Laadpaal: Peblar vs Zappi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:11
Hoi allemaal,

Ik zoek advies voor een laadpaal voor mijn vader. Hij wil waarschijnlijk een tweedehands Volkswagen ID.4 (77 kWh) kopen en daarbij thuis kunnen laden. Situatie: eigen oprit, 3‑fasenaansluiting, maar een “domme” meter zonder P1‑poort. Verder liggen er ruim 20 zonnepanelen en de auto staat veel overdag thuis, dus hij wil zoveel mogelijk op eigen zonnestroom laden, zeker met het afbouwen van salderen.

De wensen:
- 3‑faselaadpaal met load balancing, maar dus niet via P1.
- Automatisch schakelen tussen 1‑ en 3‑fase afhankelijk van de beschikbare zonne-opbrengst.
- Mogelijkheid om uitsluitend op overschot van de zonnepanelen te laden.
- Zo min mogelijk cloud‑ of app‑afhankelijkheid; voorkeur voor lokale aansturing en instellingen.

We kijken momenteel naar de Peblar Home en de myenergi Zappi V2.1. Over beide lees ik goede ervaringen. Bij de Peblar denken we erover een HomeWizard 3‑fase kWh‑meter te gebruiken voor zowel load balancing als PV‑meting. Ik hoor graag of deze combinatie in de praktijk stabiel werkt en of de zonneladen‑modi betrouwbaar zijn.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe goed het automatische schakelen tussen 1‑ en 3‑fase bij deze laders werkt?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de Peblar Home, de Zappi of andere alternatieven die voldoen aan bovenstaande eisen. Ook tips over een goede installatie in een huis zonder slimme meter horen we graag.

Alvast bedankt!

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Beste antwoord (via mat2005 op 09-03-2026 14:48)

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

Pazo

Mroaw?

Hier een Peblar Home, met Home Wizard voor de load balancing (3 fase)
Werkt top. Verschillende modi, waar onder puur zonne-energie laden, of laden tussen bepaalde tijden (bijv. enkel in de nacht tijdens de lage daluren / dynamisch). Dat werkt echt prima!
Volledig lokaal. Geen app, maar via interne netwerkpagina te bereiken. Ook aan te sturen op 1 fase. Ik ben er erg tevreden over.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

Alle reacties

• makkiemak4
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-02 13:19
Ik zit met precies hetzelfde vraagstuk als TS en ben heel benieuwd naar de ervaringen!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb eigenlijk een beetje dezelfde vraag/zoektocht als TS.
@mat2005 misschien vergeet je in je toektocht nog één ding, dat sinds kort heel belangrijk lijkt te worden:
een model MET GEINTEGREERDE MID-METER, dit ivm ERE-certificaten, waardoor je tot ~10 cent per kWh terug gaat krijgen van de overheid.

Ik heb momenteel voor mijn Tesla, een hele fijne Tesla TWC3 lader.
Helaas is die 'dom'.
Vanaf 2027 vervalt mijn vaste energiecontract en jaar-salderen.
Vanaf dan moet ik dus écht wat slimmers qua EV-laden.
- Ik zoek een model wat slim kan laden.
- Met slim bedoel ik goed geïntegreerd met een dynamisch energie contract en ook volledig om mijn zonnestroom (19 Enphase met Enovy Metered, 400wp panelen op 3 fasen).
- Hij moet van 3 fasen naar 1 fase terug kunnen schakelen.
- Hij moet aan load-balancing doen, het liefst via HomeWizard P1 die ik nu ook gebruik en prettig is.
- Hij moet dus een geïntegreerde MID meter hebben.
- De app moet erg overzichtelijk en makkelijk in te stellen zijn qua slim-laden.
- Installatie kan ik zelf (huidige Tesla TWC zit er natuurlijk al en heb ik zelf geïnstalleerd, incl alamat, etc).
- Het liefst een model met een zwarte 7+m kabel.
- Locatie staat binnen mijn wifi-bereik.

Naast de door TS aangehaalde Peblar of Zappi zie ik ook de Zaptec Go 2, en er lijkt nog zo veel meer...
'Wat' is nou de wijze keus?

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:04
Ik zit in hetzelfde schuitje, mijn laadpaal moet dit jaar vervangen worden door een slimmere.

Maar welke laadpaal kan de combinatie aan van een tijdschema en zonneladen?

Dus enkel laden op zonne-energie tussen bijvoorbeeld 11:00 en 15:00?

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:01
Als je iets wilt automatiseren met Homey, Hardware Assistant en/of EVCC kun je prima overweg met de Peblar Business (zie topic daarover). Andere palen kunnen dat met een app/cloud al dan niet gekoppeld aan de energieleverancier.

Zappi werkt o.a. met CT-klemmen.
Zaptec Go 2 werkt met Sense P1 meter.

Wil je echt met P1 van Homewizard, moet je kijken welke palen ondersteund worden. Een V2C Trydan Pro werkt ook met de P1 van Homewizard, en heeft ook een MID meter en een vaste kabel.

Zit je met een dynamisch energiecontract, en wil je bijvoorbeeld meedoen met Tibber Grid rewards, kijk dan op hun site welke laadpaal ondersteund wordt.

Maw, maak een lijstje met wat je echt het belangrijkste vindt, met weegfactoren en dan kiezen maar.

Zelf heb ik de Peblar Home (nog voordat ik wist van ERE certificaten etc, omdat ik dacht dat ik als particulier die MID-meter niet nodig zou hebben).

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hoewel de ERE certificaten misschien een tijdelijke hype zijn, als je toch een nieuwe paal overweegt, zorg dan dat hij een ingebouwde MID gecertificeerde tussenmeter heeft. Helaas heeft de Zappi dat niet dus ik zou deze voor nu niet adviseren, hoewel ik er zelf lange tijd al prettig gebruik van maak.

Acties:
  • Beste antwoord

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Werkt top. Verschillende modi, waar onder puur zonne-energie laden, of laden tussen bepaalde tijden (bijv. enkel in de nacht tijdens de lage daluren / dynamisch). Dat werkt echt prima!
Volledig lokaal. Geen app, maar via interne netwerkpagina te bereiken. Ook aan te sturen op 1 fase. Ik ben er erg tevreden over.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• HandyLumberjack
Pazo schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:30:
Maar die modussen zijn dan of/of? Of kun je wel een combinatie maken van puur zonne-energie laden en dan alleen op bepaalde uren?

(Alternatief is dat ik de laadpaal instel op puur zonne laden en in de auto het schema instel.)

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Pazo schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:30:
Maar geen mid meter. Dus geen ERE certificaten...
Dus voor nieuwe kopers niet de meest wijze keus meen ik.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Allewijn schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Maar geen mid meter. Dus geen ERE certificaten...
Dus voor nieuwe kopers niet de meest wijze keus meen ik.
Nu heb ik 'm al een tijdje, dus nog voor dit hele gebeuren met die ERE certificaten, maar ik vraag me af of dat echt zo veel gaat opleveren als ze zeggen. Als ze het te veel gaat kosten, worden er vast ook weer allemaal regeltjes / extra kosten gerekend. Je wordt volgens mij ook weer afhankelijk van een partij? Ik ben het liefst zo onafhankelijk mogelijk :)

• Pazo

Pazo

Mroaw?

HandyLumberjack schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:48:
[...]

Maar die modussen zijn dan of/of? Of kun je wel een combinatie maken van puur zonne-energie laden en dan alleen op bepaalde uren?

(Alternatief is dat ik de laadpaal instel op puur zonne laden en in de auto het schema instel.)
Ik moet zeggen dat ik 'm aan Home Assistant heb hangen, dus daar ook wat mee kan regelen.
De standen vanuit de Peblar zijn wel of/of inderdaad.

Al zit er bijvoorbeeld ook een stand ' Snel zonne-energie laden' bij. Wat ie volgens mij dan doet, is de opwek van je PV min andere verbruikers weer aanvullen met stroom vanaf het net en daarmee de auto opladen.
Dus je PV wekt 3kW op, je hebt 1kWh verbuikers in huis, dan:
Met 'puur zonne-energie' laad de auto dan met 2kW op.
Met 'snel zonne-energie' laad de auto dan met 3kW op (2 van de PV, 1 van het net).

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:48
HandyLumberjack schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:48:
[...]

Maar het heeft toch helemaal geen zin om zonneladen op tijd te begrenzen? Alles wat je anders terug zou leveren, mag toch in je auto, hoe laat dat gebeurt boeit toch niet? Mijn Zappi staat 24/7 op zonneladen, dus het laden start zodra er voldoende teruglevering (1,4 kW) is.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• guido66
Pazo schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:08:
[...]

Ik moet zeggen dat ik 'm aan Home Assistant heb hangen, dus daar ook wat mee kan regelen.
De standen vanuit de Peblar zijn wel of/of inderdaad.

Al zit er bijvoorbeeld ook een stand ' Snel zonne-energie laden' bij. Wat ie volgens mij dan doet, is de opwek van je PV min andere verbruikers weer aanvullen met stroom vanaf het net en daarmee de auto opladen.
Dus je PV wekt 3kWh op, je hebt 1kWh verbuikers in huis, dan:
Met 'puur zonne-energie' laad de auto dan met 2kWh op.
Met 'snel zonne-energie' laad de auto dan met 3kWh op (2 van de PV, 1 van het net).
Alles zonder h natuurlijk, dus kW. Maar dit is een beetje onzinnige instelling, want waarom zou je je huisverbruik uit het net willen halen? Overschot in de auto, niet meer en niet minder.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• HandyLumberjack
guido66 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Maar het heeft toch helemaal geen zin, om zonneladen op tijd te begrenzen? Alles wat je anders terug zou leveren, mag toch in je auto, hoe laat dat gebeurt boeit toch niet? Mijn Zappi staat 24/7 op zonneladen, dus het laden start zodra er voldoende teruglevering (1,4 kW) is.
Dat is afhankelijk van je energiecontract.

Ik wil vanaf volgend jaar overstappen naar een dynamisch contract, op de meeste dagen leveren mijn panelen veel meer dan er in mijn EV gaat, dus wil ik dat die enkel laad met zonne-energie op de uren dat de verkoop van die energie niks/weinig oplevert.

• guido66
HandyLumberjack schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:30:
[...]

Dat is afhankelijk van je energiecontract.

Ik wil vanaf volgend jaar overstappen naar een dynamisch contract, op de meeste dagen leveren mijn panelen veel meer dan er in mijn EV gaat, dus wil ik dat die enkel laad met zonne-energie op de uren dat de verkoop van die energie niks/weinig oplevert.
Op die fiets. Wil je dan elke keer je schema aanpassen? Als je zo ver wilt gaan wilt je toch ook dat de tijden automatisch aangepast worden naar de tarieven?

• Pazo

Pazo

Mroaw?

guido66 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:28:
[...]

Alles zonder h natuurlijk, dus kW. Maar dit is een beetje onzinnige instelling, want waarom zou je je huisverbruik uit het net willen halen? Overschot in de auto, niet meer en niet minder.
Ja sorry, zonder h.

Ik gebruik het ook niet, maar heb de verschillende modi wel getest om te kijken wat ze doen.
Ik heb dynamisch contract, momenteel laad ik meestal 's nachts tussen 01.00 en 05.00 op.
En nu het mooier weer begint te worden, overdag op puur zonne-energie (overschot dus).

• HandyLumberjack
guido66 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:34:
[...]

Op die fiets. Wil je dan elke keer je schema aanpassen? Als je zo ver wilt gaan wilt je toch ook dat de tijden automatisch aangepast worden naar de tarieven?
Als ik hem in zou stellen tussen 12:00 en 16:00 is dat bijna altijd voldoende om de EV vol te laden en dan heb ik ongeveer de juiste uren te pakken.

Automatisch aanpassen op basis van de tarieven zou natuurlijk nog mooier zijn maar dat levert weinig extra op verwacht ik.

Alternatief is in de zomer enkel met een schema/dynamische tarieven te laden, want ik heb bijna altijd genoeg vermogen om op volle snelheid te laden.

[ Voor 12% gewijzigd door HandyLumberjack op 09-03-2026 15:58 ]

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:01
Goed om te kijken welke aanbieder voor een dynamisch contract je wilt, wat hun integratiemogelijkheden zijn qua app en dynamische tarieven en met welke autos en/of palen.

MID meter palen kun je o.a. hier vinden:https://ere-registratie.nl/laadpalen-met-mid-meter/
Pagina: 1