Vld1989 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:36:
Wij sparen juist op naam van ons kind om schenkbelasting te voorkomen. Ook al telt het mee voor je box 3, je schenkt het wel nu direct dus zolang je onder die 6k per jaar blijft (wat zo is, we sparen uiteraard geen 500 euro per maand voor ons kind) hoef je geen schenkbelasting te betalen. Wat je wel moet doen als je op je eigen naam spaart en je de hele bups in 1 keer schenkt als je denkt dat ze er aan toe zijn.
De strekking van de post klopt. Maar denk goed om te realiseren dat sparen op naam van het kind, niet per se noodzakelijk is om schenkbelasting te voorkomen. Doe je dit niet, dan is met name periodisering van schenkingen belangrijk.
De drempel in 2026 ligt overigens op 6908 euro. Hetgeen neerkomt op 575.67 euro per maand (per kind) welk je vanaf 18-jarige leeftijd vrij van belasting zou mogen schenken.
Stel even dat je 2 kinderen hebt. Deze beide tussen de leeftijd van 18 en 25 jaar financieel maximaal zou willen ondersteunen, zonder schenkbelasting, dan kom je dus feitelijk al uit op bijna 1 ton welk je vrij van belasting kan schenken. Mits je het bedrag maar niet in één keer overmaakt.
Dit nog exclusief de éénmalig hogere schenkingsruimte welk je hebt, de verdere financiële ruimte welk je fiscaal gezien hebt om in studiekosten en noodzakelijk levensonderhoud te ondersteunen en het feit dat je natuurlijk niet hoeft te stoppen met schenken bij 25-jarige leeftijd.
Zou je willen, kun je als ouders in een gemiddeld gezin van krap 2 kinderen, in loop der leven, dan ook meerdere tonnen schenken zonder belastingafdracht. Meer vermogen dan hetgeen de gemiddelde ouders überhaupt kunnen schenken.
Om hier nog even op in te haken. Ik weet niet hoe onderling de relatie tussen jou en je ex momenteel is. Dit gehele topic heeft er in ieder geval de schijn van dat de communicatie hooguit matig is.
Maar ik denk goed voor de ex, om te realiseren dat 50% van het vermogen op deze spaarrekening, in box 3 dus alsnog binnen haar vermogen blijft vallen. En hiermee, zelfs ondanks dat het kind op jouw adres ingeschreven staat, dit als ik mij niet vergis nog wel meetelt voor de vermogensgrens voor huursubsidie. De Belastingdienst maakt voor vermogen bij kinderen < 18 jaar in hun uitleg in ieder geval niet direct een onderscheid tussen uitwonend of thuiswonend. Een rekening waar kind, noch ouder, bij kan tot een voorafgesproken termijn volgens een zogenoemde BEM-clausule, daarentegen, is uitgezonderd, zie ook:
Vermogen van kinderen
U kunt ons vragen om het volgende niet mee te tellen als vermogen:
Vermogen van een pleegkind.
Vermogen van een kind of pleegkind waar u, uw toeslagpartner, uw medebewoners en uw kind niet aan kunnen komen, omdat iemand anders een BEM-clausule heeft gegeven (Belegging Erfenis en andere gelden Minderjarigen). U moet dit kunnen bewijzen.
bron:
https://www.belastingdien...jzonder-vermogen#kinderen
Dus zeker indien het kind ouder wordt, het gespaarde vermogen oploopt, denk ik goed om dit door de ex te laten inventariseren. Met name het kind wint er natuurlijk niet op, indien de andere ouder ineens duizenden euro's aan ontvangen gelden retour mag storten, omdat één en ander fiscaal niet op orde was.