Stoppen slaan soms door bij vaatwasser, maar niet altijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• MichielRa
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17-02 21:56
Hoi allemaal,
Ik heb een rare situatie waarvan ik niet zo goed weet wat het probleem kan zijn.

Drie maanden geleden sloeg de stop steeds door bij gebruik van mijn vaatwasser (whirlpool, minimaal 6 jaar oud). Direct wanneer ik op de start knop drukte, sloeg de stop door. (Volgens mij de individuele groep, niet de aardlekschakelijk, maar dit weet ik niet 100% meer zeker).

Ik heb de vaatwasser, met een verlengsnoer, op een andere groep getest. Dit ging +/- 2 maanden goed. Toen begon ook deze stop door te slaan bij het aanzetten van de vaatwasser. (Wederom, volgens mij de individuele groep, niet de aardlek, maar weet dit niet 100% zeker).

Toen heb ik mijn vaatwasser 1 maand niet aangeraakt, vervolgens weer geprobeerd op de eerste groep. En nu werkt hij al weer 2 weken zonder problemen.

Wat kan dit zijn?
Kan er bijv water in hebben gezeten, wat nu opgedroogd is..?

Iemand ideeën?

Michiel

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je weet misschien nog wel welke schakelaar je om moest zetten in de meterkast? (Groep of aardlek)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• MichielRa
PD2JK schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:00:
Je weet misschien nog wel welke schakelaar je om moest zetten in de meterkast? (Groep of aardlek)
Helaas weet ik dit niet meer.
Heb geprobeerd om de stoppen weer door te laten slaan (vaatwasser weer op de andere groep gezet via verlengsnoer), maar slaan 'helaas' niet door.

De mogelijke oorzaken / oplossingen verschillen zeker substantieel afhankelijk van de groep?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Een verlengsnoer kan door zijn eigen weerstand ervoor zorgen dat een stop niet of minder snel afgaat.
Zitten er nog andere apparaten aangesloten op die groepen? Misschien geven die net even het zetje om de groep af te laten gaan.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:05
Welke schakelaar = waterlek of overbelasting

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:09

pistole

Frutter

Water > aardlekschakelaar. Overbelast > automaat gaat uit.
Ga hem gewoon gebruiken totdat het weer gebeurt, anders blijft het gissen. En misschien even foto maken van de schakelaar die je moet omzetten om je geheugen te helpen ;) .

Ik frut, dus ik epibreer

• MichielRa
Super, dank allemaal! Het is dus belangrijk om eerst te weten welke schakelaar uit gaat. Volledig met jullie eens dat het niet nuttig is om te blijven gissen.

Ik zal het originele stopcontact gebruiken om erachter te komen (dus zonder verlengsnoer - gezien deze eigen weerstand kan hebben).

Dank, wordt vervolgd!

• KeesX
  • Registratie: Januari 2026
  • Niet online
Denk eraan, dat wanneer het eventueel tóch de aardlekschakelaar zou zijn, die eruit klapt, de stand van de stekker in het stopcontact resp. in het verlengsnoer nog invloed kan hebben.

Met het omdraaien van de stekker veroorzaak je onderling verwisselen van fase en nul en dat kan soms van flinke invloed zijn op de hoeveelheid lekstroom die loopt ingeval van (bij.) een verwarmingselement met lek naar behuizing.

• KeesX
  • Registratie: Januari 2026
  • Niet online
Bovenstaand was mijn eerste bericht op dit forum en ik zie dat ik niet in staat ben om een zojuist geplaatst bericht nog aan te passen c.q. ik kan niet vinden hoe ik dat moet doen.

Bij bovenstaand bericht moet (bij.) zijn: (bijv.)

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-03 08:23
Even voor mijn beeldvorming, je stoppen (automaat o.i.d) slaan uit bij gebruik van de vaatwasser. Maar in plaats van te gaan zoeken waarom deze veiligheden aanspreken ga je het probleem bij een andere veilighied neerleggen. Deze veiligheid ga je dan ook nog eens voor de gek houden door het gebruik van een verlengsnoer.
De vaatwasser is 6 jaar oud en de veiligheden activeren wanneer de vaatwasser gebruikt wordt. Heeft het verlengsnoer een aarde? Het zou mij niet verbazen als je een flinke opdonder krijgt van je vaatwasser omdat de buitenkant van je vaatwasser "onder stroom" staat. Bij gebruik van een verkeerd verlengsnoer werken de veiligheden ook niet meer en zal je in je keuken een langere tijd de electric boogy doen totdat je erbij neer valt. In aan ander geval kan brand ook ontwikkelen.

Laat je vaatwasser controleren/ repareren want er is duidelijk iets mis met het apparaat, als je vaatwasser helemaal goed is kun je je veiligheden in de meterkast laten controleren.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• svideo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-02 14:02
Dat stoppen doorslaan kan een factor geluk/toeval hebben.
Als je op het moment dat de spanning op het net maximaal is, de machine aan zet dan is de stroom die gaat lopen extreem hoog. Als je dit combineert met een hoge vochtigheid dan kan zowel de aardlek of de smelveiligheid trippen. Terwijl er gewoon niets aan de hand is!

Je kunt rustig een keer de automaat weer aanzetten om te kijken of het toeval was of niet.
Als die er meteen weer uitgaat dan moet je ook echt stoppen! Dan is er echt iets stuk.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 19:29

LauPro

Prof Mierenneuke®

pistole schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:22:
Water > aardlekschakelaar. Overbelast > automaat gaat uit.
Ga hem gewoon gebruiken totdat het weer gebeurt, anders blijft het gissen. En misschien even foto maken van de schakelaar die je moet omzetten om je geheugen te helpen ;) .
Ik had een tijdje terug een situatie waarbij er water langs een snoer, langs de stekker in een WCD was gelopen, het gebeurde alleen sporadisch waardoor ook de aardlek uit ging. Alles toen helemaal los gehaald en geïnspecteerd en toen kwam ik achter de lekkage.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• MichielRa
nodri2000 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:27:
Even voor mijn beeldvorming, je stoppen (automaat o.i.d) slaan uit bij gebruik van de vaatwasser. Maar in plaats van te gaan zoeken waarom deze veiligheden aanspreken ga je het probleem bij een andere veilighied neerleggen. Deze veiligheid ga je dan ook nog eens voor de gek houden door het gebruik van een verlengsnoer.
Je maakt hele goede punten, dank daarvoor. Ik was mij echter niet bewust van het feit dat een verlengsnoer een eigen weerstand heeft, waardoor hij de vaatwasser 'voor de gek houdt'.

Online werd er juist aangegeven dat het gebruik van een ander stopcontact aan te raden is om te testen of het aan het stopcontact of aan de vaatwasser ligt. (Moet wel toegeven, dat er werd gezegd dat dit geen vaste oplossing was).

Ik ga mijn vaatwasser / stopcontact laten controleren
Pagina: 1