Goedemorgen,
Ik ben al een tijd in bezit van de 5700x3D. Vanaf het begin merk ik dat mijn systeem veel last heeft van reboots in de volgende scenario's :
- idle
- bij eventuele herstart systeem
- load screen in games (Oblivion Remastered / Starfield)
Ook heb ik last van Browser crashes zoals het afspelen van streams op twitch. Ik weet alleen niet of dit iets te maken heeft met de CPU.
Nu heb ik met behulp van AI en reddit posts de volgende zaken doorgevoerd :
- BIOS update
- Global C-state Control: Disabled.
- Power Supply Idle Control: Typical Current Idle.
- CPU NB/SoC Voltage: Handmatig ingesteld op 1.1V.
- PCIe Link Speed (PCIEX16 & M.2): Gen 3.
- Minimale processorstatus verhoogd naar 10%.
- PCI ASPM : Disabled
- Software als NZXT Cam en Fan Control verwijderd.
- RAM naar 3200mhz gezet.
Een reboot tijdens idle draaien heb ik met bovenstaande aanpassingen opgelost. De stabiliteit van het laden van de aangegeven spellen niet.
Nu kan ik wel kijken naar meer BIOS instellingen om aan te passen, maar het liefst wil ik gewoon een systeem dat met de basis instellingen stabiel draait. Ik ben bereid om hardware te vervangen, mocht het blijken dat dit toch niet compatible zijn met elkaar.
Graag jullie mening over deze kwestie, delen van soortgelijke ervaringen met eventuele oplossingen.
Ik ben al een tijd in bezit van de 5700x3D. Vanaf het begin merk ik dat mijn systeem veel last heeft van reboots in de volgende scenario's :
- idle
- bij eventuele herstart systeem
- load screen in games (Oblivion Remastered / Starfield)
Ook heb ik last van Browser crashes zoals het afspelen van streams op twitch. Ik weet alleen niet of dit iets te maken heeft met de CPU.
Nu heb ik met behulp van AI en reddit posts de volgende zaken doorgevoerd :
- BIOS update
- Global C-state Control: Disabled.
- Power Supply Idle Control: Typical Current Idle.
- CPU NB/SoC Voltage: Handmatig ingesteld op 1.1V.
- PCIe Link Speed (PCIEX16 & M.2): Gen 3.
- Minimale processorstatus verhoogd naar 10%.
- PCI ASPM : Disabled
- Software als NZXT Cam en Fan Control verwijderd.
- RAM naar 3200mhz gezet.
Een reboot tijdens idle draaien heb ik met bovenstaande aanpassingen opgelost. De stabiliteit van het laden van de aangegeven spellen niet.
Nu kan ik wel kijken naar meer BIOS instellingen om aan te passen, maar het liefst wil ik gewoon een systeem dat met de basis instellingen stabiel draait. Ik ben bereid om hardware te vervangen, mocht het blijken dat dit toch niet compatible zijn met elkaar.
Graag jullie mening over deze kwestie, delen van soortgelijke ervaringen met eventuele oplossingen.
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B550-F GAMING WIFI II | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 9070 OC Edition 16GB GDDR6 | € 825,33 | € 825,33 |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 2TB | € 122,- | € 122,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North XL - Mesh Charcoal Black | € 166,50 | € 166,50 |
| 1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X62 (met AM4 support) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Case fans | Noctua NF-A14 PWM Bruin, 140mm | € 24,90 | € 24,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC | € 299,- | € 299,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650e (2025) Zwart | € 84,55 | € 84,55 |
| 1 | Interne ssd's | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne ssd's | SK hynix Platinum P41 2TB | € 463,19 | € 463,19 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.124,47 | ||
Twitch.tv/coelijoeli