Geheugen wil niet sneller als 4800MT/s

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Hydranet
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:01
Mijn vraag:
Ik zie dat mijn geheugen op 4800MT/s draait in Linux terwijl het 6000MT/s ondersteund

Relevante hardware die ik gebruik:
CPU: uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X Boxed
Moederboard: uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
Geheugen: uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb in de UEFI de EXPOI, EXPOII en Tweaked profielen geprobeerd aan te zetten waarbij er staat dat ie mijn geheugen op 6000MT/s gaat zetten.

Mijn Moederbord en geheugen ondersteunen dat. Bij mijn cpu zie ik dit staan:
Geheugenondersteuning
PC5-41600 (DDR5-5200)
Ik weet even niet of dat betekend dat mijn cpu niet 6000MT/s ondersteund want ik heb maar beperkte kennis van hardware? Als ik het AI Tweakers profiel op "Auto" zet en handmatig 5200Mhz instel dan zie ik wanneer ik in het os geboot ben ook alleen het volgende:
Configured Memory Speed: 6000 MT/s
Speed: 4800 MT/s
Wat zie ik over het hoofd of wat heb ik niet goed staan in de UEFI? Mocht er nog meer informatie nodig zijn laat dan even weten wat er nog meer handig kan zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Hydranet op 16-02-2026 22:39 ]

Beste antwoord (via Hydranet op 17-02-2026 20:41)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:05

D4NG3R

kiwi

:)

Hydranet schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:24:
[...]

Bij jou screenshot zie ik onder "Information" bij "Memory" 4800Mhz staan en onder "DRAM Status" 4800Mhz. O f Zit ik verkeerd te kijken?
Deze:
D4NG3R schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:41:
Ik boot even m'n BIOS in om te kijken wat mijn Asus plaat weergeeft in mijn situatie. :)

Edit: Het zelfde, standaard JEDEC snelheid is 2400MT/s, werkelijke (actieve) snelheid is 3600MT/s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UoFTp996oEMXruLDZaXF8xGv6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8JYyWY9eabP7ngVMPJnSomlU.png?f=fotoalbum_large
Bedoel jij nu dat alles wat onder "Information" staat over mijn geheugen dus 6000Mhz de snelheid is die mijn geheugen draait en wat onder "DRAM status" staat het geheugen van het geheugen is en dat het gewoon normaal is dat die op 4800Mhz draait?
Wat er onder DRAM status staat is het 1e JEDEC profiel, ongeacht wat de daadwerkelijk actieve snelheid is. Je moet kijken naar de waarde linksbovenin naast memory.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
BIOS van het moederbord up to date?

Snelheden boven 5200 MT/s is overklok en daarmee niet gegarandeerd.

• Hydranet
Ja de BIOS is up to date, die heb ik een paar maanden geleden nog geüpdatet. Zelf overklokken lijkt mij niet handig want ben daar niet in thuis, maar zou toch fijn zijn als het zou lukken om 5200MT/s te draaien.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hydranet schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:46:
Ja de BIOS is up to date, die heb ik een paar maanden geleden nog geüpdatet.
Deze heeft 3 dagen geleden nog een update gehad. (Show all > version 3827)

Dat even proberen kan iig geen kwaad. Je geeft overigens aan in de BIOS al met verschillende EXPO/tweak profielen te hebben gespeeld, maar ook gewoon hier direct op de 1e pagina het 1e profiel gekozen zonder verder met diepere instellingen te stoeien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvhHHL9ZYUj9iibbiHLIbk3rt3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u8rMYeP5YGyc8z4xfLWrCInw.png?f=fotoalbum_large

Het zou in principe niet meer moeten zijn dan dat. :)

• Hydranet
Het zou in principe niet meer moeten zijn dan dat. :)
Ik denk dat nog een BIOS update een verschil zal maken want heb het bord al bijna 2 jaar, maar zal het proberen vanavond. Op de voor pagina is het mij nooit op gevallen, zat altijd onder AI Tweaker de profielen gewisseld, zal daar ook is naar kijken vanavond.

Ja dat lijkt mij ook niet dat het meer als dat moet zijn, maar ik heb even geen ideeen meer vandaar dat ik dacht misschien mis ik wel wat.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hydranet schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:10:
[...]

Ik denk dat nog een BIOS update een verschil zal maken want heb het bord al bijna 2 jaar, maar zal het proberen vanavond.
Ik gok dat je bedoelt te denken dat nog een BIOS update geen verschil zal maken, die verwachting heb ik heel eerlijk ook hoor. Anderzijds heb ik wel eens vreemdere dingen opgelost zien worden na een update.
Op de voor pagina is het mij nooit op gevallen, zat altijd onder AI Tweaker de profielen gewisseld, zal daar ook is naar kijken vanavond.

Ja dat lijkt mij ook niet dat het meer als dat moet zijn, maar ik heb even geen ideeen meer vandaar dat ik dacht misschien mis ik wel wat.
Bij ASUS staat de optie voor het juiste geheugenprofiel (DOCP/EXPO) al een eeuwigheid daar op de 1e pagina van ez-mode. Dieper dan dat hoef je in principe niet te gaan. :)

• Hydranet
Bij ASUS staat de optie voor het juiste geheugenprofiel (DOCP/EXPO) al een eeuwigheid daar op de 1e pagina van ez-mode. Dieper dan dat hoef je in principe niet te gaan. :)
Ik ga vanavond maar weer is mijn BIOS updaten en daarna naar deze voorpagina setting kijken. Zal kijken wat er dan gebeurt, laat het dan wel weten hier :)

• Hydranet
Ik heb de BIOS geupgrade en EXPO aan gezet in het begin scherm, het gehuegen snelheid is niet omhoog gegaan. Nog steeds dit.
In het BIOS scherm zit je dat het ook genoemd word ook al staat EXPO aan.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:09
In welke sloten heb je het geheugen geprikt? Maak eens een foto van het geheugen in de sloten of het biosscherm zoals hierboven?

Als je de handleiding volgt zit het als het goed is in A2 en B2. Als het in andere sloten zit kan het goed dat het niet werkt omdat niet elk slot hetzelfde reageert (daar laat ik het ff bij gezien dat je aangeeft dat je beperkte hardwarekennis hebt).

UNOX: The worst operating system

• Hydranet
In welke sloten heb je het geheugen geprikt? Maak eens een foto van het geheugen in de sloten of het biosscherm zoals hierboven?
A2 en B2, zoals in de handleiding(pagina 1-5) staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04SyAflgtzzNLc7f0qCnPaFv7hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTYbzetyhi8YHfKXI5ArclBT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_ZTc0MZVOf80DzvQ8MV0Z-KTtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvabhSs6ATRBRHo0dBXd8c5m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Hydranet op 17-02-2026 18:12 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
3840 is een beta versie,heb ke ook al een de laatste official bios geprobeerd?

of juist een nog net iets ouder bios?

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 17-02-2026 17:57 ]

• Hydranet
Ik draaide hiervoor de meeste recente versie van een paar maanden terug, iemand raadde hier aan de meest recente update te proberen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Is dit overigens niet gewoon de 'standaard' (JEDEC) snelheid met daaronder de daadwerkelijk ingestelde (= configured) snelheid welke actief is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sh6OTgTSUrUAsleRsUcOQ_DhXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vuyrt9qDWluanpLfKfZjlThc.png?f=fotoalbum_large

Ik boot even m'n BIOS in om te kijken wat mijn Asus plaat weergeeft in mijn situatie. :)

Edit: Het zelfde, standaard JEDEC snelheid is 2400MT/s, werkelijke (actieve) snelheid is 3600MT/s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UoFTp996oEMXruLDZaXF8xGv6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8JYyWY9eabP7ngVMPJnSomlU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuCGTiXrl0bpYnzpW-LpHagaprE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q0ZvyCjZvSgQUmhd7BcQIxnO.png?f=user_large

Je geheugen staat (en stond) gewoon goed ingesteld.
Hydranet schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:57:
Ik draaide hiervoor de meeste recente versie van een paar maanden terug, iemand raadde hier aan de meest recente update te proberen.
Ik gaf wel met opzet een versienummer mee omdat de bovenste inderdaad een beta versie is. :P
D4NG3R schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:53:
Deze heeft 3 dagen geleden nog een update gehad. (Show all > version 3827)

[ Voor 55% gewijzigd door D4NG3R op 17-02-2026 18:50 ]

• Hydranet
Je geheugen staat (en stond) gewoon goed ingesteld.
Waar zit ik dan fout te denken, in mijn screenshot van mijn BIOS zie je onder "Information" 6000Mhz staan en onder "DRAM Status" 4800Mhz. En binnen mijn OS zie ik dit, ook vandaar dat dat ik dacht dat er iets niet klopt?

• Hydranet
Ik gaf wel met opzet een versienummer mee omdat de bovenste inderdaad een beta versie is. :P
Ja ik had gezien dat het een beta versie is maar dacht zal wel prima kunnen. Ik was vergeten te checken wat jij laatst had gezet over update, ik ga nu wel weer 3827 installeren.

Sorry :P

[ Voor 34% gewijzigd door Hydranet op 17-02-2026 18:55 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hydranet schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:51:
[...]

Waar zit ik dan fout te denken, in mijn screenshot van mijn BIOS zie je onder "Information" 6000Mhz staan en onder "DRAM Status" 4800Mhz. En binnen mijn OS zie ik dit, ook vandaar dat dat ik dacht dat er iets niet klopt?
Kijk voor de gein maar eens naar mijn screenshots, onder DRAM status staat 2400MT/s, maar bovenin staat weergeven wat daadwerkelijk actief is; 3600MT/s. Iets wat ik ook gewoon terug zie in het OS en de performance.

Bij jouw zie je het zelfde, maar dan met respectievelijk 4800MT/s en 6000MT/s. :)
Zal duiden op de standaard JEDEC configuratie van jouw kitje, terwijl
Duid op de ingestelde/actieve geheugensnelheid.

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 17-02-2026 19:17 ]

• Hydranet
Kijk voor de gein maar eens naar mijn screenshots, onder DRAM status staat 2400MT/s, maar bovenin staat weergeven wat daadwerkelijk actief is; 3600MT/s. Iets wat ik ook gewoon terug zie in het OS en de performance.

Bij jouw ziie je het zelfde, maar dan met respectievelijk 4800MT/s en 6000MT/s. :)
Bij jou screenshot zie ik onder "Information" bij "Memory" 4800Mhz staan en onder "DRAM Status" 4800Mhz. O f Zit ik verkeerd te kijken?

Hier nu de juiste bios versie(3827), op mijn systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wy3P7FBfLaXWzzmzyYw8e3SDJIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGvUmvJBlAuRc7KzAWgi0mTj.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij zie ik dit:
Information:
Speed: 4700Mhz
Memory: 32768 MB (DDR5) 6000MHz)

DRAM Status:
A2: 16384 4800Mhz
AB: 16384 4800Mhz
Bedoel jij nu dat alles wat onder "Information" staat over mijn geheugen dus 6000Mhz de snelheid is die mijn geheugen draait en wat onder "DRAM status" staat het geheugen van het geheugen is en dat het gewoon normaal is dat die op 4800Mhz draait?

En dit klopt dan wat er binnen het os word weer gegeven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0fpkshHxv4PNZCfgta-GpIaOus=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A8JwBNju4rRcZx6YifCEN26y.png?f=user_large

Acties:
  • Beste antwoord

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hydranet schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:24:
[...]

Deze:
D4NG3R schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:41:

Wat er onder DRAM status staat is het 1e JEDEC profiel, ongeacht wat de daadwerkelijk actieve snelheid is. Je moet kijken naar de waarde linksbovenin naast memory.

• Hydranet
Deze:
Ja nu zie ik nu, ik zat eerder naar dat andere ASUS screenshot te kijken die jij had gedeeld.
Wat er onder DRAM status staat is het 1e JEDEC profiel, ongeacht wat de daadwerkelijk actieve snelheid is. Je moet kijken naar de waarde linksbovenin.
Ja nu snap ik 'm, ik ben ook niet heel veel met hardware bezig vandaar dat ik dat verkeerd heb ingezien en dus ook verkeerd interpreteerde. Ik ben weer gerust gesteld met dat alles op de juiste snelheid draait op mijn systeem. Bedankt voor je hulp en je uitleg! :)
Pagina: 1