Verlaagd plafond loskrijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:40
Beste tweakers,

Binnenkort wil wat aanpassingen doen aan de elektra in de keuken (stopcontacten verplaatsen en een extra groep).

Nu was ik dus op zoek naar waar de elektra vandaan kwam. Heb het stopcontact gevonden, waar alle draden die doorgaan naar de andere stopcontacten zich bevinden.

De centraledoos lijkt zich te bevinden in de ruimte ernaast. Lijkt mij dat de elektricien daarbij moet gaan kunnen?

In ieder geval lijkt mij dit de centraledoos? er loopt iniedergeval een PVC buis naar de wand van die aan de keuken grenst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wY4JbD2vvebvhTEQLoUzgTOy6dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81KlKxQdJTomMcbZrA0YWr4z.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is dus het probleem dat de centrale doos zich bevindt onder dit plafond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6M4PHiwizg_i09xdbXlZ934bmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BecqmfgtSfvbTNOl4RWtqKy3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg hier echt met geen mogelijkheid beweging in. Het lijkt erop dat het erop gelijmd is of iets dergelijks? Misschien aan die houtenbalken die ik zie? Of is er een handig trucje waarmee je zo'n plaat gewoon los kan krijgen?

Zat zelf te denken aan de lijm warm maken, al weet ik natuurlijk niet zeker of het erop gelijmd is

Alvast bedankt voor de tips en meedenken

[ Voor 3% gewijzigd door Mooraalkikker op 16-02-2026 15:44 ]

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat zijn agnesplaten, die kan je onderling verlijmen of spijkeren en dan heb je een "systeemplafond". Zo'n plaat krijg je er niet uit zonder slopen helaas.

• Mooraalkikker
_JGC_ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:44:
Dat zijn agnesplaten, die kan je onderling verlijmen of spijkeren en dan heb je een "systeemplafond". Zo'n plaat krijg je er niet uit zonder slopen helaas.
Betekent dit dat het gehele plafond vernieuwd zou moeten worden?

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kun je niet (moet je wel even goed meten/mikken) met een gatenboor/zaag een opening maken (in de plaat) precies onder die centraaldoos? Dan kun je dat later met een plafond/afdekplaatje weer afdekken. Sowieso wel handig mocht je er later nog een keer bij moeten.

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:12
Met een beetje geluk en subtiel sloop-beleid krijg je de platen eruit zonder schade. Ik heb bewust gekozen om mijn agnes platen te schroeven, zodat ik ze er nog een keer kan uithalen.

Heeft er een plint omheen gezeten? Zoja, zie je daar geen spijkers of schroeven als je de plint weghaalt?

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Razr schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:49:
Kun je niet (moet je wel even goed meten/mikken) met een gatenboor/zaag een opening maken (in de plaat) precies onder die centraaldoos? Dan kun je dat later met een plafond/afdekplaatje weer afdekken. Sowieso wel handig mocht je er later nog een keer bij moeten.
Dit zou ik ook doen :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Mooraalkikker
Razr schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:49:
Ja dat is inderdaad nu de oplossing waar ik aan zit te denken. Niet de meest mooie oplossing, maar het is ook maar de bijkeuken, dus ik zie er geen probleem in.

Gewoon bijzonder dat zoiets wordt geplaatst op een plek waar je zonder slopen dus niet bij zou kunnen 8)7

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mooraalkikker schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:57:
Gewoon bijzonder dat zoiets wordt geplaatst op een plek waar je zonder slopen dus niet bij zou kunnen 8)7
Daarom mag dat dus ook niet :) Maar dat houdt een beun niet tegen :+
Pagina: 1