Alternatieven voor het inmiddels domme google home?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
"Hey google hoeveel calorieën zitten er in een ei?"

"Sorry, ik begrijp het niet"

Ik ben er een beetje helemaal klaar mee. Echt niks wordt meer begrepen. Het probleem is een beetje dat ik al mijn lichten bestuur met google home via spraak. Als dat niet zo was, dan waran al mijn home speakers het raam uit gegaan.

Zijn er uberhaupt alternatieven die kunnen wat google home vroeger kon als voice assistent en dezelfde hardware ondersteuning heeft qua smarthome apparaten?

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
En dan AI aan de (voice) assistent hangen.

Je vraag even voor je getest:
ik: Hoeveel calorieën zitten er in een ei
HA: Een gemiddeld groot ei (ongeveer 50 gram) bevat zo'n 70 tot 80 calorieën. Geen gekke vraag hoor!
Dit is met Gemini als AI (gratis variant).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:36
NosferatuX schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:54:
"Hey google hoeveel calorieën zitten er in een ei?"

"Sorry, ik begrijp het niet"

Ik ben er een beetje helemaal klaar mee. Echt niks wordt meer begrepen. Het probleem is een beetje dat ik al mijn lichten bestuur met google home via spraak. Als dat niet zo was, dan waran al mijn home speakers het raam uit gegaan.

Zijn er uberhaupt alternatieven die kunnen wat google home vroeger kon als voice assistent en dezelfde hardware ondersteuning heeft qua smarthome apparaten?
Ik merk inderdaad precies hetzelfde.
Wij hebben diverse zaken via Google Home lopen, en dat gaat steeds slechter.
ik: "Hey google, zet het licht uit"

Google: "Goed, ik speel 'mag het licht uit' af op Spotify"

:X

@Gizz
HomeAssistant heb ik draaien op een pi-4 om andere zaken te regelen (o.a stroomverbruik inzicht), maar dat is echt teveel gefriemel om dat goed te krijgen (en te houden). Heb al regelmatig gehad dat ik backups moest terug zetten omdat bepaalde updates de config hadden gesloopt of dat addins ineens niet meer werkte en ik hele JSON configs moest gaan wijzigen. Begrijp me niet verkeerd, HA is fijn en ik vind het leuk om er mee te knutselen. Maar dat lijkt mij lastig in een situatie die mijn partner en kinderen ook moeten kunnen begrijpen.

*sowieso

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DonJunior dat is een afweging die ieder voor zich moet maken en het is prima als je erop uitkomt dat HA in jouw situatie niet geschikt is :)

Bij mij is het al jaren hét platform waarop mijn huis draait en ook mijn partners vinden/vonden het prima. Bij mijn ouders draait de boel ook op HA, zonder frictie tussen beiden :P

Uitgangspunt is wat mij betreft wel dat je zo min mogelijk interactie nodig hebt met de interface van HA (of welk platform dan ook). Alles moet zo veel mogelijk automatisch gaan op basis van sensoren. Dan valt er voor anderen (vaste huisgenoten én gasten) ook niet zo veel te begrijpen, want dingen gaan vanzelf.

Google Home lijkt me voor @NosferatuX ook niet echt een optie, gezien de frustratie die dat blijkbaar oproept :P

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 16-02-2026 08:16 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:36
Gizz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:15:
@DonJunior dat is een afweging die ieder voor zich moet maken en het is prima als je erop uitkomt dat HA in jouw situatie niet geschikt is :)

Bij mij is het al jaren hét platform waarop mijn huis draait en ook mijn partners vinden/vonden het prima. Bij mijn ouders draait de boel ook op HA, zonder frictie tussen beiden :P

Uitgangspunt is wat mij betreft wel dat je zo min mogelijk interactie nodig hebt met de interface van HA (of welk platform dan ook). Alles moet zo veel mogelijk automatisch gaan op basis van sensoren. Dan valt er voor anderen (vaste huisgenoten én gasten) ook niet zo veel te begrijpen, want dingen gaan vanzelf.

Google Home lijkt me voor @NosferatuX ook niet echt een optie, gezien de frustratie die dat blijkbaar oproept :P
Goed punt.
Dan ben ik wel heel benieuwd hoe jij HA hebt ingericht dat het zo stabiel werkt?
Oprecht uit interesse dus. Want ik heb nog een tweede Pi slingeren, kan ik die dan inzetten en Google Home vervangen en op die manier dezelfde automations doen?

*sowieso

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DonJunior schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:27:
[...]

Dan ben ik wel heel benieuwd hoe jij HA hebt ingericht dat het zo stabiel werkt?
Oprecht uit interesse dus.
Uh, niks speciaals? :) Wel even een blik werpen op breaking changes als ik update, maar het is echt lang geleden dat ik iets aan moest passen vanwege een update. Veranderingen die tot geplande breaking changes leiden worden ook maanden en maanden van tevoren aangekondigd (deprecation) en poppen ook op als waarschuwing in HA zelf. Maar de laatste keer dat ik iets met een deprecation moest doen was in 2023 of 2024 of zo. Tegenwoordig gaat ook vrijwel alles vanzelf of via de GUI en zit je als gebruiker minder of geheel niet te prutsen in configuration.yaml en dergelijke.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 zit vol met honderden andere tweakers die HA als main domotica systeem hebben draaien.

Pagina: 1