• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:57
Mijn ex heeft een rekening op naam van mijn dochter geopend in de laatste week van december en daar een aanzienlijk bedrag op gestort, dat mag blijkbaar met een krabbel met slechts de handtekening van 1 van de ouders. Nu staat deze dochter bij mij ingeschreven en kreeg ik dus afgelopen week post met een jaaroverzicht op mijn adres (en dat van dochter dus). Dochter is nog geen 18.

Moet ik dit bedrag nu opgeven in box 3, want ik heb geen toegang tot de rekening, het is geld is in beheer van mijn Ex.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:13
Lijkt mij dat dit van toepassing is?
U bent gescheiden
Bent u het hele jaar van aangifte gescheiden? En staat u niet meer allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente? En hebt u allebei het ouderlijk gezag over de minderjarige kinderen? Geef dan de helft van de bezittingen en schulden aan van uw kinderen. De andere ouder geeft in de eigen aangifte de andere helft aan.
https://www.belastingdien...den_minderjarige_kinderen

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:06
Sowieso gaat het om het saldo op 1 januari van het peiljaar, dus als het bedrag in de laatste week van december is gestort dan maakt het voor de aangifte van 2025 nog niets uit.

Verder ligt het er een beetje aan hoe lang jullie al uit elkaar zijn. Er vanuit gaande dat dat het hele jaar is, dien je de helft van het bedrag aan te geven in jouw box 3 en je ex de andere helft in haar box 3.

• BasvanS
De afspraak was alleen dat we beide spaarde voor onze dochter, in eigen beheer. Nu heeft zij daar dus een rekening op naam van mijn dochter voor gemaakt. Op mijn adres. Dat bedrag verschijnt nu neem ik aan in mijn Box 3 volgend jaar maar bij de ingevulde aangifte? Dat kan/mag ik dat dus corrigeren naar 0?

Zelf beleg ik voor mijn dochter, via mijn eigen rekening. Dat bedrag kan ik toch ook niet zomaar uit Box 3 halen voor 50%?

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:06
BasvanS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:55:
De afspraak was alleen dat we beide spaarde voor onze dochter, in eigen beheer. Nu heeft zij daar dus een rekening op naam van mijn dochter voor gemaakt. Op mijn adres. Dat bedrag verschijnt nu neem ik aan in mijn Box 3 volgend jaar maar bij de ingevulde aangifte? Dat kan/mag ik dat dus corrigeren naar 0?

Zelf beleg ik voor mijn dochter, via mijn eigen rekening. Dat bedrag kan ik toch ook niet zomaar uit Box 3 halen voor 50%?
Alles op naam van je dochter moet jij voor 50% opnemen in je box 3 en je ex de andere 50%. Alles op naam van jullie zelf (zoals jouw beleggingsrekening) moet degene op wiens naam het staat voor de volle 100% in zijn/haar box 3 opnemen.

• BasvanS
Vld1989 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:18:
[...]

Alles op naam van je dochter moet jij voor 50% opnemen in je box 3 en je ex de andere 50%. Alles op naam van jullie zelf (zoals jouw beleggingsrekening) moet degene op wiens naam het staat voor de volle 100% in zijn/haar box 3 opnemen.
Dan is dus de vraag: kun je afspreken dat zij het voor 100% meeneemt als in de stukken van de scheiding staat dat het geld in beheer van de moeder is.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

BasvanS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:04:
[...]

Dan is dus de vraag: kun je afspreken dat zij het voor 100% meeneemt als in de stukken van de scheiding staat dat het geld in beheer van de moeder is.
met wie wil je afspraken gaan maken, met de BD?
uitgangspunt blijft:
Alles op naam van je dochter moet jij voor 50% opnemen in je box 3 en je ex de andere 50%.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 16-02-2026 15:15 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

nee, daar is ook geen reden voor, dit staat gewoon op jouw naam.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:48

Voor de belastingdienst is het simpel. Als je via je eigen rekening belegt doe je dat niet voor je dochter maar voor jezelf. Als je dat recht wilt trekken kan je gewoon een beleggingsrekening op naam van je dochter openen. Dan zal je ex ook 50% van de beleggingen van je dochter op moeten geven bij de belasting.

• BasvanS
Janpietertje89 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Voor de belastingdienst is het simpel. Als je via je eigen rekening belegt doe je dat niet voor je dochter maar voor jezelf. Als je dat recht wilt trekken kan je gewoon een beleggingsrekening op naam van je dochter openen. Dan zal je ex ook 50% van de beleggingen van je dochter op moeten geven bij de belasting.
Dat lijkt de enige optie om het eerlijk te verdelen als mijn ex de bedragen niet meer voor 100% opneemt in haar eigen Box 3 via een spaarrekening op haar naam. Ze heeft de voorgaande 2 jaar de spaartegoeden netjes opgenomen in haar eigen box 3. En nu moet ik dus inneens 50% opnemen omdat het is verplaatst naar een rekenening op mijn dochter haar naam. Zonder dat ik daar vanaf wist.

Dit jaar maar een beleggingsrekening maken op maan van mijn dochter, dan kan ik 50% van dat bedrag, want een factor 3 hoger is dan het spaarsaldo van mijn vrouw, in mindering brengen op Box 3.

• BasvanS
de Peer schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:14:
[...]

nee, daar is ook geen reden voor, dit staat gewoon op jouw naam.
De afspraak is, via een beschikking vastgelegd bij de rechter, dan mijn vrouw zelf spaart op en eigen rekening voor de kinderen. Maar goed, ik snap je punt, dat boeit de fiscus niets ;)

p.s. mijn ex heeft de rekening voor mijn dochter blijkbaar aangemaakt om onder de grens voor huursubsidie te blijven. Daardoor betaal ik daar nu belasting over.. beetje krom is het wel!

[ Voor 19% gewijzigd door BasvanS op 16-02-2026 15:26 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:20
BasvanS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:24:
De afspraak is, via een beschikking vastgelegd bij de rechter, dan mijn vrouw zelf spaart op en eigen rekening voor de kinderen.
Als je wil dat ze zich hier aan houdt, dan zal je hiermee dus naar de rechter moeten. De BD neemt de regels gewoon zoals ze zijn, dat staat los van afspraken welke jij via de rechter hebt gemaakt.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

p.s. mijn ex heeft de rekening voor mijn dochter blijkbaar aangemaakt om onder de grens voor huursubsidie te blijven. Daardoor betaal ik daar nu belasting over.. beetje krom is het wel!
ze overtreedt dus de regels die jullie gemaakt en vastgelegd hebben. Dat zij huursubsidie kan mislopen is dan weer niet jouw probleem (niet direct in ieder geval).

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Wel handig, dan kan ze van de huursubsidie weer geld naar jou overmaken om de extra kosten van de belasting af te dekken :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Sowieso mag je box 3 belasting van een minderjarige ten laste brengen van het vermogen van de minderjarige.

Het hoeft jezelf dus niets te kosten.

Dat iets is voor spaarvermogen vaak verwaarloosbaar, maar principes tellen :Y)

Briljant overigens hoe EX en TS zich gedragen als een stel kleuters :+

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Mja, dat kan ik wel begrijpen van je ex...

Hoeveel belasting betaal je er effectief over? Heb je dat wel helder? Dat is iets van 52 euro over elke 10.000 euro.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

De afspraak is, via een beschikking vastgelegd bij de rechter, dan mijn vrouw zelf spaart op en eigen rekening voor de kinderen. Maar goed, ik snap je punt, dat boeit de fiscus niets ;)

Dat niet alleen, afhankelijk van hoe 'aanzienlijk' dat bedrag is moet er ook nog schenkbelasting afgedragen worden.
Hoeveel mag ik mijn kind belastingvrij schenken?
In 2026 in elk geval € 6.908 (€ 6.713 in 2025). Dit bedrag is de jaarlijkse vrijstelling voor schenkingen van ouders aan hun kind. Onder 'kind' verstaan wij ook een pleegkind of een stiefkind.
En:
Wie doet de aangifte?
De ouders/voogden doen de aangifte als vertegenwoordiger van het minderjarige kind.
[...]
U bent verplicht om uw schenking aan te geven
Jij moet dus aangifte van de schenking doen.

En geschonken is geschonken, ze mag het niet zomaar weer terughalen. Van kind naar ouder is de jaarlijkse vrijstelling voor een belastingvrije schenking € 2.769.

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 16-02-2026 18:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:00
Wees oprecht blij dat je ex zo voor jullie kind spaart.

Die paar tientjes die jij moet betalen zijn een futiliteit als jullie bij alle andere zaken het belang van het kind zo voorop hebben staan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• BasvanS
Rukapul schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:12:
Sowieso mag je box 3 belasting van een minderjarige ten laste brengen van het vermogen van de minderjarige.

Het hoeft jezelf dus niets te kosten.

Dat iets is voor spaarvermogen vaak verwaarloosbaar, maar principes tellen :Y)

Briljant overigens hoe EX en TS zich gedragen als een stel kleuters :+
Sorry? Die paar 100 piek waar het om gaat is niet boeiend, ik was meer benieuwd naar de mogelijkheid om het 0/100 te verdelen ipv van 50/50. Maar mijn vermoeden dat dit niet kon is bevestigd.

• BasvanS
hoevenpe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:19:
[...]

Wees oprecht blij dat je ex zo voor jullie kind spaart.

Die paar tientjes die jij moet betalen zijn een futiliteit als jullie bij alle andere zaken het belang van het kind zo voorop hebben staan.
Klopt, het is ook gerommel in de marge, maar ik twijfelde of er een andere verdeling dan 50/50 mogelijk was.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:00
BasvanS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:54:
Klopt, het is ook gerommel in de marge, maar ik twijfelde of er een andere verdeling dan 50/50 mogelijk was.
Als ervaringsdeskundige kan ik maar één ding zeggen: pick your battles.

Geef deze aan je ex, die paar tientjes zijn de beste investering in het belang van je kind die je ooit kan doen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1