Vraag

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:12

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb 20 zonnepanelen op mijn dak en een in-ground zwembad van 40 kuub in de tuin. Het zwembad wordt verwarmd middels een eigen warmtepomp, met een piekvermogen van 4 kW (opname). Deze verstookt zo'n 20 kWh per dag, uiteraard afhankelijk van het weer, tussen 08:00 's ochtends en 20:00 uur 's avonds (instelbaar).

In praktijk trek ik ~10 kWh van het net (met name in de ochtend) terwijl ik rond het middaguur soms fors teruglever. Is dit niet de ideale use-case voor een thuisbatterij?

NB: als ik de warmtepomp alleen tijdens de beste zonuren laat draaien (zeg 11:00 - 15:00) dan krijgt hij het zwembad niet echt lekker warm, en moet hij erg hard werken. Vandaar de langere stookperiode.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb 20 zonnepanelen (totaal 8200 Wp, oost-west opstelling) aangesloten op een Growatt 7000-TL3XH omvormer (7 kW). Op deze omvormer kan een batterij worden aangesloten. Ik heb verder geen slimme domotica en lever 'dom' terug aan het net.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik lees/hoor dat je een thuisbatterij amper terugverdient voordat hij versleten is. Maar volgens mij valt de rekensom hier best gunstig uit.

Mijn omvormer ondersteunt het modulaire APX systeem van Growatt. Een pakket met 10 kWh opslag (LFP) kost ongeveer €2.500. Bij een stroomprijs van €0,25/kWh en terugleververgoeding van praktisch €0,00 bespaar ik €2,50 per dag. Na 1.000 'zwemdagen', laten we zeggen 6 jaar, heb ik het systeem dan terugverdiend. Volgens mij gaat het daarna nog zeker 10 jaar mee.

Als ik een elektrische auto aanschaf wordt de business case alleen maar gunstiger lijkt me.

Mis ik iets? Of is dit gewoon een aantrekkelijke en milieuvriendelijke investering?

TabCinema : NiftySplit

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kun je niet meer zonnepanelen leggen? Dat is een goede business case namelijk. Dit in tegenstelling tot de thuisaccu.

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-02 22:16
Tweede warmtepomp erbij?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:24
En je vergeet de laad/ontlaad verliezen mee te nemen in je berekening.

Ik zou vooral bekijken of je niet meer vermogen in je zwembad kwijt kunt als je opbrengst het hoogst is. Een zwaardere WP die je modulair kan aansturen aan de hand van je productie op dat moment, zodat je (meer van) je PV piek kwijt kan.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Vragen naar een milieuvriendelijke investering voor een verwarmd zwembad in de tuin...

Ik heb de moed opgegeven om alles te begrijpen.

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
gastje01 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:54:
En je vergeet de laad/ontlaad verliezen mee te nemen in je berekening.

Ik zou vooral bekijken of je niet meer vermogen in je zwembad kwijt kunt als je opbrengst het hoogst is. Een zwaardere WP die je modulair kan aansturen aan de hand van je productie op dat moment, zodat je (meer van) je PV piek kwijt kan.
Een zwaardere warmtepomp gaat meer kosten dan een batterij.
de Peer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:50:
Kun je niet meer zonnepanelen leggen? Dat is een goede business case namelijk. Dit in tegenstelling tot de thuisaccu.
Kun je dat toelichten? Ik denk dat ik daarmee hooguit een uurtje extra gratis stroom heb, en nog meer overcapaciteit in de piekuren.
Prisma16 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:16:
Vragen naar een milieuvriendelijke investering voor een verwarmd zwembad in de tuin...

Ik heb de moed opgegeven om alles te begrijpen.
Ieder zijn meug. Als je een zwembad met 100% 'overtollige' zonnestroom kunt verwarmen, dan valt de impact m.i. wel mee.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:24
Je kan er eventueel ook een kleinere bij zetten? Ik heb geen idee hoe je installatie er uiit ziet, maar parallel draaien kan prima.

In theorie heb je een enorme energiebuffer/batterij in de vorm van je zwembad, je moet er alleen voor zorgen dat je je PV overschot daar ook in kwijt kunt als het aanbod er is. Je geeft aan 'dat de WP erg hard moet werken', dat doet me vermoeden dat deze niet altijd op vol vermogen draait. Als je veel PV overschot hebt, gaat ie dan wel voluit?

Een accu klinkt leuk, maar je hebt te maken met laad en ontlaadverliezen, dus je rekensommetje is veel te rooskleurig. Feit is wel dat je de accu ook kan gebruiken voor andere zaken dan je zwembad.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:00
Ik zou even goed kijken hoeveel je nu daadwerkelijk teruglevert. Ik lees alleen ''fors terugleveren''.
Als je uitgaat van een tvt van 10 jaar zit je wel redelijk veilig. Is het qua geluid wel te doen om te WP op vol vermogen te laten draaien?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Ik zal deze zomer eens proberen of de WP het zwembad warm krijgt door alleen tussen 10:00 en 16:00 volle bak te draaien. Dus het water zelf als 'opslag' gebruiken. Vorig jaar werkte dat niet, maar toen zat er nog geen afdekking op. Hopelijk lukt het nu wel!

Mocht het niets worden, dan ga ik volgende winter aan de batterij denk ik. Ik zal hier tegen die tijd nog wel eens posten :)

Pagina: 1