Liebherr KT1740 koelkast gedrag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 12:55
Benieuwd of iemand helderheid kan laten schijnen met hoe cool een koelkast aangestuurd moet worden; en wat dan een eigen compressor aansturing moet zijn en/of een vervangende thermostaat ons hier weer gaat afkoelen.

Vraag is een beetje ook om een IoT discussie aan te wakkeren of en in hoeverre je zelf dit soort apparaten slim moet/wil gaan besturen. Bedenk hierbij dat iets op het oog eenvoudig in alledaagse werking akelig complex afhankelijk kan worden van allerlei nog ongedachte (cloud)factoren.

tlldr; Onze Liebherr KT1740 koeler lijkt defect te zijn vanwege de mechanische thermostaat en ik de compressor nu tijdelijk met een temperatuur bestuurde smartplug overbrug.
Bizar is dat waar de capillaire voeler zit, het - met de esp oplossing - bij een gewenste koeltemperatuur van 4°C; het daar nooit kouder is dan +10°C of warmer wordt dan +15°C.
Zomaar een vervangende thermostaat kopen, die prijzig af fabriek schakelt tussen -18°C en +4°C, lijkt mij dan ook geen gegarandeerde oplossing geven voor onze storing.
//--//
We hebben dus o.a. een tafelmodel koeler die eigenlijk vanaf de aanschaf, sinds jaar en dag niet lekker constant koelde; extreme verschillen heeft in temperatuurregeling en een wat bizar compressor gedrag vertoont.
Ondanks de moderne Premium uitstraling, heeft de koelkast (bewust gekozen) geen fancy extra's - die anders stuk kunnen gaan - zoals defrost/Yoder/loops/fans/led/digital/whiz e.d. De achterwand koelt, simpele regelaar en de natuurlijke condens druipt via een gootje af naar de kraag van de compressor om daar te verdampen.
Op stand 6 (uit 7) van de aanwezige regelthermosstaat - type Ranco K59L2665 vv. 46 cm capillaire leiding - varieerde de binnentemperatuur over de dag tussen 1°C en 7°C en schakelde de compressor ongeveer elke 4 tot 5 uur uit; om daarna voor ruim ca 2 uur weer aan te springen. Op de plek van de capillaire voeler meet ik dan ca -19°C/uit tot +15°C/aan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4PlDK0lD6e4xWjJOO0pY1L09TE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1I50pLXTpfy9WkRam8DG5aZr.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrCROYoZ3kmApUJshYYf519tQ-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7liE1PkqfYyQeW3yDNZPLEuJ.png?f=fotoalbum_large

Nooit erg veel aandacht aan gegeven want koud is koud genoeg totdat een paar weken geleden het ding niet kouder wilde worden dan 10°C.
Na veel gedoe, de capillaire schakelaar er uit weten te halen om - je moet wat uit/vinden :P - de aan/uit schakelcontacten naar de compressor te overbruggen via een LSC smartplug (ESP8266/Tasmota software) die via een andere (losse) Tasmota middels MQTT op grond van uitgelezen (DS18B20 sensor in een klein flesje 10ml water in het midden van de koelkast) temperatuur, de kast chakelt.
NB: Ik zou de twee functies, temperatuur en schakelen, tzt met één ESP8266 intern kunnen combineren maar heb helaas geen nog geen geschikt (betrouwbaar) zoals relais e.d. liggen. Voordat ik iets afmaak, wil ik weten wat en hoe het (niet) moet gaan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-R3KBF4oEWugfyzd0R9LYM7iFAc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mFFPSYhXB8ZUfr6OuQSJ6zxE.png?f=user_large
Op grond van de via MQTT remote verstuurde temperatuur wordt de compressor nu proefondervindelijk bij minder dan 4°C uit -en bij meer dan 5°C aangezet. Dit zorgt intern voor een gelijkmatige temperatuur en reageert stukken sws beter op deur open/dicht & plaatsen van boodschappen e.d.
De slimme schakelaar heeft in z'n regels; een failsafe ingebouwd gekregen dat een compressor AAN opdracht sws na 1.5uur wordt uitgezet en een periode van UIT na 4uur weer wordt aan gezet. Dit conform het gedrag dat de mechanische thermostaat blijkt te vertonen.

De failsafe regel zorgt er ook voor dat bij verlies van Wifi/Mqtt de koelkast altijd, desnoods op een wat te lage temperatuur, zal blijven werken. De temperatuur besturing, remote vanuit de andere Tasmota, resulteert in een iets andere (kortere) schakelcyclus van ca 30 min aan wanneer <4°C en dan 2.5 uur uit totdat >5°C.

Hoofdprobleem lijkt dat de mechanisch uitgevoerde capillaire schakelaar een bizar gedrag vertoont.
De voeler van 46cm wordt in een dun pijpje geschoven; schakelt uit bij -17°C en daarna pas - ongeacht draaiknop stand -, pas weer in als die voeler meer dan 6°C meet. De draaiknop zelf reageert alleen op de lage temperatuur, schakelstand 1 op -9°C en stand 7 dus op -20°C. er zijn ook instelschroefjes waarvan ik nog niet goed heb uitgevonden wat het precieze zg cut-in/cutout gedrag is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btOz3Ukj2bYHUEhBftGh771c5AI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V5gEqvcT8t3NL0fVfVI9ocxH.png?f=fotoalbum_large

In het buisje heb ik een dun uitgevoerde temperatuursensor weten te krijgen. Wanneer ik schakel via de ESP8266 overbrugging, meet die via een multimeter op plek waar het uiteinde van de capillair zich bevindt; bij inschakelen een temperatuur van +15°C en dat bij uitschakelen dan is gedaald tot ca +9°C. Een vervangende dure thermostaat die functioneert tussen +4°C/aan en -18°C/uit kan het dan imo nooit (beter) doen.

Benieuwd naar (inter)acties, hint en tips omtrent andere oorzaken en/of mogeijke verbeteringen.

[ Voor 0% gewijzigd door PtrO op 16-02-2026 17:00 . Reden: text/spells ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results