[Juridisch advies gevraagd i.v.m. conifeer over de schutting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:50
Zit met het volgende probleem.
Er groeit een deel van een conifeer over onze schutting. Toen we het huis kochten stond die conifeer er al meer dan 20 jaar, dus verjaard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebdIcDGz1D6s0-scFzKMhEXc-YA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DX0lGN1lRDAiYe88hFS9zIiF.jpg?f=fotoalbum_large

We willen een overkapping en een nieuwe schutting plaatsen. Deze schutting staat nog wel maar echt einde levensduur. We hebben de buurvrouw gevraagd of ze ook mee wil doen met een nieuwe schutting. Die schutting is ook in slechte staat. Moest ze nog over nadenken. Gevraagd of die conifeer gekapt kan worden. Wil ze in eerste instantie niet omdat er dan een 'lelijke' boomstronk staat 8)7 ondanks dat ik wil meewerken om die conifeer mee te helpen omzagen ( heb een 5 meter hoge steiger tot beschikking ).

Oplossing die we nu in gedachte hebben. We plaatsen een schutting tegen de bestaande schutting rondom ( de andere buur maakt het niets uit dus zolang er maar iets nets terugkomt ). Daarnaast komt de overkapping aan het huis.

Het probleem. Als we dat zouden doen zou de conifeer fors gesnoeid moeten worden. De overkapping begint op 2,70 meter hoogte. Vraag is hierbij, als de conifeer nu dood gaat en omvalt wie is er dan voor aansprakelijk? Als ik de stam zo zie zie ik ook al bruine en grijze takken.

Beste antwoord (via vincent_1971 op 15-02-2026 18:30)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 23:21
vincent_1971 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:03:
Er groeit een deel van een conifeer over onze schutting. Toen we het huis kochten stond die conifeer er al meer dan 20 jaar, dus verjaard.
Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan.
Er zijn genoeg afleveringen van Meester Frank Visster / De Rijdende Rechter voorbij gekomen waarbij er helemaal geen sprake was verjaring.
Het probleem. Als we dat zouden doen zou de conifeer fors gesnoeid moeten worden. De overkapping begint op 2,70 meter hoogte. Vraag is hierbij, als de conifeer nu dood gaat en omvalt wie is er dan voor aansprakelijk? Als ik de stam zo zie zie ik ook al bruine en grijze takken.
Als de boom dood gaat door slecht snoeiwerk ben jij verantwoordelijk. Óók als je dat door een hovenier laat doen.

De conifeer die het dichtst bij het huis staat lijkt uit het lood te staan. Ik zou niet uitsluiten dat die conifeer nu "leunt" tegen de schutting en vanzelf omvalt op het moment dat je de fundering uit gaat graven voor je overkapping.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Als de conifeer nu ineens dood gaat dan neem ik aan dat de verdenking op jou valt, wat de nodige gevolgen zal hebben (vooral voor woongenot).

Je hebt gewoon het recht op een uitbouw als dit vergunningsvrij is. Die conifeer moet dan inderdaad gesnoeid worden, dat zou ik dan bij de buren melden. Mochten die het niet zelf doen dan zou je op hun kosten een tuinman moeten inhuren, mocht de conifeer dan sterven in het proces dan heb je in ieder geval een derde partij om naar te wijzen.

Overigens hebben wij een zelfde soort situatie met een boom in de tuin van de buren, dat is vooral irritant vanwege het bladverlies in onze tuin... Maar daar valt helaas niks aan te doen

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
President schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:08:
[...]
Die conifeer moet dan inderdaad gesnoeid worden, dat zou ik dan bij de buren melden. Mochten die het niet zelf doen dan zou je op hun kosten een tuinman moeten inhuren
Hoe kom je erbij dat je op hun kosten een tuinman mag inhuren?

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:50
[quote]Kurkentrekker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:12:
[...]

Kijk hier eens...zijn wel een aantal stappen voor nodig.

Acties:
  • Beste antwoord

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 23:21
Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan.
Er zijn genoeg afleveringen van Meester Frank Visster / De Rijdende Rechter voorbij gekomen waarbij er helemaal geen sprake was verjaring.
Als de boom dood gaat door slecht snoeiwerk ben jij verantwoordelijk. Óók als je dat door een hovenier laat doen.

De conifeer die het dichtst bij het huis staat lijkt uit het lood te staan. Ik zou niet uitsluiten dat die conifeer nu "leunt" tegen de schutting en vanzelf omvalt op het moment dat je de fundering uit gaat graven voor je overkapping.

Spel en typfouten voorbehouden

• President
  • Nu online
Kurkentrekker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:12:
[...]

Klopt, je kan natuurlijk niet zomaar een tuinman inhuren en een bonnetje inleveren.

Je zal ze eerst schriftelijk moeten laten weten / verzoeken om ruimte te maken. Doen ze dat niet dan mag je de overhangende takken geloof ik zelf snoeien

Maar: gezien ts een uitbouw wil weet ik niet hoe de buren reageren als de conifeer na het snoeien sterft. Dat is niet zo bevordelijk voor de band. Als ts voor 150 euro een tuinman het klusje kan laten doen dan zou dat ideaal zijn en kan dat kwaad bloed voorkomen. De buren moeten dat uiteraard niet betalen en ts kan het prima in zijn begroting meenemen, maar de buren zullen vast overleving van de conifeer willen en ik neem aan dat ze dan ook wel voor een professional willen gaan wat ze zelf moeten betalen

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Gevraagd of die conifeer gekapt kan worden. Wil ze in eerste instantie niet omdat er dan een 'lelijke' boomstronk staat 8)7 ondanks dat ik wil meewerken om die conifeer mee te helpen omzagen ( heb een 5 meter hoge steiger tot beschikking ).
Dus de daghuur van een stobbenfrees heb je in de weg laten staan van de best denkbare uitkomst. Dat is rationeel gezien een twijfelachtige keuze.

Die conifeer kun je prima snoeien zodat hij niet meer overhangt maar dat blijft voor altijd lelijk omdat een conifeer op oud hout niet meer uitloopt.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:34:
[...]

Dus de daghuur van een stobbenfrees heb je in de weg laten staan van de best denkbare uitkomst. Dat is rationeel gezien een twijfelachtige keuze.

Die conifeer kun je prima snoeien zodat hij niet meer overhangt maar dat blijft voor altijd lelijk omdat een conifeer op oud hout niet meer uitloopt.
Idd als je hem graag weg wilt hebben en die stronk is het enige bezwaar dan zorg je dat je die ook netjes op ruimt.
Desnoods besteed je het uit op eigen kosten.
Dat zou het mij wel waard zijn in ieder geval.

Snoeien is idd een no go, wat weg is komt niet weer. je blijft dan tegen een kale bruine boom aankijken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• President
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:42:
[...]

Idd als je hem graag weg wilt hebben en die stronk is het enige bezwaar dan zorg je dat je die ook netjes op ruimt.
Desnoods besteed je het uit op eigen kosten.
Dat zou het mij wel waard zijn in ieder geval.

Snoeien is idd een no go, wat weg is komt niet weer. je blijft dan tegen een kale bruine boom aankijken.
Als in zijn totaal weghalen een optie is dan is dat inderdaad de best mogelijke oplossing! En met de huidige kosten voor een uitbouw is dat kleingeld...

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:05
Als je buurvrouw het goed vind dat ie weggaat maar dan ook de stomp dan had ik er geen 2x over nagedacht, en dat hele ding incl stomp verwijderd. Kost je even wat werk maar met 4 man een krat bier en een droge zaterdag is dat ding weg incl de stomp.

Maar ik heb zoiezo hekel aan coniferen, en zou elke kans aanpakken die ik kreeg. Toen mijn buren de coniferen haag ook wel weg wouden hebben, heb ik de dag erop de zaag er al ingezet.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
President schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:32:
[...]

Klopt, je kan natuurlijk niet zomaar een tuinman inhuren en een bonnetje inleveren.
Maar in je eerste post zei je dat het op hun kosten kon.
Je zal ze eerst schriftelijk moeten laten weten / verzoeken om ruimte te maken. Doen ze dat niet dan mag je de overhangende takken geloof ik zelf snoeien
Dit is ook onvolledig advies. Er is geen (dwingend) schriftelijkheidsvereiste.
Maar: gezien ts een uitbouw wil weet ik niet hoe de buren reageren als de conifeer na het snoeien sterft. Dat is niet zo bevordelijk voor de band. Als ts voor 150 euro een tuinman het klusje kan laten doen dan zou dat ideaal zijn en kan dat kwaad bloed voorkomen.
TS geeft aan dat hij een overkapping wil, die uitbouw staat er al.

TS vraagt overigens om juridisch advies. Dat is op zich al vreemd, want dat advies zou gaan over welke juridische middelen hij kan inzetten om zijn zin te krijgen. Wat veel verstandiger is in dit geval is om eruit te komen met de buren, desnoods aanbieden te helpen, of de kosten te delen. In ieder geval iets in overleg. Juridisch advies is altijd nog mogelijk als je er samen niet uitkomt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Overigens zou ik mij ook niet wenden tot een internet (tech-gerelateerd) forum voor juridisch advies... :$

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 15-02-2026 22:51 ]

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik ben altijd de eerste die roept dat groen - en dan met name oude mooie bomen - echt doodzonde is om weg te halen. Maar dit is wel een gevalletje kan ook echt niet…

wellicht voorstellen samen schutting doen en iets herplanten wat jij ook leuk vindt?

-edit ; tja een overkapping. Ook al mag dat ongetwijfeld…niet zo tof om naast je te hebben als je toch al een postzegeltuin hebt …

[ Voor 21% gewijzigd door Deruxian op 15-02-2026 19:32 ]

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:53
Ik zou vragen aan de buurvrouw hoezeer ze gehecht is aan de coniferen. Kan ook zomaar zijn dat ze de coniferen "iets" te ver heeft laten doorgroeien, ipv op tijd te snoeien, en nu dus enorm veel te groot zijn geworden om nog in model te krijgen.
Er zijn zoveel achtertuinen die vol staan met struiken/bomen die niet op tijd gesnoeid zijn, waar de bewoners niet zo blij mee zijn. Maar geen zin, tijd, geld hebben om ze te laten verwijderen.

Anders gewoon in overleg de coniferen om (laten) zagen, stobbenfrees laten komen en alle wortels tot ca 30cm diep laten vermalen.
Meteen een hoop licht erbij in tuin en huis.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:07

Yucon

*broem*

en bied haar desnoods een mooi nieuw boompje aan. Het kan prima zijn dat ze zelf ook gewoon niet weet wat ze met dit monster moet aanvangen, en met stroop kom je verder dan met azijn.

"buuf als ik dit nou gewoon eens voor je oplos en zorg dat het er daarna prachtig uitziet?"

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 14:02
Of haar/hem vragen wat zij in gedachten heeft om dit op te lossen, dat die conifeer voor de helft in jouw tuin staat en je aangeeft dat je dit niet wil moet haar ook toch triggeren om iets te gaan doen.
Pagina: 1