Kan ik zelf laadkabel vervangen naar langere kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tom_de_pauw
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-02 21:34
Kan ik zelf een vaste laadkabel vervangen door een langere kabel? Op dit moment heb ik een Alfen laadpaal met een vaste laadkabel. Deze wil niet altijd opladen, door de kabel aan te spannen of eraan te trekken, werkt het wel. Ik ben er vrij zeker van dat de kabel kapot is bij de stekker. Daarom zou ik een nieuwe kabel willen installeren die een meter langer is. Nu is de kabel 7 meter, maar ik zou er een van 8 meter willen plaatsen omdat ik vermoed dat de huidige kabel te strak staat.

Kan dat, en moet deze dan ook van het merk Bals zijn? En als ik deze zelf kan vervangen, heeft iemand dan een advies voor een goed type? Mijn vraag komt voort uit het feit dat er draden met een weerstand en een datakabel in de kabel zitten.

Specificaties:
Laadpaal: Eve Single S-line, 3-fase, LED, RFID, vaste kabel (tethered).
Huidige kabel: Bals BE539999-1000-07 (1-fase, 32A, auto begrenst tot 16A).

Ik heb de stekker al opengemaakt en de weerstand (220 Ohm) lijkt te werken. De aders lijken me echter te dik om een stuk af te snijden en zelf opnieuw te krimpen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:47

The Wizard

Moderator Mobile
Je kan bij de meeste laadpalen gewoon de snoer vervangen, de weerstand zit normaal gesproken in de stekker. Niet beginnen om de stekker los te vervangen, gewoon een 8 meter kabel + stekker kopen en deze vervangen.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:37
Stekker en kabel is inderdaad gewoon 1. Dus complete set vervangen: in de kabel zit: 5*4mm2 (dacht ik toen ik hem zelf installeerde)+ 1 dunne communicatie kabel. De kabel zit middels een snel klem systeem, moet je met een schroevendraaier insteken om los te maken. Communicatie kabel is via een stekkertje. Is allemaal goed te doen. Zorg alleen dat je alles netjes terug in de wartel plaatst en zorgt dat deze weer water dicht is ;)

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:37
Herstel: kabel zit vast met snelspanner s. Heb de fotos even terug gezocht, let wel op work on progress zo zit het niet afgemonteerd Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UMznHOgVpkhp3HfcVYngnVnMjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8Wi6QxDykVYvHCh385oEcRD.jpg?f=fotoalbum_large