Stoppen slaan soms door bij vaatwasser, maar niet altijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• MichielRa
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:40
Hoi allemaal,
Ik heb een rare situatie waarvan ik niet zo goed weet wat het probleem kan zijn.

Drie maanden geleden sloeg de stop steeds door bij gebruik van mijn vaatwasser (whirlpool, minimaal 6 jaar oud). Direct wanneer ik op de start knop drukte, sloeg de stop door. (Volgens mij de individuele groep, niet de aardlekschakelijk, maar dit weet ik niet 100% meer zeker).

Ik heb de vaatwasser, met een verlengsnoer, op een andere groep getest. Dit ging +/- 2 maanden goed. Toen begon ook deze stop door te slaan bij het aanzetten van de vaatwasser. (Wederom, volgens mij de individuele groep, niet de aardlek, maar weet dit niet 100% zeker).

Toen heb ik mijn vaatwasser 1 maand niet aangeraakt, vervolgens weer geprobeerd op de eerste groep. En nu werkt hij al weer 2 weken zonder problemen.

Wat kan dit zijn?
Kan er bijv water in hebben gezeten, wat nu opgedroogd is..?

Iemand ideeën?

Michiel

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:09

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je weet misschien nog wel welke schakelaar je om moest zetten in de meterkast? (Groep of aardlek)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• MichielRa
PD2JK schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:00:
Je weet misschien nog wel welke schakelaar je om moest zetten in de meterkast? (Groep of aardlek)
Helaas weet ik dit niet meer.
Heb geprobeerd om de stoppen weer door te laten slaan (vaatwasser weer op de andere groep gezet via verlengsnoer), maar slaan 'helaas' niet door.

De mogelijke oorzaken / oplossingen verschillen zeker substantieel afhankelijk van de groep?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Een verlengsnoer kan door zijn eigen weerstand ervoor zorgen dat een stop niet of minder snel afgaat.
Zitten er nog andere apparaten aangesloten op die groepen? Misschien geven die net even het zetje om de groep af te laten gaan.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:43
Welke schakelaar = waterlek of overbelasting

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:17

pistole

Frutter

Water > aardlekschakelaar. Overbelast > automaat gaat uit.
Ga hem gewoon gebruiken totdat het weer gebeurt, anders blijft het gissen. En misschien even foto maken van de schakelaar die je moet omzetten om je geheugen te helpen ;) .

Ik frut, dus ik epibreer

• MichielRa
Super, dank allemaal! Het is dus belangrijk om eerst te weten welke schakelaar uit gaat. Volledig met jullie eens dat het niet nuttig is om te blijven gissen.

Ik zal het originele stopcontact gebruiken om erachter te komen (dus zonder verlengsnoer - gezien deze eigen weerstand kan hebben).

Dank, wordt vervolgd!

• KeesX
  • Registratie: Januari 2026
  • Niet online
Denk eraan, dat wanneer het eventueel tóch de aardlekschakelaar zou zijn, die eruit klapt, de stand van de stekker in het stopcontact resp. in het verlengsnoer nog invloed kan hebben.

Met het omdraaien van de stekker veroorzaak je onderling verwisselen van fase en nul en dat kan soms van flinke invloed zijn op de hoeveelheid lekstroom die loopt ingeval van (bij.) een verwarmingselement met lek naar behuizing.

• KeesX
  • Registratie: Januari 2026
  • Niet online
Bovenstaand was mijn eerste bericht op dit forum en ik zie dat ik niet in staat ben om een zojuist geplaatst bericht nog aan te passen c.q. ik kan niet vinden hoe ik dat moet doen.

Bij bovenstaand bericht moet (bij.) zijn: (bijv.)
Pagina: 1