[Wielrennen] mogelijkheid om groepset te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Bas112
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:48
Beste fietsers,

Ik ben een beginnende wielrenner die niet had verwacht dat wielrennen zó leuk zou zijn. Een aantal weken geleden ben ik op zoek gegaan naar een tweedehands fiets. Daarbij lette ik vooral op de algemene staat en het onderhoud, de framemaat, banden en remmen. Het schakelsysteem kon ik nog niet zo goed beoordelen.
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met mijn aankoop, zeker voor het relatief lage bedrag. De grootste winst valt nu vooral te halen door een paar kilo af te vallen en mijn conditie te verbeteren. Maar ik ben dus zeer tevreden.
Ik heb wel enkele vragen:

- Is het niet vreemd dat er op de gebruikelijke plek geen bidonhouder geplaatst kan worden?
- Ik merk dat het schakelen vaak traag gaat of soms geen effect heeft. Is meer geld uitgeven de oplossing, en zo ja, welke opties zijn er?
- Ik lees overal dat de beste upgrade qua prijs–kwaliteit een set goede banden is. Volgens mij kost dat ongeveer 150 euro inclusief montage. Ik lees vaak dat de Continental GP5000 wordt aangeraden. Is dit volgens jullie de investering waard?
- Tot nu toe heb ik geen problemen gehad met mijn remmen, maar de remblokjes lijken niet helemaal gelijk te zitten. Als ik ze in de toekomst vervang: welke opties heb ik dan?

Alvast bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ6aD5inyND1Oz7u_u8-mHthy50=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/01MkORJzIbyyIx3aIuqoKVEb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE3CufSy43VBCK5iqFTlDMo-ja4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A8okhHzl7RrVF3FjsEkDh0ej.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sd3_-sqABxA_3lTAlRwV38jOekA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u78PWCYCXp9TmS903O5xIk91.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VudDGA0g931YapboJTD2dOfi22E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58SfyNIvEpmExugcpO62DL0g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA0_rGqLpB4xl_BoYpB4GsTbVIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcaGmrBPe5qLCjWvgzTh0Ksk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/earuYjnvotjKT9Q02JMNX-1ca7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SefjmUg9eX59r6fJhMhiObDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VToWxFS1RZGhlqmfFApuLivYcT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SgaIIhtkAjDWTWqE0QN3WIk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdPURpKrqXcTUaBjCFzRNH4xcEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NzmEfHtwsa3m5NwjhW1AAnP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pI3P5hQa2jYqtrb_PtgndMNzYX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yErhAv7l892uP5G9mH8R1KY8.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:19
Ik zou deze vragen even in het grote wielrentopic zetten als ik jou was, daar helpen ze je vast heel snel. Wat betreft je banden; let goed op welke breedte er in je fiets past. Check wat er nu op ligt en ga niet veel breder als ik je foto's zo zie (weinig speling bij je remmen). Je schakelsysteem kan wel een de kabels zijn. Op de foto's zien die er niet heel erg goed meer uit. Als je handig bent kan je ze zelf op spanning zetten en als dat niet helpt opnieuw trekken, staan zat filmpjes op youtube.

• Netsplit
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:15
- Ridley heeft fietsen uitgebracht waarbij de bevestiging mist voor bidon fietsen, volgens mij is dat een Carbon frame. Er zijn bidonhouders met rubberen bevestiging om alsnog een Bidon houder te plaatsen.

- Het traag schakelen kan te maken hebben met vuil het mechanisme van de derailleurs en/of roestvorming/vuil in de buitenkabels/binnenkabels. Er zijn heel veel YouTube filmpjes die uitleggen hoe een derailleur afgesteld en bijgesteld kan worden. Mijn advies is om de derailleurs op de kleinste bladen zodat er geen spanning op de kabels staat, haal de kabel los van één van de derailleurs en trek er lichtjes aan terwijl je probeert op te schakelen schakelen, gaat dit stroef, dan is het advies om de kabels te vervangen, begin bij de binnenkabel, als de kabel roestvorming heeft dan ook de buitenkabel.

Als het schakelen zelf traag gaat, en veel ratelt, bijvoorbeeld als het lang duurt voordat de versnelling naar het volgende tandwiel gaat dan kan dit ook een kwestie van afstellen zijn.

- De Continental GP5000 zijn inderdaad prima bandjes, het zijn vouwbandjes met een goede anti-lek laag en lekkere grip op de weg, let op de juiste bandenmaat voordat je de banden koopt, staan aangeduid op de banden die nu op de fiets staan. Zo weet je zeker dat de banden de juiste maat zijn en goed op de velg passen.

- De fiets heeft cantilever remmen, de meeste fietsenwinkels hebben deze vaak wel op voorraad, Shimano heeft hier goede blokjes voor. het is echter wel een oud systeem. Ik heb dit afstel systeem zelf nog niet voorbij zien komen maar lijkt me af te stellen via het kleine inbus boutje in het rondje waar de andere kabels van de remklauwen heen lopen.

Al bij al, leuk fietsje, veel fiets plezier!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:21
Je hebt een cyclocrosser gekocht. Vandaar dat er geen bidonhouder op de reguliere plek zit.

Ik zou zelf niet veel geld uitgeven aan zo'n fiets. Kabels vervangen (binnen en buiten) en de rest van het schakelmateriaal goed schoonmaken en smeren. En dan weer in elkaar zetten met een handige vriend of kennis.

Hij wil.

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-02 21:53

H-W

Die cantilever remmen is wel een duidelijke indicatie dat je geen wielrenfiets maar inderdaad een cyclocrossfiets hebt gekocht. Gebruik je 'm vooral op het asfalt? Dan zou ik er niet teveel geld in steken, gewoon schoonmaken, smeren en afstellen. Intussen genieten en doorsparen voor een "echte" wielrenfiets.

• Bas112
Dank. Ik ga op onderzoek uit naar de fundamentele verschillen. Maar vooralsnog wil ik niet kijken naar een andere (type) fiets want deze voelt goed aan. En ja, ik pak ook wel eens een stukje onverharde weg mee.

Ik kom uitgebreider terug op de informatieve reacties.

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
Geen/weinig geld in deze fiets steken, gewoon mbv youtube een beetje schoonmaken en wat afstellen zodat je veilig en soepel kunt rijden.. En het geld wat je overhebt sparen voor een andere fiets. Daar heb je denk ik het meeste aan als je het echt leuk begint te vinden.

Wat je bedoelt met de upgrade voor banden is denk ik de complete set van wielen. Dus een velg, naaf, en bandenoplossing. Alleen het type band gaat niet de upgrade geven die je misschien hoopt, en een complete set is m.i. niet waard voor deze fiets.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:24
Wat hierboven al gezegd is: dit is een fiets specifiek voor veldrijwedstrijden. En ja, met niet al te brede banden ook uitstekend inzetbaar als gravelbike, maar een bidonhouder is een uitdaging. Er zijn wel oplossingen die klemmen om de onderbuis (zoals https://www.mantel.com/elite-vip-bidonhouder-bevestiging) en bij een velritspecifieke fiets zoals deze is die steviger dan bij een racefiets.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gezien de staat van de fiets hoop ik dat het geen carbonfiets is toch?

• Bas112
Dank allemaal, vooral voor de lange en inhoudelijke reacties — heel waardevol.

@Wolly : de fiets is inderdaad van carbon. Ik weet niet precies waar je op doelt, maar het frame is nog in zeer goede staat. Mogelijk geeft zand of vuil een wat vertekend beeld.

Verder was ik in de veronderstelling dat ik géén gravelbike had gekocht en dacht ik dus dat het dus wel een racefiets moest zijn (foutje...). Als beginnende fietser ben ik vooral afgegaan op afbeeldingen. Ook na wat onderzoek naar dit type fiets heb ik geen spijt van mijn aankoop. De houding is voor mij juist een pluspunt; hierdoor kan ik het fietsen langer volhouden. De bidon mis ik niet en inmiddels heb ik een zadeltas gekocht waar opgezet kan worden. De geometrie zal ongetwijfeld anders zijn, maar op mijn niveau en zonder referentiekader is dat geen enkel probleem. Gelukkig heeft mijn crossfiets wél twee bladen voor; dat is voor mij meer dan voldoende.

Online variëren de verhalen over het snelheidsverschil tussen een racefiets en een cyclocross van 1 tot 2 km/h. Dit lijkt vooral te komen door de houding (waar ik dus mee kan leven) en de banden (die ik wil vervangen).

Dat de fiets iets minder soepel schakelt, neem ik voor lief. Dan compenseer ik dat maar op de rechte stukken. Als iemand nog suggesties heeft voor nieuwere remmen, houd ik me aanbevolen.

@Biohazzard21 wil je ajb kort toelichten waaorm alleen de banden niet het gewenste resultaat gaat geven? Is dit simpelweg niet mogelijk in mijn huidige wielen, of...?

Nogmaals dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Bas112 op 17-02-2026 08:45 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bas112 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:42:
Dank allemaal, vooral voor de lange en inhoudelijke reacties — heel waardevol.

@Wolly : de fiets is inderdaad van carbon. Ik weet niet precies waar je op doelt, maar het frame is nog in zeer goede staat. Mogelijk geeft zand of vuil een wat vertekend beeld.
Deze fiets is flink gebruikt, zeker gezien het een cyclocrosser is zal hij ook gevallen zijn. Dat is eigenlijk funest voor carbonfietsen, je hebt grote kans dat de schade niet zichtbaar is.

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
Bas112 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:42:

@Biohazzard21 wil je ajb kort toelichten waaorm alleen de banden niet het gewenste resultaat gaat geven? Is dit simpelweg niet mogelijk in mijn huidige wielen, of...?

Nogmaals dank!
Instap racefietsen of oudere modellen hebben vaak geen beste kwaliteit wielen (met wielen bedoel je dus de hele set, niet alleen banden). De afgelopen jaren is er veel nieuwe technologie ontwikkeld, ook nog eens voor een gunstigere prijs. Denk aan hoge carbon velgen, betere naven, tpu binnenbanden, etc etc. Zo'n dergelijke upgrade is dus al heel snel de moeite waard.

Met enkel het vervangen van de banden zal jij hoogstens weer wat lekkerder rijden, maar zeker niet veel sneller. Vervang de banden gewoon als ze versleten zijn, ga voor Continental 5000 dan zit je altijd goed.

Ik zou dit hele verhaal over upgrades verder lekker negeren en gaan fietsen ;)

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:21
Bas112 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:30:
- Ik lees overal dat de beste upgrade qua prijs–kwaliteit een set goede banden is. Volgens mij kost dat ongeveer 150 euro inclusief montage. Ik lees vaak dat de Continental GP5000 wordt aangeraden. Is dit volgens jullie de investering waard?
Inclusief montage? Banden laat je toch niet monteren? Als je een beetje op de aanbiedingen let zijn banden wel fors goedkoper te krijgen. @McMiGHtY had recent meende ik een setje Schwalbe Pro One's voor goed 30 per stuk? Voordeel van je cosser is dat je banden kunt monteren met een moderne breedte. 32mm moet geen probleem zijn. Afhankelijk van wat er nu op ligt kan dat een heel groot verschil in gevoel geven.

Hij wil.

• Bas112
Ik meet 36mm. Kan het nergens van aflezen.. Eveneens bedankt.
Pagina: 1