Vraag

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:46
Beste tweakers,

De vraag wordt regelmatig gesteld en toch kom ik er met eerdere posts niet goed uit.

Recentelijk is een WP geïnstalleerd (weheat blackbird p60) en vrijdag is de vloerverwarming verdeler vervangen voor een gesloten die niet mengt.
Dit leidde in toenmalige instelling tot slechts 1.2l/min per groep, en een minder warme vloer.

Het huis: 160m2 over 3 verdiepingen, met de WP op zolder en overal jaga convectoren.
Zolder: 2 kamers, niet in gebruik, en washok , 3 convectoren dicht
1e verdieping: 3 slaapkamers en badkamer, 4 convectoren, open met 2 heatmeisters
Beneden: 4 convectoren, waarvan 3 met heatmeister, alles open. Tevens 2 groepen vloerverwarming (op 60m2 oppervlakte oid), dus echte bijverwarming.

Aanvankelijk, met de oude verdeler, was het huis redelijk in balans, met geaccepteerde inefficiëntere vloerverwarming. Ta is relatief laag, met stooklijn 36gr (-20 buiten) en 23 (9 buiten), met doorgaans dT van 2.5.
Al met al ontkom ik niet aan waterzijdig in te regelen, gezien de nieuwe verdeler.

Nu heb ik alle convectoren helemaal open gezet om te beginnen, dus met imbussleutel. Onder de thermostaatknoppen staan de jaga's op 6 ingesteld, maar zijn ook niet meer aan te passen (zitten te vast). Gevolg: vloerverwarming heeft toch nog 1l/min flow per groep, maar beneden is het vanochtend een stuk kouder. Opzich allebei te verwachten, maar niet fijn.

Ik wil dus graag verder inregelen met de imbus sleutel, maar het nastreven van een dT van 5 gaat niet lukken met Ta van 25gr.

Hoe kan ik dit aanpakken? En zet ik de heatmeisters hiervoor juist aan of uit?
Ik heb een flir ter beschikking, maar mss gebruik ik hem verkeerd. Ik heb zo 1gr variatie tussen dezelfde metingen en soms geeft hij hogere Ta aan dan m'n warmtepomp zelf meet

Thanks voor alle advies!

[ Voor 4% gewijzigd door Aeien op 16-02-2026 09:11 ]

Alle reacties

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:08
Wat is de diameter van de aanvoer leiding naar de verdeler? Is de warmtepomp direct op het afgifte systeem aangesloten of met een parallel buffervat met eigen pomp?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• Aeien
Goed punt.

Aanvoer naar de verdeler is wisselend 2.2 - 2.6cm

WP staat met serieel buffervat.

Heb nu op de bovenverdieping elke convector 2 slagen dichtgedraaid met het voetventiel. Dit geeft beter flow over de vvw, maar gevoelsmatig doetln de convectoren boven niks meer.

Tegelijkertijd, het is weer Ta 24gr, dus ik zou ook niet weten hoe ik dit moet merken, zo subtiel is het.

En de flir gaat wmb alle kanten op met z'n meting.

Is het nodig de Ta een keer op 30 te zetten oid?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:03

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Aeien Wat is de totale flow van de wp? Wat is de deltaT bij de warmtepomp?
De deltaT is natuurlijk geen doel op zich.
Grotere convectoren willen meestal een hogere flow - vergeleken met radiatoren - ca. 200l/h of meer.
"Gevoelsmatig" helpt je niet verder en ook een FLIR bij convectoren waarschijnlijk niet.
Ik zou aanvoer en retour meten (en optimaliseren) met Heatmeisters (als je nog een paar in reserve hebt)
Hiermee kan je de temperaturen en de deltaT op 0,01-0,02 K precies meten, werkt prima, ook bij een aanvoer van 24 - 25 °C.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weEQkw6p2tASD2cB87k9hodrNLk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TE4yPl9OMrPoxioikA23qHE8.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 16-02-2026 14:20 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Aeien
dunklefaser schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:03:
@Aeien Wat is de totale flow van de wp? Wat is de deltaT bij de warmtepomp?
De deltaT is natuurlijk geen doel op zich.
Grotere convectoren willen meestal een hogere flow - vergeleken met radiatoren - ca. 200l/h of meer.
"Gevoelsmatig" helpt je niet verder en ook een FLIR bij convectoren waarschijnlijk niet.
Ik zou aanvoer en retour meten (en optimaliseren) met Heatmeisters (als je nog een paar in reserve hebt)
Hiermee kan je de temperaturen en de deltaT op 0,01-0,02 K precies meten, werkt prima, ook bij een aanvoer van 24 - 25 °C.[Afbeelding]
Bij de WP is dT 1.8gr nu (lucht in 6gr, Ta 24gr), bij 24,7 uit 22,9 in. De WP draait standaard 1m3, moduleert dit niet, is alleen te veranderen door te bellen met de installateur.

Ik heb nog 2 heatmeisters in reserve liggen. Zal er voeding voor kopen en dan meer meten bij de vvw. Probleem is dat de flow van de fans zorgt voor enorm verstoorde metingen. Maar dan zal ik met fans uit eens kijken.

Is bevestigen met tie wraps om de pijpen the way to go?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:03

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Aeien schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:47:
[...]

Bij de WP is dT 1.8gr nu (lucht in, Ta 24gr), bij 24,7 uit 22,9 in.
De WP draait standaard 1m3, moduleert dit niet, is alleen te veranderen door te bellen met de installateur.

Ik heb nog 2 heatmeisters in reserve liggen. Zal er voeding voor kopen en dan meer meten bij de vvw. Probleem is dat de flow van de fans zorgt voor enorm verstoorde metingen. Maar dan zal ik met fans uit eens kijken.

Is bevestigen met tie wraps om de pijpen the way to go?
Op zich geen vreemde getallen - bij mij absoluut normaal:
actueel: flow 1056 l/h; Taanvoer 25,57 °C; Tretour 23,50 °C; deltaT 2,07 K

Buisisolatie en tiewraps én warmtegeleidingspads/pasta i.c.m. de sensoren van de Heatmeister
verder "kalibreren" van de sensoren niet vergeten! (ijs/water bad = 0,00 °C)

1) Wat is lucht in, Ta 24 gr?? - Ik neem aan dat 24,7 °C de Taanvoer is en 22,9 °C de Tretour
2) Welke wp is dit waar je voor het aanpassen van iets zo simpels als de flow de installateur moet bellen?
3) Idd je hoeft natuurlijk geen ventilatoren op de Heatmeisters aan te sluiten

P.S.: Niet alle convectoren hebben altijd dezelfde deltaT, zeker niet met actieve ventilatoren.
"Waterzijdig inregelen" met gebooste convectoren is eigenlijk een beetje dubieus
- wat kies je als "normale" bedrijfcondities?

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 16-02-2026 18:46 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Aeien
dunklefaser schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:07:
[...]

Op zich geen vreemde getallen - bij mij absoluut normaal:
actueel: flow 1056 l/h; Taanvoer 25,57 °C; Tretour 23,50 °C; deltaT 2,07 K

Buisisolatie en tiewraps én warmtegeleidingspads/pasta i.c.m. de sensoren van de Heatmeister
verder "kalibreren" van de sensoren niet vergeten! (ijs/water bad = 0,00 °C)

1) Wat is lucht in, Ta 24 gr?? - Ik neem aan dat 24,7 °C de Taanvoer is en 22,9 °C de Tretour
2) Welke wp is dit waar je voor het aanpassen van iets zo simpels als de flow de installateur moet bellen?
3) Idd je hoeft natuurlijk geen ventilatoren op de Heatmeisters aan te sluiten

P.S.: Niet alle convectoren hebben altijd dezelfde deltaT, zeker niet met actieve ventilatoren.
"Waterzijdig inregelen" met gebooste convectoren is eigenlijk een beetje dubieus
- wat kies je als "normale" bedrijfcondities?
Ah sorry, lucht in 6gr (aangepast in post), waar de stooklijn op aanpast.

Heb een weheat blackbird p60. Veel data, dus hij geeft buitenunit watertemp in (22.9) en uit (24.7), wat dan bij de thermometer op de leiding onder de binnenunit leidt tot Ta 24.0.
Maar heb geen thermometer op de leiding uit voor hij het huis verlaat, dus "buitenunit in" is maar surrogaat.

Ik weet niet precies waarom weheat kiest voor een vast debiet. Je kan het laten aanpassen, maar niet elke dag dus :p
Zij kunnen ook uitlezen hoeveel % je circulatiepomp z'n best doet.

Ansich zou ik denken dat het het inregelen makkelijker maakt? Als ik alle convectoren evenveel knijp, gaat er ietsje meer naar de vvw, maar blijft er dus wel 1m3/u minus vvw flow naar de convectoren gaan.
Maar wellicht dat alle WP dit debiet kunnen handhaven, met de optie om hem wel zelf in te stellen.

Dunno...
Pagina: 1