Cv constructie verklaren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:16
Beste tweakers,

Na plaatsen warmtepomp ben ik m'n hele cv systeem beter aan het snappen.

Maar onderstaande constructie snap ik niet.
Op de 1e verdieping komen de cv buizen van boven (WP op 2e verdieping) en gaan door naar de begane grond, met op de 1e een verdeler voor de 4 convectoren. Echter: er zit een thermostaatknop, een bypass én een 5e set aan/afvoer, waarvan ik niet weet waar het heen gaat.

Toen we het huis kochten is het uitgelegd als dat de thermostaatknop verwarming van de boven verdiepingen aan/uit zet. Maar de plek waar hij zit snap ik dan niet. Tevens de bypass en 5e set buizen.
De extra set is beiden op aanvoer temp.

Kan iemand me uitleggen hoe dit precies werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yadu4Er922oMpCGNrE84j640G70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqHfSynuiudnx7POaj6WajDu.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks!

[ Voor 20% gewijzigd door Aeien op 14-02-2026 17:47 ]

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:13
@Aeien
Foto?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Graag betere foto's met meer overzicht en ook met meer detail. Hoe zit die schuine buis bijv. aangesloten?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:34
Als ik mag gokken, thermostaatknop is een RTL ventiel, waarom? omdat het erop staat. Dat is een ventiel voor iets als vloerverwarming in een badkamer oid. en zit op de retour (RTL is "RetourTerugLoop" als je het uitschrijft.)
De U bocht helemaal rechts is een soort veiligheidsventiel, als alle radiatoren en thermostaatkranen dicht lopen of worden gedraaid kan de CV ketel niet circuleren, dan drukt de aanvoer die overdruk open en kan het water wel rond. Tevens is het waarschijnlijk ook een grote efficiëntie vreter in je systeem, ze lekken bijna allemaal intern door waardoor je warmwater direct de retour indrukt.

[ Voor 10% gewijzigd door tcw82 op 14-02-2026 18:55 ]

• Aeien
tcw82 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:52:
Als ik mag gokken, thermostaatknop is een RTL ventiel, waarom? omdat het erop staat. Dat is een ventiel voor iets als vloerverwarming in een badkamer oid. en zit op de retour (RTL is "RetourTerugLoop" als je het uitschrijft.)
De U bocht helemaal rechts is een soort veiligheidsventiel, als alle radiatoren en thermostaatkranen dicht lopen of worden gedraaid kan de CV ketel niet circuleren, dan drukt de aanvoer die overdruk open en kan het water wel rond. Tevens is het waarschijnlijk ook een grote efficiëntie vreter in je systeem, ze lekken bijna allemaal intern door waardoor je warmwater direct de retour indrukt.
Thanks voor de educated guess. Kan me voorstellen dat je gelijk hebt.

Dat betekent dat ik dus ergens vloerverwarming heb? :p de badkamer lijkt logisch idd...
Edit: inderdaad, de flir vind HoH 30cm een paar buizen in de badkamer. Mysterie opgelost, en logisch dat de knop daar voor is. Maar dus niet voor de rest van de verdeler, zoals me verteld was bij aankoop :)

En de bypass lijkt op de flir koud te zijn, dus dat stemt hoopvol. Staat ingesteld op 3bar, en systeem gaat op 2. Een andere manier om de lekkage te checken ? Wmb heb ik er iig geen nodig, want alles staat open en de WP vind het prima. Gewoon verwijderen zou ook kunnen?

Wat extra foto's (excuses voor eerdere onduidelijkheid. De schuine stang was van iets anders...) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvpOxOm7tc2DZAtjCyToW_zPs_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLc145RxNWWsqWiIPVEMKSJu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9NjCvHOvBAHWpe491D6AkRhHLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prws59ldMWk0Bs8KvApAFWua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23FusYXvF1ux8qlHteHfxNPzaX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUWv3lCCWd2n75wANmohejJz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQkC6vDz4E9mTQMvL_DMEqV3D5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOmqTCTqt7q90tnItuplNjqG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Aeien op 14-02-2026 19:19 ]

• tcw82
Dat ventiel staat op 0.3 bar.
0.3 bar verschil tussen aanvoer en afvoer.

Als hij koud is, lijkt hij dicht.

De vraag is wel of de flir goed omgaat met reflectie, een schilderstape-je om de leiding kan helpen.
Of electrische isolatie tape zoals bij de aanvoerkant.

[ Voor 11% gewijzigd door tcw82 op 14-02-2026 21:07 ]

• Aeien
tcw82 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:06:
Dat ventiel staat op 0.3 bar.
0.3 bar verschil tussen aanvoer en afvoer.

Als hij koud is, lijkt hij dicht.

De vraag is wel of de flir goed omgaat met reflectie, een schilderstape-je om de leiding kan helpen.
Of electrische isolatie tape zoals bij de aanvoerkant.
Uiteraard, hij hangt op de kop... dan moet ik dus kijken dat ik hem hoger draai. Zal hier tape over plakken; heb dat bij de andere buizen idd al gedaan.

Vind de flir sowieso niet heel handig voor nauwkeurig werken. Toch al gauw 0.5-1gr meetafwijking, lijkt, terwijl m'n dT vaak maar 2gr is oid.

• tcw82
Is dit een hoge of lage temperatuur systeem? Delta van 2 graden is niet veel. Warmtepomp werkt vaak met 5. Cv op gas vaak op 20graden delta

• Aeien
Lage temperatuur, zeker :)

WP draait nu bij - 2 gr buiten via stooklijn op 27.5 gr huis in.
Dan red ik WP in/uit een dT van 3.3gr (gemeten door WP) , maar per convector met de flir ong 2.

Idd laag, en nog lager bij hoge buiten temp, maar huis doet het er goed op

• tcw82
Aeien schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:29:
Lage temperatuur, zeker :)

WP draait nu bij - 2 gr buiten via stooklijn op 27.5 gr huis in.
Dan red ik WP in/uit een dT van 3.3gr (gemeten door WP) , maar per convector met de flir ong 2.

Idd laag, en nog lager bij hoge buiten temp, maar huis doet het er goed op
Ah, prima dat klinkt goed!!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02:07
Welke aanvoer temperatuur heb je nu dan, puur ter info, misschien rollen daar nog wat bezuinigings tips uit.

• Aeien
Kees85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 01:33:
Welke aanvoer temperatuur heb je nu dan, puur ter info, misschien rollen daar nog wat bezuinigings tips uit.
Stooklijn loopt van 36gr bij - 20 tot 23gr bij +9. Hoewel 9gr buiten vaak resulteert in 24gr water (maar geen pendelen).

Op dit moment is het - 2 buiten met huis Ta 28gr.
Dit maakt dat WP uit 28.9gr is, WP in is 25.4.
Treturn heb ik alleen van de WP-portal, tenzij ik met de flir ga meten. Maar die vind ik matig betrouwbaar op lagere temperaturen.

Systeem bestaat nu uit convectoren op 3 verdiepingen (2 bewoond, zolder alles dicht), met op de benedenverdieping nog 2 groepen VVW als bijverwarming. Hiervan is vrijdag de verdeler vervangen naar een zonder bijmengjng. Hier lijkt de dT wel 5gr te zijn (1.2 en 1.5l/min flow per groep), maar de vloer is niet heel comfortabel.
Op 5 convectoren liggen heatmeisters.

Ik ben nu op het punt waterzijdig te gaan inregelen. Maar een dT van 5gr op convectoren ga ik natuurlijk nooit halen als de Ta maar 24gr is.

Sta erg open voor suggesties!

• tcw82
De balans vinden tussen vvw en convectoren (je bedoeld dan van die kleine lage, beetje vierkante verwarmingsunits? ) is lastig. De convectoren zullen bijna helemaal dicht moeten staan om het water zodanig te remmen om voldoende traag te zijn en de warmte af te kunnen geven.

• Aeien
tcw82 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:32:
De balans vinden tussen vvw en convectoren (je bedoeld dan van die kleine lage, beetje vierkante verwarmingsunits? ) is lastig. De convectoren zullen bijna helemaal dicht moeten staan om het water zodanig te remmen om voldoende traag te zijn en de warmte af te kunnen geven.
Precies die.

En idd, dat verwacht ik bijna ook. Maar tegelijkertijd zijn de convectoren echt het belangrijkste. De vloer is alleen maar om wat kilte eruit te halen.

Dus ik ben een beetje skeptisch :p

• Kees85
Niet inregelen op deltaT maar op balans!

• Aeien
Kees85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:49:
Hoe bedoel je dat?

• tcw82
Kees85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:49:
Hhmm, interessant. Hoe bedoel je dat precies?

• Aeien
Iig net op de begane grond even alle jaga's onder de thermostaatknop op 6 gecheckt (stonden ze al) en de imbus daaronder helemaal open gezet (stonden ze niet allemaal). Ben benieuwd of het verschil maakt.

Zal niet meer dT geven, want meer open, maar mss meer warmte

Edit: nu lijkt de flow over de vloerverwarming gereduceerd naar nihil (volgens flowmeters bovenop). Teleurstellend, maar eigenlijk conform verwachting: de convectoren waren dus ingerheels via de imbus.

Kijken hoe het uitpakt en een plannetje maken

[ Voor 32% gewijzigd door Aeien op 15-02-2026 10:43 ]

• Alpina 5
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-03 07:14
Convectoren geven te weinig weerstand, vandaar het inregelen op de retour (imbus onderop), anders slaat hij de vloerverwarming over. Daarbij, hoe beter de woning geïsoleerd is, hoe kouder de vloer. Deze krijgt niet de tijd om op te warmen.

• Kees85
Wat ik bedoel is dat je moet zorgen dat overal alle retourleidingen vrijwel gelijk komen kwa temperatuur.
Dit is zoals correct waterzijdig inregelen hoort.
Uiteindelijk als je het complete systeem in balans hebt kun je met de pompsnelheid spelen, dit bepaald je deltaT uiteindelijk, maar ook of je wel of niet de tent warm krijgt.

• tcw82
Kees85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:12:
Wat ik bedoel is dat je moet zorgen dat overal alle retourleidingen vrijwel gelijk komen kwa temperatuur.
Dit is zoals correct waterzijdig inregelen hoort.
Uiteindelijk als je het complete systeem in balans hebt kun je met de pompsnelheid spelen, dit bepaald je deltaT uiteindelijk, maar ook of je wel of niet de tent warm krijgt.
Oh zo, helder. Je was wat kort van stof de eerste keer.
:)

Wat zou jou aanvliegroute zijn in het geval van TS? welke temperatuur zou je leidend kiezen? Die van de vloeren? Die van de jagas?
En wat te doen met dat rtl ventiel?

• tcw82
Aeien schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:00:
Iig net op de begane grond even alle jaga's onder de thermostaatknop op 6 gecheckt (stonden ze al) en de imbus daaronder helemaal open gezet (stonden ze niet allemaal). Ben benieuwd of het verschil maakt.

Zal niet meer dT geven, want meer open, maar mss meer warmte

Edit: nu lijkt de flow over de vloerverwarming gereduceerd naar nihil (volgens flowmeters bovenop). Teleurstellend, maar eigenlijk conform verwachting: de convectoren waren dus ingerheels via de imbus.

Kijken hoe het uitpakt en een plannetje maken
Ja, dat de flow naar nul is gegaan is helemaal logisch, je hebt een gigantische by pass gemaakt voor het water dat nu als een malle door die jagas stroomt. De weg van de minste weerstand.

Als je de vvw weer mee wilt laten doen zul je het water weer terug moeten dwingen naar de vvw door het minder makkelijk te maken bij de jagas.

• Aeien
tcw82 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:31:
[...]

Oh zo, helder. Je was wat kort van stof de eerste keer.
:)

Wat zou jou aanvliegroute zijn in het geval van TS? welke temperatuur zou je leidend kiezen? Die van de vloeren? Die van de jagas?
En wat te doen met dat rtl ventiel?
Ja, ben ook benieuwd naar je advies voor mij :)

Mijn insteek zou zijn: alle convectoren evenredig knijpen tot de vvw meer flow krijgt (hoeveel l/min per groep adviseren jullie om te starten?), daarna de convectoren die minder mogen doen (slaapkamers bijv) nog iets meer knijpen.

Klinkt nozel?

Ik vind de flir niet heel handig trouwens. Hebben jullie ervaring zo'n handheld IR meter fijner is hiervoor?

[ Voor 7% gewijzigd door Aeien op 15-02-2026 13:01 ]

• Kees85
Warmtebeeld camera vind ik het fijnste. Ook simpele ir meter kan als je maar dezelfde tape plaatst en de meter er strak op drukt om te meten. Anders krijg je teveel afwijking.
Een aantal meters met sensoren is natuurlijk het mooiste maar ook het duurste.

• Aeien
Oké, zal nog eens met de flir proberen dan.

Hobbel 1 blijkt al weer: wilde een jaga knijpen met de 1-6 draaiknop onder de thermostaatknop, maar die is vast gekomen , net niet op stand 6. Ws omdat ie er al 20j op stond. Hopen dat het toch nog flow geeft,en vanaf nu alles maar instellen met de imbus eronder (schijnt niet het beste te zijn, maar goed)

• tcw82
Aeien schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Mijn insteek zou zijn: alle convectoren evenredig knijpen tot de vvw meer flow krijgt (hoeveel l/min per groep adviseren jullie om te starten?), daarna de convectoren die minder mogen doen (slaapkamers bijv) nog iets meer knijpen.

Klinkt nozel?

Ik vind de flir niet heel handig trouwens. Hebben jullie ervaring zo'n handheld IR meter fijner is hiervoor?
je zit al meerdere keren om een soort bevestiging te vragen omtrent de flir. Als hij niet werkt, gebruik je hem niet.
Een IR meter heeft veel meer nadelen en werkt echt niet beter.
Waarschijnlijk is het slimmer om de FLIR beter te leren kennen, de instellingen mogelijk wat aan te passen en zeker geen glimmende (metalen) voorwerpen te proberen te meten. Reflectie is een probleem. Schilderstape of electra tape werken dan prima.

• tcw82
@Aeien ben je handig met Home assistent ?
of ESP32 (zonder HA ?)
voor een paar euro kun je (5) Esp32's kopen, en 5 d18B20 sensoren, plus wat 4,7k weerstanden en daarmee kan je die sensoren op je leidingen tapen (kan je doen direct op de leiding, sommige mensen doen er aluminium folie er tussen) Dan kan je aan en afvoer direct live monitoren. De ESP hangt in je wifi en via ha of via de interne site kan je dan kijken wat er gebeurd.

• Aeien
Goede opmerkingen tav de flir. Noted :)

Ben niet onhandig met HA, tenzij er hard gecodeerd moet worden.
Als dit redelijk makkelijk koppelt snap ik het wel.
Is dit vergelijkbaar met de sensors van heatmeister ? Die heb ik wel op de convectoren zitten, maar maken slecht contact en raken erg verstoord door de flow van de fans.

Zou dit natuurlijk wel op de buizen van de verdelers kunnen plakken.

Heb nu alle convectoren op 2 staan, en de flow op de vvw is beide groepen ong 1.5l. De WP blijft ongestoord 1m3/u draaien, dus als het goed is blijven de convectoren toch warm.
Ga dit ff laten draaien en kijken hoe het voelt.

Edit: zag op HA dat de Ta van een convector beneden 4gr gedaald was met de knop op 2. Toch maar even terug open gezet en hij schiet weer omhoog.
Blijkbaar is de flow reductie met de thermostaatknoppen niet zo voorspelbaar/evenredig verdeeld per convector als ik hoopte.

[ Voor 15% gewijzigd door Aeien op 15-02-2026 16:24 ]

• tcw82
Aeien schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:55:
Goede opmerkingen tav de flir. Noted :)

Ben niet onhandig met HA, tenzij er hard gecodeerd moet worden.
Als dit redelijk makkelijk koppelt snap ik het wel.
Is dit vergelijkbaar met de sensors van heatmeister ? Die heb ik wel op de convectoren zitten, maar maken slecht contact en raken erg verstoord door de flow van de fans.

Zou dit natuurlijk wel op de buizen van de verdelers kunnen plakken.

Heb nu alle convectoren op 2 staan, en de flow op de vvw is beide groepen ong 1.5l. De WP blijft ongestoord 1m3/u draaien, dus als het goed is blijven de convectoren toch warm.
Ga dit ff laten draaien en kijken hoe het voelt.

Edit: zag op HA dat de Ta van een convector beneden 4gr gedaald was met de knop op 2. Toch maar even terug open gezet en hij schiet weer omhoog.
Blijkbaar is de flow reductie met de thermostaatknoppen niet zo voorspelbaar/evenredig verdeeld per convector als ik hoopte.
ik kan je de code en stappen van het opzetten van een esp met ds18b20 toesturen in een pb, is niet moeilijk. met ESPhome werk je dan.
Is dat wat?

• Aeien
Ik bedenk me: ik heb 2 heatmeisters met thermometers op de plank liggen voor uitbreiding van het systeem.

Die kan ik natuurlijk ook gebruiken en op de verdelers erop zetten. Dan kan ik iig retouren continu monitoren (zij het met leidingverlies door de vloer). Mocht dat niet werken, kom ik zeker bij je terug, thanks!

• Kees85
Is het gelukt?

• Aeien
@Kees85 nog niet...
Als ik het dan echt goed wil doen, moet ik geleidende pasta en isolatie erbij doen, dus dat is een project van deze week.

Vandaag kwijt geweest aan de wtw-unit die de geest gaf. Het houdt je van de straat, hè...

• Kees85
zo overdreven hoeft het bij lange na niet, gewoon eventueel met ty-wrapje aan de buis knopen en klaar.
De retourtemperaturen hoeven ook niet exact gelijk te zijn, hier mag best 1 graad tussen zitten.

• Aeien
@Kees85 mja, dat heb ik geprobeerd. Op z'n best gaf hij een veel lagere Ta aan dan m'n WP het huis in stuurde, maar de fans maakte ook dat de dT fors wisselde door de jouwe) koude flow die ontstond.

Dus moet toch nog alles isoleren van de WP, dan kan ik rustig wat restjes eromheen doen :)

Weet je toevallig uit ervaring hoeveel tijd het kost voor de thermometer reageert op veranderingen?

• Kees85
thermometer geen idee, radiatoren gemiddeld halfuurtje. Daarom zet ik de ketels ook altijd op het laagste vermogen en de thermostaat hoog zodat hij uren doorpruttelt en niet mn metingen verstoort.
Misschien kun je dit bij je warmtepomp ook doen?
Of de thermostaat alleen extreem hoog?

• tcw82
@Aeien de reactie snelheid is afhankelijk van "van alles".
- constructie van de meetkop,
- montage methode
- is de verandering een gradient met een steile of vlakke curve
- de omgeving (een leiding in een koude garage dis van "helemaal koud (10 graden ofzo)" naar 30 graden gaat zal ook de sensor mee moeten verwarmen, als de ruimte zelf al 20 is, scheelt dat weer 10 graden.

wat voor sensoren gebruik je nu ?
Ik sluit me aan bij @Kees85 pasta en weet ik veel wat je nog meer van plan bent is echt niet nodig.
Wat wel een goed idee is, plaatst een sensor op (EXACT) dezelfde manier bij die door jou aangehaalde inkomende buis, als dat je gaat doen op de plekken waar je wil gaan meten. Uit eigen ervaring weet ik dat de dingen die ik gebruik afwijkend kunnen zijn als ze niet op dezelfde manier zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71gR15IVmN0ogi85aORIx1eH4_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPBdeW8tK2ejtj0DzH3AdRCd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb (iets dat hier erg op lijkt) deze:
https://nl.aliexpress.com...9633&gatewayAdapt=glo2nld

• Aeien
tcw82 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:02:
@Aeien de reactie snelheid is afhankelijk van "van alles".
- constructie van de meetkop,
- montage methode
- is de verandering een gradient met een steile of vlakke curve
- de omgeving (een leiding in een koude garage dis van "helemaal koud (10 graden ofzo)" naar 30 graden gaat zal ook de sensor mee moeten verwarmen, als de ruimte zelf al 20 is, scheelt dat weer 10 graden.

wat voor sensoren gebruik je nu ?
Ik sluit me aan bij @Kees85 pasta en weet ik veel wat je nog meer van plan bent is echt niet nodig.
Wat wel een goed idee is, plaatst een sensor op (EXACT) dezelfde manier bij die door jou aangehaalde inkomende buis, als dat je gaat doen op de plekken waar je wil gaan meten. Uit eigen ervaring weet ik dat de dingen die ik gebruik afwijkend kunnen zijn als ze niet op dezelfde manier zitten.

[Afbeelding]

Ik heb (iets dat hier erg op lijkt) deze:
https://nl.aliexpress.com...9633&gatewayAdapt=glo2nld
Thanks! Ik ga er vanmiddag mee aan de slag :)
Ik heb deze
Denk dat het grosso modo allemaal hetzelde is.
Kan op alle convectoren er eentje zetten en op de vvw groepen, dus dan moet ik idd wel alles kunnen inregelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWw2bc52mJ6HbLEQf0dyXlmeXs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNflZuP47SS5gkiWGEzQ7jUN.jpg?f=fotoalbum_large
In principe gewoon hier op het pijpje, neem ik aan?

@Kees85 in principe zou hij op stooklijn (bij stabiele buitentemperatuur) lekker stabiel Ta moeten genereren, met mgl 2gr verschil als het 's nachts kouder wordt. Denk dus dat dat wel goed moet komen.
De WP dwingen tot hogere Ta zou kunnen, maar is dan weer niet reëel voor de inzet normaal

[ Voor 10% gewijzigd door Aeien op 18-02-2026 10:17 ]

• tcw82
Aeien schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:15:
[...]

Thanks! Ik ga er vanmiddag mee aan de slag :)
Ik heb deze
Denk dat het grosso modo allemaal hetzelde is.
Kan op alle convectoren er eentje zetten en op de vvw groepen, dus dan moet ik idd wel alles kunnen inregelen.
[Afbeelding]
In principe gewoon hier op het pijpje, neem ik aan?

@Kees85 in principe zou hij op stooklijn (bij stabiele buitentemperatuur) lekker stabiel Ta moeten genereren, met mgl 2gr verschil als het 's nachts kouder wordt. Denk dus dat dat wel goed moet komen.
De WP dwingen tot hogere Ta zou kunnen, maar is dan weer niet reëel voor de inzet normaal
Ja, ik denk ook dat een twee draads naamloze/spec-loze sensor gelijk is aan een drie draadssensor, adresbaar in software gelijk zijn. Maar laten we daar maar niet teveel induiken.

Hoeveel wil je er plakken, waarmee log je de data, hoever zit alles uit elkaar?

• Aeien
tcw82 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:49:
[...]

Ja, ik denk ook dat een twee draads naamloze/spec-loze sensor gelijk is aan een drie draadssensor, adresbaar in software gelijk zijn. Maar laten we daar maar niet teveel induiken.

Hoeveel wil je er plakken, waarmee log je de data, hoever zit alles uit elkaar?
Haha, ik heb er niet veel verstand van, dus als je zegt: het maakt weldegelijk uit, geloof ik je ook :)

Plan nu zou zijn op alle convectoren en de vvw leidingen een sensor te plakken, welke via heatmeister home assistant in gaat.

Mocht het hiermee toch te onsecuur zijn, kan ik altijd nog switchen naar jouw eerder genoemde sensors en communicatie devices

• Kees85
Hou het simpel plak op elke retourleiding een stuk tape, meet met de flir strak tegen de tape, meet als de warmtepomp druk bezig is en niet moduleerd en elke 15min opnieuw en pas aan zodat de retouren gelijk komen. Herhaal dit 10 a 20 desnoods 100x. Evt pomp snelheid tikkie sneller of langzamer en opnieuw meten cq aanpassen.
Het is echt makkelijk maar veel werk.
Je MOET de flir echt tegen de tape aandrukken anders werkt het niet nauwkeurig genoeg.

• tcw82
Kees85 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:10:
Hou het simpel plak op elke retourleiding een stuk tape, meet met de flir strak tegen de tape, meet als de warmtepomp druk bezig is en niet moduleerd en elke 15min opnieuw en pas aan zodat de retouren gelijk komen. Herhaal dit 10 a 20 desnoods 100x. Evt pomp snelheid tikkie sneller of langzamer en opnieuw meten cq aanpassen.
Het is echt makkelijk maar veel werk.
Je MOET de flir echt tegen de tape aandrukken anders werkt het niet nauwkeurig genoeg.
De flir van TS is een warmtebeeld camera, ik denk niet dat je die tegen je meetobject moet aandrukken.
Althans, dat denk ik, omdat hij hier schreef dat hij mogelijk een "IR thermometer" wilde gebruiken:
Aeien schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Klinkt nozel?

[ Voor 32% gewijzigd door tcw82 op 19-02-2026 03:30 ]

• Aeien
Idd, ik heb een warmtecamera, dus je krijgt een camera view. Ergens opdrukken is niet hoe ie werkt.

Dus plan is zoveel mogelijk met heatmeister thermometers in kaart brengen en idd heel langzaam instellen.
Hopen dat het deze winter nog lukt, anders begin ik volgend jaar vers :p

• Kees85
Ik gebruik zelf ook een warmtebeeld camera en het werkt prima.
In basis is een warmtebeeld camera niet veel anders dan een ir thermometer met een gewone camera voor de beelden.

• Aeien
Ik moet sorry zeggen tegen de Flir; hij had gelijk met de minimale dT die hij meette. Het klopt ook wel dat ik geen chocola kon maken van z'n getallen, want dit had ik niet verwacht.

Ik heb op vrijwel alle convectoren nu heatmeisters hangen met thermometers. Onderstaand overzicht zijn meetresultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5zUuZXB5FI5KDfEt4L23xJjbTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjiEqqoPA22xeyeu8qValU1i.jpg?f=fotoalbum_large
Als verduidelijking: de blauwe convectoren zijn met fans, de rode (VVW en "emily") zijn zonder (enkel meting).
Edit: foutje in de afbeelding: enkel vvw en emily hebben geen fans, de anderen wel

Al met al bevestiging dat de fans de dT verhogen en de overeenkomst qua Ta maakt dat ik de metingen wel vertrouw.

Maar man, man, wat een lage dT.
de dT van de VVW lijkt oke, echter komt de Tr zo laag dat een groot deel van de vloer niet meer warm voelt.
Die zou wmb dus meer flow mogen krijgen met kleinere dT.

Plan: beginnen met boven knijpen van de convectoren en zien wat er gebeurt. Maar denk dat hier nog wel wat te halen valt.

Zouden jullie in een bepaalde volgorde knijpen, anders dan boven - > beneden?
Zoals gezegd, de WP blijft strak 1m3/u pompen, dus het is echt verschuiven van flow.

[ Voor 3% gewijzigd door Aeien op 20-02-2026 08:45 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:15
Ik zou eerst beginnen met David, Emily en de keuken een beetje knijpen, dat is gewoon bijna kortsluiting. Dan zie je daarna de badkamer en de zithoek dalen in dT, knijp je die ook een klein beetje.
Gewoon knijpen tot de dT over alle radiatoren gelijk is. Bij 25 graden is het helemaal geen probleem dat de dT maar 1,5 graden is. Of je moet de keet slechts op 18 graden houden, maar ik verwacht dat je er wel iets warmer bij zit.

• Aeien
@_JGC_ ik moet zeggen, sinds afgelopen weekend (alle ventielen open gezet, maar ook de WTW installatie paar dagen stuk met vochtig weer) is het moeilijk warm krijgen. Gister de stooklijn 1gr opgehoogd, want het daalde in de woonkamer tot 19.3 gr (19.5 is m'n ondergrens mentaal). Ms ook omdat er weinig zon was en veel wind.

Heb nu David, emily, badkamer en keuken 1/2 slag dichtgedraaid (max is 4.5 slagen). Vanavond weer kijken :)
Pagina: 1