Cv constructie verklaren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:01
Beste tweakers,

Na plaatsen warmtepomp ben ik m'n hele cv systeem beter aan het snappen.

Maar onderstaande constructie snap ik niet.
Op de 1e verdieping komen de cv buizen van boven (WP op 2e verdieping) en gaan door naar de begane grond, met op de 1e een verdeler voor de 4 convectoren. Echter: er zit een thermostaatknop, een bypass én een 5e set aan/afvoer, waarvan ik niet weet waar het heen gaat.

Toen we het huis kochten is het uitgelegd als dat de thermostaatknop verwarming van de boven verdiepingen aan/uit zet. Maar de plek waar hij zit snap ik dan niet. Tevens de bypass en 5e set buizen.
De extra set is beiden op aanvoer temp.

Kan iemand me uitleggen hoe dit precies werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yadu4Er922oMpCGNrE84j640G70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqHfSynuiudnx7POaj6WajDu.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks!

[ Voor 20% gewijzigd door Aeien op 14-02-2026 17:47 ]

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Aeien
Foto?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Graag betere foto's met meer overzicht en ook met meer detail. Hoe zit die schuine buis bijv. aangesloten?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:34
Als ik mag gokken, thermostaatknop is een RTL ventiel, waarom? omdat het erop staat. Dat is een ventiel voor iets als vloerverwarming in een badkamer oid. en zit op de retour (RTL is "RetourTerugLoop" als je het uitschrijft.)
De U bocht helemaal rechts is een soort veiligheidsventiel, als alle radiatoren en thermostaatkranen dicht lopen of worden gedraaid kan de CV ketel niet circuleren, dan drukt de aanvoer die overdruk open en kan het water wel rond. Tevens is het waarschijnlijk ook een grote efficiëntie vreter in je systeem, ze lekken bijna allemaal intern door waardoor je warmwater direct de retour indrukt.

[ Voor 10% gewijzigd door tcw82 op 14-02-2026 18:55 ]

• Aeien
tcw82 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:52:
Als ik mag gokken, thermostaatknop is een RTL ventiel, waarom? omdat het erop staat. Dat is een ventiel voor iets als vloerverwarming in een badkamer oid. en zit op de retour (RTL is "RetourTerugLoop" als je het uitschrijft.)
De U bocht helemaal rechts is een soort veiligheidsventiel, als alle radiatoren en thermostaatkranen dicht lopen of worden gedraaid kan de CV ketel niet circuleren, dan drukt de aanvoer die overdruk open en kan het water wel rond. Tevens is het waarschijnlijk ook een grote efficiëntie vreter in je systeem, ze lekken bijna allemaal intern door waardoor je warmwater direct de retour indrukt.
Thanks voor de educated guess. Kan me voorstellen dat je gelijk hebt.

Dat betekent dat ik dus ergens vloerverwarming heb? :p de badkamer lijkt logisch idd...
Edit: inderdaad, de flir vind HoH 30cm een paar buizen in de badkamer. Mysterie opgelost, en logisch dat de knop daar voor is. Maar dus niet voor de rest van de verdeler, zoals me verteld was bij aankoop :)

En de bypass lijkt op de flir koud te zijn, dus dat stemt hoopvol. Staat ingesteld op 3bar, en systeem gaat op 2. Een andere manier om de lekkage te checken ? Wmb heb ik er iig geen nodig, want alles staat open en de WP vind het prima. Gewoon verwijderen zou ook kunnen?

Wat extra foto's (excuses voor eerdere onduidelijkheid. De schuine stang was van iets anders...) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvpOxOm7tc2DZAtjCyToW_zPs_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLc145RxNWWsqWiIPVEMKSJu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9NjCvHOvBAHWpe491D6AkRhHLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prws59ldMWk0Bs8KvApAFWua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23FusYXvF1ux8qlHteHfxNPzaX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUWv3lCCWd2n75wANmohejJz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQkC6vDz4E9mTQMvL_DMEqV3D5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOmqTCTqt7q90tnItuplNjqG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Aeien op 14-02-2026 19:19 ]

• tcw82
Dat ventiel staat op 0.3 bar.
0.3 bar verschil tussen aanvoer en afvoer.

Als hij koud is, lijkt hij dicht.

De vraag is wel of de flir goed omgaat met reflectie, een schilderstape-je om de leiding kan helpen.
Of electrische isolatie tape zoals bij de aanvoerkant.

[ Voor 11% gewijzigd door tcw82 op 14-02-2026 21:07 ]

• Aeien
tcw82 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:06:
Dat ventiel staat op 0.3 bar.
0.3 bar verschil tussen aanvoer en afvoer.

Als hij koud is, lijkt hij dicht.

De vraag is wel of de flir goed omgaat met reflectie, een schilderstape-je om de leiding kan helpen.
Of electrische isolatie tape zoals bij de aanvoerkant.
Uiteraard, hij hangt op de kop... dan moet ik dus kijken dat ik hem hoger draai. Zal hier tape over plakken; heb dat bij de andere buizen idd al gedaan.

Vind de flir sowieso niet heel handig voor nauwkeurig werken. Toch al gauw 0.5-1gr meetafwijking, lijkt, terwijl m'n dT vaak maar 2gr is oid.

• tcw82
Is dit een hoge of lage temperatuur systeem? Delta van 2 graden is niet veel. Warmtepomp werkt vaak met 5. Cv op gas vaak op 20graden delta

• Aeien
Lage temperatuur, zeker :)

WP draait nu bij - 2 gr buiten via stooklijn op 27.5 gr huis in.
Dan red ik WP in/uit een dT van 3.3gr (gemeten door WP) , maar per convector met de flir ong 2.

Idd laag, en nog lager bij hoge buiten temp, maar huis doet het er goed op

• tcw82
Aeien schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:29:
Lage temperatuur, zeker :)

WP draait nu bij - 2 gr buiten via stooklijn op 27.5 gr huis in.
Dan red ik WP in/uit een dT van 3.3gr (gemeten door WP) , maar per convector met de flir ong 2.

Idd laag, en nog lager bij hoge buiten temp, maar huis doet het er goed op
Ah, prima dat klinkt goed!!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:07
Welke aanvoer temperatuur heb je nu dan, puur ter info, misschien rollen daar nog wat bezuinigings tips uit.

• Aeien
Kees85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 01:33:
Welke aanvoer temperatuur heb je nu dan, puur ter info, misschien rollen daar nog wat bezuinigings tips uit.
Stooklijn loopt van 36gr bij - 20 tot 23gr bij +9. Hoewel 9gr buiten vaak resulteert in 24gr water (maar geen pendelen).

Op dit moment is het - 2 buiten met huis Ta 28gr.
Dit maakt dat WP uit 28.9gr is, WP in is 25.4.
Treturn heb ik alleen van de WP-portal, tenzij ik met de flir ga meten. Maar die vind ik matig betrouwbaar op lagere temperaturen.

Systeem bestaat nu uit convectoren op 3 verdiepingen (2 bewoond, zolder alles dicht), met op de benedenverdieping nog 2 groepen VVW als bijverwarming. Hiervan is vrijdag de verdeler vervangen naar een zonder bijmengjng. Hier lijkt de dT wel 5gr te zijn (1.2 en 1.5l/min flow per groep), maar de vloer is niet heel comfortabel.
Op 5 convectoren liggen heatmeisters.

Ik ben nu op het punt waterzijdig te gaan inregelen. Maar een dT van 5gr op convectoren ga ik natuurlijk nooit halen als de Ta maar 24gr is.

Sta erg open voor suggesties!

• tcw82
De balans vinden tussen vvw en convectoren (je bedoeld dan van die kleine lage, beetje vierkante verwarmingsunits? ) is lastig. De convectoren zullen bijna helemaal dicht moeten staan om het water zodanig te remmen om voldoende traag te zijn en de warmte af te kunnen geven.

• Aeien
tcw82 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:32:
De balans vinden tussen vvw en convectoren (je bedoeld dan van die kleine lage, beetje vierkante verwarmingsunits? ) is lastig. De convectoren zullen bijna helemaal dicht moeten staan om het water zodanig te remmen om voldoende traag te zijn en de warmte af te kunnen geven.
Precies die.

En idd, dat verwacht ik bijna ook. Maar tegelijkertijd zijn de convectoren echt het belangrijkste. De vloer is alleen maar om wat kilte eruit te halen.

Dus ik ben een beetje skeptisch :p

• Kees85
Niet inregelen op deltaT maar op balans!

• Aeien
Kees85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:49:
Hoe bedoel je dat?

• tcw82
Kees85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:49:
Hhmm, interessant. Hoe bedoel je dat precies?

• Aeien
Iig net op de begane grond even alle jaga's onder de thermostaatknop op 6 gecheckt (stonden ze al) en de imbus daaronder helemaal open gezet (stonden ze niet allemaal). Ben benieuwd of het verschil maakt.

Zal niet meer dT geven, want meer open, maar mss meer warmte

Edit: nu lijkt de flow over de vloerverwarming gereduceerd naar nihil (volgens flowmeters bovenop). Teleurstellend, maar eigenlijk conform verwachting: de convectoren waren dus ingerheels via de imbus.

Kijken hoe het uitpakt en een plannetje maken

[ Voor 32% gewijzigd door Aeien op 15-02-2026 10:43 ]

• Alpina 5
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:53
Convectoren geven te weinig weerstand, vandaar het inregelen op de retour (imbus onderop), anders slaat hij de vloerverwarming over. Daarbij, hoe beter de woning geïsoleerd is, hoe kouder de vloer. Deze krijgt niet de tijd om op te warmen.

• Kees85
Wat ik bedoel is dat je moet zorgen dat overal alle retourleidingen vrijwel gelijk komen kwa temperatuur.
Dit is zoals correct waterzijdig inregelen hoort.
Uiteindelijk als je het complete systeem in balans hebt kun je met de pompsnelheid spelen, dit bepaald je deltaT uiteindelijk, maar ook of je wel of niet de tent warm krijgt.

• tcw82
Kees85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:12:
Wat ik bedoel is dat je moet zorgen dat overal alle retourleidingen vrijwel gelijk komen kwa temperatuur.
Dit is zoals correct waterzijdig inregelen hoort.
Uiteindelijk als je het complete systeem in balans hebt kun je met de pompsnelheid spelen, dit bepaald je deltaT uiteindelijk, maar ook of je wel of niet de tent warm krijgt.
Oh zo, helder. Je was wat kort van stof de eerste keer.
:)

Wat zou jou aanvliegroute zijn in het geval van TS? welke temperatuur zou je leidend kiezen? Die van de vloeren? Die van de jagas?
En wat te doen met dat rtl ventiel?

• tcw82
Aeien schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:00:
Iig net op de begane grond even alle jaga's onder de thermostaatknop op 6 gecheckt (stonden ze al) en de imbus daaronder helemaal open gezet (stonden ze niet allemaal). Ben benieuwd of het verschil maakt.

Zal niet meer dT geven, want meer open, maar mss meer warmte

Edit: nu lijkt de flow over de vloerverwarming gereduceerd naar nihil (volgens flowmeters bovenop). Teleurstellend, maar eigenlijk conform verwachting: de convectoren waren dus ingerheels via de imbus.

Kijken hoe het uitpakt en een plannetje maken
Ja, dat de flow naar nul is gegaan is helemaal logisch, je hebt een gigantische by pass gemaakt voor het water dat nu als een malle door die jagas stroomt. De weg van de minste weerstand.

Als je de vvw weer mee wilt laten doen zul je het water weer terug moeten dwingen naar de vvw door het minder makkelijk te maken bij de jagas.

• Aeien
tcw82 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:31:
[...]

Oh zo, helder. Je was wat kort van stof de eerste keer.
:)

Wat zou jou aanvliegroute zijn in het geval van TS? welke temperatuur zou je leidend kiezen? Die van de vloeren? Die van de jagas?
En wat te doen met dat rtl ventiel?
Ja, ben ook benieuwd naar je advies voor mij :)

Mijn insteek zou zijn: alle convectoren evenredig knijpen tot de vvw meer flow krijgt (hoeveel l/min per groep adviseren jullie om te starten?), daarna de convectoren die minder mogen doen (slaapkamers bijv) nog iets meer knijpen.

Klinkt nozel?

Ik vind de flir niet heel handig trouwens. Hebben jullie ervaring zo'n handheld IR meter fijner is hiervoor?

[ Voor 7% gewijzigd door Aeien op 15-02-2026 13:01 ]

• Kees85
Warmtebeeld camera vind ik het fijnste. Ook simpele ir meter kan als je maar dezelfde tape plaatst en de meter en strak op drukt om te meten. Anders krikg je teveel afwijking.
Een aantal meters met sensoren is natuurlijk het mooiste maar ook het duurste.
Pagina: 1