• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Nu de nieuwe Energiewet er is, is er ook de mogelijkheid om energie te delen. Ik zie wel postings over het delen van energie maar dan in verschillende topics. Het lijkt mij verstandig om dan een specifiek topic te maken over het delen van energie.

Waarom is energie delen interessant voor af klanten van een energieleverancier? Als kleine producent van stroom via zonnepanelen of uit eigen opslag krijg je nog maar een schijntje voor de stroom die levert aan jouw eigen energieleverancier.

De Energiewet maakt het mogelijk om ook stroom aan een ander (virtueel) te leveren dan jouw eigen energieleverancier. Tussen die ander en jou spreek je een prijs af voor de levering van energie en je zorgt zelf voor de facturering of als dat mogelijk is dat je de facturering uitbesteed.

Ik plaats hieronder een deel van de tekst van VEH over energiedelen:

Energie delen: wat is wel en niet mogelijk?

Energie delen houdt in dat je jouw overtollige zonnestroom verkoopt aan bijvoorbeeld je buren of familie. Sinds 1 januari 2026 is dit wettelijk mogelijk, maar beperkt. In de toekomst moet er meer mogelijk worden.

Wat is energie delen?

Als je zonnepanelen hebt, dan verbruik je niet al je opgewekte zonnestroom direct zelf. De stroom die je niet direct zelf verbruikt, lever je normaal gesproken terug aan je energieleverancier. Energie delen houdt in dat je dit overschot aan opgewekte energie niet aan je energieleverancier levert, maar verkoopt aan iemand anders. Bijvoorbeeld aan je buren, familieleden of zelfs een supermarkt in de buurt. De prijs hiervoor spreken jij en de koper zelf af.

Wat zijn voordelen van energie delen?

Energie delen met anderen heeft in theorie voordelen voor zowel de verkoper als de koper:

• De verkoper krijgt toch nog wat voor zijn overtollige stroom. Na afschaffing van de salderingsregeling in 2027 ontvang je van je energieleverancier namelijk waarschijnlijk vrijwel niks meer voor teruglevering van zonne-energie.
• Sommige mensen kunnen geen zonnepanelen plaatsen. Bijvoorbeeld omdat hun dak hiervoor niet geschikt is of ze het budget er niet voor hebben. Door energie te delen kunnen zij toch profiteren van zelfopgewekte zonnestroom. Vooral als zij hiervoor een lagere prijs betalen dan wat hun energieleverancier vraagt voor stroom.

Hoe financieel interessant energie delen in de praktijk echt wordt, is afhankelijk van verschillende factoren die op dit moment nog niet duidelijk zijn. Gaan energieleveranciers bijvoorbeeld kosten rekenen wanneer je energie deelt?

Lees verder op: https://www.eigenhuis.nl/...gierekening/energie-delen

Hier kan dan in de breedste zin worden gesproken over het delen van energie en wat er mogelijk is en wat de valkuilen zijn. Welke energieleveranciers dit al aanbieden en wanneer er ook tussen verschillende energieleveranciers energie kan worden gedeeld.

In de nieuw algemene voorwaarden 2026 is een enkele zin artikel ook interessant omdat hier over een terugleveringsovereenkomst wordt gesproken:

2.12 Overeenkomst(en): een Leveringsovereenkomst en/of Terugleveringsovereenkomst;

Het lijkt in te houden dat er separaat een terugleveringsovereenkomst kan worden afgesloten en ik ga er dan vanuit dat dit ook een derde partij kan zijn.

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-02 22:33
Ik ben er toevallig ook net even ingedoken. Ik heb zonnepanelen, een EV en ik verwarm mijn kantoor met airco. Verder overweeg ik om voor 2027 een thuisbatterij aan te schaffen.

Voor mijn situatie is het na afschaffing van de salderingsregeling sowieso aantrekkelijk om een dynamisch contract af te sluiten. De stroomprijs is wel erg laag op het moment dat er veel zonne-energie wordt opgewekt, hooguit een paar cent per kWh. Afnemers die ook een dynamisch contract hebben zullen dan ook weinig willen betalen voor mijn overtollige energie.

Voor afnemers met een vast contract kan het theoretisch aantrekkelijk zijn om mijn overschot over te nemen. Er moet dus een energieleverancier zijn die zowel vaste al dynamische contracten aanbiedt en die ook nog stroomdelen faciliteert.

Even een rekenvoorbeeld:
  • Ik heb overschot en krijg op een bepaalde tijd maar € 0,03 per kWh
  • Iemand met een vast contract betaalt € 0,25 per kWh
  • Ik verkoop mijn stroom voor € 0,08 door. Daar komt € 0,12 energiebelasting bovenop, dus de afnemer betaalt € 0,20.
  • We besparen beiden € 0,05 per kWh
De marge is dus erg laag en vermoedelijk zal de energieleverancier ook nog een vergoeding willen hebben. Ik vraag me dus sterk af of stroomdelen wel interessant is.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Als het goed is komt stroomdelen ook beschikbaar zonder dat er een energieleverancier er tussen zit. De Energieleverancier wordt dan echt weer een energieleverancier en geen "opkoper" van de door jou geproduceerde stroom.

Met de vorige algemene voorwaarden/wet was je verplicht om aan jouw energieleverancier terug te leveren.
Je kunt dat wel voorkomen door twee meters te nemen en zelf tussen de ene leverancier en de andere leverancier te schakelen naargelang bij welke energieleverancier de prijs/opbrengst beter is en op welk tijdstip.