Vraag

• Droomloos
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15-02 20:30
Ik ben van Windows overgestapt op Linux, bevalt prima, ik wil alleen graag nog wel af en toe De Sims spelen.
Ik installeer de EA app via Lutris en dan werkt het op zich, maar als ik dan een paar weken later weer wil spelen, werkt het niet meer, de EA app start niet op. Dan moet ik alles verwijderen en opnieuw installeren en dan werkt het weer eventjes. Ik ben inmiddels de tel kwijt hoe vaak dit gebeurd is, heel irritant.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Linux Mint 22.3 (Zena)
Lutris 0.5.19 (via Flathub)
wine-11.2 (Staging) is geïnstalleerd op mijn systeem
wine GE-Proton (latest) wordt door Lutris voor EA app gebruikt
EA App
NVIDIA-SMI 535.288.01 Driver Version: 535.288.01 CUDA Version: 12.2

Laptop: HP Pavilion met 7th gen core i5 processor en 8GB geheugen (ja is al oud)
NVIDIA GeForce GTX 950M videokaart

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Opnieuw installeren en hopen dat het deze keer wel blijft werken
Als het weer niet werkt: willekeurige dingen aanpassen in de config in Lutris, vaak met als resultaat dat de EALauncher.exe verdwijnt (????) en ik dus sowieso opnieuw moet installeren.

EA app installeren doe ik altijd hetzelfde (na veel te lang uitproberen eindelijk een keer een manier te hebben gevonden die werkte), maar dat geeft ook iedere keer weer een ander resultaat, de ene keer gaat het perfect, de andere keer allemaal problemen. De laatste keer kon ik bijvoorbeeld alleen spelen met DXVK uit, nou ja prima, werkte ook, maar eerst kon het volgens mij wel aan.

Ik voer updates altijd uit, misschien ligt het daaraan?

Ik hoop eigenlijk op de gouden tip om EA App gewoon consequent soepel te laten starten, maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen. Hebben meer mensen dit probleem, of kunnen jullie wel gewoon lekker gamen wanneer je wil zonder eerst te moeten troubleshooten?

Alle reacties

• Droomloos
EA App opnieuw installeren
  1. Verplaats je save files naar een veilige locatie
  2. Verwijder alles wat met de ea app te maken heeft via Lutris en via de explorer ook het mapje ea-app in de installatie map (bij mij in Games)
  3. Klik in Lutris, linksboven op het plusje
  4. Klik 'Zoeken naar installatiewizards op Litrus-website'
  5. Zoek de EA App en klik erop, daarna op installeren
  6. Kies een installatie map en kies doorgaan
  7. Ik heb de installer een keer gedownload, de officiele van de EA website, dus die kies ik in deze stap, maar volgens mij werkt downloaden ook
  8. Klik installeren en wacht, negeer de errors
  9. Een venster met het EA logo zou moeten openenen, klik 'Let's go' en wacht tot de app geïnstalleerd is
  10. Lutris meldt dat de installatie voltooid is, check of de instellingen voor de EA app goed staan
  11. Klik op spelen, wacht en negeer de errors
  12. Als alles goed gegaan is, kan je nu inloggen in de EA app

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 20:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waar is die EA app nog meer voor nodig anders dan inloggen? Zodra je spel is geïnstalleerd, kan je die niet direct starten buiten de app om?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Droomloos
Hero of Time schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:52:
Waar is die EA app nog meer voor nodig anders dan inloggen? Zodra je spel is geïnstalleerd, kan je die niet direct starten buiten de app om?
Volgens mij kan het spel niet starten zonder de app, maar heb dat eigenlijk niet geprobeerd. Ik ga daarvan uit omdat toen ik nog Windows had bij het dubbelklikken op de Sims snelkoppeling altijd eerst de EA App opende en daarna pas het spel.

Ik bedenk nu trouwens nog een mogelijke reden voor het 'kapotgaan' van de installatie. De EA App weigert altijd om af te sluiten als hij eenmaal opgestart is, misschien raakt er iets corrupt omdat het niet goed afgesloten is?

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:38
Die launchers krijgen geregeld updates, waardoor het soms ineens niet werkt zoals je al zei. Dat zal het wel zijn, je hebt de laatste wine versies, misschien checken of de connectie met Steam aanstaat in Lutris (standaard wel). Ik heb toevallig hetzelfde probleem gehad met Diablo 2 en Battle net afgelopen weekend, maar geen succes en geen zin om uit te zoeken. Uiteindelijk maar een ander spel opgestart (Grim Dawn).

Je kan het ook nog via Steam zelf proberen: Steam openen > Add Non-steam game (knop linksonder) > Proton Experimental > starten. Als dat niet werkt, soms helpt het een andere Proton versie te proberen.

Kan je de methode van @Hero of Time eens proberen? Met Diablo 2 schijnt dat te werken als het spel geinstalleerd is, gelijk openen.

[ Voor 14% gewijzigd door Merik op 16-02-2026 11:02 ]

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
De ea launcher staat er inderdaad om bekend dat'ie regelmatig roet in het eten gooit en dat je daarvoor met regelmaat je proton versie moet bijwerken. Bij mijn weten hoef je de ea software niet opnieuw te installeren zolang de proton versie maar bij de tijd is en zou een herinstallatie bovendien niet helpen wanneer er nog geen proton versie is uitgebracht die het specifieke probleem oplost.

Van lutris had ik begrepen dat er geen proton-beheerder is inbegrepen, wat betekent dat je het beheer ofwel door steam moet laten regelen, ofwel een aparte tool daarvoor moet binnenhalen (bijvoorbeeld protonplus of protonup-qt).

[ Voor 33% gewijzigd door AnonymousGerbil op 16-02-2026 13:32 ]

Pagina: 1