Dak voorzien van gipsplaten, boven het trapgat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-03 15:37
Onze zolder is verdeeld over verschillende ruimtes die ik 1 voor 1 opnieuw afwerk. De meeste ruimtes gaat het allemaal wel prima, daar kan ik staand gewoon bij.
Maar over een paar weken ga ik aan de voorzolder beginnen die voor het grootste deel uit trap bestaat.
Nou hebben wij een trap die 2x een kwart draai maakt, hierdoor heb ik niet zo veel plekken om een trap/ladder neer te zetten.
Nou zou dit voor het schilderen niet zoveel problemen opleveren, maar het plaatsen van gipsplaten wordt hierdoor wel heel lastig.

Zijn er mensen die hier een relatief simpele oplossing voor hebben of zal ik er aan moeten geloven en hier een hele constructie aan de muren moeten gaan bevestigen waar ik op kan staan.
De trap is ongeveer 1.30m breed en er is geen standaard mogelijkheid om een luik op te leggen. 2 zijdes zijn gewoon muur, 1 zijde is de vloerplaat met een plaat er tegen aan.

Alle reacties

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 17:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik weet niet hoe en waar die draaien precies zitten, maar tet makkelijkste is denk ik om een trapgat steiger te plaatsen. Veruit het veiligste.
Misschien een steigerboer langs laten komen om even te zien wat de mogelijkheden zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door Standeman op 16-02-2026 10:24 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:02
Foto helpt

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-03 17:14
Ik heb hier balken over het gat gelegd en daar een plaat underlayment op geschroefd en daar de steiger op gezet.
(traphek was toen wel weg)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:58
Ja gewoon even creatief met wat balken en een plaat underlayment, dan los je dat toch zo op?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jichem
Momenteel ben ik niet thuis, maar die ga ik nog even toevoegen.

• jichem
No Hands schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:27:
Ja gewoon even creatief met wat balken en een plaat underlayment, dan los je dat toch zo op?
Dan zou ik deze in muren en in de vloerplaat moeten verankeren, dit levert extra gaten op in muren die ik eigenlijk niet wilde stucen (nu structuur) maar dat is dan wat het is. Stiekem hoopte ik hier op een idee waar ik zelf niet op kwam :-D

• 3dmazter
Doe maar eens een foto ja.
Ik had ze gewoon over de lengte van het gat liggen.
Daar stond bij mij niks.

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-03 13:50
gewoon beetje creatief zijn met balken en platen :+
Ik had een kant van de balken vast gezet met touw aan het hekje.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-03 16:25
Hier ook soortgelijke situatie gehad. Nokhoogte ca 3,7m tov vloer, dus trapsteiger gehuurd en opgebouwd in de trap.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
offtopic:
Doe het in ieder geval niet zoals onze stukploeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rwS-JkD_FPpyCHTap7NlUn2aYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gf4tcuI2mjOWYRMTDSo1BBEh.jpg?f=fotoalbum_large

• jichem
BlueKeenan schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:07:
offtopic:
Doe het in ieder geval niet zoals onze stukploeg:
[Afbeelding]
If it works it ain't stupid gaat in dit geval ook niet echt op :-D

• jichem
Ik hoop dat deze foto's wat duidelijkheid geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leSnCwIKeixfYuoLQcy947wIL_A=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EI06w7CbCaQ9jIKuYswS3qxS.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvvaWsifGNqaP3UMofDrEhRO4HA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBebmeqnEEe322Qjw37Xzcha.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9o3YnqZI5FZM5uzWfFM_iSvC4SA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvFrqEXfuZPAkeYKsPTZj0HM.jpg?f=fotoalbum_small

Er zit aan 1 zijde een soort vensterbank, mijn plan is die op termijn sowieso te verwijderen. Alleen aan de overkant van die richel zit ook gewoon trap.
Mijn idee was nu om onder de verwarmingsbuizen (die gaan nog weg in het voorjaar) een balk op de muur te schroeven en tegenoverliggend ook en daar een frame van balken op te maken en een plaat er op.
Maar ik hoop dat er betere ideeën komen. Wat voor mij heel belangrijk is is dat de trap bruikbaar blijft, het is een klus die in enkele weekenden gedaan moet worden ( 40 uur werken en kleine kinderen). een trapsteiger lijkt me daarom niet echt werkbaar.

• No Hands
2 x balk van vensterbank naar de overkant?
plaat erop.

haal je zo einde van de dag weer weg en zet je dan tegen je traphek ofzo.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 17:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Nevermind.

[ Voor 98% gewijzigd door Standeman op 16-02-2026 20:00 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• jichem
Standeman schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:59:
[...]

Dus waarom is een trap steiger geen optie? Je gaat er namelijk in zijn geheel niet op in.
Zo te zien lijkt het mij een prima en vooral ook veilige optie.
De trapsteigers die ik gezien heb nemen zoveel ruimte in de breedte in dat ik er niet meer normaal langs kan lopen. Maar het is zeker nog iets wat ik beter ga bekijken!

[ Voor 6% gewijzigd door jichem op 16-02-2026 20:01 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

jichem schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:41:
Ik hoop dat deze foto's wat duidelijkheid geven.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er zit aan 1 zijde een soort vensterbank, mijn plan is die op termijn sowieso te verwijderen. Alleen aan de overkant van die richel zit ook gewoon trap.
Mijn idee was nu om onder de verwarmingsbuizen (die gaan nog weg in het voorjaar) een balk op de muur te schroeven en tegenoverliggend ook en daar een frame van balken op te maken en een plaat er op.
Maar ik hoop dat er betere ideeën komen. Wat voor mij heel belangrijk is is dat de trap bruikbaar blijft, het is een klus die in enkele weekenden gedaan moet worden ( 40 uur werken en kleine kinderen). een trapsteiger lijkt me daarom niet echt werkbaar.
Als ik dit zo zie zou ik gewoon twee stevige balken op die 'vensterbank' schroeven die aan de andere kant op het trapgat liggen, daar een plaat OSB overheen. Schroefgaten kun je daarna evt. weer even dichtstoppen met allesvuller.
Denk dat je snel overschat hoe stevig het moet zijn en onderschat hoe stevig het is.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

jichem schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:41:

Wat voor mij heel belangrijk is is dat de trap bruikbaar blijft, het is een klus die in enkele weekenden gedaan moet worden ( 40 uur werken en kleine kinderen). een trapsteiger lijkt me daarom niet echt werkbaar.
Meerdere weekenden om een paar gipsplaten tegen het dak te schroeven :?
Zo'n steiger bouw je zaterdagochtend op, ga je ding doen en breek hem 's avonds weer af. En dan moet het wel heel gek lopen als je die gipsplaten er niet op hebt zitten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• No Hands
evilution schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:16:
[...]

Meerdere weekenden om een paar gipsplaten tegen het dak te schroeven :?
Zo'n steiger bouw je zaterdagochtend op, ga je ding doen en breek hem 's avonds weer af. En dan moet het wel heel gek lopen als je die gipsplaten er niet op hebt zitten.
dan nog gaatjes vullen, schuren, weer gaatjes vullen, weer schuren, dan primer, dan verf, dan nog een keer verf.

• jichem
No Hands schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:38:
[...]

dan nog gaatjes vullen, schuren, weer gaatjes vullen, weer schuren, dan primer, dan verf, dan nog een keer verf.
En eerst isoleren,...

• 3dmazter
balken op "vensterbank" leggen. doekje eronder tegen krassen
Niet schroeven!
Andere kant balk op vloer laten liggen (waterpas)
Kort balkje dwars onder lange balken schroeven tegen bovenste trap trede zodat ze niet van vensterbank afglijden.
Plaat erop ( wel vast schroeven!)
en gaan.
Ben je klaar.
til balken op en schuif naar je toe.
hoeft niet over de hele breedte van de trap.
je kan hem gewoon heen en weer schuiven.
kun je ook nog erlangs naar beneden voor als je nodig moet plassen. (dat gebeurt altijd als de trap dicht is)

[ Voor 30% gewijzigd door 3dmazter op 16-02-2026 21:56 ]

• jichem
3dmazter schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:52:
balken op "vensterbank" leggen. doekje eronder tegen krassen
Niet schroeven!
Andere kant balk op vloer laten liggen (waterpas)
Kort balkje dwars onder lange balken schroeven tegen bovenste trap trede zodat ze niet van vensterbank afglijden.
Plaat erop ( wel vast schroeven!)
en gaan.
Ben je klaar.
til balken op en schuif naar je toe.
hoeft niet over de hele breedte van de trap.
je kan hem gewoon heen en weer schuiven.
kun je ook nog erlangs naar beneden voor als je nodig moet plassen. (dat gebeurt altijd als de trap dicht is)
Recht tegen over deze vensterbank zitten trap treden, die liggen lager dan de vensterbank. Maar mogelijk dat ik daar wel een verhoging voor kan maken... Dat ga ik ook even onderzoeken.

• 3dmazter
jichem schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:29:
[...]

Recht tegen over deze vensterbank zitten trap treden, die liggen lager dan de vensterbank. Maar mogelijk dat ik daar wel een verhoging voor kan maken... Dat ga ik ook even onderzoeken.
Dan hoog je ze op met balkjes of plaatjes multiplex tot de balken waterpas liggen.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-03 16:42
Ik heb gewoon een ladder op een traptrede gezet die recht loopt tov de muur waar je de ladder tegenaan kunt zetten. De trede erboven zorgt er dan al voor dat de ladder niet onderuit kan schuiven. 2e persoon erbij die je even helpt, plaat op z'n plek en snel d'r wat schroeven in het blijft al hangen. hoogte is zeker bij jou niet dusdanig hoog dat je met wat reiken nergens bij kunt.

[ Voor 12% gewijzigd door achterhoeker op 17-02-2026 10:47 ]

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-03 17:38
jichem schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:29:
[...]

Ik zie het probleem niet zo, balkjes links op de vensterbank en rechts 2 poten eronder, plaat erop en gaan.

• jichem
Bedankt voor de reacties, hier ga ik verder wel uit komen!
Pagina: 1