Intel A310 ECO stiller maken

Pagina: 1
Acties:

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb een Sparkle Intel Arc A310 ECO 4GB gekocht, deze wil ik gaan gebruiken voor video encoding en transcoding voor Jellyfin.

De GPU werkt prima, alleen de fan is echt bizar luid! Ik heb de laatste firmwares al geflashed (via Windows en Linux), maar het blijft ongelofelijk lawaaierig. Helaas staat de PC in mijn woonkamer, dus ik moet er wel iets mee doen.

Via Highflow heb ik een GPU PWM kabel gekocht van het merk EK. Helaas bleek deze aansluiting te groot voor de vrouwelijke fan header van de GPU zelf, het lijkt alsof het een soort mini plug is? Ik weet dat het risicovol is zelf de fan speed te verminderen via het moederbord zelf, maar helaas heeft Linux nog altijd geen fan control voor Arc kaarten.

Wat kan ik nu het beste doen? Een nieuwe kabel kopen of verloopstukje? De bedoeling is dus de sys-fan connector van mijn moederbord te gebruiken, en de fan van de GPU hierop aan te sluiten. Er is zo te lezen geen mogelijkheid de fan zelf te vervangen, tenzij ik iets heb gemist?

Dank!

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 16-02-2026 08:46 ]

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 20:32
Weet niet hoe lang je de kaart al hebt maar Is het ook een optie om die kaart retour te doen of om te ruilen voor de uitvoering: Sparkle Intel Arc A310 Omni View 4GB? Het is dan wel geen low-profile uitvoering maar deze kaart heeft een grotere fan en ik verwacht dat die daarmee ook stiller zal zijn.

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik heb de geprint, met een noctua fan: https://makerworld.com/models/1947903 Is een stuk stiller. Zit bij mij op een van de moederbord fan headers dacht ik.

• HollowGamer
  • Niet online
rescla schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:57:
Ik heb de geprint, met een noctua fan: https://makerworld.com/models/1947903 Is een stuk stiller. Zit bij mij op een van de moederbord fan headers dacht ik.
Hoe werkt dit in een M-ITX systeem? Ik heb namelijk LP nodig (ook @Jorick), dat was mede de reden om voor deze kaart te kiezen.

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
HollowGamer schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:34:
[...]

Hoe werkt dit in een M-ITX systeem? Ik heb namelijk LP nodig (ook @Jorick), dat was mede de reden om voor deze kaart te kiezen.
Geen idee, ik heb ook een full-size case.

Het maakt de kaart ongeveer 2 slots hoog, en hij steekt wat verder uit. Dus je zal denk ik zelf even moeten kijken of het past. De kaart wordt niet hoger, dus hij blijft wel low profile. Je kan de stl file downloaden en openen in een slicer naar keuze, dan kan je alle afmetingen zelf opmeten en kijken of het past.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:24
HollowGamer schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:34:
[...]

Welk merk en type behuizing heeft het systeem?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:42
Omruilen voor deze:
uitvoering: ASRock Intel Arc A310 Low Profile

*fans blijven uit bij video encoding*

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 17-02-2026 12:21 ]

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:18
Na wat snel Google-werk kom ik niet tot een andere conclusie dan de mensen hierboven: een andere Arc overwegen. Jouw model specifiek lijkt deze problemen te hebben in een ander OS dan Windows.

In een Reddit topic gaf wel iemand aan dat er een firmware update voor de Sparkle A310 is, maar je hebt een pc met Windows nodig om die te kunnen laden. Firmware wordt vanuit de Intel drivers voor Windows gepusht en er lijken zo gauw geen andere mogelijkheden om dit te realiseren.

Met deze update zou het geluid van de fan verminderd zijn, maar nog niet geëlimineerd.

[ Voor 8% gewijzigd door jazzozo op 17-02-2026 12:52 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Ik heb deze gehad, maar die is helaas te groot. :/
Ook voor @Uszka.

Hij komt tegen de zijkant mijn case aan, waardoor die niet past: Jonsbo N2

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 17-02-2026 12:57 ]

• HollowGamer
  • Niet online
jazzozo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:51:
Na wat snel Google-werk kom ik niet tot een andere conclusie dan de mensen hierboven: een andere Arc overwegen. Jouw model specifiek lijkt deze problemen te hebben in een ander OS dan Windows.

In een Reddit topic gaf wel iemand aan dat er een firmware update voor de Sparkle A310 is, maar je hebt een pc met Windows nodig om die te kunnen laden. Firmware wordt vanuit de Intel drivers voor Windows gepusht en er lijken zo gauw geen andere mogelijkheden om dit te realiseren.

Met deze update zou het geluid van de fan verminderd zijn, maar nog niet geëlimineerd.
Dit is mij wel allemaal gelukt. Ik heb de laatste firmwares. Als ik vanuit Windows PE bijvoorbeeld de fans omlaag schroef naar 30% vast, dan is het stiller. De fw-config flashen lukt mij niet, hij geeft als melding dat deze van mij nieuwer is.

Het is te hopen dat Linux 7.0 iets van fan control toelaat, de temperaturen zijn goed (idle 40).

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 17-02-2026 12:56 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Jorick schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:35:
Weet niet hoe lang je de kaart al hebt maar Is het ook een optie om die kaart retour te doen of om te ruilen voor de uitvoering: Sparkle Intel Arc A310 Omni View 4GB? Het is dan wel geen low-profile uitvoering maar deze kaart heeft een grotere fan en ik verwacht dat die daarmee ook stiller zal zijn.
Deze is te hoog helaas.

Dit was de enige GPU die stil was en werkte. Een alternatief is kijken naar een andere GPU vendor, maar de Intels stonden het beste aangeschreven voor mijn doen.

• jazzozo
Jeetje, in die Jonsbo N2 kan je echt bijna niks kwijt. Ik heb moeite om GPU’s te vinden met AV1 die in die kast passen…

Je hebt niet toevallig een AM5 moederbord er in liggen, toch? Anders zou je dit kunnen overwegen uitvoering: AMD Ryzen 5 8500G Boxed

De geïntegreerde GPU van deze processor is een Radeon 740m, gebaseerd op RDNA 3 en heeft dus ook AV1 ondersteuning. Dan heb je helemaal geen losse GPU meer nodig.

• jeroen3
Ah ja, in een N2 is een dual slot kaart een issue ja.
Eventueel zou je de fans van de Asrock af kunnen halen en daar ook zo'n constructie voor kunnen 3D printen die de fans iets verplaatst. Ik weet alleen niet of er een fan-alarm is helaas.

Bij mij zit hij in een N5, dus er is heul veel plek

• HollowGamer
  • Niet online
jazzozo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:25:
Jeetje, in die Jonsbo N2 kan je echt bijna niks kwijt. Ik heb moeite om GPU’s te vinden met AV1 die in die kast passen…

Je hebt niet toevallig een AM5 moederbord er in liggen, toch? Anders zou je dit kunnen overwegen uitvoering: AMD Ryzen 5 8500G Boxed

De geïntegreerde GPU van deze processor is een Radeon 740m, gebaseerd op RDNA 3 en heeft dus ook AV1 ondersteuning. Dan heb je helemaal geen losse GPU meer nodig.
Ik twijfel ook om te upgraden, al past alles wel goed.

Momenteel heb ik er een AMD 5700G inzitten.

• jazzozo
Jammer genoeg krijg je dan wel te maken met het huidige DDR5-probleem… Lastig. Verder weet ik het even ook niet voor jouw usecase, dus hopelijk is er nog een slimmerik hier die iets meer weet.

• jeroen3
Mocht je truenas o.i.d. gebruiken dan kun je de iGPU niet zomaar gebruiken, want die heeft truenas al bezet. Je zult dan een hele simpele gpu, zoals een 710 moeten plaatsen die truenas kan gebruiken zodat de igpu vrij is.

• HollowGamer
  • Niet online
jazzozo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:10:
Jammer genoeg krijg je dan wel te maken met het huidige DDR5-probleem… Lastig. Verder weet ik het even ook niet voor jouw usecase, dus hopelijk is er nog een slimmerik hier die iets meer weet.
Precies, dat was mijn reden om een GPU te kopen.

Wat ik wil doen is transcoden naar HEVC/AV1 om ruimte te besparen.
Pagina: 1