Verduurzaming en verbouwing vrijstaande woning uit 1956

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• chiIIed
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-03 09:31
Hallo allen,

In het afgelopen jaar hebben wij een mooie stap kunnen maken door de aankoop van ons nieuwe huis! Sinds begin februari is de hypotheek erdoor waardoor we nu focussen op de gewenste verbouwingen. Deze bestaan uit het verduurzamen van de gehele woning en het moderniseren van de bovenverdieping.

Zowel mijn vriendin als ik zijn financieel geschoold en de bouwwereld is voor ons dan ook onbekend terrein. Om toch enigszins zinvolle gesprekken te kunnen voeren met aannemers heb ik de afgelopen maanden de vele topics doorgenomen – als een soort snelcursus – maar het blijft ingewikkeld als je het jargon niet volledig beheerst. Het helpt ook niet dat elke aannemer die we nu gesproken hebben, een andere visie heeft en het lastig is om daar de wijsheid (of onzin) van in te zien.

Met dit topic wil ik dan onze ontwikkelingen bijhouden en jullie expertises raadplegen en vooral ook onze keuzes challengen, voordat wij officieel de krabbel zetten onder een offerte. Ik doe het liever in één keer goed, maar soms wil ik nog wel eens doorslaan. Een sanity check mag best.

Situatieschets en historie
De woning in kwestie betreft een onder architectuur gebouwde vrijstaande villa uit 1956. Voor die tijd zijn er moderne bouwtechnieken en materialen gebruikt en dat is te zien. Structureel is er niets en dan ook niets op aan te merken. Qua opbouw en layout is het huis te typeren als een bungalow met de afwijking dat er een tweede verdieping is met één kamer. Rondom de woning staan grote oude eiken die zorgen voor veel natuurlijke schaduw in de zomer. De woning is gelegen nabij een knooppunt van de twee grootste uitvalswegen van het dorp. Gedurende de dag is er dan ook veel verkeerslawaai dat de gevel raakt.

Gezien het bouwjaar is het niet onverwachts dat er asbest is geconstateerd in de woning. Sowieso het dakbeschot (waarschijnlijk Eterniet).

In 1993 is er een renovatie geweest door de woonkamer uit te breiden met een serre en de houten kozijnen te vervangen door kunststof kozijnen met dubbel glas. Het lijkt er op dat de oude stelkozijnen zijn blijven zitten en dus niet vervangen zijn, maar dit weet niemand zeker.

In de periode 2020 tot 2025 is een tweede renovatie geweest. De verkopers hebben het grondig aangepakt en de gehele begane grond gerenoveerd en ook het huis gasloos gemaakt. Onderstaand het lijstje:
  • Open vloerplan geïntroduceerd;
  • De oude houten vloer is open gehaald en vervangen door een nieuwe houten vloer welke is geïsoleerd. Dus geen broodjesvloer, renovatievloer of vloer op zand
  • Voorzetwanden met isolatie (de oude spouw is niet geïsoleerd)
  • Watergedragen vloerverwarming is gelegd door de gehele woning (uitgezonderd slaapkamers);
  • Split warmtepomp geïnstalleerd;
  • Zonnepanelen (met micro-omvormers) zijn gelegd op het dak;
  • Relocatie van de meterkast en upgrade naar 3-fase;
  • Nieuwe keuken, badkamer, stucwerk, schilderwerk e.d.
Het oude verwarmingssysteem is onklaar gemaakt vanwege de geïnstalleerde vloerverwarming met als gevolg dat de bovenverdieping niet meer wordt verwarmd. De bovenverdieping is verder niet aangeraakt en ook andere verduurzamingsmaatregelen hebben niet plaatsgevonden. Tot slot zijn er geen aanvullende ventilatie maatregelen getroffen en op dit moment wordt het gehele huis op natuurlijke wijze geventileerd via tochtroosters in de kunststof kozijnen (die in de praktijk dichtzitten).

Schets bovenverdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47ojXbivPLT7ka72rX1XRAEdx9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emuKEvkhwJZtzhnLYQmHJ69E.jpg?f=fotoalbum_large

Schets begane grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4QEtk_Nt4GK36fYFfYej7o1RSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bg6p6TxHnAcKID6P2uev4vtD.jpg?f=fotoalbum_large

Wat willen wij?
De verwachting is dat wij hier vijf tot tien jaar wonen en investeringen worden dan ook met die bril bekeken, maar we hebben wel de insteek om het in één keer goed te doen. Wij willen dan eigenlijk ook doorgaan waar de verkopers zijn gestopt. Namelijk een verdere verduurzaming en modernisering van de woning.

De verduurzaming is overigens geheel financieel ingestoken in verband met het verdwijnen van de salderingsregeling. Ook in de koudere dagen is het huis comfortabel, maar je ziet dan wel enorme condensatie op het eterniet dakbeschot (wat an sich logisch is door de koudebrug).

Het liefst laten we het asbest zitten en werken we er omheen.

Maar wat is dan precies de wens?

Huis
  • Overal nieuwe kozijnen met HR+++ glas. De huidige kozijnen zijn versleten. Voorkeur gaat uit naar houten kozijnen i.v.m. de afwerking;
  • Nieuwe voordeur, achterdeur en garagedeur;
  • Nieuw glas in de serre. Zowel de staande ramen als die van de dakpanelen;
  • Voorzet ramen voor de aanwezige glas-in-lood ramen;
  • Dakisolatie, gezien het aanwezige asbestdakbeschot focussen wij nu volledig op de kouddak methode.
  • Installatie van een centraal WTW balansventilatie systeem;
  • Nieuwe elektra op de bovenverdieping;
  • Weghalen van de huidige zachtbord afwerking op bovenverdieping en afwerken.
  • Verwarming aanbrengen op de slaapkamer boven
Tuin
  • Verkeerslawaai weren;
  • Poort en afrastering installeren, zodat de hond los kan lopen in de gehele tuin O+ ;
Waar lopen we nu tegen aan?
Zoals eerder vermeld hebben we ondertussen meerdere offertes opgevraagd. Daarbij hebben we de aannemers bovenstaande wensenlijst meegegeven maar tegelijkertijd ook gevraagd om mee te denken. Met name op het gebied van dakisolatie en ventilatie worden verschillende adviezen gegeven en kunnen wij nu zeer beperkt op waarde inschatten.

Onderstaand de verschillende adviezen rondom isolatie en ventilatie:
  • Bouwkundige keuring: Eternietdakbeschot -> Steenwol/glaswol -> dampdichtfolie;
  • Aannemer 1: Eternietdakbeschot -> Glaswol -> damp-remmende folie. WTW-ventilatie kwam die op terug.
  • Aannemer 2: Eternietdakbeschot -> houtvezelisolatie -> dampopen, luchtdicht folie. WTW-ventilatie kwam die op terug. Offerte nog te komen.
  • Aannemer 3: Geen isolatie in het dak plaatsen van de bergzolder, maar de zoldervloer (=plafond begane grond) isoleren. Dit omdat er geheid schimmelvorming gaat plaatsvinden. Het dak van de slaapkamer boven met PIR isoleren. WTW balansventilatie kon mogelijk wel, maar hij erkende gelijk wel twee mitsen;
    - vanwege de gestucte plafonds op steengaas zou de installatie van de ventielen bewerkelijk worden en er blijft een risico op gescheurd stucwerk of dat het plafond het begeeft;
    - De unit moet door het dak naar buiten en daar zit dus het asbestdakbeschot.
  • Aannemer 4: Schouw moet nog plaatsvinden. Balansventilatie ging die niet doen, had geen meerwaarde i.v.m. de vele kieren die het huis heeft. Dus nog geen offerte.
De balansventilatie vind ik wel cruciaal in deze. Dit heeft namelijk ook direct invloed op de nieuwe kozijnen. Zowel aannemer 1 als 3 kwamen met het voorstel om – als alternatief op de balansventilatie - dan in de kozijnen tochtroosters te plaatsen. Alleen daar heb ik dan enorme gemengde gevoelens in. Ik mis dan even de logica om te investeren in HR+++ glas en dan toch nog steeds tochtroosters te nemen.

Wat ook opvalt is dat bij 1 en 3 de stelkozijnen worden vervangen, maar aannemer 2 gaf ze graag te laten zitten en daar dan de nieuwe houten kozijnen in te plaatsen. Gezien de leeftijd van de stelkozijnen (naar verwachting 30 tot 70? jaar) zou ik denken dat het verstandig is deze te vervangen.

Ben heel benieuwd hoe jullie tegen de plannen en de gegeven adviezen aankijken!

Dank alvast en wordt vervolgd :) .

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:46
heeft aannemer 4 iets gedaan om die vele kieren te constateren?
Als er een nieuwe vloer is geplaatst en die is geïsoleerd en er voorzetwanden zijn geplaatst dan zullen daar al weinig kieren meer zijn. als jullie dan het dak gaan doen en nieuwe kozijnen dan zijn de kieren wel zo ongeveer weg.
WTW lijkt mij de enige juiste oplossing dus als dat voor de aannemers moeilijk is moet je daar misschien een andere partij voor zoeken. Dat dakbeschot zou ik hoe dan ook weghalen. Dat is gewoon een enorme verbetering voor je huis, een volgende koper zal dat vast eng vinden en er tegenop zien om dat weg te halen.
hoe heeft iedereen die stelkozijnen kunnen beoordelen? die zitten achter je kozijn en zijn normaal niet zichtbaar. Du gewoon offertes vragen inclusief die stelkozijnen. Dat zijn ook de kosten niet.

roosters in je nieuwe kozijnen met triple glas zou ik onder geen voorwaarde accepteren. je kunt altijd een blowerdoortest doen om de hoeveelheid dieren te bepalen en dan kun je ze vaak ook direct oplossen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-03 19:48
Zou in jullie geval kunststof kozijnen nemen eventueel in houtnerf motief. Hout dient om de zoveel jaar te worden geschilderd = weer extra kosten + veroorzaken over x jaren kieren etc wat je niet wilt. Hout gaat nu eenmaal werken met de tijd.

SiberischeHusky Shepsky

• chiIIed
No Hands schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:58:
heeft aannemer 4 iets gedaan om die vele kieren te constateren?
Als er een nieuwe vloer is geplaatst en die is geïsoleerd en er voorzetwanden zijn geplaatst dan zullen daar al weinig kieren meer zijn. als jullie dan het dak gaan doen en nieuwe kozijnen dan zijn de kieren wel zo ongeveer weg.
WTW lijkt mij de enige juiste oplossing dus als dat voor de aannemers moeilijk is moet je daar misschien een andere partij voor zoeken. Dat dakbeschot zou ik hoe dan ook weghalen. Dat is gewoon een enorme verbetering voor je huis, een volgende koper zal dat vast eng vinden en er tegenop zien om dat weg te halen.
hoe heeft iedereen die stelkozijnen kunnen beoordelen? die zitten achter je kozijn en zijn normaal niet zichtbaar. Du gewoon offertes vragen inclusief die stelkozijnen. Dat zijn ook de kosten niet.

roosters in je nieuwe kozijnen met triple glas zou ik onder geen voorwaarde accepteren. je kunt altijd een blowerdoortest doen om de hoeveelheid dieren te bepalen en dan kun je ze vaak ook direct oplossen.
Aannemer 4 is nog niet langs geweest. Gaat denk ik puur af op het bouwjaar van het huis.

WTW lijkt mij ook de juiste oplossing, maar dat moet wel kunnen dan. Als het hele plafond van de begane grond steengaas is, vraag ik mij af in hoeverre dat dan haalbaar is. Dan zul volgens mij op diverse plekken in het gaas moeten knippen en dan door de stuc van het plafond heen boren voor de ventilatieroosters. Vanuit de bergzolder kan je er wel goed bij, dus dat scheelt. Zit je overigens nog steeds met dat de WTW ook naar buiten moet.

Het asbest dakbeschot weghalen kan niet zonder het gehele dak af te breken en een volledige asbest sanering. Als je al zover gaat is warm dak isoleren de logischere keuze. Die optie hebben we nog niet actief onderzocht, omdat we op voorhand vermoeden dat daar het budget niet naar is.
CryptoNL schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:28:
Zou in jullie geval kunststof kozijnen nemen eventueel in houtnerf motief. Hout dient om de zoveel jaar te worden geschilderd = weer extra kosten + veroorzaken over x jaren kieren etc wat je niet wilt. Hout gaat nu eenmaal werken met de tijd.
Hebben we overwogen. Het is hout geworden omdat dat mooier aansluit op de woning, visueel passender is voor de stijl van de woning én nagenoeg alle kozijnen - geen ramen, maar - deuren zijn. Met kunststof openslaande deuren zie je dan het enorme hang en sluitwerk. Zijn we geen fan van. Met hout is dat een stuk minder.

Het schilderen van het hout kan ook als een voordeel gezien worden, kan je er nog eens een ander kleurtje aan geven :)

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-03 19:48
chiIIed schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Aannemer 4 is nog niet langs geweest. Gaat denk ik puur af op het bouwjaar van het huis.

WTW lijkt mij ook de juiste oplossing, maar dat moet wel kunnen dan. Als het hele plafond van de begane grond steengaas is, vraag ik mij af in hoeverre dat dan haalbaar is. Dan zul volgens mij op diverse plekken in het gaas moeten knippen en dan door de stuc van het plafond heen boren voor de ventilatieroosters. Vanuit de bergzolder kan je er wel goed bij, dus dat scheelt. Zit je overigens nog steeds met dat de WTW ook naar buiten moet.

Het asbest dakbeschot weghalen kan niet zonder het gehele dak af te breken en een volledige asbest sanering. Als je al zover gaat is warm dak isoleren de logischere keuze. Die optie hebben we nog niet actief onderzocht, omdat we op voorhand vermoeden dat daar het budget niet naar is.

[...]

Hebben we overwogen. Het is hout geworden omdat dat mooier aansluit op de woning, visueel passender is voor de stijl van de woning én nagenoeg alle kozijnen - geen ramen, maar - deuren zijn. Met kunststof openslaande deuren zie je dan het enorme hang en sluitwerk. Zijn we geen fan van. Met hout is dat een stuk minder.

Het schilderen van het hout kan ook als een voordeel gezien worden, kan je er nog eens een ander kleurtje aan geven :)
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Je kunt gewoon strakke kunststof kozijnen nemen met verdiepte sloten etc. Dan zie je geen enkel hang of sluitwerk, althans niet in het zicht ;)

Waarom kunststof? Omdat je aangeeft er 5 tot 10 jaar te willen wonen en dus sowieso over 5 jaar schilderkosten gaat krijgen en dat is niet goedkoop voor een woning ( spreek uit ervaring, 2-onder-1 kap buitenkant laten schilderen was 5500 euro ). Dus wil je kosten zo laag mogelijk houden > kunststof.

SiberischeHusky Shepsky

• No Hands
[...]

[...]

Ik weet niet wanneer je voor het laatst de huidige stand van zaken van kunststof kozijnen hebt bekeken maar grote lelijke scharnieren en enorme sloten zijn al 15 jaar niet meer nodig. Jij ziet het verschil niet als je het niet weet, dat is hoe kunststof kozijnen ontwikkeld zijn. Kunststof deuren zijn wel duur, maar houten deuren ook en die trekken dan krom. Dus misschoen toch goed om eens bij een goede kunststof kozijnen leverancier in de buurt te gaan kijken en een vergelijkende offerte op te vragen.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-03 20:17
Ik zou sowieso het dak compleet vervangen.

Ik zou als koper totaal afknappen als de hele bovenverdieping is aangepakt met dito kosten alles gestuct afgewerkt etc en geïsoleerd maar dat verkopers te beroerd zijn geweest om die asbest weg te halen. Daar snap ik geen jood.

Asbest is nog steeds een ding, de boel word boven aangepakt die het dan meteen goed. Dan kun je tenminste je huis ook verkopen met een nieuw dak. +Warm dak isolatie en geen asbest. Dat is echt win win. Ik zou als koper meteen denken..ja die asbest die moet ik ooit nog saneren..kost weer zoveel terwijl het van binnen zo mooi is aangepakt.

Je weet namelijk nooit wat de overheid over 5 jaar bedenkt .....mochten ze ooit weer met asbest eisen daar heb jij dan echt wel indirect nadeel van bij een verkoop.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07:43

Rzaan

Altijd zoekende

No Hands schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:23:
[...]

Ik weet niet wanneer je voor het laatst de huidige stand van zaken van kunststof kozijnen hebt bekeken maar grote lelijke scharnieren en enorme sloten zijn al 15 jaar niet meer nodig. Jij ziet het verschil niet als je het niet weet, dat is hoe kunststof kozijnen ontwikkeld zijn. Kunststof deuren zijn wel duur, maar houten deuren ook en die trekken dan krom. Dus misschoen toch goed om eens bij een goede kunststof kozijnen leverancier in de buurt te gaan kijken en een vergelijkende offerte op te vragen.
Bovendien krijg je bij kunststof kozijnen en trippel glas ook nog eens een flinke subsidie.
Daarnaast krijgt je huis een beter energielabel, wat voor een meeropbrengst bij de verkoop kan zorgen.

• Orkaan
Hier in de wijk allemaal vrijstaande jaren 70 huizen. En gaat er een orginele bewoner dood (leeftijd in onze straat is zo eind 80 begin 90).

Dan gaat iedereen de boel aanpakken en tot nu toe allemaal met kunststof kozijnen. Nee niet van die lelijke ouderwetse witte zonder profiel als woning stichting. Maar verdiept blokprofiel HVL met houtlook. Of juist van dat andere"gladde" folie.

Moet je natuurlijk alleen even bedenken welke kleur binnen en buiten😉

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-02 08:51
Ik snap wel dat iedereen zegt dat je je asbest moet verwijderen. Bij elke ingreep aan het dak zit dat in de weg, zoals je nu zelf ook ervaart. Tegelijkertijd is saneren en een nieuw dak wel een enorme kostenpost. Als dat (financieel) niet gaat zou je wellicht de WTW door de gevel kunnen voeren. Uiteraard hebben de meeste mensen liever een huis zonder asbest, maar woningen, en zeker vrijstaande woningen, zijn vrijwel overal schaars, dus ik zou me niet zo snel zorgen maken dat het nooit meer te verkopen is.

Ik las dat de spouw niet geïsoleerd is. Dat zou ik dan alsnog laten doen, want dat is meestal een kosteneffectieve maatregel.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07:43

Rzaan

Altijd zoekende

MaakErWatVan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:51:
Ik snap wel dat iedereen zegt dat je je asbest moet verwijderen. Bij elke ingreep aan het dak zit dat in de weg, zoals je nu zelf ook ervaart. Tegelijkertijd is saneren en een nieuw dak wel een enorme kostenpost. Als dat (financieel) niet gaat zou je wellicht de WTW door de gevel kunnen voeren. Uiteraard hebben de meeste mensen liever een huis zonder asbest, maar woningen, en zeker vrijstaande woningen, zijn vrijwel overal schaars, dus ik zou me niet zo snel zorgen maken dat het nooit meer te verkopen is.

Ik las dat de spouw niet geïsoleerd is. Dat zou ik dan alsnog laten doen, want dat is meestal een kosteneffectieve maatregel.
Asbest is voor veel kopers toch een no-go. Kopers in het segment voor vrijstaande huizen laten dat wel meespelen. Die markt is veel kleiner en staat minder onder druk.
Wij merkten dit ook bij ons huis waar ook niet zeker van was of er nog asbest inzat (ja dus)
Veel kopers haakten daarop af.

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:32
Ook al mag Eternit blijven zitten hebben wij het laten saneren.
Gelijk een warm dak met 22 cm isolatie. Geen verlies van binnenruimte en eventuele dakkapellen kunnen dan wel.
Is echt een pre.
Inclusief nieuw overstek petjes op de schoorstenen lood en goten.
70000 euro.

• Orkaan
Onze buurman (80+) heeft ook zijn dak laten saneren en warm dak isolatie. (Wel lei terug laten plaatsen en zonnepanelen erin...dus dat was wel een heel duur dakkie a 96k). Een dak van hand getimmerde lei stukje is natuurlijk heel bewerkelijk dus snap wel dat dat extra duur was. (Zou ik niet voor gekozen hebben maar iedereen mag zijn eigen keuzes maken).

2 deuren verder op is net een huis verkocht. (5000 boven de vraagprijs). 595. Maar alles in het huis moet gedaan worden. Zit dus ook asbest in het dak dus gaat helemaal gesaneerd worden. Je kunt en mag namelijk zelfs geen dakkapel in een asbest dak zagen. Dus je komt je eigen zooi tegen. En zit met je handen gebonden. Dus juist omdat het dak oid is zou ik het wel aanpakken.

En asbest houdt mensen echt wel tegen hoor........

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-03 22:28
Je hebt waarschijnlijk gewoon asbesthoudend dakbeschot, Eternit is puur een merk naam, van een producent die vroeger diverse asbesthoudende producten maakten.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06:49

DIY

[...]

Zeker WTW doen! Met (LTV) vloerverwarming krijg je bij roosters problemen met tocht in huis omdat de vloerverwarming de koude luchtstroom vanuit de roosters niet voldoende kan opwarmen. Daarom had je vroeger radiatoren onder de ramen die de lucht uit de roosters lekker opwarmde.

Wellicht kunt je geveldoorvoeren maken in de topgevel(s). Als de aan- en afvoer naar de wtw unit in dezelfde gevel moeten, goed kijken naar de meest voorkomende windrichting, zodat je de uitgeblazen lucht niet weer aanzuigt. Als dat lastig word en de schoorsteenkanalen voldoende diameter hebben, zou je die ook als uitblaas kunnen gebruiken.

Zo te zien heb je boven onder het schuine dak (achter knieschotten?) veel ruimte om de ventilatiebuizen naar de kamers weg te werken zonder dure woon m2 op te moeten offeren.

Wat betreft de plafond lijkt het me stug dat je met een paar gaten voor 125mm kanaaltjes en ventielen grote problemen veroorzaakt. Ik zou gewoon een grote gatenzaag (hardstaal) gebruiken, zodat je alleen de mazen van het gaas doorzaagt waar het gat zit.

Waarschijnlijk is het lastig om alles bij 1 aannemer onder te brengen. Wellicht is het beter om een specialist voor de isolatie te kiezen en apart een bedrijf voor de ventilatie.

• chiIIed
Hi allen,

Dank voor de reacties! Tijdje ziek geweest en ondertussen ook weer met de aannemers gezeten. Zal proberen iedereen een reactie te geven voorover het niet overlapt met andere reacties.
CryptoNL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:22:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Je kunt gewoon strakke kunststof kozijnen nemen met verdiepte sloten etc. Dan zie je geen enkel hang of sluitwerk, althans niet in het zicht ;)

Waarom kunststof? Omdat je aangeeft er 5 tot 10 jaar te willen wonen en dus sowieso over 5 jaar schilderkosten gaat krijgen en dat is niet goedkoop voor een woning ( spreek uit ervaring, 2-onder-1 kap buitenkant laten schilderen was 5500 euro ). Dus wil je kosten zo laag mogelijk houden > kunststof.
Ik zal eens wat voorbeelden bekijken voor het nieuwere kunsstof dan. De staaltjes die bij de verschillende aannemers stonden, werden wij niet heel vrolijk van. Dat hout geschilderd moet worden zien wij eerder als voordeel (i.v.m. ander kleurtje). Kosten van het schilderen maak ik mij niet zo druk om, dat is cashflow technisch goed te behappen.
No Hands schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:23:
[...]

Wij hebben bijna alleen maar deuren. Vrijwel geen ramen. Van alle kozijnen die we willen vervangen zijn er 7 deuren en 5 (kleine) ramen. (hard) Hout en krom trekken zal naar verhouding wel meevallen. Kunststof heeft ook niet het eeuwige leven.

Voor beide materialen is wat te zeggen alleen snap ik zelf de enorme voorkeur voor kunststof nog niet zozeer. Het wordt hier aangeraden, maar behalve dat het goedkoper is ( o.a. i.v.m. geen schilderwerk) en esthetisch niet meer onderdoet voor hout, heb ik nog geen andere voordelen gehoord.

Voor nu neigen we nog steeds naar hout. Stukje gevoel en - met de kozijnen die we hebben gezien - is hout passender voor het huis.
Orkaan schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:51:
Ik zou sowieso het dak compleet vervangen.

Ik zou als koper totaal afknappen als de hele bovenverdieping is aangepakt met dito kosten alles gestuct afgewerkt etc en geïsoleerd maar dat verkopers te beroerd zijn geweest om die asbest weg te halen. Daar snap ik geen jood.

Asbest is nog steeds een ding, de boel word boven aangepakt die het dan meteen goed. Dan kun je tenminste je huis ook verkopen met een nieuw dak. +Warm dak isolatie en geen asbest. Dat is echt win win. Ik zou als koper meteen denken..ja die asbest die moet ik ooit nog saneren..kost weer zoveel terwijl het van binnen zo mooi is aangepakt.

Je weet namelijk nooit wat de overheid over 5 jaar bedenkt .....mochten ze ooit weer met asbest eisen daar heb jij dan echt wel indirect nadeel van bij een verkoop.
Als daar het budget naar was, hadden we het gedaan. Het heeft namelijk zeker mijn voorkeur. De prijsindicaties daarvan zijn echter zodanig hoog dat dat ver buiten budget valt. Het gaat om minstens 130m2 aan dak dat dan vervangen en gesaneerd moet worden. Daarna dan de isolatie en de herstelwerkzaamheden.

Dat asbest nieuwe kopers afschrikt zal ongetwijfeld maar laten we niet doen alsof er dan niemand meer komt kijken. Zolang je niets met asbest doet is er niets aan de hand. Het dakbeschot zit aan de binnenkant van het huis, het is geen zakelijk pand, dus de kans acht ik zeer beperkt dat er enige maatregel van de overheid komt. Wij hebben het pand ook gekocht wetende dat er asbest in zit ;)

De bergzolder wordt overigens niet afgewerkt. De wens is daarom alleen te isoleren.
DIY schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:01:
[...]

Zeker WTW doen! Met (LTV) vloerverwarming krijg je bij roosters problemen met tocht in huis omdat de vloerverwarming de koude luchtstroom vanuit de roosters niet voldoende kan opwarmen. Daarom had je vroeger radiatoren onder de ramen die de lucht uit de roosters lekker opwarmde.

Wellicht kunt je geveldoorvoeren maken in de topgevel(s). Als de aan- en afvoer naar de wtw unit in dezelfde gevel moeten, goed kijken naar de meest voorkomende windrichting, zodat je de uitgeblazen lucht niet weer aanzuigt. Als dat lastig word en de schoorsteenkanalen voldoende diameter hebben, zou je die ook als uitblaas kunnen gebruiken.

Zo te zien heb je boven onder het schuine dak (achter knieschotten?) veel ruimte om de ventilatiebuizen naar de kamers weg te werken zonder dure woon m2 op te moeten offeren.

Wat betreft de plafond lijkt het me stug dat je met een paar gaten voor 125mm kanaaltjes en ventielen grote problemen veroorzaakt. Ik zou gewoon een grote gatenzaag (hardstaal) gebruiken, zodat je alleen de mazen van het gaas doorzaagt waar het gat zit.

Waarschijnlijk is het lastig om alles bij 1 aannemer onder te brengen. Wellicht is het beter om een specialist voor de isolatie te kiezen en apart een bedrijf voor de ventilatie.
Dank voor de reactie! De schoorsteenkanalen ga ik eens onderzoeken of dat een mogelijkheid is om als uitvoer te gebruiken. Daar kunnen we redelijk goed bij namelijk én de schoorsteen is niet in gebruik. Lijkt mij ideaal dan.

je hebt gelijk met de bergzolder. Dat kunnen we heel makkelijk alle buizen en de unit kwijt. Ook kunnen we van bovenaf het steengaas bekijken en losknippen om de ventielen te plaatsen. Op die manier kan in ieder geval gewaarborgd worden dat de "hoofd"draden niet geraakt worden.

We hebben nu één offerte voor de ventilatie. Was 15k voor DucoBox Energy Premium, 8 ventielen, inregelen en de buizen uiteraard. Er zat geen technisch plan bij de offerte. De ventielen zouden geplaatst worden waar wij ze wilde hebben (dit met als redenatie dat er wellicht een kast onder een ventiel geplaatst kon worden). Toen ik vroeg hoe het zat met dat 8 ventielen alleen de slaapkamers gecoverd waren, werd het stil. Misschien al wel te lezen, maar ik heb weinig vertrouwen in deze partij.

Zal daarom nog wat meer offertes opvragen. Hier nog aanraders voor installateurs?

Omdat het huis voor het overgrote deel een bungalow is, is het huidige plan qua isolatie om het plafond van de begane grond te isoleren (= vloer bergzolder). De isolatie tegen het dak aan (koud dak) op de bergzolder laten we dan achterwege. Het idee is dat de warmte vanuit de vloerverwarming op de begane grond blijft hangen minder snel weg naar boven trekt (= bergzolder).

Voordeel hiervan is dat het goedkoper is om aan te brengen (een deel van het plafond is al geïsoleerd) én er dus geen isolatie tegen het eterniet op de bergzolder benodigd is. Dat laatste voorkomt dan de kapitaalvernietiging bij het saneren in de toekomst, waar hier dus ook al ter sprake is gekomen.

Isolatie tegen het dak aan werd - achteraf gezien - ook afgeraden omdat er met moeite 9cm aan isolatie (= maximale diepte van de sporen) in kon. Daarnaast zouden er dus de koudebruggen ontstaan omdat er tussen de de sporen in wordt geïsoleerd. Per saldo zou dit niet voldoende zijn om condensvorming te voorkomen. Klinkt voor mij als leek plausibel, maar iemand hier nog goede inzichten?

Het dak van de slaapkamer boven evenals die van de overloop, kon wel geïsoleerd worden omdat de sporen daar een stuk dieper waren. 15cm kon daar makkelijk in en dan was er nog ruimte over voor afwerking. Is alleen de vraag hoe dan te isoleren. De offertes gaan nu uit van glaswol, maar PIR of houtvezel is natuurlijk ook een optie. Houtvezel neig ik zelf naar in verband met dat het ook geluid goed isoleert een goede faseverschuiving heeft, maar de aannemers zijn hier niet heel happig op.

Wat ik wil voorkomen is dat ik nu een keuze maak op basis van de adviezen van de aannemers, maar de gevolgen niet kan overzien door een gebrek aan kennis. Vandaar graag jullie advies hierin :)

Dank alvast!

• No Hands
Je kunt de sporen natuurlijk gewoon opdikken met een paar houten regels. Dan kun je zo dik als je wilt. Hout wordt nou niet gelijk gezien als koudebrug omdat het maar matig warmte of kou geleid. Het isoleren van de vloer van je bergzolder is een prima alternatief. PIR heeft als enorm voordeel dat je er gewoon evengoed je spullen op kan zetten, het is drukvast. PIR laat wel makkelijker geluid door en heeft weinig faseverschuiving. De vraag is of die twee op dat bergzoldertje van toepassing zijn.
Aannemers houden niet van onbekend maar wie betaald die bepaald. Als die aannemer een paar m2 heeft gedaan dan zien ze de voordelen van houtvezel wel in. Maar ze zijn nu eenmaal gewend om glaswol uit te rollen en dan klaar te zijn. Je kan eventueel nog houtvezel harde platen nemen en als je er nog wat wil opbergen er 9mm underlayment opleggen.

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:57
Ik dacht dat houten kozijnen geen stelkozijnen nodig hadden, misschien voor de spouw maar is inderdaad een lat en daar zit het geld niet in. Kunststof kozijnen zijn inderdaad verbeterd maar heb nog geen seconde spijt voor de keuze van hout. Kan je veel meer maatwerk van maken en blijft mooi natuurproduct.
Geen roosters in zetten, maar investeer in WTW. Mijn materialen koste ook 10k maar ben erg lang bezig geweest met de aanleg. Dat gaat jouw aannemer niet doen voor 5k, maar erg afhankelijk van situatie. Doorvoeren kunnen ook door gevel hoor, overal is een oplossing voor te verzinnen.
En dat is ook mijn advies voor jouw aannemer: zoek er een die denkt in oplossing en niet direct ideeën afschiet. Ze zijn vaak behoudend en niet bekend met alle mogelijkheden.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1899

Pagina: 1