Zinvol om product vwb garantie bij fabriek te registreren?

Pagina: 1
Acties:

• jos_k
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-03 16:06
Ben bezig om componenten te verzamelen voor nieuwe desktop. Kwam voor de videokaart terecht bij Proshop. Levering prima.

In de doos zat een papier met verschillende fabrieks QR's voor service, ook o.a. "warranty information" plus een stickertje met modelnummer en serienummer.en Personal Activation Code.

Heeft het zin om dit allemaal te gaan activeren (drivers kan ik neem ik aan ook wel zonder dit vinden) of is de factuur van Proshop voldoende voor garantiegevallen.
Op de de factuur van Proshop staat geen S/N staat, wel op de doos (en op de GPU zelf).

m.v.g. Jos

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hebt enkel en alleen met de verkoper te maken, daar heb jij je contract mee. Ik heb nooit meerwaarde gezien in al die registraties en ik denk dat het eerder data mining is dan dat het een voordeel voor de consument is.

Simracing set: Thrustmaster TX Servo Base + T3PA Pro + Leather 28GT Wheel (Revisie nodig!) aangeboden - En meer!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Soms krijg je na registratie een verlengde garantie naar bijvoorbeeld 3 of 5 jaar. Aangezien het garantieproces bij de verkoper zelf normaal gesproken na 2 jaar een stuk lastiger wordt heb je op die manier een extra ingang, namelijk de fabrikant.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

spone schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:16:
Soms krijg je na registratie een verlengde garantie naar bijvoorbeeld 3 of 5 jaar. Aangezien het garantieproces bij de verkoper zelf normaal gesproken na 2 jaar een stuk lastiger wordt heb je op die manier een extra ingang, namelijk de fabrikant.
Voor veel electronica zal het niet heel veel nut hebben idd. De wettelijke verkopersgarantie is dan toch wel langer dan de fabrieksgarantie.
Voor België zou zo’n tot 3/5 jaar verlengde fabriek garantie ook nog wel nuttig zijn misschien.

Enige product waar ik het zelf ooit heb ingevuld is voor de levenslange fabrieksgarantie op mijn Carbon MTB frame :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Garantie hebben en krijgen zijn wel twee hele verschillende dingen, zeker na de eerste twee jaar. Nog los ervan dat de webshop ook failliet kan gaan. Dus tja, als je echt langere fabrieksgarantie krijgt op die manier, kan het imo zeker nut hebben. Ook omdat fabrieksgarantie sneller kan gaan dan via de winkel.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Room42 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:13:
Je hebt enkel en alleen met de verkoper te maken, daar heb jij je contract mee.
Als je contact zoekt met de fabrikant heb je daar ook contact mee, natuurlijk ;)

Het consumentenrecht geeft de verkoper allerlei plichten, en de fabrikant op zich niet. Maar als de fabrikant zelf beloftes doet zijn die net zo goed bindend. Je claimt daarmee dus extra rechten en dat kan dus geen kwaad. In sommige gevallen is de garantieafhandeling via de fabrikant ook beter/sneller dan via de webwinkel.

Wel goed om op te letten: als je een garantietraject bij de fabrikant ingaat zonder dat de verkoper hierbij betrokken is, en dat gaat "mis" (onverwachte kosten, slechte reparatie, etc.) dan hoef je niet te verwachten dat de verkoper dat alsnog gaat oplossen. Dus voor extra zekerheid is het goed om dat alsnog in overleg met de verkoper te doen - die zullen er toch geen problemen mee hebben dat je direct naar de fabrikant gaat.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-03 09:42
bwerg schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:06:
[...]

Als je contact zoekt met de fabrikant heb je daar ook contact mee, natuurlijk ;)

Het consumentenrecht geeft de verkoper allerlei plichten, en de fabrikant op zich niet. Maar als de fabrikant zelf beloftes doet zijn die net zo goed bindend. Je claimt daarmee dus extra rechten en dat kan dus geen kwaad. In sommige gevallen is de garantieafhandeling via de fabrikant ook beter/sneller dan via de webwinkel.

Wel goed om op te letten: als je een garantietraject bij de fabrikant ingaat zonder dat de verkoper hierbij betrokken is, en dat gaat "mis" (onverwachte kosten, slechte reparatie, etc.) dan hoef je niet te verwachten dat de verkoper dat alsnog gaat oplossen. Dus voor extra zekerheid is het goed om dat alsnog in overleg met de verkoper te doen - die zullen er toch geen problemen mee hebben dat je direct naar de fabrikant gaat.
Je hoeft dit niet met de verkoper te overleggen.
Je kan in de 'normale' garantie termijn bij de verkoper aankloppen en als de fabrikant langer garantie geeft, klop je daarna bij de fabrikant aan.
Tenzij de garantie voorwaarden bij de fabrikant beter zijn.. dan skip je de verkoper. De fabrikant neemt immers de verplichting op zich om je garantie af te handelen.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gadgeteer schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:12:
[...]

Je hoeft dit niet met de verkoper te overleggen.
...
De fabrikant neemt immers de verplichting op zich om je garantie af te handelen.
Nogmaals: en als die fabrikant er een potje van maakt mag je een juridisch traject beginnen dat niet gebaseerd is op het "simpele" geval van nonconformiteit tussen koper en verkoper, maar op basis van wat de fabrikant allemaal in zijn voorwaarden heeft staan. En die komen soms met fratsen als "Dit BIOS-probleem lossen we niet op want je hebt de SSD vervangen / een kras op je behuizing en nu moet je 100 euro onderzoekskosten betalen", of andere bureaucratische redeneringen, die een verkoper niet mag doen maar een fabrikant wel. En als je toch een juridisch traject ingaat dan mag je ook nog hopen dat de fabrikant een Nederlandse/Europese entiteit heeft (oke, specifiek Proshop zit ook in Denemarken).

Het is in dat opzicht handig om de optie open te houden om de aankoopovereenkomst te kunnen ontbinden. En dat kan alleen bij de partij waarmee je die aankoopovereenkomst hebt. Gewoon even een berichtje van tevoren naar de winkel met "hoi, product X is stuk, is het goed als ik het direct naar de fabrikant stuur" is genoeg.

Natuurlijk, het hoeft niet, en in veel gevallen zal het ook wel goed gaan bij de fabrikant.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 17-02-2026 10:18 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-03 09:42
bwerg schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:17:
[...]

Nogmaals: en als die fabrikant er een potje van maakt mag je een juridisch traject beginnen dat niet gebaseerd is op het "simpele" geval van nonconformiteit tussen koper en verkoper, maar op basis van wat de fabrikant allemaal in zijn voorwaarden heeft staan. En die komen soms met fratsen als "Dit BIOS-probleem lossen we niet op want je hebt de SSD vervangen / een kras op je behuizing en nu moet je 100 euro onderzoekskosten betalen", of andere bureaucratische redeneringen, die een verkoper niet mag doen maar een fabrikant wel. En als je toch een juridisch traject ingaat dan mag je ook nog hopen dat de fabrikant een Nederlandse/Europese entiteit heeft (oke, specifiek Proshop zit ook in Denemarken).

Het is in dat opzicht handig om de optie open te houden om de aankoopovereenkomst te kunnen ontbinden. En dat kan alleen bij de partij waarmee je die aankoopovereenkomst hebt. Gewoon even een berichtje van tevoren naar de winkel met "hoi, product X is stuk, is het goed als ik het direct naar de fabrikant stuur" is genoeg.

Natuurlijk, het hoeft niet, en in veel gevallen zal het ook wel goed gaan bij de fabrikant.
Selectief quoten? Je bent een stukje uit mijn post vergeten denk ik: Tenzij de garantie voorwaarden bij de fabrikant beter zijn

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-03 10:42
Mijn ervaring is dat je het altijd via de verkoper wilt laten lopen. Heb meerdere malen gebruik moeten maken van garantie na 2 jaar en de fabrikant is niet de beste optie. Zo moet je akkoord gaan met kosten als het jouw fout blijkt te zijn.

Via de verkoper verloopt het vaak iets trager maar het is altijd goed gekomen. Bij verkopers waar het niet goed is gekomen was het 1 mail naar de rechtsbijstand en het was opgelost.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gadgeteer schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:25:
[...]

Selectief quoten? Je bent een stukje uit mijn post vergeten denk ik: Tenzij de garantie voorwaarden bij de fabrikant beter zijn
Nee hoor, dat stuk is gewoon niet relevant voor het punt wat ik maak.

Als je juridisch gezeik hebt met een fabrikant die in Taiwan gevestigd is heb je weinig aan voorwaarden. Laat staan als het misgaat op dingen die niet expliciet in de voorwaarden benoemd zijn, zoals waar de grens ligt tussen een gebruikersfout en "non-conformiteit", voor zover je daarover kan spreken bij de fabrikant. Succes met een rechtszaak beginnen in Taiwan - ook al heb je "goede voorwaarden". Dan is het een stuk makkelijker als je een Nederlandse/Europese verkoper voor de rechter of klachtencommissie kan slepen.

Als voorwaarden en wetten genoeg zouden zijn om geen gezeik te hebben dan was het hele rechtssysteem niet nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 17-02-2026 15:00 ]

Pagina: 1