Tweaker ontdekt e-mailadres in 2d-barcode pakketjes, PostNL…

Pagina: 1
Acties:

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Artikel: nieuws: Tweaker ontdekt e-mailadres in 2d-barcode pakketjes, PostNL start ond...
Auteur: @YannickSpinner

@YannickSpinner de data is eerst met zlib (zip) gecomprimeerd en die binaire output is met base64 gedecodeerd. Om het te decomprimeren heb je dus de omgekeerde volgorde nodig.

NOFI: Hoe je het nu beschreven hebt is technisch niet correct en straalt ondeskundigheid uit. Ik kan me voorstellen dat je het versimpelt wilt beschrijven, daarom zou je de zin:
De informatie blijkt met het base64-codeerformaat gecodeerd, maar niet versleuteld.
kunnen vervangen door:
De informatie blijkt met zip en het base64-codeerformaat gecomprimeerd en gecodeerd te zijn, maar niet versleuteld.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:07

YannickSpinner

Redacteur
Prima suggestie, thanks

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De edit is niet helemaal goed gegaan. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• YannickSpinner

YannickSpinner

Redacteur
Ugh lange dag :P Thanks ;)

• wbwb
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:19
@YannickSpinner: Vaag bericht. De 2D-matrixcode van PostNL bevat zeker geen e-mailadres, alleen codeerregel (is herleidbaar naar adres), unieke 3S-code, wat instellingen (o.a. retour fysiek/digitaal/beide/niet) en wat vrije data. In dat artikel staat ook een afbeelding van zo'n 2D-matrixcode, echter heeft het artikel het verder over pakketten, maar pakketten hebben nooit een 2D-matrixcode. Pakketten hebben daarentegen wel soms een QR-code, o.a. bij avondlevering. Wat daarin staat weet ik echter niet.

• YannickSpinner

YannickSpinner

Redacteur
Ik heb de 2d-barcode denk ik verward met de matrixcode, ook 2d. Ik check even bij PostNL wat we precies over die 2d-code kunnen zeggen. Ik vermoed dat je gelijk hebt en dat het om een QR-code gaat!

• beugeldop
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:59
YannickSpinner schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:05:
Ik heb de 2d-barcode denk ik verward met de matrixcode, ook 2d. Ik check even bij PostNL wat we precies over die 2d-code kunnen zeggen. Ik vermoed dat je gelijk hebt en dat het om een QR-code gaat!
@YannickSpinner
Welk kanaal gebruik je om met postnl in contact te komen?
Met gekromde tenen lees ik het verhaal, de reacties en suggesties op jullie frontpage en forum. Het staat bol van de fouten, verkeerde aannames, etc. Ik werk bij PostNL, weet precies om welke barcode het gaat en waar die voor gebruikt wordt. Ik zou graag willen helpen die onduidelijkheden weg te nemen, maar wil intern wel graag checken wat deelbaar is. Vandaar mijn vraag over via welk kanaal contact gezocht is, dan kan ik kijken of ik ook direct daar kan aansluiten met aanbod om e.e.a. te verduidelijken.
Contact punt mag je evt delen in een DM.

• YannickSpinner

YannickSpinner

Redacteur
Thanks! Gewoon met de persafdeling met de FG in de cc. Ik heb hetzelfde statement als Componix ontvangen. Dat stuk over de matrix code is vermoedelijk gewoon mijn fout. Ik kan naar het statement als onnodig vaag verwijzen, maar uiteindelijk is het mijn verantwoordelijkheid;)
Hit me met verbeteringen. Mocht er substantiële nieuwe info van de persafdeling komen dan is een tweede bericht en rectificatie niet ondenkbaar.

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:22
Mocht het gaan om de 2D barcode die (alleen) op Bol pakketten staat; dan wordt deze gebruikt als backup, mocht het sorteercentrum geen internetverbinding hebben. DIt is speciaal voor Bol geimplementeerd. Primair = barcode. Bij uitval wordt de QR code gebruikt voor sortering. Waarom men het mailadres zou hebben opgenomen, weet ik niet.

In het nieuwsartikel worden de matrixcode (=briefpost) en 2D barcode (pakket) door elkaar gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door n.smits op 17-02-2026 11:20 ]

Weheat Flint

• beugeldop
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:59
YannickSpinner schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:23:
Thanks! Gewoon met de persafdeling met de FG in de cc. Ik heb hetzelfde statement als Componix ontvangen. Dat stuk over de matrix code is vermoedelijk gewoon mijn fout. Ik kan naar het statement als onnodig vaag verwijzen, maar uiteindelijk is het mijn verantwoordelijkheid;)
Hit me met verbeteringen. Mocht er substantiële nieuwe info van de persafdeling komen dan is een tweede bericht en rectificatie niet ondenkbaar.
Ik neem even contact met ze op, indien ik meer informatie kan delen laat ik dat nog even weten.
Pagina: 1