Vraag

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:00

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
Mijn vraag
Sinds juni zijn we in het bezit van een bungalow met een vloeroppervlak van circa 285m2 bouwjaar 1972.

Op zich is er al redelijk veel aan de duurzaamheid gedaan, onder andere HR++ beglazing, dakisolatie (Rd 3.60), Daikin Alterma 3 warmtepomp (helaas wel met normale radiatoren), 44 zonnepanelen.
Op basis van de afgelopen jaren is het energieverbruik van circa 10.000 kWh voor enkel de verwarming.

Het enige grote project om de schil nog verder te isoleren is de vloer. Daar is op dit moment nog geen isolatie aanwezig.

Wij hebben op dit moment drie verschillende offertes opgevraagd met wisselende materialen en wisselende prijzen (hieronder in MO tags).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wij twijfelen nu wat de beste optie zal zijn, voor zowel PIF als Tonzon is de installatiekwaliteit belangrijk zover wij hebben gelezen, daarnaast zijn ze lastig weer opnieuw aan te brengen mochten er werkzaamheden moeten plaatsvinden. Daarnaast zijn deze opties best wel heel erg prijzig zoals hierboven te zien is.

Icynene is daarnaast weer permanent maar wel bijna de helft goedkoper met een bijna net zo goede Rd waarde indien het wat dikker gespoten kan worden.

Als laatste optie kan ik ook zelf aan de slag gaan met PIR platen onder de vloer maar volgens mij ben ik aan materiaal al bijna net zoveel kwijt dan aan het gehele Icynene installatie.

Nu is eigenlijk mijn vraag of wij er goed aan doen om voor Icynene te kiezen?

HANDTEKENING!!!

Alle reacties

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Ik denk dat je aannames niet geheel correct zijn, op basis van een klein verschil in dikte (rc waarde) 50% meer/minder verlies..

Zoals je zelf aangeeft is de kwaliteit van verwerking (luchtdichtheid) bij tonzon en pif bepalend.

En ja, dat kost tijd en dus geld…

Als het om besparing te doen is; kun je de efficiëntie van de warmtepomp niet verhogen?
Denk aan; juiste hydrauliek, geen zonering, lage aanvoertemperaturen?

Wij installeren zelf warmtepompen en ook ik heb klanten met een verbruik van 10.000 kWh/jaar.

Maar die hadden voorheen ook 4000-5000 m3 gas verbruik… (oude kasteeltjes, carré boerderijen etc..).

Enfin, vloerverwarming is naast terugverdienen ook wel gewoon aangenaam aan de voeten :)

2050vandaag, waarom wachten?

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:00

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
BjornHero schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:31:
Ik denk dat je aannames niet geheel correct zijn, op basis van een klein verschil in dikte (rc waarde) 50% meer/minder verlies..

Zoals je zelf aangeeft is de kwaliteit van verwerking (luchtdichtheid) bij tonzon en pif bepalend.

En ja, dat kost tijd en dus geld…

Als het om besparing te doen is; kun je de efficiëntie van de warmtepomp niet verhogen?
Denk aan; juiste hydrauliek, geen zonering, lage aanvoertemperaturen?

Wij installeren zelf warmtepompen en ook ik heb klanten met een verbruik van 10.000 kWh/jaar.

Maar die hadden voorheen ook 4000-5000 m3 gas verbruik… (oude kasteeltjes, carré boerderijen etc..).

Enfin, vloerverwarming is naast terugverdienen ook wel gewoon aangenaam aan de voeten :)
Vloerverwarming is niet echt een optie op dit moment. De vloer van de woonkamer is een tropisch hardhouten vloer die ik niet zomaar eruit mag halen.
Ik ben al wel bezig geweest met de warmtepomp om te proberen het verbruik naar beneden te krijgen, vooral door de aanvoertemperatuur te verlagen naar circa 40 graden waar deze eerst rond de 50 was.
Zonering pas ik niet toe maar het waterzijdig inregelen moet ik mij nog wel in gaan verdiepen.

Hoe dan ook zal vloerisolatie wel een stuk gaan helpen, ookal besef ik mij dat de aaname van 50% minder rendement bij een relatief kleine daling in Rc niet helemaal realistisch is.

HANDTEKENING!!!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02:00
Pir of piepschuim platen onder de vloer maken is de beste oplossing onder een betonvloer.
Pif en tonzon vallen nogal tegen kwa werkelijke isolatiewaarde en zijn lastig goed aan te brengen.
Pur, icynene of welke andere 2 componenten gespoten troep ook is een ellende met vocht, ooit iets onder de vloer aan te passen.
En alles zit eronder kwa leidingen etc.
Ook kan het gezondheidsrisico's met zich meebrengen, en wordt regelmatig de isolatiedikte niet overal consequent gehaald.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
icynene kan een product zijn wat echt prima zijn werk doet mits het goed en zorgvuldig wordt opgespoten. Helaas is dat vaak niet zo en als er dan wat is dan is het wel weer lastig spul om weg te halen of zoals wat @Kees85 zegt, ze hebben het overal overheen gespoten. qua isolatie waarde is het superieur.
Helaas zijn er ook installateurs die rondom het kruipluik de beloofde 15cm spuiten en verder weg de kruipruimte in net aan 10cm. ja, de kans at jij erachter komt is niet zo groot maar het is voor het bedrijf een flinke besparing bij elke klant.

die andere twee staan of vallen met heel secuur aanbrengen en dat je daarna nooit meer wat in je kruipruimte hoeft te doen.

dus blijft zelf met PIR klussen over, dan heb je de diktes en netheid van werken zelf in de hand.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
ver weg blijven van icynene, is goedkoop maar het hebt de komende jaren een dampende kankerverwekende zooi in je huis. Watergedragen of dat soort kulvehalen niet geloven. Nooit doen !

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Pagina: 1