Vraag

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-02 21:22
De keuken renovatie was een 'simpel' plan, maar nu ik er steeds meer induik kom je ook steeds meer hobbels tegen.

Nu zit ik met mijn elektra. Ik ga er zelf niet aanzitten, maar wil weten waar ik aan toe kan zijn.

Heb momenteel 12 simpele groepen, een 2 fase aansluiting voor de inbouw koffiezetapparaat en een 3 fase aansluiting in de keuken voor een fornuis dat weg is.

Nu komt er op die plek een 2 fase inductieplaat. Tot zover de niet hobbels.

Nu kom ik er dus achter dat eigenlijk alle leidingen inclusief centraledoos boven een systeemplafond zit wat alleen eraf kan door het te slopen. Opzich geen probleem voor de centraledoos, maar wel voor de eventuele nieuwe groep die ik voor mijn oven wil hebben? Want hoe kan je die aanleggen zonder het systeemplafond compleet te slopen?

Maar misschien is het ook niet nodig?

Ik heb al stopcontacten op de plek van de oven en afzuiging (en nog wat extra stopcontacten). Echter heeft de oven van AEG BS7900B een aansluitwaarde van 3500. Ik zou dus eventueel de huidige groep die voor de stopcontacten is voor de oven kunnen gebruiken, maar dan zit ik nog met de afzuiging die 250 gebruikt (op vol vermogen natuurlijk). Dan komt ik wel over de 3680 heen natuurlijk.

Ook zie ik dat ik in mijn 3 stoppenkasten geen plek meer heb. Hebben alle 3 plek voor 6 stoppen en 2 zijn gevuld met de 12 normale groepen en 1 is gevuld met de 2 fase en 3 fase en een aardlekschakelaar lijkt het.

Nu heb ik denk ik de volgende opties?

1. De oven en afzuiging op 1 groep houden en hopen dat de oven niet die volledige 3600 gaat trekken? En de andere stopcontacten als decoratie zien

2. De stoppenkast uitbreiden, 1 extra groep aanleggen voor de oven en hopen dat de leiding naar de keuken toe niet mijn plafond in de gang en en in de bijkeuken compleet sloopt?

3. Het gek vinden waarom de huidige elektra van die kant van de keuken niet direct loopt via het wel afneembare systeemplafond in de keuken en via hier de leiding laten lopen? Want de meterkast muur grenst direct aan het keuken plafond.

Het liefste heb ik optie 1, maar heb ook geen zin in onveilige situaties natuurlijk. En het klinkt niet veilig. Of hebben mensen hier zelf ervaring mee?

En is er ook een mogelijkheid om de extra groep erbij te fietsen door de huidige 3 fase om te katten naar een 2 fase en hierdoor een extra plekje te winnen in de stoppenkast? Of is dit een verkeerde/onmogelijke redenatie?

Alvast bedankt voor het meedenken

Meer technische installatie wordt het niet => schopje

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 16-02-2026 22:38 ]

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een systeemplafond is uitneembaar zonder slopen, wat je vaak in kantoorpanden ziet. Een verlaagd plafond is niet per definitie een systeemplafond. Een verlaagd plafond wat geschroefd zit met plaatmateriaal zal gedemonteerd moeten worden om er boven te komen. Tja, hoeveel heb je er voor over?

Wat ik me afvraag: Is er geen kruipruimte om kabels naar de keuken te leggen? Dat werkt een stuk makkelijker en zonder het slopen van je verlaagde plafond.

• Mooraalkikker
sypie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:28:
Een systeemplafond is uitneembaar zonder slopen, wat je vaak in kantoorpanden ziet. Een verlaagd plafond is niet per definitie een systeemplafond. Een verlaagd plafond wat geschroefd zit met plaatmateriaal zal gedemonteerd moeten worden om er boven te komen. Tja, hoeveel heb je er voor over?

Wat ik me afvraag: Is er geen kruipruimte om kabels naar de keuken te leggen? Dat werkt een stuk makkelijker en zonder het slopen van je verlaagde plafond.
Vandaag op tweakers geleerd dat ik een agnesplafond heb, en dat die zijn niet gemaakt om weer te demonteren met beleid jammer genoeg. Is dus eigenlijk inderdaad een verlaagd plafond.

En wat betreft kruipruimtes dat heb ik niet echt. Heb 1 kleine in de keuken, maar vanuit daar komt je niet bij de meterkast. Zijn allemaal losse componenten onder het huis. Dus via de kruipruimte is eigenlijk niet mogelijk jammer genoeg. Zal echt via het plafond moeten.

En wat heb ik ervoor over? Tja het moet gewoon veilig zijn. Is alleen meer de frustratie dat je straks zeer hoge kosten hebt aan een kabel leggen vanuit de meterkast (en eventueel uitbreiden) voor eigenlijk alleen de oven of de afzuiging. Net hoe je het bekijkt natuurlijk.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mooraalkikker schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Vandaag op tweakers geleerd dat ik een agnesplafond heb, en dat die zijn niet gemaakt om weer te demonteren met beleid jammer genoeg. Is dus eigenlijk inderdaad een verlaagd plafond.
Als het allemaal netjes geschroefd zit kun je een Agnes plafond prima demonteren zonder schade, het is vrijwel hetzelfde als bijv. kliklaminaat. Je moet alleen even kijken vanaf welke kant het gemonteerd is, en dan dus op het juiste einde beginnen met schroeven los, plaat eraf, volgende rij schroeven los etc.
Als je alleen toegang moet hebben voor wat elektra is dat prima te doen, dan hoeft niet heel je plafond eruit.

• Mooraalkikker
Heb nog even beetje zitten rekenen. De oven zal dus max 3500 trekken (geen idee of dit iets wat die veel gaat doen?) en de afzuiging max 205 motor en 262 met licht.

Dan zit je er 85 watt max boven als alles op vol vermogen draait?

Ik vraag mij überhaupt af of 3500 sowieso wel veilig is om op 1 normale groep te hebben? Lees veel dat je marges moet overhouden, maar die heb je al nauwelijks met alleen de oven? De oven heeft een normale stekker

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:58
3500 kan prima, zijn ze speciaal voor gemaakt om op een 16 ampère groep te zitten. Wel alleen de oven, zou er niks bij op doen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:29
Mooraalkikker schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:17:
Heb nog even beetje zitten rekenen. De oven zal dus max 3500 trekken (geen idee of dit iets wat die veel gaat doen?) en de afzuiging max 205 motor en 262 met licht.

Dan zit je er 85 watt max boven als alles op vol vermogen draait?

Ik vraag mij überhaupt af of 3500 sowieso wel veilig is om op 1 normale groep te hebben? Lees veel dat je marges moet overhouden, maar die heb je al nauwelijks met alleen de oven? De oven heeft een normale stekker
Draai een led lamp in je afzuiging en je zit al een stuk lager.

Die volle vermogens ga je bij lange na niet trekken. Dan moet je je oven en afzuigkap op vol vermogen hebben op de stand dat de oven het meeste energie moet leveren. Ik zou daar niet al te bang voor zijn

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Die oven idd op een losse groep zonder iets erbij. Aansluitwaarde is al hoog genoeg. Zelfde geldt eigenlijk ook voor een vaatwasser of wasmachine ookal zitten die lager.

Lasdozen/kabeldozen moeten bereikbaar zijn, als je daar niet bij kan is dat sowieso niet correct aangelegd.

Je noemt 12 groepen en maar 1 aardlek, zijn de andere 8 zelf al aardlekautomaatjes?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De oven zou je kunnen combineren op de groep van de kookplaat als dat maar een 7,5kW-ish (dus 2x L "fase") model is. Derde fase is dan te gebruiken door de oven.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Alles wat meer dan 2000W trekt > eigen groep
Dus oven, vaatwasser, quooker?, en de kookplaat (die bezet er twee, over verschillende fases)
De rest (koelkast, afzuigkap, verlichting, losse apparatuur) kan gewoon op een algemene groep.
Wel even rekening houden met de verdeling over de fases.

Wise enough to play the fool

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:37
Mooraalkikker schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:26:
Nu kom ik er dus achter dat eigenlijk alle leidingen inclusief centraledoos boven een systeemplafond zit wat alleen eraf kan door het te slopen. Opzich geen probleem voor de centraledoos, maar wel voor de eventuele nieuwe groep die ik voor mijn oven wil hebben? Want hoe kan je die aanleggen zonder het systeemplafond compleet te slopen?

[...]

3. Het gek vinden waarom de huidige elektra van die kant van de keuken niet direct loopt via het wel afneembare systeemplafond in de keuken en via hier de leiding laten lopen? Want de meterkast muur grenst direct aan het keuken plafond.
Ik volg het even niet... het plafond in de keuken is dus wel afneembaar? Dat plafond wat niet te demonteren is zit in een andere ruimte?

Wat maakt het uit hoe de bestaande leidingen lopen? Als de meterkast grenst aan een uitneembaar plafond in de keuken, kun je de nieuwe groep voor de oven toch gewoon daarlangs leggen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mooraalkikker
418O2 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Draai een led lamp in je afzuiging en je zit al een stuk lager.

Die volle vermogens ga je bij lange na niet trekken. Dan moet je je oven en afzuigkap op vol vermogen hebben op de stand dat de oven het meeste energie moet leveren. Ik zou daar niet al te bang voor zijn
Ik las dat een oven bij het voorverwarmen wel het maximale vermogen zal trekken?

• Mooraalkikker
Septillion schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:40:
De oven zou je kunnen combineren op de groep van de kookplaat als dat maar een 7,5kW-ish (dus 2x L "fase") model is. Derde fase is dan te gebruiken door de oven.
Is dat wel iets wat mag? Aangezien zij dan wel dezelfde nuldraad zullen delen lijkt mij?

De kookplaat kan inderdaad op een 2x L

• Mooraalkikker
Xander schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:51:
[...]

Ik volg het even niet... het plafond in de keuken is dus wel afneembaar? Dat plafond wat niet te demonteren is zit in een andere ruimte?

Wat maakt het uit hoe de bestaande leidingen lopen? Als de meterkast grenst aan een uitneembaar plafond in de keuken, kun je de nieuwe groep voor de oven toch gewoon daarlangs leggen?
Ja dat lijkt mij dus ook. Maar vraag mij af waarom dat niet direct is gegaan. Het loopt nu als het ware eerst een omweg door het halve huis ipv direct naar de keuken

Is ook allemaal lastig te volgen hoe het loopt ivm het niet afneembare plafond. Moet het nu doen met de gaten van de spotjes en een telefooncamera

• Mooraalkikker
Hier staat de huidige 3 fase groep op aangesloten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as0ikd3SJCdgLnib4YLT4V711gI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWsn43EuEqcSy6PKxRizODbe.jpg?f=fotoalbum_large

• TLankreijer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:30
Septillion schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:40:
Een 3 fase groep zo gebruiken is zeer gevaarlijk en verboden bij NEN normen. Op een 3 fase groep mag niet los op elke fase een apparaat aangesloten worden.

Voor duidelijkheid, je mag volgens mij geen 1 fase stopcontact zetten in een 3 fase groep. Er mogen alleen 3 fase aansluitingen aangemaakt worden zoals een Perilex stopcontact.

[ Voor 17% gewijzigd door TLankreijer op 17-02-2026 08:42 ]

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-02 08:51
Mooraalkikker schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:26:.

Heb momenteel 12 simpele groepen, een 2 fase aansluiting voor de inbouw koffiezetapparaat en een 3 fase aansluiting in de keuken voor een fornuis dat weg is.

Nu komt er op die plek een 2 fase inductieplaat. Tot zover de niet hobbels.

[mbr]Meer technische installatie wordt het niet => schopje[/]
Heb je overwogen om de bestaande 3-fase aansluiting weer opnieuw te gebruiken voor een fornuis (kookplaat+oven)? Dan hoef je helemaal niks open te breken en heb je meer en beter gespreid vermogen dan met een 2-fase kookgroep.

• Mooraalkikker
MaakErWatVan schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:57:
[...]

Heb je overwogen om de bestaande 3-fase aansluiting weer opnieuw te gebruiken voor een fornuis (kookplaat+oven)? Dan hoef je helemaal niks open te breken en heb je meer en beter gespreid vermogen dan met een 2-fase kookgroep.
Ja dat is wel het idee waar ik naar zit te neigen. Maar ik krijg niet duidelijk of dit nou wel niet mag? En hoe dit eventueel zou moeten gebeuren

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:50
@Mooraalkikker
Heb je een totaaloverzicht van je groepenkast en misschien ook van je keuken?
Wellicht is een nieuwe groepenkast ook een optie. Je huidige ziet eruit als een groepenkast waar al het een en ander aan veranderd is. Een nieuwe groepenkast hoeft niet de wereld te kosten: https://www.elektramat.nl/groepenkasten/

Stelregel is dat elke verbruiker van meer dan 2000W een eigen groep heeft. Maar hiervan afwijken kan wel. Een oven + afzuiger zou prima kunnen. Die 3500W zal hij enkel trekken als je de magnetron + grill functie aan hebt. Mijn oven komt nooit boven de 2000W uit bij normaal gebruik.

Maar wil je het netjes doen, probeer dan zoveel mogelijk groepen naar je keuken te krijgen. Maar dat is lastig vanaf hier te beoordelen wat mogelijk is.

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-03 23:04
chrisborst schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:17:
Stelregel is dat elke verbruiker van meer dan 2000W een eigen groep heeft. Maar hiervan afwijken kan wel. Een oven + afzuiger zou prima kunnen. Die 3500W zal hij enkel trekken als je de magnetron + grill functie aan hebt. Mijn oven komt nooit boven de 2000W uit bij normaal gebruik.
@Mooraalkikker
Precies, hier trekt de (Bosch) oven alleen 3500W als je "snel voorverwarmen" inschakelt.

Verder schakelt die automaat echt niet precies bij 16A af. Bij bijvoorbeeld een overbelasting van 1.45x nominale stroom (23A) moet deze binnen een uur afschakelen. Ik zou me niet te druk maken over die afzuigkap samen met de oven op een groep.

Edit: zie ook tweakG5 in "16A C automaat maximale belasting"

[ Voor 5% gewijzigd door Thorsd op 17-02-2026 11:26 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:29
Thorsd schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:21:
[...]

@Mooraalkikker
Precies, hier trekt de (Bosch) oven alleen 3500W als je "snel voorverwarmen" inschakelt.

Verder schakelt die automaat echt niet precies bij 16A af. Bij bijvoorbeeld een overbelasting van 1.45x nominale stroom (23A) moet deze binnen een uur afschakelen. Ik zou me niet te druk maken over die afzuigkap samen met de oven op een groep.
Daarbij gebruik je de afzuigkap dan ook niet meestal. Dus dan moet je al EN de oven op die functie zetten EN de afzuigkap op vol vermogen hebben voor een langere periode.

• Septillion

Septillion

Mooraalkikker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 05:37:
[...]

Is dat wel iets wat mag? Aangezien zij dan wel dezelfde nuldraad zullen delen lijkt mij?

De kookplaat kan inderdaad op een 2x L
Ja, dit mag. juist omdat het 3-fase is. Sterker nog, als de oven en kookplaat beide volle bak staan te doen is dan de stroom door de N zelfs 0.

• Septillion

Septillion

TLankreijer schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:35:
[...]

Een 3 fase groep zo gebruiken is zeer gevaarlijk en verboden bij NEN normen. Op een 3 fase groep mag niet los op elke fase een apparaat aangesloten worden.

Voor duidelijkheid, je mag volgens mij geen 1 fase stopcontact zetten in een 3 fase groep. Er mogen alleen 3 fase aansluitingen aangemaakt worden zoals een Perilex stopcontact.
Dat is dus niet waar. Dit is al meerdere malen hier voorbij gekomen en sommige mensen doen steeds huiverig, maar het is gewoon toegestaan onder de NEN. Dit is tot in den treure uitgeplozen door @Juerd. Er is ook helemaal niets gevaarlijks aan.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:37
Mooraalkikker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 05:40:
[...]

Ja dat lijkt mij dus ook. Maar vraag mij af waarom dat niet direct is gegaan. Het loopt nu als het ware eerst een omweg door het halve huis ipv direct naar de keuken

Is ook allemaal lastig te volgen hoe het loopt ivm het niet afneembare plafond. Moet het nu doen met de gaten van de spotjes en een telefooncamera
Oke, maar wat maakt het uit hoe de bestaande leidingen lopen? Die liggen er al en hoef je toch niets mee te doen?

Als je een nieuwe groep naar de keuken wilt, het plafond in de keuken uitneembaar is en grenst aan de meterkast, dan leg je toch gewoon een nieuwe leiding daar? Wat is het probleem? Die nieuwe leiding hoeft toch niet de oude te volgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 17-02-2026 13:57 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:40
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Dat is dus niet waar. Dit is al meerdere malen hier voorbij gekomen en sommige mensen doen steeds huiverig, maar het is gewoon toegestaan onder de NEN. Dit is tot in den treure uitgeplozen door @Juerd. Er is ook helemaal niets gevaarlijks aan.
"tot in den treure uitgeplozen"? Lol :). Ik heb een keer online gezocht en het bijbehorende citaat met interpretatie gevonden en die hier vervolgens een paar keer herhaald, meer niet. Veel speurwerk was daar niet voor nodig.

Het citaat uit de NEN 1010:2020 luidt: "521.8.2 Het gebruik van een gemeenschappelijke nulleiding voor verschillende hoofdstroomketens is niet toegelaten. Eenfase-AC-eindgroepen mogen echter worden gevormd uit één faseleiding en de nulleiding van een meerfase-AC-keten met slechts één nulleiding, mits de indeling van de stroomketens herkenbaar blijft. Deze meerfasestroomketen moet worden gescheiden door een scheider volgens 537.2 die zorgt voor een scheiding van alle actieve geleiders." en staat in de rubriek 521.7 Meerdere stroomketens in een kabel.

Zoals gezegd is er wat interpretatie nodig. Het verwarrende is dat daar wordt gesproken over "eindgroepen", en je bij een groep al snel denkt aan een installatieautomaat. Een automaat per groep is gangbaar, maar niet per se verplicht; de norm is redelijk vaag over wanneer iets een stroomketen is, laat staan wanneer het een groep zou zijn. Uiteraard moet het op de juiste manier beveiligd zijn, maar achter een 16 A krachtautomaat hoef je niet nog eens extra beveiligingen toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP0TL2-ZlYDXRp3dIcuLxlcyc2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJWkr0Brsz2h3oP0H3ryUnNU.jpg?f=fotoalbum_large

Onderbouwing voor deze interpretatie, die dus ook contactdozen zoals de bovenstaande mogelijk maakt, is terug te vinden in oude edities van de NPR 5310, in blad 20. Daarin stond bijvoorbeeld dat "Indien het éénfaseaftakkingen zonder eigen beveiligingstoestellen betreft, moeten de lasdozen waarin de aftakkingen van de drie- of vierleidinggroep zijn gemaakt behoorlijk toegankelijk zijn. Het is toegelaten dat hiervoor een ladder of dergelijke moet worden gebruikt." Dat maakt het heel duidelijk dat deze afgetakte "groep" niet altijd een eigen zekering(automaat) hoeft te hebben.

• Septillion

Septillion

@Juerd Ah ja, dat noem ik toch al goed uitgeplozen. Misschien niet helemaal "tot in den treure" maarja, vele malen beter dan een ieder die juist roept dat het niet mag :+

• Mooraalkikker
Xander schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:56:
[...]

Oke, maar wat maakt het uit hoe de bestaande leidingen lopen? Die liggen er al en hoef je toch niets mee te doen?

Als je een nieuwe groep naar de keuken wilt, het plafond in de keuken uitneembaar is en grenst aan de meterkast, dan leg je toch gewoon een nieuwe leiding daar? Wat is het probleem? Die nieuwe leiding hoeft toch niet de oude te volgen?
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar ik vraag mij dan altijd af waarom er toen der tijd gekozen is voor zo'n omweg. Heeft dat een bepaalde reden gehad? Zie namelijk wel dat er bovenin de meterkast in de aangrenzende muur is geboord, maar ook dat er niks doorheen loopt en ook geen idee of er uberhaupt een rechtstreeks gat is. Volgens de bouwtekeningen was het vroeger een technische ruimte (nu is het gewoon een kast). Dus kan er ook niet echt goed bij.

Maar dit blijft ook altijd een optie om een leiding via die weg te laten lopen. Wel vraag ik mij af hoe die dan naar beneden moet, want aan de muren zit een afwerkstrip/draagconstructie van het systeemplafond. Dus daar zal dan ook een hap uitmoeten om de buis in de muur te kunnen Frezen. En dan zit ik nog met het 'probleem' dat er geen ruimte meer is in mijn bestaande meterkast.

Maar optie 1 blijft denk ik de 3 fase gebruiken om een 2 fase en een 1 fase groep te krijgen. Met de comments hier lijkt dat gewoon een realistische optie en denk ook de minst moeilijke/ingrijpende

• Mooraalkikker
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Enige nadeel is wel als de oven op 1 of andere manier in een elektrische storing komt, dat de inductieplaat dan ook mee uitvalt? Maar bedacht mij dat mijn vroegere fornuis met 3 fase hetzelfde probleem zou hebben. Aangezien daar 3 ovens en een keramische plaat had. Als daarvan 1 een elektrisch probleem zou hebben, dan zouden de rest van de apparaten in het fornuis ook uitvallen natuurlijk

• Mooraalkikker
Thorsd schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:21:
[...]

@Mooraalkikker

Edit: zie ook tweakG5 in "16A C automaat maximale belasting"
Ja hier zat ik ook al aan te denken. Zonder lichtjes zou dat ding 25 watt boven de 3680 uitkomen als de oven op maximaal draait en de afzuiging ook. Met lichtjes is dat 85 watt. Of dat nou echt voor grote problemen gaat zorgen?

Want zo'n automaat knalt er dus niet direct uit als die bijvoorbeeld op 3700 watt draait?

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-03 23:04
Mooraalkikker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:34:
[...]

Ja hier zat ik ook al aan te denken. Zonder lichtjes zou dat ding 25 watt boven de 3680 uitkomen als de oven op maximaal draait en de afzuiging ook. Met lichtjes is dat 85 watt. Of dat nou echt voor grote problemen gaat zorgen?

Want zo'n automaat knalt er dus niet direct uit als die bijvoorbeeld op 3700 watt draait?
Ja, zie de grafiek in de link. Voor een 16A automaat betekent dat dat die pas mag afschakelen bij een uur lang een stroom van 4150W (230V en 1,13*16A=18A). Niet eerder.

Er zit wat ruimte in de grafiek (de groene band), dus ze mogen ook pas afschakelen na een uur lang 1,45*16A=23A (5300W). Niet later.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TLankreijer schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:35:
[...]

Waarom is het gevaarlijk?

• Septillion

Septillion

Mooraalkikker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:32:
[...]

Enige nadeel is wel als de oven op 1 of andere manier in een elektrische storing komt, dat de inductieplaat dan ook mee uitvalt? Maar bedacht mij dat mijn vroegere fornuis met 3 fase hetzelfde probleem zou hebben. Aangezien daar 3 ovens en een keramische plaat had. Als daarvan 1 een elektrisch probleem zou hebben, dan zouden de rest van de apparaten in het fornuis ook uitvallen natuurlijk
Ja, dat is waar. Maarja, hoe vaak zou dat gebeuren? En je zou dan altijd gewoon de kabel af kunnen koppelen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13
Ik zou het wel overzichtelijk houden. Een krachtgroep die alle kanten op loopt in huis zonder onderverdeler is nou niet iets wat je snel verwacht. Een inductieplaat met oven eronder of erboven is prima natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Mooraalkikker
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:57:
[...]

Ja, dat is waar. Maarja, hoe vaak zou dat gebeuren? En je zou dan altijd gewoon de kabel af kunnen koppelen.
Dat is wel waar natuurlijk. Ach kijken wat de elektricien (die ik momenteel zoek) er van gaat vinden. Hopelijk gaat die gewoon mee in het idee

• Mooraalkikker
Jim423 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:26:
[...]

Ik zou het wel overzichtelijk houden. Een krachtgroep die alle kanten op loopt in huis zonder onderverdeler is nou niet iets wat je snel verwacht. Een inductieplaat met oven eronder of erboven is prima natuurlijk.
Ik snap het punt van overzichtelijkheid. Al loopt dus natuurlijk niet door heel het huis. De oven zit uiteindelijk in een kast naast de inductieplaat. En met een duidelijk meterkastplan waarin staat wat wat is, zou je dat wel goed duidelijk kunnen maken lijkt mij?

• Mooraalkikker
Zoals het er nu voorstaat gaat het inderdaad de oven op de fase die overblijft van de 3fase.

Wel op aangeven van de elektricien gaat er een klein meterkastje komen waar de 3 fase op uitkomt, die daar gesplitst gaat worden in een 1 fase en 2 fase. Misschien een beetje overkill, maar heb er geen verstand van en dit schijnt de veiligste oplossing te zijn. Ook zal de bestaande krachtgroep automaat geüpgraded worden van 16a naar 20a.

Wel zal de elektra leiding die achter de keuken loopt, naar de bovenkant van de hoge keukenkast er denk ik voor zorgen dat de keuken 1.5cm extra naar voren moet komen. Maar dat is dan maar zo.

Wellicht is frezen ook nog een optie, maar het is een draagmuur (wel 30cm dik en er is al aardig in gefreesd voor bestaande stopcontacten), dus weet niet of dat zo slim is.

• Mooraalkikker
Aan de hand van een eerder topic omtrent 3 fase aansluiting en daar de oven en een 2fase kookplaat aansluiten, is het idee nu om deze 3 fase te splitsen via een kleine meterkast die weggewerkt wordt in de hoge kast bovenin.

De onderste kastjes zijn namelijk allemaal schuiflades, dus niet heel handig om daar een meterkastje te gaan plaatsen

Dus het idee is nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuD_04tIU9SaZiAXpYUPRVcQ51A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNLxBS3b9rxFbktbx5STklbq.jpg?f=fotoalbum_large

Het puntje van vertrek is de plek waar nu de 3fase perlix stopcontact zit. Dus vanuit daar zal er (lijkt mij 19mm PVC leiding) lopen achter de schuiflades onderin en zo via de hogekast naar boven, om daar in het meterkastje te komen. Uiteraard zal de meterkast worden uitgesneden in de achterwand van de kast. Vanuit de fabrikant zit er 15mm ruimte achter de kasten, dus de keuken zal ongeveer een cm of 1 a 1,5 extra naar voren moeten komen in deze situatie? Om de leidingen genoeg ruimte te kunnen geven achter de kastjes

Wat zijn naar jullie mening nu de opties? want het liefste heb ik niet de keuken een extra 1,5 cm naar voren, omdat er een kozijn zit rechts van de tekening en dit zal erin resulteren dat de kast net in het kozijn komt te vallen. Ook geen heel groot probleem natuurlijk, maar zou het liever niet hebben voor het oog. De kast gaat een pastrook van 5cm breed hebben vanaf de muur.

Dus dacht ook nog aan een optie om een klein stukje te laten vrezen tot aan de onderkant van de muur vanaf het huidige perilex stopcontact. En dan de leiding te laten lopen onder de plint, via de pastrook naar boven en dan via die manier de kast in? Dan hoeft er niet vele uitgezaagd te worden en ontloop ik de schuiflades. Of zal ik bij de ingang van de hogekast bovenin, de constructie van de kast teveel beschadigen om de leiding in de kast te kunnen krijgen? Want er zal dat een stukje uit de zijwand moeten lijkt mij? Of misschien de meterkast helemaal niet in de kast wegwerken, maar boven de kast te laten uitkomen? Is iets wat je de 1e week nog ziet, maar daarna niet meer lijkt mij.

Frezen in de muur is een optie (zal sowieso gebeuren voor stopcontact afzuiging die 30 cm naar links moet en ook nog een stopcontact creëren voor de oven, maar het is wel een 30cm brede draagmuur uit 1974? Maar nu zitten er ook al 6 stopcontacten in de muur en is er zowel verticaal als horizontaal in gefreesd door de vorige bewoners lijkt het. Dus of dat een groot probleem gaat geven? Na het frezen wordt de muur weer gestuct

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Het hele elektra laten vrezen tot aan de bovenkant in de kast om de keuken toch te kunnen plaatsen dat de kast net niet in het kozijn valt? Of niet te moeilijk doen en de keuken gewoon 1 a 1,5cm extra naar voren laten komen? De keuken gaat betegeld worden, dus eventuele naden zijn op die manier wel weggewerkt.

Mag dus gewoon bij elkaar blijven, zo heeft iedereen alle informatie en het gaat nog steeds over je installatie

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 23-02-2026 10:29 ]

• Mooraalkikker
Ik denk nu aan deze optie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2rcz0phnrzRm3XEDqC14eZXDTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnOpmlkenbj7AA2UmeGkESOx.jpg?f=fotoalbum_large

Beginnen met een stukje frezen, zodat de leiding begint onder de plint en de lades niet in de weg gaat zitten. Deze door laten lopen via de passtrook omhoog en dan daar een stukje van de zijkant bij de achterkant van de kast eruit zagen zodat die mooi over de leiding invalt en vanuit daar een stuk uit de achterwand zagen zodat de gehele leiding + meterkast mooi in de kast valt.

Daar dan een stukje laten vrezen om het stopcontact voor de oven aan te laten leggen.

Denk dat dit de meest nette oplossing gaat zijn en er ook voor zorgt dat de keuken gewoon de 15mm kan aanhouden en hierdoor niet in het kozijn valt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met wat voor een fundering van de woning heb je te maken? Als je hele woning 'op staal' gefundeerd is dan worden de opties tot het simpel en snel trekken van extra leidingen bijvoorbeeld al verder ingeperkt dan dat dat zo is met een fundering met een kruipruimte. Overigens is er met een fundering 'op staal' (lees: op koude grond) ook nog van alles mogelijk, al kost dat dan wel wat meer werk.

En leidingen laten Frezen moet je niet Vrezen :9

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 21-02-2026 21:00 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Mooraalkikker
Will_M schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:55:
Met wat voor een fundering van de woning heb je te maken? Als je hele woning 'op staal' gefundeerd is dan worden de opties tot het simpel en snel trekken van extra leidingen bijvoorbeeld al verder ingeperkt dan dat dat zo is met een fundering met een kruipruimte. Overigens is met een fundering 'op staal' (lees: koude grond) ook nog van alles mogelijk, al kost dat wel wat meer werk.
Ik moet zeggen dat ik geen idee heb wat voor fundering het is. Enige wat ik weet dat er eigenlijk geen kruipruimte is. Er is 1 in de gang, maar dat is alleen voor de waterleiding. Daarmee kom je niet bij de meterkast. En er is nog een kleine in de keuken zelf, maar ook daar komt je dus niet bij de meterkast.

En ik heb ook geen plek meer in mijn meterkast (alle groepen zitten vol), dus de meest makkelijke oplossing is wel om de 3 fase te 'misbruiken' doormiddel van een kleine meterkast om hier een 2 fase kookplaat op aan te sluiten en een 1fase groep voor de oven

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mooraalkikker schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:59:
[...]

Ik moet zeggen dat ik geen idee heb wat voor fundering het is. Enige wat ik weet dat er eigenlijk geen kruipruimte is. Er is 1 in de gang, maar dat is alleen voor de waterleiding. Daarmee kom je niet bij de meterkast. En er is nog een kleine in de keuken zelf, maar ook daar komt je dus niet bij de meterkast.

En ik heb ook geen plek meer in mijn meterkast (alle groepen zitten vol), dus de meest makkelijke oplossing is wel om de 3 fase te 'misbruiken' doormiddel van een onderverdeler om hier een 2 fase kookplaat op aan te sluiten en een 1fase groep voor de oven
Als je al een 3-Fase netaansluiting hebt dan is de huidige groepenkast vast ook nog wel uit te breiden zodat er meerdere groepen gerealiseerd kunnen gaan worden binnen de fysieke 'meterkast'?

Kabels ondergronds laten 'trekken' (of in dit geval misschien 'schieten') is iets wat tegenwoordig tot op de millimeter nauwkeurig kan gebeuren. Telecom providers kunnen vaak niet anders als er 'glas' bij een ouder appartementencomplex naar binnen gebracht moet gaan worden (en anders bedenk maar eens hoe ze de kanaaltunnel tussen Frankrijk en het VK tot op een paar millimeter vanuit twee kanten gelkijktijdig aan hebben kunnen 'boren'.....).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Septillion

Septillion

Qua veiligheid voegt een onderverdeler niets toe. Qua werk en kosten best wel wat. En dat merk je nu eigenlijk ook al. En echt enige dat je nodig hebt zijn twee lasdozen. Of zelfs een enkele Attema doos met stopcontact deksel. Dus of die elektricien denk te moeilijk of hij ruikt geld...

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-03 21:09
Waar de elektricien op doelt is waar hier in boven staande mails geen rekening mee wordt gehouden is, dat als je een 3 fase groep ombouwd naar 2 fase je dan 2 fase draden en 2 nul draden nodig heb naar je kookplaten, en dit met een extra onderverdeelkast weer recht trekt op je kookgroep automaat. Alleen de in en uit gaande stroom zal even berekend moeten worden, max 16 amp per fase in is ook max 16 amp uit via nuldraad per fase, dan zal de bestaande 5 aderige kabel ook omgetapt moeten worden naar 2 keer bruin en 2 keer blauw en de aarde standaard houden.
Je krijgt dan een kookgroep automaat in de groepenkast en een kookgroep automaat in de onderverdeelkast, selektief is het niet van 16 amp naar 16 amp maar wel het meest veilig, maar wanneer gaan die automaten uit, alleen als de oven en kookplaten op die zelfde fase tegelijk gebruikt worden, daar moet je dan op letten.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-03 00:03
Mooraalkikker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:07:
Hier staat de huidige 3 fase groep op aangesloten

[Afbeelding]
Ik zie daar geen 3-fasengroep. Ik zie een 3-fasen aardlek met een aantal 1-fase groepen erachter.

Ik zou in jouw geval niet moeilijk gaan doen met die oven en afzuigkap. Formeel heert het niet en hoort de oven z'n eigen groep te hebben, maar je doet niks echt fout als je de afzuigkap bij de oven op zet. Die maximaalvermogens worden hooguit alleen bij het inschakelen gehaald, maar zelfs dan vaak nog niet. Verder zoals gezegd is er ook altijd een vertraging, die groep gaat er echt niet uit als je de oven voorverwarmt terwijl je de afzuigkap gebruikt.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Smartenergie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 01:04:
Waar de elektricien op doelt is waar hier in boven staande mails geen rekening mee wordt gehouden is, dat als je een 3 fase groep ombouwd naar 2 fase je dan 2 fase draden en 2 nul draden nodig heb naar je kookplaten, en dit met een extra onderverdeelkast weer recht trekt op je kookgroep automaat. Alleen de in en uit gaande stroom zal even berekend moeten worden, max 16 amp per fase in is ook max 16 amp uit via nuldraad per fase, dan zal de bestaande 5 aderige kabel ook omgetapt moeten worden naar 2 keer bruin en 2 keer blauw en de aarde standaard houden.
Je krijgt dan een kookgroep automaat in de groepenkast en een kookgroep automaat in de onderverdeelkast, selektief is het niet van 16 amp naar 16 amp maar wel het meest veilig, maar wanneer gaan die automaten uit, alleen als de oven en kookplaten op die zelfde fase tegelijk gebruikt worden, daar moet je dan op letten.
Waarom zou je een kookgroep-constructie maken als de bron netjes 3 fases is? :?

• Septillion

Septillion

@Smartenergie Nee hoor, die (2x P+N) kookgroep is nergens voor nodig. Je laat gewoon één fase onbenut als je de kookplaat aansluit, klaar. Door de faseverschuiven blijft de N stroom max de fasestroom bij twee belastte fases. En zelf 0A als je alle drie (symmetrisch) belast.

En die onbenutte fase kan je dus direct gebruiken om een 1-fase oven op aan te sluiten.
Pagina: 1