• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Nu de nieuwe Energiewet er is, is er ook de mogelijkheid om energie te delen. Ik zie wel postings over het delen van energie maar dan in verschillende topics. Het lijkt mij verstandig om dan een specifiek topic te maken over het delen van energie.

Waarom is energie delen interessant voor af klanten van een energieleverancier? Als kleine producent van stroom via zonnepanelen of uit eigen opslag krijg je nog maar een schijntje voor de stroom die levert aan jouw eigen energieleverancier.

De Energiewet maakt het mogelijk om ook stroom aan een ander (virtueel) te leveren dan jouw eigen energieleverancier. Tussen die ander en jou spreek je een prijs af voor de levering van energie en je zorgt zelf voor de facturering of als dat mogelijk is dat je de facturering uitbesteed.

Ik plaats hieronder een deel van de tekst van VEH over energiedelen:

Energie delen: wat is wel en niet mogelijk?

Energie delen houdt in dat je jouw overtollige zonnestroom verkoopt aan bijvoorbeeld je buren of familie. Sinds 1 januari 2026 is dit wettelijk mogelijk, maar beperkt. In de toekomst moet er meer mogelijk worden.

Wat is energie delen?

Als je zonnepanelen hebt, dan verbruik je niet al je opgewekte zonnestroom direct zelf. De stroom die je niet direct zelf verbruikt, lever je normaal gesproken terug aan je energieleverancier. Energie delen houdt in dat je dit overschot aan opgewekte energie niet aan je energieleverancier levert, maar verkoopt aan iemand anders. Bijvoorbeeld aan je buren, familieleden of zelfs een supermarkt in de buurt. De prijs hiervoor spreken jij en de koper zelf af.

Wat zijn voordelen van energie delen?

Energie delen met anderen heeft in theorie voordelen voor zowel de verkoper als de koper:

• De verkoper krijgt toch nog wat voor zijn overtollige stroom. Na afschaffing van de salderingsregeling in 2027 ontvang je van je energieleverancier namelijk waarschijnlijk vrijwel niks meer voor teruglevering van zonne-energie.
• Sommige mensen kunnen geen zonnepanelen plaatsen. Bijvoorbeeld omdat hun dak hiervoor niet geschikt is of ze het budget er niet voor hebben. Door energie te delen kunnen zij toch profiteren van zelfopgewekte zonnestroom. Vooral als zij hiervoor een lagere prijs betalen dan wat hun energieleverancier vraagt voor stroom.

Hoe financieel interessant energie delen in de praktijk echt wordt, is afhankelijk van verschillende factoren die op dit moment nog niet duidelijk zijn. Gaan energieleveranciers bijvoorbeeld kosten rekenen wanneer je energie deelt?

Lees verder op: https://www.eigenhuis.nl/...gierekening/energie-delen

Hier kan dan in de breedste zin worden gesproken over het delen van energie en wat er mogelijk is en wat de valkuilen zijn. Welke energieleveranciers dit al aanbieden en wanneer er ook tussen verschillende energieleveranciers energie kan worden gedeeld.

In de nieuw algemene voorwaarden 2026 is een enkele zin artikel ook interessant omdat hier over een terugleveringsovereenkomst wordt gesproken:

2.12 Overeenkomst(en): een Leveringsovereenkomst en/of Terugleveringsovereenkomst;

Het lijkt in te houden dat er separaat een terugleveringsovereenkomst kan worden afgesloten en ik ga er dan vanuit dat dit ook een derde partij kan zijn.

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:37
Ik ben er toevallig ook net even ingedoken. Ik heb zonnepanelen, een EV en ik verwarm mijn kantoor met airco. Verder overweeg ik om voor 2027 een thuisbatterij aan te schaffen.

Voor mijn situatie is het na afschaffing van de salderingsregeling sowieso aantrekkelijk om een dynamisch contract af te sluiten. De stroomprijs is wel erg laag op het moment dat er veel zonne-energie wordt opgewekt, hooguit een paar cent per kWh. Afnemers die ook een dynamisch contract hebben zullen dan ook weinig willen betalen voor mijn overtollige energie.

Voor afnemers met een vast contract kan het theoretisch aantrekkelijk zijn om mijn overschot over te nemen. Er moet dus een energieleverancier zijn die zowel vaste al dynamische contracten aanbiedt en die ook nog stroomdelen faciliteert.

Even een rekenvoorbeeld:
  • Ik heb overschot en krijg op een bepaalde tijd maar € 0,03 per kWh
  • Iemand met een vast contract betaalt € 0,25 per kWh
  • Ik verkoop mijn stroom voor € 0,08 door. Daar komt € 0,12 energiebelasting bovenop, dus de afnemer betaalt € 0,20.
  • We besparen beiden € 0,05 per kWh
De marge is dus erg laag en vermoedelijk zal de energieleverancier ook nog een vergoeding willen hebben. Ik vraag me dus sterk af of stroomdelen wel interessant is.

• esphome
  • Niet online
Als het goed is komt stroomdelen ook beschikbaar zonder dat er een energieleverancier er tussen zit. De Energieleverancier wordt dan echt weer een energieleverancier en geen "opkoper" van de door jou geproduceerde stroom.

Met de vorige algemene voorwaarden/wet was je verplicht om aan jouw energieleverancier terug te leveren.
Je kunt dat wel voorkomen door twee meters te nemen en zelf tussen de ene leverancier en de andere leverancier te schakelen naargelang bij welke energieleverancier de prijs/opbrengst beter is en op welk tijdstip.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:24
Dat er nog energiebelasting bij op komt had ik even niet door.
Ik hoopte "ooit" mijn eigen overschot op een andere lokatie te kunnen gebruiken zonder noemenswaardige kosten. Dat plaatje wordt dan iets anders.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:46
pzijde schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:31:
Even een rekenvoorbeeld:
  • Ik heb overschot en krijg op een bepaalde tijd maar € 0,03 per kWh
  • Iemand met een vast contract betaalt € 0,25 per kWh
  • Ik verkoop mijn stroom voor € 0,08 door. Daar komt € 0,12 energiebelasting bovenop, dus de afnemer betaalt € 0,20.
  • We besparen beiden € 0,05 per kWh
De marge is dus erg laag en vermoedelijk zal de energieleverancier ook nog een vergoeding willen hebben. Ik vraag me dus sterk af of stroomdelen wel interessant is.
Zitten de kosten van de netbeheerder ook in die rekensom?
Door het wegvallen van de salderingsregelingen betaalt de persoon met overschot voor het transport van de overtollige energie, terwijl de afnemer die kosten ook moet blijven betalen.

Spel en typfouten voorbehouden

• esphome
  • Niet online
Energiedelen grote kans, maar huidige voorstel veel te complex

Er ligt een conceptwetsvoorstel voor energiedelen met een uitermate complexe uitwerking.
Consumenten die overproductie van een andere consument ontvangen worden op hun beurt energieleverancier en hebben een btw-registratie nodig. Ook de ontvanger kan dan weer op papier, overproductie hebben, en moet dan alsnog terugleveren aan het net. Na afschaffing van de salderingsregeling biedt energiedelen een grote kans zonne-energie aantrekkelijk te houden zonder structurele overheidssteun. Ook biedt energiedelen kansen om gelijktijdigheid te benutten en de netbelasting te verlagen. Het huidige voorstel is zo complex en onzeker voor eindgebruikers dat energiedelen niet aantrekkelijk is en uitloopt op een gemiste kans. Dit kan echt anders. Zo zien ook de Woonbond en Vereniging Eigen Huis. Volgens ons is de uitwerking niet in lijn met de gedachte vanuit de EU dat burgers op een eenvoudige manier kunnen participeren in de energietransitie. Wij vragen u een stap terug te doen, de tijd te nemen en ervoor te zorgen dat energiedelen begrijpelijk, aantrekkelijk en toegankelijk is voor de gemiddelde consument.
De gehele brief van Aedes aan de tweede kamer en zie pagina 3: https://aedes.nl/media/do...akkoord-gebouwde-omgeving

Aedes noemt hier dat de ontvanger ook overproductie kan hebben.
Dat lijkt mij logisch omdat anders de hoeveelheid afgekochte kWh uren te hoog zal worden ingeschat. Dit moet dan wel zuiver op de meter moeten zijn en zo geen BTW registratie nodig, omdat die overproductie aan de eigen energieleverancier wordt verkocht. Die betaald er bar weinig voor en zo heb je meteen een rem erop om niet te veel te afkopen.
De netbeheerder doet de registratie van de twee meters en verlaagt de stand (administratief) en kent de kWh toe aan die van de ontvanger. De energie leverancier heeft dan in zijn administratie de actuele meterstand met daar een correctie op. De actuele meterstand waar dan de correctie mee verrekend is gaat naar de energieleverancier.

De deler en ontvanger kunnen zelf kiezen voor een derde partij die de verrekening doet en administreert.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:41

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@esphome je kunt merken dat bureaucraten de dienst uitmaken - hoe verzin je het :+

Wat ik nog steeds onbegrijpelijk vind is dat je voor de kWh die uit een gascentrale 100km verderop evenveel aan lasten betaalt als over een kWh van de panelen van mijn buurman. Terwijl hierin in differentiëren precies de oplossing voor netbelasting ligt.

Stel je hebt geen laadpaal maar wel zonnepanelen, je laadt op bij de paal 5meter verderop, dan krijg je straks 3 cent en betaalt 80 cent.

Goed dat je dit deelt en er nog een poging gedaan wordt er een hanteerbaar en rationeel verhaal van te maken!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• esphome
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:58:
@esphome je kunt merken dat bureaucraten de dienst uitmaken - hoe verzin je het :+

Wat ik nog steeds onbegrijpelijk vind is dat je voor de kWh die uit een gascentrale 100km verderop evenveel aan lasten betaalt als over een kWh van de panelen van mijn buurman. Terwijl hierin in differentiëren precies de oplossing voor netbelasting ligt.

Stel je hebt geen laadpaal maar wel zonnepanelen, je laadt op bij de paal 5meter verderop, dan krijg je straks 3 cent en betaalt 80 cent.

Goed dat je dit deelt en er nog een poging gedaan wordt er een hanteerbaar en rationeel verhaal van te maken!
Tja, de stroom die in het net zit is niet toe te wijzen aan een bepaalde producent. Het gaat allemaal op een grote hoop.

Wij betalen afzonderlijk (ATO), consument voldoet dit via de energieleverancier, voor het gebruik van het stroomnet en zo het aanvullen van hoop of het van de hoop afhalen is al betaald aan de netbeheerder. Het zou mooi zijn als je dan bij een algemeen laadpunt dan ook jouw "eigen "stroom kunt laden.

Die extra toekenning zal zeker de zonnepanelen weer in een beter daglicht stellen.

Er is zoveel mogelijk maar krijgen wij ook de middelen of blijven zij liever op de centen zitten.

• esphome
  • Niet online
Laadpalen van derden zou juist een mooie pilot kunnen zijn voor het energiedelen. Je hebt dan al immers een derde die nu al een dienst levert.
  • laad pas geeft de EAN code door van jouw huisaansluiting
  • de netbeheerder geeft aan hoeveel kWh jij dan deelt (niet de actuele teruglevering (KW)
  • de laadpaal bezitter brengt een tarief in rekening voor het gebruik van de dienst
  • de laadpaal bezitter vult het aantal kWh aan die jij niet deelt en wel extra afneemt, en brengt die in rekening
  • de netbeheerder(s) voeren de correcties uit op de meters registraties van de laadpaal en huisaansluiting
  • de klant ontvangt en voldoet de rekening van de laadpaal bezitter
De netbeheerder zorgt er overigens ook voor dat elke correctie, specifiek wordt bij gehouden in een separaat mutatiebestand. De hoeveelheid gegevens per transactie is beperkt als men beide EAN codes (deler/ontvanger) registreert en gedeelde hoeveelheid kWh en natuurlijk de datum en tijdstip.
Is er een tweede netbeheerder betrokken in de transactie dan heeft die ook die zijn eigen separate mutatiebestand.

Er kan uit het generieke mutatie bestand altijd weer een controle of herstel slag worden gedaan voor een specifieke EAN code.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Dank voor je uitgebreide reactie @esphome!

En naast dat het uitvoerbaar is realiseer je nog iets: een incentive om lokaal op te wekken en te consumeren.

Energienet wordt vooral belast op knooppunten begrijp ik, dus als het een knooppunt niet eens hoeft te bereiken houd je productie & consumptie lokaal.

Ik begreep ook dat er gemeenten zijn die regionale accu voorzieningen willen gaan inzetten om bijvoorbeeld netverzwaring (incl alle NIMBY-nadelen) te voorkomen. Daar helpt dit ook bij: gemeente stopt alles in een accu en gebruikt het voor de eigen gemeente en hoeft minder netbelasting te betalen want.. minder netbelasting.

Of, zoals de gemeente Opmeer, zet je gewoon een kleine kernreactor naast het kinderdagverblijf :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• FredvZ
esphome schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:28:
  • laad pas geeft de EAN code door van jouw huisaansluiting
  • de netbeheerder geeft aan hoeveel kWh jij dan deelt (niet de actuele teruglevering (KW)
  • de laadpaal bezitter brengt een tarief in rekening voor het gebruik van de dienst
  • de laadpaal bezitter vult het aantal kWh aan die jij niet deelt en wel extra afneemt, en brengt die in rekening
  • de netbeheerder(s) voeren de correcties uit op de meters registraties van de laadpaal en huisaansluiting
  • de klant ontvangt en voldoet de rekening van de laadpaal bezitter
Klinkt als een hoop administratief gedoe wat niet opweegt tegen de centen die je gaat besparen.

Bij dergelijke constructies betaal je nog steeds 2x de kosten voor het netbeheer: jij voor het terugleveren aan het net, de laadpaalaanbieder voor het opnemen van stroom van het net.

En dan zijn dit soort constructies net zo "lucratief" als het regulier terugleveren van stroom: Na het afschaffen van de salderingregeling loont het nauwelijks de moeite.

• esphome
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:08:
Dank voor je uitgebreide reactie @esphome!

En naast dat het uitvoerbaar is realiseer je nog iets: een incentive om lokaal op te wekken en te consumeren.

Energienet wordt vooral belast op knooppunten begrijp ik, dus als het een knooppunt niet eens hoeft te bereiken houd je productie & consumptie lokaal.

Ik begreep ook dat er gemeenten zijn die regionale accu voorzieningen willen gaan inzetten om bijvoorbeeld netverzwaring (incl alle NIMBY-nadelen) te voorkomen. Daar helpt dit ook bij: gemeente stopt alles in een accu en gebruikt het voor de eigen gemeente en hoeft minder netbelasting te betalen want.. minder netbelasting.

Of, zoals de gemeente Opmeer, zet je gewoon een kleine kernreactor naast het kinderdagverblijf :+
Als jij stroom gebruikt die de buurman heeft opgewekt houdt dat in dat erg geen stoom via het "knooppunt" voor die buurman van buiten hoeft worden toegevoegd. De knooppunten en stroomnet zijn het probleem omdat die niet genoeg capaciteit hebben en vandaar dat er nu netcongestie is. Lokale accu's zijn een goed middel om netcongestie te voorkomen. De accu's kunnen laden als er minder stroom wordt verbruikt en die afgeven als er wel meer verbruik is.

Kernenergie is een must straks om samen met regeneratieve energie van de fossiele energie af te komen.
Het Amerikaanse leger verplaatst ondertussen al kleine modulaire kernreactors per vliegtuig naar waar die nodig is.

Terug naar de door mij voorgestelde pilot van laadpalen. Ik hier ook meegenomen dat het niet perse lokaal-lokaal zou zijn.
Duitsland heeft letterlijk al haar kernenergie centrales opgeblazen en zitten nu met de gebakken peren.

• esphome
  • Niet online
FredvZ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:10:
[...]

Klinkt als een hoop administratief gedoe wat niet opweegt tegen de centen die je gaat besparen.

Bij dergelijke constructies betaal je nog steeds 2x de kosten voor het netbeheer: jij voor het terugleveren aan het net, de laadpaalaanbieder voor het opnemen van stroom van het net.

En dan zijn dit soort constructies net zo "lucratief" als het regulier terugleveren van stroom: Na het afschaffen van de salderingregeling loont het nauwelijks de moeite.
Ik daag je uit om een simpelere versie van administreren door de netbeheerder te bedenken.

Welke kosten betaal je dan aan de netbeheerder voor het terugleveren? Er is een ATO en die heb toch al nodig voor kunnen afnemen van stroom en gas.

De verrekening gaat via de meter en zo zit er geen energieleverancier op enig moment tussen.

• FredvZ
esphome schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:02:
Ik daag je uit om een simpelere versie van administreren door de netbeheerder te bedenken.
De netbeheerders gaat in dit geval niet zoveel administreren, jij en de partij die de onderlinge levering doen hebben die administratielast.
De netbeheerder kijkt alleen naar de hoeveelheid stroom die door een meter naar binnen of naar buiten gaat. Hoe de verdere financiële afwikkeling van een individuele kWh eruit ziet maakt voor hen niet uit.
Welke kosten betaal je dan aan de netbeheerder voor het terugleveren?
Per kWh betaal je (via je energiemaatschappij) transportkosten aan je netbeheerder, zowel voor stroom die je huis inkomt en (straks na het afschaffen van salderen) ook voor stroom die huis verlaat.
Die kosten blijven ook bestaan als jij via het stroomnet individueel stroom gaat delen met iemand anders.
De verrekening gaat via de meter en zo zit er geen energieleverancier op enig moment tussen.
Dat is ook precies wat die energieleveranciers doen: jouw energieverbruik/toelevering verrekenen op basis van de meterstanden. Dat stukje werk ga je inderdaad zelf doen als je zelf energie gaat delen. En ja, daar zal je vast iets op besparen. Echter zitten daar de grootste kostenpost niet voor een kWh: Transportkosten, inkoopkosten en belasting maken een veel groter deel uit van de kWh prijs bij de meeste energieleveranciers. En die blijven ook bestaan als je zelf energie gaat delen. Door de overproductie van je eigen zonnepanelen in te zetten bespaar je op de inkoopkosten, maar dat is voor een gemiddeld huishouden nog steeds centenwerk op dagbasis.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
esphome schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:31:
Nu de nieuwe Energiewet er is, is er ook de mogelijkheid om energie te delen.
Is die er momenteel of is die er niet?
In dit topic klinkt het nog als toekomstmuziek.

• esphome
  • Niet online
In Nederland zijn er nog geen aanbieders voor consument voor zover ik weet.

België is ons jaren vooruit en die kunnen ook al nu energiedelen: https://www.vlaanderen.be.../energiedelen-iets-voor-u

• esphome
  • Niet online
FredvZ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:33:

Per kWh betaal je (via je energiemaatschappij) transportkosten aan je netbeheerder, zowel voor stroom die je huis inkomt en (straks na het afschaffen van salderen) ook voor stroom die huis verlaat.
Die kosten blijven ook bestaan als jij via het stroomnet individueel stroom gaat delen met iemand anders.
Netbeheerkosten bestaan uit meerdere delen. We zetten ze op een rij.

Aansluitkosten: Deze kosten betaal je voor het beheren en onderhouden van de aansluiting op het stroom- en/of gasnetwerk. Het is een vast bedrag per jaar. Voor een nieuwe aansluiting moet je eenmalig extra betalen.

Transportkosten: Dit betaal je voor het transport van energie. Je betaalt daarnaast ook voor het onderhouden en aanleggen van het stroom- en gasnetwerk.De grootte van je aansluiting bepaalt het bedrag. Hoe groter de aansluiting hoe hoger de kosten. Het is een vast bedrag per jaar.

Vastrecht: Een maandelijks bedrag voor administratiekosten dat verschilt per netbeheerder.

Huur voor de meter: De meter in jouw meterkast is eigendom van de netbeheerder. Je betaalt daarvoor huur via het meettarief. Er zijn verschillende tarieven voor elektriciteit en gas.

Dit is dan een bedrag per dag welke vooraf is vastgesteld door de ACM en niet onderhevig aan het aantal kWh. De grootte van aansluiting heeft wel invloed op de netbeheerkosten.

Bron: https://www.independer.nl...beheerder/netbeheerkosten

• Single
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07:28
Ik heb net gelezen dat er sinds 1/1/2026 ook stroom aan `vrienden`verkocht kan worden. ik moet er nog verder induiken en is hier offtopic maar misschien een nieuwe topic starten? Hier is in de toekomst ook nog wat te doen ipv teruggeven aan energiemij. Is er iemand die dit kan/wil starten? Weet er nu nog te weinig van en zal dan graag nog wat info lezen in zo'n topic. Hoor graag van jullie.

Is al een heel topic over => schopje

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 29-03-2026 15:52 ]

• Single
Zonnestroom met je buren delen, leuk idee maar het kan niet
Puck Scheres · 12 februari 2026 · Aangepast: 12 februari 2026
Sinds dit jaar is het mogelijk je overtollige zonnestroom te verkopen aan je buren of vrienden. Je bepaalt samen binnen een eigen energiegemeenschap de stroomprijs, alleen moet je nu nog allebei dezelfde energieleverancier hebben. In de toekomst moeten alle energieleveranciers energiedelen aanbieden, maar op dit moment is het bij geen enkele energieleverancier mogelijk.

kwam dit artikel tegen. in progress....

• esphome
  • Niet online
@single zeg maar gerust "dood geboren", dat is wat ik opmaak uit dat artikel.

https://www.rtl.nl/nieuws...uk-idee-maar-het-kan-niet

• Single
O zo jammer , zag bij 1V een topic over energiearmoede en dat daar een noodfonds voor moet komen , een artikel van vattenfall dat ze daar erg mee meeleven en van alles in het leven willen roepen om energiearmoede nederland uit te willen bannen en dan een administratieve handeling niet willen-kunnen verrichten om bijv mijn overtollige energeie over te hevelen naar een vrouw met reuma die warmwaterzakken om haar heen nodig heeft in de koude dagen. in de 4 maanden in de winter heb ik geen energie over maar vanaf 1 maart tot eind oktober geen enkel probleem.
En zeker dit jaar nog met het salderen zou een leuke tijd zijn om er een pilot van te maken , nu ga ik zoveel mogelijk energie opslaan om in november en december het behagelijk te houden in huis , overigens zonder een WP.

[ Voor 16% gewijzigd door Single op 30-03-2026 07:13 ]

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

BCM

Zonder nu een polariserende discussie te starten, maar dit is toch volledig onzinnig?

Als delende en ontvangende partij een dynamisch tarief hebben, is er toch geen noodzaak om te delen? Dan delen ze al via de prijs?

Als er een vast tarief speelt, wil de ontvangende leverancier hier niet aan meewerken omdat dan de vaste prijs samenstelling OOK gebaseerd is op de negatieve prijzen.

Na salderen ontstaat er een groot verschil tussen te kort en overschot maar dat wordt veroorzaakt door een belasting stelsel en daar biedt energiedelen ook geen voordeel aan.

Cedo Nulli

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@BCM doel is volgens mij toch voorkomen dat je elke kWh meerdere keren door de energiebelasting, btw en transportkosten moet jagen, terwijl die 'lokaal' blijft?

• BCM
  • Nu online

BCM

Het is een (onbewuste) keuze van de overheid om energieverbruik van het net te belasten. Productie wordt niet belast. Dat is het stelsel. Dit is niet de plek om belastingen ter discussie te stellen.

Afgezien van een accu, (waar het hier ook niet om gaat) wordt een kWh 1 keer belast, bij de afnemer. Transport kosten betalen wij als consument (nog) niet in NL

Cedo Nulli

• esphome
  • Niet online
@BCM Er zijn eigenaren van batterijen die speculeren met stroom en daar wil een regeringspartij wat aan doen...ehmmm dat zij geen dubbele energiebelasting betalen.

https://solarmagazine.nl/...iebelasting-thuisbatterij

Maar goed het ging hier over het delen van energie wat ik niet snel populair zie worden. Helaas, de gedachte was mooi, de uitwerking minder. Je zou moeten kunnen delen zonder dat er een energieleverancier tussen zit en alleen een derde die de administratie doet.

• BCM
  • Nu online

BCM

@esphome Dat weet ik. Helaas heeft de politiek heel veel ideeën maar worden ook zij soms niet geremd door enige vorm van kennis. Het vraagt namelijk nogal wat administratie en hardware die consumenten nu niet hebben.

Cedo Nulli

Pagina: 1