Vraag

• Albel
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-02 19:34
Nadat mijn pc was vastgelopen heb ik met windows media creator een usb aangemaakt om windows 11 weer op mijn pc te krijgen. Omdat het toch niet allemaal zo vanzelf ging moet ik regens een vergissing hebben gedaan en nu staat windows 11 2 x op mijn pc. Eén maal op de ssd schijf (waar het origineel nooit stond) en nogmaals op de c: schijf. Mijn vraag is nu hoe ik dit kan verwijderen op de ssd schijf. Ik heb zoawat overal gezocht maar geen oplossing gevonden. maakt het trouwens verschil uit als ik het van de c: schijf zou verwijderen?
Alvast bedankt voor de mogelijke hulp

Alle reacties

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:28
Check met een tool als https://www.diskgenius.com/ bijvoorbeeld.

C: schijf is een beetje vreemde benoeming, eerder gaat het om een partitie of een andere schijf.
Heb je meer dan 1 schijf? Denk dat het om 2 schijfen gaat, en op elke een Windows partitie nu staat, dan kan je met diskgenius die wel uitpluizen en dan de ongewenste Windows partities verwijderen (lees meer dan 1 gezien er nog hidden partities zijn zoals recovery en wat EFI partities).

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• lvovk
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 14:34
Het lijkt erop dat je tijdens de herinstallatie per ongeluk twee aparte Windows-installaties hebt aangemaakt, elk op een andere schijf. Dat komt vaker voor wanneer er meerdere schijven aangesloten zijn tijdens de installatie. Gelukkig is dit meestal goed op te lossen. Allereerst is het belangrijk om te controleren vanaf welke schijf je pc nu daadwerkelijk opstart. Dat kun je zien in het BIOS/UEFI of via msconfig onder het tabblad “Opstarten”. Daar zie je welke Windows-installatie actief is. Zorg ervoor dat je zeker weet welke versie je wilt behouden voordat je iets verwijdert. Als Windows op de C:-schijf correct werkt en dat jouw hoofdinstallatie is, dan kun je de Windows-installatie op de SSD verwijderen door die SSD te formatteren. Dit doe je via Schijfbeheer (diskmgmt.msc). Zoek daar de SSD op, controleer goed of het niet je actieve systeemschijf is, en verwijder vervolgens de partities die bij die installatie horen. Daarna kun je de ruimte opnieuw indelen of formatteren. Let er wel op dat sommige opstartbestanden (bootloader) mogelijk op de SSD staan, ook al draait Windows zelf vanaf C:. In dat geval moet je eerst de bootconfiguratie herstellen voordat je de SSD leegmaakt. Dat kan eventueel met een Windows-installatie-USB via de herstelopties. Het maakt zeker verschil als je Windows van de C:-schijf zou verwijderen. Als dat de actieve installatie is waarmee je nu werkt, zal je pc daarna waarschijnlijk niet meer opstarten. Daarom is het cruciaal om eerst vast te stellen welke installatie je gebruikt. Je kunt in Verkenner kijken welke schijf de map “Windows” bevat die momenteel actief is. Ook in Taakbeheer bij Prestaties kun je zien welke schijf activiteit vertoont knip als systeemschijf. Mijn advies is: maak eerst een back-up van belangrijke bestanden voordat je iets verwijdert. Controleer daarna zorgvuldig in Schijfbeheer welke schijf veilig gewist kan worden. Als je twijfelt, kun je tijdelijk één schijf loskoppelen en testen of het systeem nog opstart. Samengevat: verwijder alleen de installatie die niet actief is, controleer de bootinstellingen en maak altijd eerst een back-up. Zo voorkom je dat je per ongeluk je werkende Windows-omgeving verwijdert.

Vage link maar verwijderd...

[ Voor 2% gewijzigd door Question Mark op 18-02-2026 16:10 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:36
@Albel De link die er staat bij de gebruiker boven mij zou ik in ieder geval niet op klikken. Kan per ongeluk zijn, maar ga hem zelf niet openen zeg maar.

Qua tekst lijkt het wel redelijk logisch.

Mocht er niets boeiends op de pc staan, dan kun je tijdens de installatie aangeven dat je alle schijven de partitie verwijderd. Dan zijn ze ook leeg.
Maar dan moet je wel zeker zijn dat er niets op staat wat je wil bewaren.

Als je één van de twee wil behouden zul je aanpassingen moeten gaan maken, maar als de installatie al niet goed is gegaan in eerste instantie, dan weet ik niet of je dat moet gaan proberen.
I think I accidentally installed windows onto my PC twice. How do I remove the second (bottom) installation? : r/Windows10

If you know the drive where the second one (Unwanted one) was is installed, then do the following:
  • Log-in to the one you want to keep
  • Click on the search bar next to the start menu and type msconfig
  • Click on msconfig in the search results
  • In msconfig, locate a tab on the top labeled Boot
  • Click on the boot tab
  • In the boot tab you will see the operating systems installed
  • Click on the one you don't want and click delete (It's usually the one that doesn't say "Default OS)
  • Click apply and then ok and the reboot window appears. Choose to reboot.
  • After you reboot and log back in, format the partition the unwanted OS was installed on.
Is in het Engels, maar dit is wel de manier in het kort hoe je het op moet lossen.
Houdt niet tegen dat je eerste installatie die je wilt repareren, alsnog via de mediastick opnieuw gedaan moet worden.

[ Voor 61% gewijzigd door Arunia op 18-02-2026 14:43 ]