Vraag

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:44
Beste Tweakers,

mijn WTW-installatie (20j oud) maakt opeens bijgevoegd geluid.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dit een eindig verhaal is, maar: weet iemand toevallig hoe dit aan te pakken? Ik zal hem openschroeven, maar weet uit het verleden dat daar voor mij als leek weinig te zien is.

(had de filter rechts er even uit gehaald omdat het geluid van rechts lijkt te komen, maar dat hielp niks)

YouTube: 15 February 2026

Alle reacties

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Klinkt als een bypass/vorst beveiliging die begin en eindstand niet meer weet. Stekker al er uit en in gestoken?

[ Voor 8% gewijzigd door plaspvd op 15-02-2026 17:30 ]

• Aeien
Yep, geen verbetering, evenals stand 1-3 proberen.
Meer flow = meer lawaai. Hij gaat ook omhoog/omlaag in frequentie

• Aeien
Oh, kijk aan:

De fan voor huis-in is los geraakt en loopt aan.
YouTube: 15 February 2026

Ik kan zo snel geen makkelijke manier zien om zijn behuizing te openen. Iemand hier ervaring mee?

Als ik hem in het midden stut, klinkt het weer beter

• plaspvd
  • Niet online
Lagers hebben het opgegeven.

• Aeien
Aja, dus einde oefening voor een 20j oud ding zonder reserve onderdelen.

Kan ik hem veilig laten draaien? Genereert nog wel flow.

En zal vlot moeten vervangen, met dit weer.
Iemand suggesties in omgeving Breda die goed advies geeft?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21
Ik zou hem niet meer gebruiken. Los daarvan je gaat toch niet in dit kabaal zitten?
Geen idee hoe handig je bent maar je kan proberen de hele ventilator + motor eruit te halen. Hou er rekening mee dat een nieuwe WTW unit vaak wel zuiniger is dus de vraag is of repareren nog zin heeft.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Aeien
Yeah, thanks, heb hem idd al uitgezet. Dadelijk begint ie te branden, is ook niks.

Ik zou gemotiveerd zijn zelf wat te proberen, maar idd dacht ik sowieso over vervanging, en zijn hier ws slecht onderdelen voor te krijgen.

Dus met een beetje haast vervangen :)

Heeft een van jullie een richting waar ik qua vervanging aan zou moeten denken?
Heb 0 verstand van wtw-installaties, maar heb nu qua WP wel de ervaring dat er veel goed en slecht te kiezen is...

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:55
Heb je in die 20 jaar de leidingen ook wel 's laten reinigen?
Want ik kan me voorstellen dat teveel stof/vuil in de leidingen ook teveel weerstand/lawaai geeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Aeien
Yaksa schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:57:
Heb je in die 20 jaar de leidingen ook wel 's laten reinigen?
Want ik kan me voorstellen dat teveel stof/vuil in de leidingen ook teveel weerstand/lawaai geeft.
Yeah, heb het 3j geleden (toen we het huis kochten) laten doen. Toen vond men dat het allemaal wel mee viel (ik twijfelde).
Bij een nieuwe installatie nog eens laten doen, lijkt me.

Maar hoe dan ook: dit euvel is echt de fan zelf :p die loopt hardstikke aan.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als het de lagers zijn, wat best logisch is na zo’n tijd, kan een handig iemand het zo oplossen.

Materiaalkosten onder een tientje.

• Aeien
Wolly schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:02:
Als het de lagers zijn, wat best logisch is na zo’n tijd, kan een handig iemand het zo oplossen.

Materiaalkosten onder een tientje.
Ah, dat zou schelen. Het is iig wat @plaspvd diagnosticeerde.

Ik heb ooit de installateur gevraagd of ie stuk schuim kon repareren, maar die zei dat er niks aan onderdelen te krijgen was op deze leeftijd. Vandaar dat ik uitging van vervanging bij dit.

Suggestie om dus een paar andere installateurs te vragen?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aeien schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:05:
[...]

Ah, dat zou schelen. Het is iig wat @plaspvd diagnosticeerde.

Ik heb ooit de installateur gevraagd of ie stuk schuim kon repareren, maar die zei dat er niks aan onderdelen te krijgen was op deze leeftijd. Vandaar dat ik uitging van vervanging bij dit.

Suggestie om dus een paar andere installateurs te vragen?
Een installateur verkoopt natuurlijk liever een nieuwe. Heb je geen handige mensen in je omgeving?

• Aeien
Haha jawel, maar niet wat betreft wtw installaties :p

Mocht je iemand kennen in omgeving Breda, hoor ik het graag

• plaspvd
  • Niet online
Plaats een foto van je typenummer, kunnen we meezoeken naar onderdelen.

Zelfs met 2 linker handen is het vaak wel te proberen voor weinig. Stuk is het toch al.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:24

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb op Marktplaats een zelfde unit gekocht als ik zelf heb en deze gestript voor onderdelen, vaak zijn ze nog wel redelijk gemakkelijk te vinden, op deze manier heb ik nog 5 jaar langer door kunnen doen met de oude unit. Ondertussen een nieuwe geplaatst, is best goed zelf te doen.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Aeien
plaspvd schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:14:
Plaats een foto van je typenummer, kunnen we meezoeken naar onderdelen.

Zelfs met 2 linker handen is het vaak wel te proberen voor weinig. Stuk is het toch al.
Oh, tegek.

Tis een renovent hr 400 r. Is dat specifiek genoeg?
Zal idd zelf eens speuren ook.

@The Wizard ook een goede suggestie,thanks!

edit: oh, google heeft snel resultaat: hier
Zou dit het euvel al verhelpen? 300e is best prijzig, maar een stuk goedkoper dan een nieuwe

Brink verkoopt ze zelf zelfs ook nog, maar noemen geen prijs. Maar oke, onderdelen zijn dus wél te krijgen.

Op hun website zie ik echter niet het schuim/pakking die ook stuk is: die zorgt voor afsluiting rondom de filter, zodat de lucht niet ongefilterd erlangs kan. Dus die zou ik zelf niet kunnen fixen, helaas

[ Voor 47% gewijzigd door Aeien op 15-02-2026 21:27 ]

• plaspvd
  • Niet online
https://wtwventilatietech...otor-brink-renovent-hr400

Eerste Google hit

Kijk dus even naar welke code op de motor staat

[ Voor 37% gewijzigd door plaspvd op 15-02-2026 21:41 ]

• Aeien
Yeah, was ik ook tegen gekomen. Dat zou een goede zijn ook.

Maar kwestie 1 is: hoe moet ik dat ding eruit halen. Ben online nog geen instructies tegen gekomen.
Kan de beste mensen natuurlijk bellen morgen, mss kunnen ze het me eenvoudig uitleggen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Aeien op 15-02-2026 21:50 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:21
Lijkt een casette met 2 motoren of is het ander model?
https://www.luchtverwarmi...5_RenoventML_sept2004.pdf
Zoeken op brink renovent 400 hr handleiding

[ Voor 11% gewijzigd door Dapdodo op 15-02-2026 22:51 ]

• Aeien
Een terugkoppeling:
Toch even de unit opengeschroefd, bleek dat bij de huis-in fan 2 trillingsdempers waren gesneuveld, dus de fan scharnierde letterlijk over 1 kant. Nieuwe gekocht en hij zit weer vast (iig, grotendeels, een demper was ook dolgedraaide en heb ik moeten vastlijmen).

Hij draait nu goed, alleen maakt hij een heel vervelend zoemend geluid, ik denk doordat de lagers een tik hebben gekregen van dit alles.
Op stand 1 en 3 is het prima, stand 2 stoort enorm, helaas.

Dus even overwegen of ik de lagers laat vervangen voor 100e of dat we toch snel doorpakken voor een nieuwe unit (gezien deze al gelijmd moest worden, is het einde toch wel nabij).

Thanks iig voor de adviezen om gewoon te kijken, dat scheelt een hoop :)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als het goed is is de Renovent Excellent 400 de opvolger voor jouw unit, die heeft en een beter rendement en een zuinigere motor.

[ Voor 11% gewijzigd door Erasmo op 19-02-2026 09:59 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Aeien
Erasmo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:58:
Als het goed is is de Renovent Excellent 400 de opvolger voor jouw unit, die heeft en een beter rendement en een zuinigere motor.
Oh interessant.
Ik kreeg van een installateur telefonisch meteen de flair 400 aangeboden.
Ik zal even die 2 tegenover elkaar zetten. Schijnt dat qua ruimte niet veel groters geinstalleerd kan worden, dan kan ook nog meespelen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Aeien schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:05:
[...]

Oh interessant.
Ik kreeg van een installateur telefonisch meteen de flair 400 aangeboden.
Ik zal even die 2 tegenover elkaar zetten. Schijnt dat qua ruimte niet veel groters geinstalleerd kan worden, dan kan ook nog meespelen.
Let wel sommige SKU's van de Renovent worden nu ook uitgefaseerd, dus het is wel een product dat op het einde van de cyclus zit. Is dat erg? Aan de ene kant heb je niet de modernste technieken aan de andere kant het is nog steeds een stuk moderner dan wat er nu in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVdzKbfHbunswX3Yb06MD6se8zA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z8NN7wKa0QxxDyIFIYtjaSec.jpg?f=user_large

Even meten en je weet of het gaat passen.

Edit: Op Marktplaats worden ook flink wat nieuwe/gereviseerde Renovents aangeboden, wellicht is dat wat?

[ Voor 5% gewijzigd door Erasmo op 19-02-2026 10:12 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Aeien
Erasmo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:10:
[...]

Let wel sommige SKU's van de Renovent worden nu ook uitgefaseerd, dus het is wel een product dat op het einde van de cyclus zit. Is dat erg? Aan de ene kant heb je niet de modernste technieken aan de andere kant het is nog steeds een stuk moderner dan wat er nu in zit.
[Afbeelding]

Even meten en je weet of het gaat passen.

Edit: Op Marktplaats worden ook flink wat nieuwe/gereviseerde Renovents aangeboden, wellicht is dat wat?
Ik ga eens kijken.
Installateur vandaag zei dat de excellent idd niet meer verkocht wordt, dus flair is de enige brink optie.

Eens rustig wat andere aanbieders benaderen :)
Maar vind trouwens op Google de echte installateurs voor particulieren in bestaande woningen niet zo makkelijk te vinden. Veel landelijke partijen.
Maar eens wat rond bellen
Pagina: 1