Vraag

• arneaux
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-02 12:03
Situatie:
We wonen met twee jonge kinderen (3 en 5 jaar) in huis uit 1928, hele begane grond verbouwd, vloerverwarming, spouwmuurisolatie, plat dak goed geïsoleerd. HR++-glas op begane grond. 1e verdieping en zolder ook naar HR++. Dak is ooit geïsoleerd met glaswol met kraftpapier. Gekozen om dat te laten zitten (incl. afwerking die er nu overal voor zit).

Vraag is vooral:
Hoe kan ik efficiënt (!) de 1e verdieping en de zolder warm krijgen op die paar momenten in de week?
En moet ik ergens aan denken bij het installeren van een full-electric lucht-water warmtepomp? (m.a.w. van het gas af). (Ik ga me nog verdiepen in alle fora die dáár over te vinden zijn.. , heb al enkele offertes).

Deze verdieping(en) warm krijgen was altijd al lastig (ook vóór vvw). De badkamer is de laatste in de rij en die afstand tot de CV-ketel in bijkeuken is vrij ver, in de winter hebben we daar klein convectorkacheltje hangen. Verder zal warmtevraag niet heel gek groot zijn, vooral werkkamertje, badkamer op gezette tijden en slaapkamer wellicht af en toe.

Wat gegevens:
Totaal oppervlakte vvw beneden = 50 m2
Gasverbruik, bij ketel op 43+- graden… standaard temp 18,5 (praktijk 19 graden)
dec. 2025: 166 m3 en koude jan. 2026: 224 m3
CV- ketel is van 2013. HR Solide Plus
Radiatoren boven: zijn veelal één blad en worden nu absoluut niet warm. Ze zijn ontlucht, maar niet waterzijdig ingeregeld bv.

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Enkele gedachtes die ik tegenkwam...
- (mobiele) Airco of eenvoudige elektrische wandconvector (die we nu gebruiken) ligt voor de hand, maar is niet zo efficiënt als aansluiting op bestaande leidingen.
- Is het een optie om met zoneregeling te werken? Tapo? Waar moet deze zoektocht beginnen en waar kan ik onafhankelijk advies opvragen? En werkt dat wel op aanvoertemperatuur onder 45 graden?
- Heeft investeren in lage temperatuur radiatoren zin?

Noot 1: We wonen hier nog zeker 10 jaar (ivm basisschoolperiode kids), daarna liggen opties weer open.
Noot 2: Er is budget beschikbaar om e.e.a. goed aan te pakken (dus icm full electric warmtepomp).

Hartelijk dank voor alle reacties O-)

Alle reacties

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik denk dat je eerst moet kijken hoe het komt dat de radiatoren niet warm worden. Misschien is de pomp niet goed (meer), maar eerlijk gezegd verdenk ik de vloerverwarming. Ook is het handig om te weten of jouw radiatoren voorzien zijn van thermostaatkranen of nog de ouderwetse open/dicht. In het geval van thermostaatkranen kun je die vaak (maar niet altijd) zelf eenvoudig vervangen door eentje van Tado of een ander merk. In het geval van ouderwetse kranen kan dat vaak ook wel, maar dat is wat meer werk en kun je beter door een loodgieter laten doen.

Maar zoals gezegd vermoed ik dat de vloerverwarming de reden is waardoor de bovenverdieping niet opwarmt, en dat is logisch te verklaren. Bij vloerverwarming wordt (zoals de naam al aangeeft) de vloer verwarmd. Dus die lading cement waar de leidingen in liggen en het beton er onder. Die vloer kan heel wat warmte opslaan, dus warmt langzaam op. In die tijd wordt het op de eerste verdieping waarschijnlijk snikheet. Maar die vloer koelt ook langzaam af, langzamer dan de radiatoren en de lucht op de eerste verdieping. Dus voordat de thermostaat beneden het idee heeft dat het tijd is om de CV weer aan te trappen om het comfort te behouden, is het boven alweer een stuk afgekoeld. De CV slaat daarop weer aan en het hele huis wordt weer verwarmd, tot de thermostaat beneden het weer genoeg vindt. Herken je die temperatuurschommelingen op de eerste verdieping? Grote kans dat de oorzaak dan je vloerverwarming is. Warmen de radiatoren echt niet / nauwelijks op, dus ook niet op de momenten dat de CV aan het stoken is? dan kan het nog zijn dat de CV van de beneden thermostaat instructie heeft gekregen om minimaal wat bij te stoken om de vloer op temperatuur te houden. Wat je eens kunt doen is de thermostaat eens op standje sauna zetten om te kijken of je radiatoren dan wel warm worden.

Waar je naar toe moet is een situatie dat je vloerverwarming apart te regelen is (inderdaad zoneregeling) van de rest. De benedenthermostaat moet de vloerverwarming regelen en een andere thermostaat regelt de andere ruimtes. In het geval van Tado kunnen de slimme radiatorknoppen als thermostaat dienen, maar hun locatie (op de kop van een radiator en vaak onder een raam) is verre van optimaal. Daarnaast kun je losse thermostaten nemen die je op een betere plek hangt (bij de slaapkamerdeur of op de overloop). Die thermostaten regelen dan ook de radiatorknoppen van de ruimten waarin ze zich bevinden.

In het geval van Tado is het dus simpel, alles communiceert met de Tado-bridge en die stuurt de ketel aan. Zodra een thermostaat of radiatorknop (bij gebrek aan een thermostaat in die zone) warmte nodig heeft dan wordt de ketel aangestuurd om te stoken en openen alle radiatorknoppen waar (nu of snel) warmte nodig is. De rest blijft dicht. Dus als alleen de vloerverwarming warmte nodig heeft, gaat alleen die radiatorknop open (let op, er is volgens mij ook een speciale vvw sturing). De rest van het huis wordt dus niet verwarmd. Maar als een radiator warmte nodig heeft, dan zal hij die ook krijgen zonder dat je extra warmte je vloerverwarming in laat stromen.

Mocht je overwegen om alles van thermostatische radiatorknoppen te voorzien, schakel dan alsjebieft wel een vakman in om het even te bespreken; mogelijk heb je een bypass-ventiel nodig om te zorgen dat de pomp niet stuk gaat als alle radiatoren dicht zitten en er dus geen water kan stromen.

Nog even een laatste opmerking, ik heb deze post geschreven met de kennis die ik heb van Tado omdat ik zelf een Tado V3 systeem heb. Maar door de recente ontwikkelingen bij Tado waardoor ze steeds functies meer achter hun (veel te dure) abonnement zetten, heb ik er wel spijt van dat ik ooit naar hun ben overgestapt. Voor mij is het van belang om Tado met Home Assistent aan te kunnen sturen, maar met een limiet van 100 API-calls per dag wordt dat wel even een dingetje. Dus ik zou Tado om die reden niet aanraden, maar ik weet ook zo 1-2-3 geen soortgelijk alternatief. Zeker niet zonder een home-automation tool als Home Assistant te gebruiken. Want slimme (enigszins betaalbare) radiatorknoppen zijn er wel, maar je moet ook de ketel aansturen...

• arneaux
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-02 12:03
RiDo78 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:34:
Ik denk dat je eerst moet kijken hoe het komt dat de radiatoren niet warm worden. (...)
Zeer veel dank voor het uitgebreide antwoord!
Het is een vertrekpunt en je idee over het opstoken ga ik z.s.m. eens uitproberen!!

Wellicht toch maar eens een installateur in de arm nemen.

En verder: opties van mobiele airco / convectorkacheltjes vallen dus (voor jou in elk geval) af ... ?

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
arneaux schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:13:
[...]
En verder: opties van mobiele airco / convectorkacheltjes vallen dus (voor jou in elk geval) af ... ?
Ja. Die dingen zet je aan en uit en ze verwarmen concreet alleen maar de lucht eromheen. Zodra je ze uit zet is het in no-time koud omdat de kou 'in de stenen' zit. Wil je dat voorkomen dan ben je op zoek naar een oplossing die je normaliter aan kunt laten staan (op een minimale temperatuur als het moet) om de 'stenen' enigszins op temperatuur te houden. Stenen tussen aanhalingstekens omdat het geldt voor alles in de ruimte; een bank een kast...

Daarbij komt dat een mobiele airco een bak herrie maakt, convectorkacheltjes erg heet kunnen worden en bijvoorbeeld mobiele olieradiatoren het niet fijn vinden als ze omgegooid worden. Dus met kinderen in die leeftijd? Zorg alsjeblieft dat de CV gaat doen wat hij moet doen . . .

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:55
Als het klopt dat je radiatoren boven maar 1 blad hebben, dan is het duidelijk wat het probleem is: je hebt erg weinig afgiftevermogen boven. Aan 70 of 80 graden zullen die radiatoren nog wel voldoende warmte kunnen leveren, maar aan 43 graden niet meer. Ik zou kijken naar een manier om je afgifte te verhogen, dus grotere/dikkere radiatoren, en wellicht geboost met een radiatorventilator. Kijk naar minimaal T22, en zo groot mogelijk als je kwijt kan (zolang je vrouw ermee akkoord gaat ;-) ). Kun je allemaal gemakkelijk zelf plaatsen als je wat handig bent. Er

Voordeel is dat dit ook nodig zou zijn voor een warmtepomp, dus ben daar ook meteen klaar voor :)

Ik zou zeker niet meteen naar een airco ofzo gaan kijken.

Ik heb een tool gemaakt waarmee je eenvoudig je afgiftevermogen kan in kaart brengen, stuur me even een pm indien interesse.

[ Voor 11% gewijzigd door marvel27 op 18-02-2026 15:24 ]