- Logitech G502 als muis.
- Sharkoon Skiller Mech SGK1, toetsenbord.
- AOC CQ27G2U 144hz 1440p scherm. https://tweakers.net/pric...aoc-cq27g2u-bk-zwart.html
- Focusrite 2i4 als externe geluidskaart.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb al een basis lijstje gemaakt gebaseerd op de BestBuy guide voor de 1440p gaming Desktop. (Zie tabel onderaan.)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb een wat slechte ervaring met Nvidea, met constant gezeik met de driver updates van mijn oude gaming laptop.
Daarvoor had ik een Desktop met een AMD GPU die mij veel beter beviel.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar AMD, ook omdat ik veel gelezen heb dat die vaak wat beter werken met Linux.
Maar als het er echt op aankomt kan ik het nog wel verdragen om Big Brother Nvidea te spekken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast de voorheen genoemde eisen gaat mijn voorkeur uit naar een stil systeem.
Ben wat gevoelig voor bepaalde geluiden, vandaar dat ik ook de fan van mijn laptop destijds had vervangen.
Ook beter als je geluid aan het opnemen bent en minder last hebt van achtergrond geluid.
Als het systeem ook niet al te heet word zou ook fijn zijn met de soms wat hete zomerdagen tegenwoordig, maar meestal in strijd met minder geluid. Ik deins er niet voor terug op mijn systeem wat terug te schroeven ten behoefte van warmte uitstoot als het moet.

Ga je overklokken?
Nee, heb liever een stabiel systeem dan dat ik per see loop te min-maxen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals je al kunt zien hieronder heb ik wat aanpassingen gedaan op de basis aanbeveling van de BestBuy guide. https://tweakers.net/best...ktops/beste-1440p-game-pc
De betere processor leek me handig voor mijn allround bezigheden naast het gamen.

Het verhaal rond het rare geluid van de Corsair power supplies trok me ook niet echt, dus heb die vervangen met een "be quiet! Pure Power 13 M | 850W". Bovendien is die lekker stil, wat goed aansluit bij mijn wensen. Van wat ik heb kunnen lezen zou deze prima moeten passen in de kast van de Best Buy Guide en aansluiten op de rest van het systeem. Maar als iemand dat kan bevestigen zou dat mij gerust stellen.

Ik heb het budget voor de 4TB SSD en gezien de voordelige prijst/TB verhouding leek me dat een verstandige upgrade.

Moederbord upgrade is wellicht wat overkill, maar zit momenteel op het randje van bereik van de WiFi, dus ieder beetje daar zou kunnen helpen. Overigens mis ik ook nog WiFi antennes op dit lijstje. Advies voor degelijke WiFi antennes is welkom. (Neem aan dat die niet meegeleverd worden met het moederbord.)
Gezien mijn externe geluidskaart, zal de betere audiochip niet veel uitmaken, maar wie weet komt dat nog een keer van pas.

Mijn vragen zijn:
  • Sluit de "be quiet! Pure Power 13 M | 850W" inderdaad goed aan op mijn systeem?
  • Iemand suggestie voor goede WiFi antennes?
  • Ik wil graag een tweede scherm er bij kopen omdat ik dat altijd wel fijn vind werken, waarschijnlijk een tweede AOC CQ27.
    Maar een vergelijkbare platte is ook wel fijn. Belangrijkst is dat die ook net als de AOC kantel baar is, zodat ik soms verticaal er mee kan werken. Geen prioriteit momenteel, maar suggesties zijn altijd welkom.
  • > Is de 9070 XT hier geschikt voor, qua aansluitingen en vermogen voor de twee schermen?
  • > Valt de Nvidea compatibility met Linux mee en is het verschil met een RTX 5080 16GB dusdanig groot dat het de investering waard?
  • > Ben van plan het eerst bij 32GB RAM te houden en later meer bij te kopen, gezien de absurde prijzen momenteel. Waarschijnlijk niet waard om de duurde Nvidea hier voor aan te schaffen in dat geval?
  • De "Chieftec APEX AIR" kast lijkt verder prima, maar is er wat te winnen met alternatieve kast qua geluid/koeling? Mogelijk keuze voor Nvidea kaart hier ook invloed op qua ruimte.
Dit dus mijn eerste serieuze duik in Linux met gamen. Ik weet alleen dat ik voorkeur heb voor Arch, mocht dit van invloed zijn. Verdere keuzes op dat gebied heb ik nog niet gemaakt, maar is hier waarschijnlijk ook niet de juiste plek voor om vragen over te stellen.

Als ik dingen nog verder moet/kan toelichten hoor ik het ook graag.

Huidige wenslijstje
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 289,90€ 289,90
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 247,-€ 247,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 769,43€ 769,43
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 59,-€ 59,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 31,48€ 31,48
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 434,39€ 434,39
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 850W€ 128,01€ 128,01
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 349,-€ 349,-
Totaal€ 2.308,21