Vraag

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
De keuken renovatie was een 'simpel' plan, maar nu ik er steeds meer induik kom je ook steeds meer hobbels tegen.

Nu zit ik met mijn elektra. Ik ga er zelf niet aanzitten, maar wil weten waar ik aan toe kan zijn.

Heb momenteel 12 simpele groepen, een 2 fase aansluiting voor de inbouw koffiezetapparaat en een 3 fase aansluiting in de keuken voor een fornuis dat weg is.

Nu komt er op die plek een 2 fase inductieplaat. Tot zover de niet hobbels.

Nu kom ik er dus achter dat eigenlijk alle leidingen inclusief centraledoos boven een systeemplafond zit wat alleen eraf kan door het te slopen. Opzich geen probleem voor de centraledoos, maar wel voor de eventuele nieuwe groep die ik voor mijn oven wil hebben? Want hoe kan je die aanleggen zonder het systeemplafond compleet te slopen?

Maar misschien is het ook niet nodig?

Ik heb al stopcontacten op de plek van de oven en afzuiging (en nog wat extra stopcontacten). Echter heeft de oven van AEG BS7900B een aansluitwaarde van 3500. Ik zou dus eventueel de huidige groep die voor de stopcontacten is voor de oven kunnen gebruiken, maar dan zit ik nog met de afzuiging die 250 gebruikt (op vol vermogen natuurlijk). Dan komt ik wel over de 3680 heen natuurlijk.

Ook zie ik dat ik in mijn 3 stoppenkasten geen plek meer heb. Hebben alle 3 plek voor 6 stoppen en 2 zijn gevuld met de 12 normale groepen en 1 is gevuld met de 2 fase en 3 fase en een aardlekschakelaar lijkt het.

Nu heb ik denk ik de volgende opties?

1. De oven en afzuiging op 1 groep houden en hopen dat de oven niet die volledige 3600 gaat trekken? En de andere stopcontacten als decoratie zien

2. De stoppenkast uitbreiden, 1 extra groep aanleggen voor de oven en hopen dat de leiding naar de keuken toe niet mijn plafond in de gang en en in de bijkeuken compleet sloopt?

3. Het gek vinden waarom de huidige elektra van die kant van de keuken niet direct loopt via het wel afneembare systeemplafond in de keuken en via hier de leiding laten lopen? Want de meterkast muur grenst direct aan het keuken plafond.

Het liefste heb ik optie 1, maar heb ook geen zin in onveilige situaties natuurlijk. En het klinkt niet veilig. Of hebben mensen hier zelf ervaring mee?

En is er ook een mogelijkheid om de extra groep erbij te fietsen door de huidige 3 fase om te katten naar een 2 fase en hierdoor een extra plekje te winnen in de stoppenkast? Of is dit een verkeerde/onmogelijke redenatie?

Alvast bedankt voor het meedenken

Meer technische installatie wordt het niet => schopje

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 16-02-2026 22:38 ]

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een systeemplafond is uitneembaar zonder slopen, wat je vaak in kantoorpanden ziet. Een verlaagd plafond is niet per definitie een systeemplafond. Een verlaagd plafond wat geschroefd zit met plaatmateriaal zal gedemonteerd moeten worden om er boven te komen. Tja, hoeveel heb je er voor over?

Wat ik me afvraag: Is er geen kruipruimte om kabels naar de keuken te leggen? Dat werkt een stuk makkelijker en zonder het slopen van je verlaagde plafond.

• Mooraalkikker
  • Nu online
sypie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:28:
Een systeemplafond is uitneembaar zonder slopen, wat je vaak in kantoorpanden ziet. Een verlaagd plafond is niet per definitie een systeemplafond. Een verlaagd plafond wat geschroefd zit met plaatmateriaal zal gedemonteerd moeten worden om er boven te komen. Tja, hoeveel heb je er voor over?

Wat ik me afvraag: Is er geen kruipruimte om kabels naar de keuken te leggen? Dat werkt een stuk makkelijker en zonder het slopen van je verlaagde plafond.
Vandaag op tweakers geleerd dat ik een agnesplafond heb, en dat die zijn niet gemaakt om weer te demonteren met beleid jammer genoeg. Is dus eigenlijk inderdaad een verlaagd plafond.

En wat betreft kruipruimtes dat heb ik niet echt. Heb 1 kleine in de keuken, maar vanuit daar komt je niet bij de meterkast. Zijn allemaal losse componenten onder het huis. Dus via de kruipruimte is eigenlijk niet mogelijk jammer genoeg. Zal echt via het plafond moeten.

En wat heb ik ervoor over? Tja het moet gewoon veilig zijn. Is alleen meer de frustratie dat je straks zeer hoge kosten hebt aan een kabel leggen vanuit de meterkast (en eventueel uitbreiden) voor eigenlijk alleen de oven of de afzuiging. Net hoe je het bekijkt natuurlijk.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mooraalkikker schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Vandaag op tweakers geleerd dat ik een agnesplafond heb, en dat die zijn niet gemaakt om weer te demonteren met beleid jammer genoeg. Is dus eigenlijk inderdaad een verlaagd plafond.
Als het allemaal netjes geschroefd zit kun je een Agnes plafond prima demonteren zonder schade, het is vrijwel hetzelfde als bijv. kliklaminaat. Je moet alleen even kijken vanaf welke kant het gemonteerd is, en dan dus op het juiste einde beginnen met schroeven los, plaat eraf, volgende rij schroeven los etc.
Als je alleen toegang moet hebben voor wat elektra is dat prima te doen, dan hoeft niet heel je plafond eruit.

• Mooraalkikker
  • Nu online
Heb nog even beetje zitten rekenen. De oven zal dus max 3500 trekken (geen idee of dit iets wat die veel gaat doen?) en de afzuiging max 205 motor en 262 met licht.

Dan zit je er 85 watt max boven als alles op vol vermogen draait?

Ik vraag mij überhaupt af of 3500 sowieso wel veilig is om op 1 normale groep te hebben? Lees veel dat je marges moet overhouden, maar die heb je al nauwelijks met alleen de oven? De oven heeft een normale stekker

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-02 21:43
3500 kan prima, zijn ze speciaal voor gemaakt om op een 16 ampère groep te zitten. Wel alleen de oven, zou er niks bij op doen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26
Mooraalkikker schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:17:
Heb nog even beetje zitten rekenen. De oven zal dus max 3500 trekken (geen idee of dit iets wat die veel gaat doen?) en de afzuiging max 205 motor en 262 met licht.

Dan zit je er 85 watt max boven als alles op vol vermogen draait?

Ik vraag mij überhaupt af of 3500 sowieso wel veilig is om op 1 normale groep te hebben? Lees veel dat je marges moet overhouden, maar die heb je al nauwelijks met alleen de oven? De oven heeft een normale stekker
Draai een led lamp in je afzuiging en je zit al een stuk lager.

Die volle vermogens ga je bij lange na niet trekken. Dan moet je je oven en afzuigkap op vol vermogen hebben op de stand dat de oven het meeste energie moet leveren. Ik zou daar niet al te bang voor zijn

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:18

BHQ

Die oven idd op een losse groep zonder iets erbij. Aansluitwaarde is al hoog genoeg. Zelfde geldt eigenlijk ook voor een vaatwasser of wasmachine ookal zitten die lager.

Lasdozen/kabeldozen moeten bereikbaar zijn, als je daar niet bij kan is dat sowieso niet correct aangelegd.

Je noemt 12 groepen en maar 1 aardlek, zijn de andere 8 zelf al aardlekautomaatjes?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:20

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De oven zou je kunnen combineren op de groep van de kookplaat als dat maar een 7,5kW-ish (dus 2x L "fase") model is. Derde fase is dan te gebruiken door de oven.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Alles wat meer dan 2000W trekt > eigen groep
Dus oven, vaatwasser, quooker?, en de kookplaat (die bezet er twee, over verschillende fases)
De rest (koelkast, afzuigkap, verlichting, losse apparatuur) kan gewoon op een algemene groep.
Wel even rekening houden met de verdeling over de fases.

Wise enough to play the fool

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36
Mooraalkikker schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:26:
Nu kom ik er dus achter dat eigenlijk alle leidingen inclusief centraledoos boven een systeemplafond zit wat alleen eraf kan door het te slopen. Opzich geen probleem voor de centraledoos, maar wel voor de eventuele nieuwe groep die ik voor mijn oven wil hebben? Want hoe kan je die aanleggen zonder het systeemplafond compleet te slopen?

[...]

3. Het gek vinden waarom de huidige elektra van die kant van de keuken niet direct loopt via het wel afneembare systeemplafond in de keuken en via hier de leiding laten lopen? Want de meterkast muur grenst direct aan het keuken plafond.
Ik volg het even niet... het plafond in de keuken is dus wel afneembaar? Dat plafond wat niet te demonteren is zit in een andere ruimte?

Wat maakt het uit hoe de bestaande leidingen lopen? Als de meterkast grenst aan een uitneembaar plafond in de keuken, kun je de nieuwe groep voor de oven toch gewoon daarlangs leggen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mooraalkikker
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Draai een led lamp in je afzuiging en je zit al een stuk lager.

Die volle vermogens ga je bij lange na niet trekken. Dan moet je je oven en afzuigkap op vol vermogen hebben op de stand dat de oven het meeste energie moet leveren. Ik zou daar niet al te bang voor zijn
Ik las dat een oven bij het voorverwarmen wel het maximale vermogen zal trekken?

• Mooraalkikker
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:40:
De oven zou je kunnen combineren op de groep van de kookplaat als dat maar een 7,5kW-ish (dus 2x L "fase") model is. Derde fase is dan te gebruiken door de oven.
Is dat wel iets wat mag? Aangezien zij dan wel dezelfde nuldraad zullen delen lijkt mij?

De kookplaat kan inderdaad op een 2x L

• Mooraalkikker
  • Nu online
Xander schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:51:
[...]

Ik volg het even niet... het plafond in de keuken is dus wel afneembaar? Dat plafond wat niet te demonteren is zit in een andere ruimte?

Wat maakt het uit hoe de bestaande leidingen lopen? Als de meterkast grenst aan een uitneembaar plafond in de keuken, kun je de nieuwe groep voor de oven toch gewoon daarlangs leggen?
Ja dat lijkt mij dus ook. Maar vraag mij af waarom dat niet direct is gegaan. Het loopt nu als het ware eerst een omweg door het halve huis ipv direct naar de keuken

Is ook allemaal lastig te volgen hoe het loopt ivm het niet afneembare plafond. Moet het nu doen met de gaten van de spotjes en een telefooncamera

• Mooraalkikker
  • Nu online
Hier staat de huidige 3 fase groep op aangesloten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as0ikd3SJCdgLnib4YLT4V711gI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWsn43EuEqcSy6PKxRizODbe.jpg?f=fotoalbum_large

• TLankreijer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:48
Septillion schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:40:
Een 3 fase groep zo gebruiken is zeer gevaarlijk en verboden bij NEN normen. Op een 3 fase groep mag niet los op elke fase een apparaat aangesloten worden.

Voor duidelijkheid, je mag volgens mij geen 1 fase stopcontact zetten in een 3 fase groep. Er mogen alleen 3 fase aansluitingen aangemaakt worden zoals een Perilex stopcontact.

[ Voor 17% gewijzigd door TLankreijer op 17-02-2026 08:42 ]

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:53
Mooraalkikker schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:26:.

Heb momenteel 12 simpele groepen, een 2 fase aansluiting voor de inbouw koffiezetapparaat en een 3 fase aansluiting in de keuken voor een fornuis dat weg is.

Nu komt er op die plek een 2 fase inductieplaat. Tot zover de niet hobbels.

[mbr]Meer technische installatie wordt het niet => schopje[/]
Heb je overwogen om de bestaande 3-fase aansluiting weer opnieuw te gebruiken voor een fornuis (kookplaat+oven)? Dan hoef je helemaal niks open te breken en heb je meer en beter gespreid vermogen dan met een 2-fase kookgroep.

• Mooraalkikker
  • Nu online
MaakErWatVan schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:57:
[...]

Heb je overwogen om de bestaande 3-fase aansluiting weer opnieuw te gebruiken voor een fornuis (kookplaat+oven)? Dan hoef je helemaal niks open te breken en heb je meer en beter gespreid vermogen dan met een 2-fase kookgroep.
Ja dat is wel het idee waar ik naar zit te neigen. Maar ik krijg niet duidelijk of dit nou wel niet mag? En hoe dit eventueel zou moeten gebeuren

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:55
@Mooraalkikker
Heb je een totaaloverzicht van je groepenkast en misschien ook van je keuken?
Wellicht is een nieuwe groepenkast ook een optie. Je huidige ziet eruit als een groepenkast waar al het een en ander aan veranderd is. Een nieuwe groepenkast hoeft niet de wereld te kosten: https://www.elektramat.nl/groepenkasten/

Stelregel is dat elke verbruiker van meer dan 2000W een eigen groep heeft. Maar hiervan afwijken kan wel. Een oven + afzuiger zou prima kunnen. Die 3500W zal hij enkel trekken als je de magnetron + grill functie aan hebt. Mijn oven komt nooit boven de 2000W uit bij normaal gebruik.

Maar wil je het netjes doen, probeer dan zoveel mogelijk groepen naar je keuken te krijgen. Maar dat is lastig vanaf hier te beoordelen wat mogelijk is.

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:31
chrisborst schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:17:
Stelregel is dat elke verbruiker van meer dan 2000W een eigen groep heeft. Maar hiervan afwijken kan wel. Een oven + afzuiger zou prima kunnen. Die 3500W zal hij enkel trekken als je de magnetron + grill functie aan hebt. Mijn oven komt nooit boven de 2000W uit bij normaal gebruik.
@Mooraalkikker
Precies, hier trekt de (Bosch) oven alleen 3500W als je "snel voorverwarmen" inschakelt.

Verder schakelt die automaat echt niet precies bij 16A af. Bij bijvoorbeeld een overbelasting van 1.45x nominale stroom (23A) moet deze binnen een uur afschakelen. Ik zou me niet te druk maken over die afzuigkap samen met de oven op een groep.

Edit: zie ook tweakG5 in "16A C automaat maximale belasting"

[ Voor 5% gewijzigd door Thorsd op 17-02-2026 11:26 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26
Thorsd schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:21:
[...]

@Mooraalkikker
Precies, hier trekt de (Bosch) oven alleen 3500W als je "snel voorverwarmen" inschakelt.

Verder schakelt die automaat echt niet precies bij 16A af. Bij bijvoorbeeld een overbelasting van 1.45x nominale stroom (23A) moet deze binnen een uur afschakelen. Ik zou me niet te druk maken over die afzuigkap samen met de oven op een groep.
Daarbij gebruik je de afzuigkap dan ook niet meestal. Dus dan moet je al EN de oven op die functie zetten EN de afzuigkap op vol vermogen hebben voor een langere periode.

• Septillion

Septillion

Mooraalkikker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 05:37:
[...]

Is dat wel iets wat mag? Aangezien zij dan wel dezelfde nuldraad zullen delen lijkt mij?

De kookplaat kan inderdaad op een 2x L
Ja, dit mag. juist omdat het 3-fase is. Sterker nog, als de oven en kookplaat beide volle bak staan te doen is dan de stroom door de N zelfs 0.

• Septillion

Septillion

TLankreijer schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:35:
[...]

Een 3 fase groep zo gebruiken is zeer gevaarlijk en verboden bij NEN normen. Op een 3 fase groep mag niet los op elke fase een apparaat aangesloten worden.

Voor duidelijkheid, je mag volgens mij geen 1 fase stopcontact zetten in een 3 fase groep. Er mogen alleen 3 fase aansluitingen aangemaakt worden zoals een Perilex stopcontact.
Dat is dus niet waar. Dit is al meerdere malen hier voorbij gekomen en sommige mensen doen steeds huiverig, maar het is gewoon toegestaan onder de NEN. Dit is tot in den treure uitgeplozen door @Juerd. Er is ook helemaal niets gevaarlijks aan.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36
Mooraalkikker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 05:40:
[...]

Ja dat lijkt mij dus ook. Maar vraag mij af waarom dat niet direct is gegaan. Het loopt nu als het ware eerst een omweg door het halve huis ipv direct naar de keuken

Is ook allemaal lastig te volgen hoe het loopt ivm het niet afneembare plafond. Moet het nu doen met de gaten van de spotjes en een telefooncamera
Oke, maar wat maakt het uit hoe de bestaande leidingen lopen? Die liggen er al en hoef je toch niets mee te doen?

Als je een nieuwe groep naar de keuken wilt, het plafond in de keuken uitneembaar is en grenst aan de meterkast, dan leg je toch gewoon een nieuwe leiding daar? Wat is het probleem? Die nieuwe leiding hoeft toch niet de oude te volgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 17-02-2026 13:57 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:23
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Dat is dus niet waar. Dit is al meerdere malen hier voorbij gekomen en sommige mensen doen steeds huiverig, maar het is gewoon toegestaan onder de NEN. Dit is tot in den treure uitgeplozen door @Juerd. Er is ook helemaal niets gevaarlijks aan.
"tot in den treure uitgeplozen"? Lol :). Ik heb een keer online gezocht en het bijbehorende citaat met interpretatie gevonden en die hier vervolgens een paar keer herhaald, meer niet. Veel speurwerk was daar niet voor nodig.

Het citaat uit de NEN 1010:2020 luidt: "521.8.2 Het gebruik van een gemeenschappelijke nulleiding voor verschillende hoofdstroomketens is niet toegelaten. Eenfase-AC-eindgroepen mogen echter worden gevormd uit één faseleiding en de nulleiding van een meerfase-AC-keten met slechts één nulleiding, mits de indeling van de stroomketens herkenbaar blijft. Deze meerfasestroomketen moet worden gescheiden door een scheider volgens 537.2 die zorgt voor een scheiding van alle actieve geleiders." en staat in de rubriek 521.7 Meerdere stroomketens in een kabel.

Zoals gezegd is er wat interpretatie nodig. Het verwarrende is dat daar wordt gesproken over "eindgroepen", en je bij een groep al snel denkt aan een installatieautomaat. Een automaat per groep is gangbaar, maar niet per se verplicht; de norm is redelijk vaag over wanneer iets een stroomketen is, laat staan wanneer het een groep zou zijn. Uiteraard moet het op de juiste manier beveiligd zijn, maar achter een 16 A krachtautomaat hoef je niet nog eens extra beveiligingen toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP0TL2-ZlYDXRp3dIcuLxlcyc2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJWkr0Brsz2h3oP0H3ryUnNU.jpg?f=fotoalbum_large

Onderbouwing voor deze interpretatie, die dus ook contactdozen zoals de bovenstaande mogelijk maakt, is terug te vinden in oude edities van de NPR 5310, in blad 20. Daarin stond bijvoorbeeld dat "Indien het éénfaseaftakkingen zonder eigen beveiligingstoestellen betreft, moeten de lasdozen waarin de aftakkingen van de drie- of vierleidinggroep zijn gemaakt behoorlijk toegankelijk zijn. Het is toegelaten dat hiervoor een ladder of dergelijke moet worden gebruikt." Dat maakt het heel duidelijk dat deze afgetakte "groep" niet altijd een eigen zekering(automaat) hoeft te hebben.

• Septillion

Septillion

@Juerd Ah ja, dat noem ik toch al goed uitgeplozen. Misschien niet helemaal "tot in den treure" maarja, vele malen beter dan een ieder die juist roept dat het niet mag :+

• Mooraalkikker
  • Nu online
Xander schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:56:
[...]

Oke, maar wat maakt het uit hoe de bestaande leidingen lopen? Die liggen er al en hoef je toch niets mee te doen?

Als je een nieuwe groep naar de keuken wilt, het plafond in de keuken uitneembaar is en grenst aan de meterkast, dan leg je toch gewoon een nieuwe leiding daar? Wat is het probleem? Die nieuwe leiding hoeft toch niet de oude te volgen?
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar ik vraag mij dan altijd af waarom er toen der tijd gekozen is voor zo'n omweg. Heeft dat een bepaalde reden gehad? Zie namelijk wel dat er bovenin de meterkast in de aangrenzende muur is geboord, maar ook dat er niks doorheen loopt en ook geen idee of er uberhaupt een rechtstreeks gat is. Volgens de bouwtekeningen was het vroeger een technische ruimte (nu is het gewoon een kast). Dus kan er ook niet echt goed bij.

Maar dit blijft ook altijd een optie om een leiding via die weg te laten lopen. Wel vraag ik mij af hoe die dan naar beneden moet, want aan de muren zit een afwerkstrip/draagconstructie van het systeemplafond. Dus daar zal dan ook een hap uitmoeten om de buis in de muur te kunnen Frezen. En dan zit ik nog met het 'probleem' dat er geen ruimte meer is in mijn bestaande meterkast.

Maar optie 1 blijft denk ik de 3 fase gebruiken om een 2 fase en een 1 fase groep te krijgen. Met de comments hier lijkt dat gewoon een realistische optie en denk ook de minst moeilijke/ingrijpende

• Mooraalkikker
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Enige nadeel is wel als de oven op 1 of andere manier in een elektrische storing komt, dat de inductieplaat dan ook mee uitvalt? Maar bedacht mij dat mijn vroegere fornuis met 3 fase hetzelfde probleem zou hebben. Aangezien daar 3 ovens en een keramische plaat had. Als daarvan 1 een elektrisch probleem zou hebben, dan zouden de rest van de apparaten in het fornuis ook uitvallen natuurlijk

• Mooraalkikker
  • Nu online
Thorsd schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:21:
[...]

@Mooraalkikker

Edit: zie ook tweakG5 in "16A C automaat maximale belasting"
Ja hier zat ik ook al aan te denken. Zonder lichtjes zou dat ding 25 watt boven de 3680 uitkomen als de oven op maximaal draait en de afzuiging ook. Met lichtjes is dat 85 watt. Of dat nou echt voor grote problemen gaat zorgen?

Want zo'n automaat knalt er dus niet direct uit als die bijvoorbeeld op 3700 watt draait?

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:31
Mooraalkikker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:34:
[...]

Ja hier zat ik ook al aan te denken. Zonder lichtjes zou dat ding 25 watt boven de 3680 uitkomen als de oven op maximaal draait en de afzuiging ook. Met lichtjes is dat 85 watt. Of dat nou echt voor grote problemen gaat zorgen?

Want zo'n automaat knalt er dus niet direct uit als die bijvoorbeeld op 3700 watt draait?
Ja, zie de grafiek in de link. Voor een 16A automaat betekent dat dat die pas mag afschakelen bij een uur lang een stroom van 4150W (230V en 1,13*16A=18A). Niet eerder.

Er zit wat ruimte in de grafiek (de groene band), dus ze mogen ook pas afschakelen na een uur lang 1,45*16A=23A (5300W). Niet later.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TLankreijer schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:35:
[...]

Waarom is het gevaarlijk?
Pagina: 1