Beste iedereen, ik ben bezig met de verbouw van mijn woning en heb een vraag over de isolatie van miin verdiepingsvloer. Dit betreffen houten balken met een ruimte van ca. 20cm. Ik wil deze ruimte graag isoleren waarbij mijn voornaamste doel is om het te isoleren tegen geluid. Voor het contact geluid neem ik de Fermacell 2e26 platen, dit is voornamelijk bedoelt voor stemgeluid. Wat kan ik het er beste instoppen. Zijn dat steenwol platen met 160mm of volstaan 100mm bijvoorbeeld ook. Ik heb Rockwool Base platen op het oog of zijn er ook budget varianten die hetzelfde doel bereiken. Wil namelijk ook wel op het budget letten. Begreep dat het niet niet perse dikker hoeft dan 150mm, klopt dat? Alle tips zijn welkom. Thanks!
Vraag
Alle reacties
Ik heb er hier easycell vlokken ingeblazen, dus over de hele hoogte vol. Was oprecht ook een van de makkelijkere klusjes van de verbouwing. De vloer/plafond hoeft er dus niet voor open, alleen gaten geboord vanaf boven.
Achteraf had ik er tegen het contactgeluid misschien toch ook liever Fermacell opgelegd, dat blijft nu nog wel een ergernis af en toe.
Achteraf had ik er tegen het contactgeluid misschien toch ook liever Fermacell opgelegd, dat blijft nu nog wel een ergernis af en toe.
de beste tip: altijd zo dik mogelijk isoleren. altijd. je wilt achteraf nooit spijt krijgen dat je niet iets dikker had gedaan. die 5cm steenwol zal het grootste verschil in kosten niet zijn.
geluid demp je met massa, dus hoe meer hoe beter.
geluid demp je met massa, dus hoe meer hoe beter.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Contactgeluid is belangrijker dan de rest. Ik zou vooral kijken om alsnog zoveel mogelijk ertussen te krijgen. Maar omdat het tussen de balken is zou je ook prima kunnen gaan voor b-keus materiaal en het gewoon opvullen. Er zit hier in de buurt een restpartij dumpzaak waar je tegen heel schappelijke prijzen afgekeurde pakken kunt krijgen (dan is de maat net afwijkend ofzo). Maar voor tussen de balken is dit meestal geen probleem.
Ik heb hier 12cm steenwol ertussen zitten. Dat houd veel tegen maar zeker niet alles. En kijk ook vooral goed naar kiertjes.
Ik heb hier 12cm steenwol ertussen zitten. Dat houd veel tegen maar zeker niet alles. En kijk ook vooral goed naar kiertjes.
[ Voor 3% gewijzigd door BlueKeenan op 16-02-2026 09:54 ]
Zo dik als past. Isolatiemateriaal zijn de kosten niet bij een verbouwing.
De kosten zitten in het laten aanbrengen van het materiaal en in de afwerking na het aanbrengen. Voor de kosten van het laten aanbrengen maakt het bar weinig uit hoe dik het materiaal is. Voor de afwerking maakt het helemaal niets uit. Je kunt nooit teveel isolatie hebben. Wel te weinig.
De kosten zitten in het laten aanbrengen van het materiaal en in de afwerking na het aanbrengen. Voor de kosten van het laten aanbrengen maakt het bar weinig uit hoe dik het materiaal is. Voor de afwerking maakt het helemaal niets uit. Je kunt nooit teveel isolatie hebben. Wel te weinig.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.